Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
toi paino päkiöillä on ihan liian yleinen virhe ja aiheuttaa väistämättä noston feilaamisen. sitä ei enää saa korjattua, kun tanko liikkuu. ei sitä taakse tietenkään siis vedetä, mutta mielikuvana toimii hyvin. "paina kantapäät lattiasta läpi" on toinen hyvä ajatuskuva. alaselkään noi ei kuitenkaan auta. se vaan pitää ajatustasolla käydä läpi. mistään erityisestä heikkoudesta ei tossa oo kyse. ei ees alaselästä, vaikka vois olettaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos taas kerran vinkeistä! Mä kokeilin jo kotosalla eilen illalla peilin edessä mallata syvempää alkuasentoa ja sillä tavoin tuntuisi ruoto pysyvän erittäin paljon paremmin suorassa. Saa nähdä sitten, mitä painojen kanssa tapahtuu!

Yllättävän vaikeaa se on "tuntea" noita takaosaston tekniikkavirheitä. Luulin, että mulla olisi ihan ok "kinesteettinen hahmotus" tai mikä sen nimi nyt voisi ollakaan, mutta p...an marjat :)
 
joo sun videoista näki, miten se asento oli ihan hyvä siihen asti kunnes lähdit nostamaan. samantien se alaselkä unohtu. matalassa lähdössä kannattaa kiinnittää huomioo, ettet kisko koko ruotoo liian pystyyn ja jäkitä yläselkää normiasentoon. sillon sä kyykkäät sitä tankoo liikaa ja se on raskasta se.
 
Terve!
Mitä oot jto mieltä siitä, jos tekee kyykkyä aina lyhyellä stopilla pohjassa? Nimittäin pyrin nyt tekemään kyykkyä niin täydellisesti, kuin mahdollista ja pysäytys pohjassa helpottaa suuresti asennon pitämistä.

Taustalla siis on erittäin huomattava voimaepätasapaino jalkojen välillä, joka vääntää lantion aina kyykyssä ihan vinksalleen. Kysyin aiemminkin jotain tähän ongelmaan koskien ja silloin suosittelit ottamaan reilusti pienemmät painot ja niuhottamaan tekniikassa ihan kunnolla. Nyt aloin tekemään niin.
Onko stopista haittaa? Olisko parempi vaan heti alkuun opetella kontrolloimaan lantiota ilman stoppia? Oon nyt tota stoppikyykkyä tehnyt ja mielestäni hiukan jo oppinut säätelemään voimantuottoa niin, että kun vasen puoli työskentelee esim. ~90% teholla niin oikea puoli työskentelee ~70% teholla. Eli vasen mulla on heikompi.
 
älä tee aina. sen elastisen energian käytön oppiminen on kans yks iso treenitavote. voit sä stoppailla apuina ja sillon tällön muutenkin, mutta keskittysin silti pääasiassa tekeen sen pohjaosan dynaamisesti, mutta tiukan kontrolloidusti.
 
Itse väittäisin, että ainakin ainoana tiedonlähteenä enemmän haittaa kuin hyötyä...Silloin kun itse lueskelin noita aviiseja, niin niissä oli todella yksipuolisesti tietoa vaikkapa harjoittelusta - myös ravinnosta. Pääasiassa keskityttiin monijakoisiin treeniohjelmiin ja tosi paljon oli myös juttua lisäravinteista (verrattuna vaikka ihan normiruokajuttuihin). Ainakaan tuolloin joskus 04-05 ei juurikaan puhuttu vaikkapa hiilareiden määrän säätelystä ollenkaan.

Offtopiccina: onkos tämä jo kovinkin vanhaa tietoa, mihin itse törmäsin ihan vast'ikään, että palkkariin ei uusien tutkimuksien mukaan tarvita hiilaria ollenkaan vaan protskukin nostaa insut tarpeeksi korkealle?
 
Kiitos taas kerran vinkeistä! Mä kokeilin jo kotosalla eilen illalla peilin edessä mallata syvempää alkuasentoa ja sillä tavoin tuntuisi ruoto pysyvän erittäin paljon paremmin suorassa. Saa nähdä sitten, mitä painojen kanssa tapahtuu!

Yllättävän vaikeaa se on "tuntea" noita takaosaston tekniikkavirheitä. Luulin, että mulla olisi ihan ok "kinesteettinen hahmotus" tai mikä sen nimi nyt voisi ollakaan, mutta p...an marjat :)

Ruoto suorassa?

Edelleen: pidä se alaselkä suorassa. Yläselkä saakin köyristyä.

Katto vaikka peilistä mitä tarkoitan.
 
Ruoto=selkäranka. Ainakin aluksi luulisin olevan helpompaa pitää koko selkä suorassa, sitten kun alkaa paremnin olemaan tuntumaa erikseen ylä- ja alaselkään, niin voi antaa yläselälle vapauksia. Mielenkiinnolla odottelen ensimmäistä oikeaa mavetreeniä.
 
Teen nyt pohjakuntoa loppuvuoden ja kysymys ois sellainen että haittaako jos ei kyykkyä tee pitkää sarjaa. Eli jos tekis vaa kyykkyä 1-3 toiston sarjoja submax-painoilla ja sit sitä pohjatreeniä prässillä, sjmv:llä ja tämmösillä. Etukyykkyki varmaa menis. Tuo kyykyn tekeminen pitkää sarjaa jollai 70% painoilla tuntuu jo semmoselta että mulla kilkkaa tekniikka jossain vaiheessa ja sitten on joku paikka kipeeän viikon.
 
jorimantysalo: kyllähän niitä lueskella voi ja seassa on jotain fiksuakin, mutta paljon on höpöhöpöökin. alottelijan voi olla vaikee erottaa nää toisistaan.

jmp75: katopas se selkärangan anatomia vaikka täältä: http://www.google.fi/search?q=selkä...CIeK4gTDxejmDQ&ved=0CDwQsAQ&biw=1920&bih=1075
siellä yläselässä on normaalia se eteenpäin kaartuminen, alaselässä ei. tässä haetaan nyt ns. luonnollisuutta. sitä on aika hankalaa opettaa tällai netin kautta. keskity kuitenkin nyt opetellessa yhteen ainoaan asiaan (alaselkä) kerrallaan ja kun se alkaa sujumaan, lisää nyansseja.

slarto: ei noilla maksimijutuilla kyllä pohjaa tehdä. ellei se tekniikka pysy 70%:lla, miten voit olettaa sen pysyvän kunnossa maksimeilla???
 
Tuntuu vaan mukavemmalta tehdä lyhyttä sarjaa 70-100% välillä. Mutta kaipa tämä vain johtuu kroonisesta paskahousumaisuudesta.
 
Mites kun alotin nyt tekee sitä venäläistä penkkiä 2-jakosessa, reenit 1on 1off ja perjantaina oli viimeks penkkireeni ja vuorossa oli 6x4 sarjat. Sain kuitenkin tehtyä vain 4x4 ja kahdessa viimesessä sarjassa meni 3 toistoa, jonka laitan sen piikkiin kun molemmilla kerroilla tanko osui telineeseen sekä menin salille jo 11 jälkeen joka on mulle liian aikasta eli voimat oli vielä hieman uinumassa :D Kysymykseni on siis, että jatkanko normaalisti eteenpäin vaikka en perjantaina saanutkaan tehtyä kaikkia (tosin tiedän, että normaaliin reeniaikaan ja ilman tangon telineisiin kolistelua saan noi tehtyä helposti) vai teenko ton 6x4 reenin uudelleen huomenna ja sitten jatkan?
 
jmp75: katopas se selkärangan anatomia vaikka täältä: http://www.google.fi/search?q=selkä...CIeK4gTDxejmDQ&ved=0CDwQsAQ&biw=1920&bih=1075
siellä yläselässä on normaalia se eteenpäin kaartuminen, alaselässä ei. tässä haetaan nyt ns. luonnollisuutta. sitä on aika hankalaa opettaa tällai netin kautta. keskity kuitenkin nyt opetellessa yhteen ainoaan asiaan (alaselkä) kerrallaan ja kun se alkaa sujumaan, lisää nyansseja.
Joo ymmärrän kyllä, että yläselkä saapi pyöristyä. Ei siitä mahda haittaakaan olla, jos teen koko selkä tikkusuorana ainakin aluksi? Mun on helpompi tuntea se suoruus sillä tavalla: jos annan jonkunkaan osan pyöristyä niin tuntuma alaselkäänkin heikkenee.

Ja joo, tarkoitus on seuraavalla treenikerralla keskittyä vain ja ainoastaan tuohon alaselkäasiaan. Kokeilen sekä matalampaa lähtöä, että samankaltaista kuin aiemmin. Näkeepä sitten, onko sillä vaikutusta.
 
slarto: jos sä haluat voimaa kunnolla, kannattaa se kasvupotentiaali hyödyntää aina sekä lihaksen koon että hermoston työkyvyn kehittämisen kautta. eli eikun poddaileen välillä vaan. kovat pitkät kyykkysarjat tekee pojista miehiä :)

niccessor: melko hyviä selityksiä :) melkein vastasit kyl itelles. jos oletat, että toi oli vaan työtapaturma, sit oli, eli eteenpäin vaan. jos taas oikeesti liian tiukkaa kamaa, voi mennä ylitreenin puolelle.

jmp75: no haittaahan se kilomäärissä, mutta niinku sanoin, keskity tekniikan korjaamisjutuissa aina yhteen asiaan kerralla. muuten ei mee oppi perille niin nopeeta.
 
Heh :D Mutta joo kyllä mä olen täysin varma, että normiolosuhteissa toi 6x4 olisi tullut ilman mitään ongelmia, tossakin ne 4x4 tehdyt sarjat oli keposia mutta tosiaan kun kahessa vikassa tanko osu telineisiin, niin ei viimesestä toistosta oikein mitään tullut. Mutta jatkan tänään seuraavaan reeniin!
 
Teen nyt pohjakuntoa loppuvuoden ja kysymys ois sellainen että haittaako jos ei kyykkyä tee pitkää sarjaa. Eli jos tekis vaa kyykkyä 1-3 toiston sarjoja submax-painoilla ja sit sitä pohjatreeniä prässillä, sjmv:llä ja tämmösillä. Etukyykkyki varmaa menis. Tuo kyykyn tekeminen pitkää sarjaa jollai 70% painoilla tuntuu jo semmoselta että mulla kilkkaa tekniikka jossain vaiheessa ja sitten on joku paikka kipeeän viikon.

Jos teet pohjakuntoa, tee pohjakuntoa!

5 keskiraskasta sarjaa treenissä. toistot 6-8 välillä. joskus jopa kympin sarja.

Aina tuntuman mukaan. Jätä joka sarjaan 2-4 toistoa "takataskuun"

kaikki sarjat lyhyillä palautuksilla, noin 1½ - 2 min palautukset.

Älä käytä mitään varusteita, et edes vyötä.

Tätä on voimanostajan pohjakuntoreeni.
 
Oon nyt tovin tässä kyykkäillyt 4-5 kertaa viikkoon tämösellä mallilla:

Treeni 1: Kyykky vyöllä 2-4x2-5
Treeni 2: Etukyykky stopilla, ei vyötä 3-5x3-5
Treeni 3: Etukyykky vyöllä 2-4x2-5
Treeni 4: Kyykky, ei vyötä 3x4->6x6

Lepoäivät olen aina ottanut tarpeen mukaan, mutta tällä hetkellä olen mennyt 3 treeniä, ja 2 lepoa.

Lisänä tuossa oli vielä viides treeni maastavedolle, mutta jätin sen nyt pois,kun haluan panostaa täysillä kyykkyyn. Apuliikkeitä ei treenihin varmaan sinustakaan kannata ottaa? Keskivartaloa otan kyllä joka treenin päälle, välillä keveemmin, ja välillä kovemmin. Kyykkyjen lisäksi teen 2 penkkiä (kapea ja medium), ja yhden pystypunnerruksen noitten 4 treenin sisällä. Yläselälle olen myös treenien loppuun vedellyt leukoja, tai kulmasoutanut.
 
mitäs haluat kysyä? apuja en tohon enää lajiliikkeisiin laittais noita mainitsemias lukuunottamatta. keskikroppa ei koskaan voi olla liian vahva. tosta ei näy noi kuormitusmäärät sen kummemmin, mutta oletan, että meet noissa suht iisisti, eli varaa jää? kauan oot tota tehnyt ja miten oot edistynyt?
 
mitäs haluat kysyä? apuja en tohon enää lajiliikkeisiin laittais noita mainitsemias lukuunottamatta. keskikroppa ei koskaan voi olla liian vahva. tosta ei näy noi kuormitusmäärät sen kummemmin, mutta oletan, että meet noissa suht iisisti, eli varaa jää? kauan oot tota tehnyt ja miten oot edistynyt?

Juuri tuohon apuliikkeiden määrään / lisäämiseen halusin mielipidettäsi. Keskikroppaan olen nyt kovasti koittanut panostaa, ja aika monipuolisesti sitä tulee tehtyä, ja useissa keskikroppa liikkeissä tulee tasasin väliajoin ennätyksiäkin tehtyä.

Suht iisiä on eteneminen ollut, mutta kyllä esim. toissapäivänä kyykkäsin edestä vyöllä 2*2*150 + 2*3*140, ja eilen ilman vyötä takaa 3*5*150, nii kyllä noissa viimesissä sarjoissa / toistoissa joutui ihan kunnolla nostamaan. Tänään ajattelin mennä ottamaan takakyykyn vyöllä ja suunnitellut sarjat olisi 2-3*2*200 + 1-2*5*175.

Olen nyt vajaat kolme viikkoa tätä toteuttanut, ja vielä ainakin tuntuu helvetin hyvälle ja mukavalle! Edistymistä on vielä vaikea mitenkään kuvailla, mutta ainakin joka kerta kyykkääminen on helpompaa, ja tuntuu paremmalle :)

E: Vähän kyllä tuo palautuminen ihmetyttää, kun kumminkin olen tässä painoakin pudottanut tämän systeemin aikana n.9 kiloa. Noh eipä se mitään haittaa, kunhan kulkee :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom