Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
teemuvas: muilla treeneillä ei oo sillon kauheen tarkkaa väliä, mutta niiden määrät kannattaa hierman laskea kisojen lähestyessä. penkissä ja vatsoissa kestovoima hyödyntäis leukoja, mutta ne voi myös kuluttaa, joten tee niitä jakso ennen kisaa, mutta kevennä ne aikasemmin ku ite leuat.

oranki: liikkuvuusjuttujahan noi tuppaa olemaan. joillekin sitten ihan yksilöllisistä syistä joku asento ei vaan toimi niin hyvin. ootko kokeillu muita leveyksiä? kipeytyykö samalla leveydellä myös prässissä jne?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
a) en tekis vedossa noin pitkiä sarjoja, ellen olis bodari. tee vedossa samantien se 3*4 -> 6*6. kattele myös hieman missä se heikko kohta on eli mihin nosto hyytyy. pukkivetoja sit avuksi.

Mulla toi heikko kohta on yleensä ollu lähtö et varmaan sit vetoja korokkeelta?
Suosittelisitko tekemään noita pukki-/korokevetoja kyykyn jälkeen apuliikkeenä vai normaali maastavedon kanssa vuoroviikottain?
 
teemuvas: muilla treeneillä ei oo sillon kauheen tarkkaa väliä, mutta niiden määrät kannattaa hierman laskea kisojen lähestyessä. penkissä ja vatsoissa kestovoima hyödyntäis leukoja, mutta ne voi myös kuluttaa, joten tee niitä jakso ennen kisaa, mutta kevennä ne aikasemmin ku ite leuat.

oranki: liikkuvuusjuttujahan noi tuppaa olemaan. joillekin sitten ihan yksilöllisistä syistä joku asento ei vaan toimi niin hyvin. ootko kokeillu muita leveyksiä? kipeytyykö samalla leveydellä myös prässissä jne?

Toi on aina ollut se optimaalinen leveys mulla. Prässissä ei kipeydy mikään. Jännä, että olen vuosia treenannut ja nyt sitten yhtäkkiä tökkii toi kyykky. Samaa mieltä olen liikkuvuudesta, mutta olen kokeillut venyttää sitä vaikka missä kulmassa ja todella vaikea kohdistaa sitä venytystä oikein niihin syvemmällä oleviin lihaksiin.
 
riittääkö jto että teen 1-2kertaa viikossa vatsatreenejä? ja onko väliä progressiossa et lisääks joko toistoja tai sarjoja? väliä järjestyksellä? :D
 
tarkotan siis et onko väliä et lisääks eka toistoja vai sarjoja esim pystypunnerrukses? onko sillä mitään eroa? kummassakin pitäis tulla yhtä paljon toistoja?
 
Vastaan vaikka olenkin jto
qweasd: kannattaa todellakin vähentää painoja mahdollisimman paljon; sitten mahdollisesti kasvattaa toistomäärät sinne +30; ja viimeiseksi sarjoja kannattaa tehdä vähintään 16 mieluiten yli 20
 
Vastaan vaikka olenkin jto
qweasd: kannattaa todellakin vähentää painoja mahdollisimman paljon; sitten mahdollisesti kasvattaa toistomäärät sinne +30; ja viimeiseksi sarjoja kannattaa tehdä vähintään 16 mieluiten yli 20
ehkä parempi että jätetään vaan tää vastaamispuoli jto:lle?
 
Ai siis 16 sarjaa ja kolkyt toistoa ni voi lisää taas rautaa? Aika paljon noita toistoja kyl tulis hmmm..... Eikö olis vähän vähempi parempi?:o
 
Ai siis 16 sarjaa ja kolkyt toistoa ni voi lisää taas rautaa? Aika paljon noita toistoja kyl tulis hmmm..... Eikö olis vähän vähempi parempi?:o

Venaa vaan sitä jto:a ennen kuin menet tekemään 16*30 pystypunnerrusta :DD no, suosittelen oikeesti sitä Aloittelijoiden osiota. Ja muutenkin pakkiksen selailua ja haun käyttöä. Tosi perusasioista kuitenkin kyselet :) ps. itse olen sortunut samaan, tämän tredin täyttämiseen simppeleillä kysymyksillä...
 
dupuy: lähtö on reisijuttuja, en korokkeita niin suosittelis tai sit vaan joku alle 5cm. tee vedon tilalla.

oranki: kyse voi olla liikarasituksestakin, eli sun nivuset kaipaa hieman vaihtelua. lisääpäs ihan piruuttas pari eri leveyttä apuliikkeinä ja pääset tosta eroon. pidä hetken paussi tosta sun normikyykystä.

chinup36: mitävittua? missä vaiheessa susta tuli minä? QUOTE: "Vastaan vaikka olenkin jto"

qweasd: kyllä parilla massutreenillä saa hyvää tulosta, jos käyttää kunnon rautoja eikä tyydy himpsutteluun. sarjoja, toistoja ja/tai kiloja lisätään aina kun se onnistuu ok. noi sun kysymykset on kyl melko epäselviä... vurki on aika oikeessa: käytä pikkusen aikaa etsimiseen. aloittelijoiden osiolla on paljon valmiiks pureskeltua kamaa.
 
Jto oon kyl ahkerasti käyttänyt sitä aloittelijoiden puolta mut tuntuu saavan paljon parempia vastauksia sulta! Siksi tyydyn paremmin sinuun:)) tarkotin sil yhellä kysymyksellä että onko väliä et lisääkö ensiksi sarjoja vai toistoja? Jotta tulisi progressiota understood?:)
 
ei ole väliä, mutta sarjoja on yleensä helpompaa lisätä. ei kuitenkaan kannata määrättömästi niitä lisäillä. pikkuhiljaa kaikkia. pitkän ajan kehitys on tärkeempää ku treenistä toiseen.
 
Ok,kiitoksia vastauksesta:) ja eikö noilla toisto/sarjojen ideahan oo se että niitä hiljalleen lisäämällä päästään pistää taas se 2,5kg lisää rautaa? Eli Eiks noitten extra toisto/ sarjojejn ole tarkotus hiljalleen totuttautu siihen vanhaan painoon ja sit ku on tottunut lisää sen 2,5kg ymmärsinkö oikein?:)
 
ei totutella sen kummemmin. aina kun pystyt jotain lisäämään, lisäät. vähennä noita hymiöitä.
 
Vaikket lääkäri olekaan, onko sulla hajua mitä on mahtanu olkapäässä tapahtua. Brassi jujutsussa olin kaverin selässä, josta kaaduttiin kyljelle ja paino mun sivuolkapäälle. Pientä tuntemusta oli, et vähän koski. Nyt sit viikon kipuillut, kipua ilmaantuu kun nostan kättä sivulle tai kun nojaan käteen esim. maasta noustessa. Tapahtu maanantaina, mutta tiistaina salilla penkissä ja leuoissa ei haitannut yhtään.
Diagnisoin ton vaivan nyt kiertäjäkalvosimen vikaan. Sivulle kättä nostaessa vihlovaa kipua tulee olkapään takaosalle. Kättä saan nostettua ~45° ennen kuin kipu ilmaantuu. http://www.klinikka22.fi/data/uploads/documents/1/Olkanivelen kiertäjäkalvosimen repeämä.pdf
Muutenkin oireet täsmää tossa pdf:ssä kerrottuihin. Tulisko näistä mennä ehdottomasti lääkärin vastaanotolle vai saako levon ja lääkehoidon jälkeen kuntouteltua ihan toimivaksi?
 
riippuu kuin paha vamma on kyseessä. jos pystyt tekeen kk-ulkokiertoliikkeitä, ei oo kauheen pahasta kyse. ne tulis olla joka tapauksessa aina mukana treeneissä.
 
Tässä nyt vähän teen vielä tällaista sekopäistä bodailutreeniä. Teen kutosia, kaseja, kymppejä, vähän mikä hyvältä tuntuu. Tämä siis edelleen nyt penkin ympärillä tässä kohtaa. Luin tässä taas hyvän tovin nointa perusvoimasetteja ja omilla alkuhässäkään jälkeen oletetuilla maksimeilla väsäilin seuraavat setit:


5*5*70
5*5*73
5*5*75
5*5*78
5*5*80
5*70, 75, 80, 85, 83
5*73, 78, 83, 88, 85
5*70, 80, 90, 88, 85

Leikitään, että maksimi oli nyt tauon jälkeen 125 kg

5x5x87,5
5x5x90
5x5x92,5
5x5x95
5x5x97,5
5x87,5 5x92,5 5x97,5 5x105 5x102,5
5x90 5x95 5x102,5 5x110 5x105
5x87,5 5x97,5 5x112,5 5x110 5x105

1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

Eli omilla oletetuilla painoilla laskettu

1. vko makimitestit, 1x112,5, 117,5, 125, 130?
2. vko maksivakautus, 2x2x112,5, 3x1x117,5 2x2x112,5
3 vko kevennystä 2x3x100, 2x2x105, 2x3x100
...ja alusta uudelleen.




1. 3x4x75
2. 5x5x70
3. 3x3x80
4. 4x5x75
5. 6x6x70
6. 4x4x80
7. 5x6x75
8. 3x4x85
9. 5x5x80
10. 3x3x90
11. 4x5x85
12. 6x6x80

Eli jos maksimi nyt 130 kg, niin seuraavasti

1. 3x4x97,5
2. 5x5x90
3. 3x3x105
4. 4x5x97,5
5. 6x6x90
6. 4x4x105
7. 5x6x97,5
8. 3x4x110,5
9. 5x5x105
10. 3x3x117,5
11. 4x5x110,5
12. 6x6x105

Ja sitten piikkausta!


Ja ohjelmaa modataan sitten kun tuossa testaan, että onko tuo 125 kg lähtöön lähelläkään ja tietysti että missä maksimit liikkuisi tuon ensimmäisen perusjakson jälkeen. Mutta sotasuunnitelma olisi tuo. Vähän vastaavasti sitten kaposta penkkiä toisen kerran viikossa.
 
tossa 3*4 -> 6*6:ssa ei oo tarkotus käyttää mitään prosentteja, vaan homman pitäs edetä tuntemuksiin perustuen. kehitys voi olla täysin erilaista ku mitä tossa laitoit. toihan on erään tyypin laittama oma ehdotus itelleen, ei mun juttu. kevyet viikot puuttuu myös kokonaan. 5*5:ssä kannattaa katella, miten ne loppuvaiheen kovemmat vitoset etenee, ettei mee yli. apuliikkeiden tarpeen analyysi on tärkee myös.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom