Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jto, jossain syvien vattojen treenitopiceissa oot sanonut että syvät aktivoituu kun vetää navan selkärankaan ja normi kaari selässä, mutta... hengitetäänkö näissä kans ilmat massusta pois vai vedetäänkö rintakehä täyteen happea ja tehdään vanhan ajan podausposeja muistuttava muodon muutos?

toinen juttu, onko normaalia että todella pitkäkätisellä maastaveto ottaa lähinnä takareisiin. saattaa olla että aloitan liikaa jaloilla tai liian pystystä, aikasemmin vedin pelkällä selällä aloituksenkin ja onneksi kävi mielessä että jotain on pielessä... mietityttää vaan et meninkö toiseen ääripäähän vai onko normi juttu apinoille :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meinaan vaan, että jto on tainnut mainita satoja kerjota, ettei ala tänne mitään valmiita ohjelmia postaamaan...:rolleyes:

JTO tähän varmasti itse vastaa, mutta tuossa nyt puhuttiin vain rungosta ja niitä runkoja lienee täällä foorumeillä copypastettavaksi aika paljonkin? En tiedä toimiiko JTO näin, mutta tällaista tuossa kysyttiin eikä mitään juuri tuolle henkilölle modattua ohjelmaa. Enemmänkin taisi aloittelija etsiä hyvää aihiota jota lähtisi itse työstämään.
 
Morjensta JTO,

ajattelin, että tiedät asian jos toisenkin ylirasitustiloista ja ylikunnosta. Olen 22-v. sälli 1,5 vuoden treenitaustalla ja keho on ollut kolmisen viikkoa jo "epäkunnossa".

Oireet alkoivat, kun menin liian nopeasti flunssan jälkeen treenaamaan. Edellisenä päivänä oli ollut vielä flunssan oireita, mutta olin niin tyhmä, että menin tekemään rankan treenin, vaikka sykkeet jäivät koholle esim. rappujen nousun jälkeen. Seurauksena oli, että uni tuli vasta aamuyöllä tuon n. klo 22.30 loppuneen treenin jälkeen. No, sama toistui seuraavana päivänä: menin treenaamaan ja yöunet jäivät muutamaan tuntiin. Tästä säikähtäneenä pidin parin päivän tauon puntista, kunnes menin ottamaan kovan jalkatreenin. Treeni kulki loistavasti ja ennätyssarjat paukkuivat. Yöunet kuitenkin jäivät taas n. viiteen tuntiin, minkä selitin itselleni sillä, että mukamas olin mennyt liian myöhään nukkumaan. No, tästä muutaman päivän päästä tein vielä neljännen kerran saman virheen: ylirasittuneena treenaamisen. Voimaa tuntui olevan ja sarjat kulkivat hyvin, mutta uni ei tullutkaan koko yönä.

Tuosta viimeisestä treenistä on nyt 13 vuorokautta ja unihäiriöitä on ollut yhä ihan helvetisti. Päivällä leposyke pysyy aisoissa, mutta yöllä syke on kiivas. Syke tuntuu kiihtyvän aina, kun nukahdan hetkeksi.

Näiden kolmen viikon aikana opiskelupaineet ovat olleet kovat ja olen kokenut itseni myös psyykkisesti todella stressaantuneeksi. Opinnot ja koululle meneminen ahdistavat.

Onko muilla ollut samanlaisia jaksoja? Kuulostaako tuo jo krooniselta ylikunnolta, vai voiko pitkittyneen parantumisen laittaa opinnoista johtuvan stressin piikkiin? Olin sydänfilmissä, mutta sydämessä ei sen perusteella ollut mitään normaalista poikkeavaa. Sellainen kumma seikka vielä, että jopa reipas kävelylenkki saattaa aiheuttaa sen, että uni tulee vain kahdeksi tunniksi koko yönä.
 
2-jakoisesta laajennus? 3-jakoiseen

Hei! Olen voimistellut seuraavalla kaksijakoisella x vuotta:


1.pv

askelkyykky 3x10-12 (tähtenä tai normi eteen-taakse)
reisiojennus 2x10-12
pp 3x10-12 (käsipainoilla)
pec deck 2x10-12
viparit eteen+sivulle 3x8+8
pystysoutu 2x10-12
kickback 3x10-12 (käsipainoilla)
päänyliveto 2x10-12 (taljassa)


2.pv

mave 3x10-12 (suorin jaloin)
reisikoukistus 2x10-12
ylätalja eteen 3x10-12
yhden käden kulmasoutu 2x10-12
selänojennus 2x10-12
hauis tangolla 3x10-12


(molempiin päiviin vastarutistuksia, kiertoja ja sivutaivutuksia sopivassa suhteessa, joten niitä en merkannut erikseen ja mikä tärkeintä, kenties kummallistakin on että teen joka kerta hyvän lämmittelyn JA JÄÄHDYTTELYN)
Supersarjat ovat olleet hyviä!


..ja kysymykseni on, kuinka laajentaa tämä erittäin hyvin toiminut+motivaation ylläpitänyt ohjelma kolmijakoiseksi? Salilla tulee käytyä 3 kertaa viikossa. Peruspohjaa on ihan mukavasti ja kunto on ok, airobisia vaihtelevasti. Salaisena unelmana olisi nousta bf/fitness-lavalle 2-3 vuoden päästä, se ei kuitenkaan ole päätavoite tässä vaiheessa. Ruokapuoli on suht ok, palautusjuomaa en käytä finnien takia.


Olisi kiva kuulla kommenttisi.
 
Mitäs mieltä jto oot noista ns. bottom up etu/takakyykyistä? Eli alotat kyykyn pinnoilta, jotka on asetettu suht alas. Olisko hyviä apuliikkeitä mavelle tai kyykylle, jos alotan vähän heikon kohdan alapuolelta?
 
pellonpoika: ei sillä mun taustalla niin merkitystä ole. pienenä lihava, sitten palloilua, punttia, kiipeilyä. osaan lukea, kokea ja soveltaa. se on aika merkityksellistä.

niccessor: juu en ala postaileen en. oikeesti et taida ihan tajuta, kuin iso homma kunnon ohjelman rakentamisessa on. en taas näe mitään järkee heitellä tänne jotain skeidaakaan. voimaakin kyllä saa vallann hyvin 2-jakosella. ei ne treenijaot oo niin se juttu. niillä vaan myydään body-lehtiä.

jarrutusraita: ilmat ulos niin vatsaontelo pääsee enempi kasaan. vedossa juttu enempi kii siitä tyylistä, ei välityksistä niinkään.

hajolainen: mirandosin linjoilla olen kans. ota rennosti. ei se voima yhtäkkiä minnekään häviä. kaikki ylimääränen stressi vaikuttaa mm. hormonipuoleenkin. ei sulla minnekään oo kiirettä.

lilla my: kuten yllä mainittiin, en ala rakenteleen uusiksi ihmisten ohjelmia, enkä kommentoikaan niitä juuri, koska se on oikeesti hyvin tehtynä todella iso homma. aikaa mulla ei sellasiin ihan ole näin yleisellä puolella. henk. koht. ohjelmat on sitten erikseen. en näkis kuitenkaan mitään tarvetta mihinkään 3-jakoseen. treenaa 2-jakosella 3-4 krt/vko. palautusjuomat ei aiheuta finnejä. suklaa aiheuttaa ;)

boyoyo: olis.
 
LJK-testit

Moro,

Mitä mieltä JTO olet LJK testeihin harjoittelemisesta noin 6-8 viikon aikana. Testeissähän on lihaskunto, koordinaatio, reppujuoksu, uinti ja hiihto. Itse hahmottelin ohjelmaa siten, että ensin pari viikkoa lihaskuntojuttuja ja lenkkeilyä ihan peruskestävyysmenetelmällä, sitten testisuorituksia yksittäin (esim. ma lihaskunto+koordinaatio, ti reppujuoksu...). Tämän jälkeen siirryttäisiin tekemään testisuorituksia peräkkäin samana päivänä esim. ti ja pe olis useampia testisuorituksia peräkkäin eli kovat päivät ja muina päivinä sitten kevyemmin.

Punttia en ohjelmoinut ollenkaan, kun ajattelin että kannattaisi keskittyä testeihin ja siihen, että jaksaa koko päivän kohtuudella sitten testeissä. Aika on kuitenkin melkoisen lyhyt.
 
juu ei tossa ajassa kauheesti varsinaisesti ominaisuuksia treenailla, mutta vähän ees. enempi kantsii just keskittyä siihen testitilanteen hallintaan ja psyyken pitämiseen. paljon riippuu sun taustasta, kuinka paljon kannattaa mitään peruskestävyysjuttuja ees tehdä. jos oot hyvässä kunnossa, ala treenaan testejä vaan jo. lyhyempinä ja raskaampina versioina sekä normaaleina.
 
niccessor: juu en ala postaileen en. oikeesti et taida ihan tajuta, kuin iso homma kunnon ohjelman rakentamisessa on. en taas näe mitään järkee heitellä tänne jotain skeidaakaan. voimaakin kyllä saa vallann hyvin 2-jakosella. ei ne treenijaot oo niin se juttu. niillä vaan myydään body-lehtiä.

Juu ymmärrän. Semmosta nyt kysysin, että onko tuota venäläistä penkkiohjelmaa järkevää alkaa tekeen 2-jakoisessa ohjelmassa? Eli tulisi 2 penkkireeniä viikkoon jolloin se alunperin 6vk ohjelma kyllä sit hieman venyy. Entäs jos sitä 2-jakoisessa alkais tekee, niin miten kannattaa muuta yläkroppaa samalla reenata ettei paikat mene tukkoon ja sitä kautta haittaisi venkun suorittamista? Onko tässä ideassa mitään järkeä kun dieettiä tässä juuri aloittelen :)
 
hejssan jto,

Noniin, nyt ois penkkiä ja kyykkyä mahollista reenata kotioloissa ja intoa riittää niin perkeleesti :dance: tarkotus ois semmoset
3-7 reenipäivää / vko tahdilla puskuttaa menemään. Kumpi parempi näin yleisohjeena, penkki ja kyykky vuoropäivin vai samana päivänä molemmat ja sitten välipäivänä ei muuta kun lepoa ? Tuolla vuoropäivätahdillahan noita täysiä välipäiviä tulee vähän vähemmän vaikka kyllä toki sinnekki niitä laitan... Pelittääkö, että melkein kaikki kyykyt normi leveällä vai jääkö etureiskat pahasti paitsioon, toisin sanoen onko välttämätöntä vetää välillä myös kapeata ?
 
niccessor: se maslaev-malli on aikoinaan suunniteltu painonnostajien kyykyn pikakehitykseen, jos siinä on ollu pahasti jäljessä. jos sen muokkais penkkiin ja pari kertaa viikossa treenaillen, se olis sitten ihan normaali treeniä eli ihan hyvää sekin. tee toinen normipenkkinä tai pari sormee kapeempana, toinen viikon penkkitreeni kapeella ja sitä ennen noi nopeussarjat normileveydellä. lisäksi yläselkää, hartioita, kiertäjäkalvosinta. ei se sillon tällön pahaa tee ojentajia ja hanskojakaan kiusailla. ainakin peruskaudella.

laurilokki: jos aiot semmoseen pitkin päivää -puuhailuun lähtee, alussa kannattaa hieman totutella volyymiin. millanen tulostaso sulla on? tekisin alussa samana päivänä molemmat. kummassakin pari eri leveyttä käytössä. ei se haittais tohon satsiin heittää leukoja ja vatsaa mukaan myös.
 
Terve taas! Olen kohta 3 viikkoa reenaillut tota 2*8-4*10 juttua ja olis kevyen viikon aika. Mietin vaan, että voiko vatsoja, ojentajia ja tommosta pikku härpäkettä reenata normaalisti? Kaikki raskaammat liikkeet tietenkin kevennettynä.
 
kevennyksen aste on tosi paljon kiinni siitä, millasia ne kovemmat on ollu. en mä esim. ojentajia treenailis kovaa kevyellä viikolla, kun ne saattaa olla aika väsy penkeistä ja muusta. kevyt on kevyt. vatsoissakin vois karsia ainakin sarjamääristä.
 
mors jto,

Niin..., tulostaso on penkki 110x6 ja kyykyssä leveällä karkea arvio 130x6 luokkaa. Vuosia sitten oli kyllä hieman paremmat tulokset, mutta sittemmin ollu pidempiä taukoja ja satunnaista ylläpitävää reeniä. Edellisistä kyykkyreeneistä varmaan vuoden päivät ja nyt otin maanantaina ekat treenit himavehkeillä, penkkiä normisti ja kyykkyä aika varovaisesti ettei heti menis ihan superpahaan jumiin kintut. Ti ja ke otin sitten heti uusiksi penkin ja kyykyn kevyenä kun intoa riitti... noh ei kuitenkaan mikään paha jumi nyt ja tarkotus et pe tai la seuraava reeni.
Mites tästä nyt kannattas lähteä ajaa sisään tota vähän tiheempää treenifrekvenssiä ? Ja pitäsköhän vääntää jotain vähän pidempää bodysarjaa näin alkuun kyykyssä että saa vähän tuntumaa... ?
kiitos vaan vinkeistä taas etukäteen
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom