Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
morjens jto. Teen penkin ja kyykyn tolla 3*4-6*6 systeemillä. sen lisäksi molempiin vielä toinen treeni nopeusperiaatteella.
ton nopean kyykyn jälkeen haluaisin ottaa vetoa jonkin verran. minkälaisilla kuormilla ja paljonko sarjoja olis sinun mielestä järkevää?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2-3 työsarjaa riittää, joskus yksikin kovempi vaan. kuorma riippuu kaudesta, mutta peruskaudella se 3-6 on ok. 1-2 varaa auttaa pitään homman nousujohteisena pitkään.
 
MORO

Olen lukenut parin viikon ajan ahkerasti pakkotoiston threadeja läpi ja oppinut yhtä jos toista. Haluan kuitenkin kysyä sulta, vaikka alottelijanainen olenkin, että suositteletko alussa jotain basic kaksijakoista ohjelmaa, jossa toistot on 3x8 näiden 3*4 -> 6*6 ohjelmien ym sijaan? Siis haluaisin esm syväkyykyssä kehittyä, mutta mietin teenkö perustoistot n. 3x8 vai rupeanko erityisemmällä tuolla ohjelmalla painojen kanssa kikkailemaan? Maksimin koetukseen esm tekniikkani en usko hyvinkään riittävän, luulen että sarjapainot ovat lähellä maksimiani jopa. Jos et suosittele erityisempää ohjelmaa, onko syytä tehdä 3x8 vai esm 2x8 ja 1x6 korkeammalla painolla.

Olen harrastanut pikajuoksua muinoin ja rivet, kyykyt ym on tuttuja -joskin voimat on 5 vuoden tauon myötä hävinneet kuin tuhka tuuleen. Intohimo saleiluun, voimankasvatukseen monipuolisesti on nyt todella suurta ja haluaisinkin jokaisen treenin hyödyntää maksimaalisesti. Peruskuntokaudella ajattelin tietty nyt aloitella, ja olenkin 4 viikkoa reenannut. Mulla on kaksijakoinen ohjelma(laitoin alottelijalle ohjelmat-ketjuun), mutta lueskelin ketjusta että maksua vastaan teet myös ohjelmaa/korjaat ohjelmaa? Onko tämä tapauksessani vielä täysin tarpeetonta koska olen niin alussa tässä harrastuksessa voimatasojeni puolesta?! Myös monet liikkeet kuten mave ym ovat vieraita -näitä ei juoksuaikoina tehty koskaan ja näitä harjottelen nyt pienillä painoilla, esm sjmv 50kg jne.

Lisäksi luin myös leuanveto-threadin lähes kokonaan läpi, ja haluisinkin kysyä vielä kun lisäpainot ei mielestäni ole minulle vielä sopivia, miten saisin leukatulokseni nousuun kunnolla, mitä ohjelmaa suosit? Teen vastaotteella, myötäotteella ruho ei liikahda mihinkään. Sain eilen 7 lähes alhaalta suoralla vartalolla (ihan alhaalta koskee kyynärpäihin, tekniikkavirhe?)

Olisi kiva jos ehtisit jotenkin kommentoida asiaa, vaikka olenkin täysin "ammattitaidoton" vielä näihin muihin mörssäreihin verrattuna ja kysymykseni kuulostaa lähinnä läpältä mutta mä olen kyllä ihan tosissani. Thänks.
 
ke penkki, pe kapea, ma nopeus. ei välttämättä mitään muuta penkille. dippiä voit pikkusen tehä keskiviikkona, mutten näkis tarpeelliseksi.

Eikö nopeusharjoitteluksi riitä että lämmittelystä lähtien (pelkkä 20kg tanko alussa ) pyrkii tekemään kaikki penkkisarjat täydellisellä liikeradalla ja mahdollisimman räjähtävästi ylös.
Pystyn vielä noin 110kg painon kanssa käyttämään sen verran nopeutta toistoissa, että tanko vielä hyppää loppuojennuksessa.
Vaikka treenaan lähinnä kehonrakennuspainoitteisesti olen penkin positiivisen vaiheen pyrkinyt aina tekemään mahdollisimman nopeasti käytetystä painosta riippumatta.
Käytän sitten näin hankittua punnerrusvoimaa tekemällä muut rintaliikkeet enemmän rintalihastuntumalla.

Tuntuu että esim. sotilaspenkissä tästä olisi hyötyä, kun samassa ajassa saa enemmän toistoja, eihän lihas osaa laskea toistoja, vaan ymmärtää vain suoritus ajan.
 
leanora: juu firma on pystyssä noita henk.koht. koutsaamisia varten ja osote löytyy mun profiilista. mummoista maailmanmestareihin on se asiakaskunta, joten ei se taso merkitse, sun motivaatio merkitsee. sun tapauksessa kuitenkin lähtisin tekeen enempi pidempiä sarjoja siellä 8-15 alueella noin yleisesti, mutta vaihtelua siihen tietenkin sitten jatkossa tulis hakea. leuat sun tasolla nousee mainiosti, kun treenailee niitä hieman useammin, muttei niin tiukkoina sarjoina. kyynärpäätkipu jää hieman mystiseksi tolla kuvauksella, kun et sen tarkemmin erittele paikkaa.

archey: lämpän tekisin kyl ihan erikseen, sillä nopeustreeni on aika repivää ja vamma-altista, jos sitä kylmiltään alkaa rykimään. pelkkä tankojumppa ei kyllä lämpäksi piisaa. muuten kyllä normitreeneissäkin kannattaa se positiivinen osa nostaa mahd. nopeesti. penkissä vaan sen tangon jarruttamiseen menee yllättävän paljon energiaa ja heittelemään sitä ei juuri kannata alkaa. jos takahartiat irtoo penkistä, se rasitus siirtyy aika ilkeesti kiertäjäkalvosimelle ja pahimmillaan tulee aika pitkiä treenitaukoja. missään liikkeessä ei oo tarve mitenkään hidastella tai tuntumoida sitä positiivista vaihetta. negaa kannattaa bodarin varsinkin aina korostaa kyllä.
 
Olen nyt treenannut muutaman kk säännöllisesti kahvakuulilla tempausta ja 2 käden työntöä. Tulokset: 16kg tempaus 120 toistoa/10min, 2 käden työntö 70 toistoa/10min. Olen ylävartalopainotteinen nostaja eli en osaa käyttää jalkoja kunnolla nostoissa. Niistä puuttuu voimaa. Kannattaisiko lisätä näin alkuun esim painoliivikävelyä 1kerta viikossa? Pyöräilen työmatkat 11km suuntaansa viidesti viikossa joten tämä osaltaan rajoittaa jalkojen treeniä.
 
brutal-bob: se on olkapään synergisti hartialihaksen kanssa ja ojenteleepi sitä olkavartta ulospäin. yleensä kaikki pystypunnerrukset ja muu ulos- ja ylöspäin tehtävä työ tuppaa rasittaan. jotkut saa sen kipeiksi hauiskäännöilläkin. noita kiertäjäkalvosinjumppia mä kyl suosittelen varauksetta ihan joka lajin urheilijalle.

kuppikahvia: aika kestävyyspainotteista touhua sulla. noihin tuloksiin saat rutkasti lisää taloudellisuutta keskittymällä voimaan välillä enemmän. jalkoihin saat paremmin voimaa erilaisilla kyykyillä. kuulan tai tangon kanssa.
 
Ok. Koska mulla liikkuvuuden kanssa ongelmia, takakyykky on pyllistys niin mikä olisi mielestäsi hyvä liike korvaamaan se? Askelkyykky? Kuulailua aikasarjojen muodossa kolmasti viikossa+apuliikkeinä yhden käden työntö ja etuheilautus. Toki tähtään harjoittelussa myös liikkuvuuden parantamiseen.
 
liikkuvuus ei kyllä voi olla oikee ongelma, ellei nivelet oo hitsattu kiinni. en usko kyllä tollaseen. jalkoja hartialeveydelle, jalkaterät ulospäin ja paine pois päkiältä. yhden jalan kyykyt toimii melkein paremmin ku askelkyykyt. jälkimmäisissäkin askel tulis ottaa melki mieluummin taakse kuin eteen. jos askeltaa eteenpäin, sit se kannattas tehdä kävelyinä. mihin sä tähtäät noilla aikasarjoilla? mikset treenaa voimaa myös?
 
Aikasarjoilla tähtään lajinomaisen kunnon kehittämiseen. Tavoittelen +150 toistoa tempauksessa ja +100 toistoa 2 käden työnnössä näin kuntoilu mielessä. Tarkoitatko yhden jalan kyykyllä ns pistoolia? Voimaa en treenaa koska en osaa tämän hetkiseen harjoitteluun sitä sijoittaa/lisätä. Tiedon puutetta.
 
lajinomaisen? mikä sun laji on, vai juuri kahvakuulailu? yhden jalan kyykyissä taempi jalka voi olla pienellä korokkeella ja etumaisella sit kääkitään. pistoolit on hyviä toki myös, kunhan polvie ei tvistaile. voimatreenit kannattas ottaa ohjelmaan ensisijasesti siitä syystä, että ne kehittää sun kestävyyskuntoa hyvin runsaasti. käytännössähän voima ja kestotreenit voi vuorotellakin, jos kyse on ns. tavallisesti kuntoilusta.
 
juurikin kahvakuulaurheilu. Tavoittelen hyvää tulosta ns kisanostoissa, siinähän aikarajana on 10 min. Osaatko antaa hyvää nyrkkisääntöä toistojen ja sarjojen suhteen voimatreeneihin?
 
voimatreeneissä kannattaa pysyä alle 15 toiston hieman liikkeestä riippuen. ykkösiin ei kuntoilijan kannata mennä, mutta vitosiakin voi tehdä. eli kuitenkin selkeesti lyhyempiä sarjoja ku mihin oot tottunut. kun saat sun vitosenkkaan esim. 10kg lisää, on sen jälkeen entistä paremmat edellytykset kehittää myös kestävyyttä. jälkimmäisen treenaamiseen suosittelen myös intervalleja. eli isommat kuulat ku aikasarjoissa, mutta pikkupausseja välillä. esim. 10*10* n kg/ 1´ lähdöillä.
 
Maanantaina on kyykky, keskiviikkona penkki, perjantaina on veto. Ajattelin että kyykyllä ja vedolla on parempi olla pitempi aika väli. Treeni päivät haluisin pitää juuri nuo koska ne on sopivat ajat.

Tuolla jaolla minäkin treenasin noin 12 vuotta.

Tuloksena 820 yt. RAWina 110 kiloisiin, eli toimi ainakin mulla.
 
Sitä meinasin vielä kysellä että minkälainen urheilutausta sulla itselläsi on?
tota tiedon määrää välillä mietin että mistä ihmeestä sitä on kertyny noin paljon. noista kiipeilyjutuista oon täältä lukenu, mutta minkälaista muuta on tullu harrastettua?
 
Nyt on tullut treenattua bodaustyylisesti jonkun aikaa 2-jakoisella, mutta olisi kiinnostusta aloittaa melkeen "puhdas" voimaohjelma. Eli keskyttisin pääliikkeissä lyhyisiin sarjoihin ja niitten päälle apuliikkeitä (tarpeen mukaan?). Varmaan joku 1-jakoisen kannattaisi ottaa, olisko sulla heittää tähän mitään ohjelmarunkoa liikkeineen? Ja mieluiten neljä reeni päivää viikossa kuten tähänkin asti. Entäs kun on lähiaikoina mielessä jonkinmuotoinen dieetti, niin miten hyvin voimareeni sopii dieetille?
 
Nyt on tullut treenattua bodaustyylisesti jonkun aikaa 2-jakoisella, mutta olisi kiinnostusta aloittaa melkeen "puhdas" voimaohjelma. Eli keskyttisin pääliikkeissä lyhyisiin sarjoihin ja niitten päälle apuliikkeitä (tarpeen mukaan?). Varmaan joku 1-jakoisen kannattaisi ottaa, olisko sulla heittää tähän mitään ohjelmarunkoa liikkeineen? Ja mieluiten neljä reeni päivää viikossa kuten tähänkin asti. Entäs kun on lähiaikoina mielessä jonkinmuotoinen dieetti, niin miten hyvin voimareeni sopii dieetille?
Turha toivo
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom