Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Moro! minkälainen voimaohjelma olisi tehokas vanhojen voimien palauttelua varten? Itellä 6kk ollut totaali treenitaukoa kaikista salihommiin liittyvistä ja sarjapainot tippunu penkissä 25kg, mavessa ja kyykyssä luokkaa 60-80kg. Itse mietin että joku jossai sais hakattua kaikkia pääliikkeitä tiheällä frekvenssillä useasti viikossa vois olla järkevä, mitä arvoisa kiipeilijämme on mieltä?

-Ainoo posiitivinen 6kk ajanjaksossa ollut että cooper noussu 3300 meetteriin. Kiitokset etukäteen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tee semmosta keskialueen treeniä 4-6 toistolla nousten joka treenissä suht mukavaan toppisarjaan 1-2 krt/vko. tolla kun meet kuukauden, alkaa oleen suht hyvin hanskassa nykytaso. sen jälkeen sit perustreenien pariin kunnolla. tulee sitä jo tossakin paljon.
 
Kuka tahansa saa vastata: Olen nyt kärsinyt ylirasittuneesta lihasryhmästä (vatsalihakset) viime kesästä lähtien. Kenen ammattilaisen puoleen voisin kääntyä vinkkien toivossa?
 
Minä itse olen diagnosoinut, ja syykin on ilmeinen, ihan liian kovaa treenasin vatsaa. Ilmenee siten että lihakset väsyy helposti monessa eri liikkeessä missä niiden "ei pitäisi" väsyä, väsymisestä seuraa usein muutaman päivän kestävä outo "särky" lihaksissa.
 
mites sä nyt niitä sitten treenasit? vatsan seutua on aika hankalaa ylitreenailla siten, että seurais pidempiaikaisia ylirasitusoireita. missä liikkeissä niiden "ei pitäis väsyä"? puol vuotta on aika pitkä aika odotella paranemisia.
 
Plankia tein liian raskaasti ja ihan liian kovia sarjoja. Sanotaan vaikka että esim. pystypunnerruksessa on tuntunut vatsalihasten "hapottelu". Mää olen aina parin kuukauden välein erehtynyt tekemään jotain vatsalihasintensiivisempää liikettä ja tuntuu että aina on menty silloin takapakkia, ehkä olis alunperinkin pitänyt pysyä erossa painoista vähän pitempään?
 
lankku ei kyl oo kauheen intensiivinen vatsalihasliike, vaan aika peruskamaa lisäpainoillakin tehtynä. mitä tarkottaa liian raskas? 100kg alaselässä, kymmeniä sarjoja joka päivä viikkojen ajan? mä veikkaan et siellä on joku lihas- tai lihaskalvon repeemä tms ennemmin kuin mikään yliharjoitusvaiva. ainoo, mitä vois aatella pelkällä lankulla hankittavan, ois sellanen yksipuolisen kuormituksen aiheuttama vamma, mutta sekin menis johonkin muuhun kuin yliharjotteluvammapuolelle. yli 20v aikana on tullut tehtyä ja seurattua hyvinkin äärimmäisiä keskivartalotreenejä, eikä kyllä koskaan oo tullut vastaan varsinaisia vakavia ylirasitusoireita.
 
Mulla on ollu penkkipunnerustulos samassa yli vuoden, eli 155kg, omapaino 103 kg. Miten tuota sais ylöspäin, ilman lisä fläsää... Sain hivutettua tuonne 155kg tuloksen tolla, jto:n 5*5, mutta nyt kehitys on loppunut. Olen kokeillut eri variaatioita, mutta mikään ei tunnu tepsivän. Tietty tässä ruvetaan nyt liikkumaan omalla tavallaan "isoissa" raudoissa ( vai ruvetaanko), että pitääkö tässä jotakin hermotuksia yms yms ruveta harjoittelemaan?
 
Viimeksi muokattu:
lankku ei kyl oo kauheen intensiivinen vatsalihasliike, vaan aika peruskamaa lisäpainoillakin tehtynä. mitä tarkottaa liian raskas? 100kg alaselässä, kymmeniä sarjoja joka päivä viikkojen ajan? mä veikkaan et siellä on joku lihas- tai lihaskalvon repeemä tms ennemmin kuin mikään yliharjoitusvaiva. ainoo, mitä vois aatella pelkällä lankulla hankittavan, ois sellanen yksipuolisen kuormituksen aiheuttama vamma, mutta sekin menis johonkin muuhun kuin yliharjotteluvammapuolelle. yli 20v aikana on tullut tehtyä ja seurattua hyvinkin äärimmäisiä keskivartalotreenejä, eikä kyllä koskaan oo tullut vastaan varsinaisia vakavia ylirasitusoireita.

Okei, taidan mennä tutkituttavaksi.
 
Mitäs apuja kannattaisi ottaa jos etukyykyn maksimia koittaa kehittää? Onko jotain tiettyjä vatsaliikeitä mitkä ovat parempia kun toiset. Tällä hetkellä teen voimapyörää, jalkojen nostoja, vinoja istumaannousuja ja smithissä kylkiä. Etukyykkyä teen siis voimapäivänä 6x4-6 ja apuliikkeenä on julle. Räjähtävyyttä olen tehnyt mavella. Pullonkaula tuntuisi olevan se että paino lähtee menemään eteen kun aletaan olla tapissa. Tekniikkana olen käyttänyt ristiotetta ja käytän vyötä. Ilman vyötäkin varmaan kannattaisi osa treeneistä tehdä. Olisiko mitään järkeä tehdä vaikka 3 sarjaa vyöllä ja 3 ilman samassa treenissä? Ja jos kyllä niin ensin sarjat vyöllä vai ilman?
 
doya: ei kannata mitään geneettisiä rajoja ajatella tms. kyllä tohon pitäs olla mahiksia vielä lisää rautaa saada. perusvoimatasoo pitäs saada ylemmäs. sillä se tulee ainakin. mut älä tyydy pelkkiin vitosiin jne, vaan hae enempi vaihtelua ja tee ihan omat painotuskaudet eri ominaisuuksille. bodaillakki kantsii tietenkin. tee pari kk 8-12 sarjoja monipuolisella liikevalikoimalla ja nousevilla määrillä. sit kunnon voimakausi ja tietenki asianmukanen piikkaus päälle. enempi yksilöllistä ohjelmaa voin rakennella sit firmani kautta.

toistaja: räjähtävyyttä etukyykkyyn maastavedolla? miksi? toi eteen kaatuminen on suht normaalia rajaraudoissa. sulla pitäs olla selkee pyrkimys alhaalta noustessa pökätä ne kyynärpäät kattoon. ne ohjaa nostoo aika hyvin. penkkietukyykyt on myös hyviä. ilman vyötä kannattaa tehdä suurin osa treeneistä ja jossain 85%:ssa vasta laitella apuja. jos ollaan enkkaa hakemassa, sit vyön voi laitella aiemminki.
 
Moro jto,

aloitin boulderoinnin pari kuukautta sitten, ja nyt ongelmaksi ovat muodostuneet kipeät kyynärpäät. Parin probleeman jälkeen kummankin kyynärpään ulkopuoli kipeytyy kiivetessä, mutta kipu häviää lähes olemattomiin 10-20 minuutin tauon jälkeen. Lämmittely ja venyttely kuuluvat rutiiniin aina, ja iltaisinkin käsien venyttelyä tulee tehtyä todella paljon. Suoralla seinällä kipua ei tunnu, mutta negatiivisissa sitäkin enemmän. Onko mitään arveluita, mistä tämä saattaisi johtua? Arvostaisin kovasti mitä tahansa apua / vinkkejä tämän ongelman osalta.

Tuo kipuilu vie todella mukavasta ja haastavasta lajista kaiken nautinnon jos joutuu vääntämään hampaat irvessä.
 
vaikee sanoa samantien, koska sillä alueella on mahdollista aika monet vaivat. esim.
- tenniskyynärpää
- golfaajan/kiipeilijän kyynärpää
- kyynärvarren uloskiertäjien heikkous/vamma
- brachialis ja brachioradialis tiukkuudet

sun pitäs pystyy aika tarkkaan osottaan mistä se on kipee. usein noi kivut ilmenee levossakin, mutta jos kiipeily tekee pahaa, sit pitää funtsii enempi. vaihtele otetyyppejä ja seinäkaltevuuksia paljon.
 
Sain tän päivän penkkitreenistä kuvautettua 3x130 kg noston. Osui sitten kuvaajaksi kaveri, joka minua kovempi penkkaaja huomattavasti. Hetin tuon jälkeen katottiin jalkojen tukea vähän paremmaksi. Varmasti paljon puutteita tuossa, mutta jos jto ehtii ja viittii nopeeta vilasta ja saa toki kommentoida kuka vain.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noniin...vihdoin ja viimein olen saanut kyykyn kulkemaan ja tekniikan kohdalleen pitkän tappelun jälkeen...Tänään sitten tein kyykkyä ja salilla eräs henkilö kommentoi, että kyykyssä mulla on tanko todella vinossa, oikea puoli on kuulemma paljon alempana kuin vasen. Itse en tätä millään tavalla tehdessä huomaa tai tunne. Peiliä ei ole kyykkypaikan luona, joten senkään kautta sitä ei itse huomaa..

Mikä tähän neuvoksi? Kyykky luistaa muuten jo hyvin, polvet eivät niiaile sisään päin, nostot eivät karkaa eteen ja alaselkä ei pyöristy. Mutta nyt sitten näyttäisi tuommoista ongelmaa puskevan. Kokeilin jo treenissä vaihtaa tangon paikkaa hieman ylemmäs ja kaventaa otetta, mutta tuntui, että se vain pahensi tilannetta ja tekniikka rupesi kapeammalla otteella muutenkin pettämään (nostot menivät etupainoisiksi). Onko tähän jotakin konstia miten se korjata? Onko kyseessä vain tekniikkapuolen ongelma vai vika lihasten epätasapainossa tms?
 
timba: jaloista olisin huomauttanu itekin. tuntuu jotenkin, ettei se asento pidä hartioiden osalta. eli ettei ne pysy tarpeeks alhaalla vaan pikkusen löysää korvia kohti noston aikana. lisäks oikee kyynärpää kiertää naamaa kohti. lisäksi tietnekin peffa taitaa vähä nousta. keskitä sekin energia enemmän siihen asentoon. anyway ei mikään kauhee. ihan hyvä salipenkkityyli toi rauhallinen lasku ja vasta vipa 5cm dynaamisemmin.

berserkr: ota video. ainoo vika tossa tulee olemaan isoilla romuilla se hallinta ja sit rangan ja mm. lantion seudun lihasten epätasanen kuormittuminen. pitkän päälle tulee vammoja kyl. jos oot keskellä tankoa ei sen kyl pitäsi keikkua juurikaan. jos se on vinossa, pitäs sillon paineenki olla enempi oikeella.
 
Kiitti jto, jalka-asennon pyrin ottamaan nyt huomioon. Olen myös huomannut tuon että olkapäät karkaa korviin vähäsen. Johtunee siitä, että vuosia tein penkin totaalisen väärin, eli en rutistanut lapoja yhteen. Vieläkään ei siis ihan kohdillaan, mutta paranemaan päin. Eli pyrin ottamaan neuvot huomioon. Laitan vielä nopeuspenkistä videota tänne alkuviikosta, sikäli mikäli sopiva uhri löytyy kuvaajaksi.

Ja tuo rauhallinen lasku on harjoiteltu. Taisi olla juurikin sun vinkeistä kun tuota aloin tuolleen tekemään. Eli pyrin tekeen nuo videoidut nostot mahdollisimman hyvin niin kuin teen aina, eli ei mitään ylimäärästä yritystä tuossa.
 
joo tais siitä puhetta olla. toi rauhallinen lasku ja dynaaminen suunnanvaihto on oikein hyvä tapa lisätä myös nopeutta. esim. kyykyssä myös. siitä voi tehdä myös sellasia ylidynaamisia versioita, jos tekniikkaa riittää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom