Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jto sanoi:
archey:

kuulantyöntäjät tuskin koskaan pärjäis satasella pikajuoksijoille, mutta jos kisaltais 20-40m matkoilla, vois jo löytyy haastajia voimapuolen tyypeistä. lähtökiihdytyksessä voimalla on kuitenkin suht iso osa. sen verran pitkä matka se 100m kuitenkin on, ettei siihen riitä pelkkä kiihdytys- ja voimantuottoteho.
Lee Newman, who put the shot 62 feet, could run 30 meters in 3.41 seconds at a bodyweight of 262 pounds. Oliskohan paljon hidastunut 60 metrillä?
1976 Olympic champion, David Rigert, who competed in the 198-pound weight class and was one of the lightest men to ever clean and jerk 500 pounds, ran 100 meters in 10.4 seconds. Jossain mainitaan 10.3, mitähän aijä olis juossut 60 metrillä? Luultavasti suhteessa paljon paremmin.

http://www.biggerfasterstronger.com/home/MagDetails.asp?id=111&previd=12
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun teen penkkiä tai esim joskus lyön ja kävelen karhunkävelyä vapari treeneissä, niin mun vasen olkapää välillä tuntuu melkein että se loksahtaisi paikoiltaan, siis yhtäkkiä vaan käsi pettää olkapäästä! mutta ei se varmaan pois paikalta mene, koska kipua ei tule juurikaan ollenkaan. Tämän jälkeen olkapää toimii lähes normaalisti, ja ilmenee tällä hetkellä vain näissä liikkeissä. (esim olkapään treenaus sujuu hyvin.)
Mulla on ollut tota samaa, mutta ei ole enää vuosiin varsinaisesti vaivannut. Kiertäjien tekoa siihen on lähinnä suositeltu sen kerran, kun oon sitä vaivautunut jossain näyttämään.
 
archey: 30m on puolet 60 metristä. kyl se käytännössä on täysin eri matka varsinkin ton painoselle mörölle. suhteessa taatusti hitaampi ku toi 30m rutistus, mutta nopea silti toki. kyllä noita poikkeuksia voi olla ja rigert nyt on jo ns. ihmisen kokonen, joten en tota 100m aikaa ees epäile. halvarinkin lähtökiihdytykset on ihan legendoja jo. pikajuoksijat on kuitenkin teknisesti paljon kovempia ja lajispesialisteja, joten turhaa noita on sillai alkaa vertaileen. joka tapauksessa on selvää, että voimaurheilijoilla (jotka on harrastaneet juoksuvetoja) on todella kovia lyhyiden matkojen aikoja. kuten sanoin: kuulantyöntäjät tuskin koskaan pärjäis satasella pikajuoksijoille.
 
Jos pyrin kehittämään (voima-?)kestävyyttä tekemällä esim. muscle-uppeja, yhden käden leukoja/punnerruksia ja vaikkapa pistoolikyykkyjä, onko mahdollista että max-voimakin kehittyisi samalla tehokkaasti?
 
Moi

Minulla on tavoitteena, unelmana, työntää 20 metriä kuulaa, mahdollisesti jopa enemmän. Ongelma on, etten tiedä miten treenaisin voimaa ja kehittäisin massaakin siinä sivussa. Tällä hetkellä olen 186 cm pitkä ja noin 93 kiloinen. Voimatasoni ovat jotakuinkin huonot ja epätasapainoiset. Penkistä saan 120 kg, kyykkään 125 kg ja Mave on 160 kg. Rinnalle olen vetänyt raakana 80 kg. Olen harrastanut kuulantyöntöä nuorenpana 13-19 vuotiaaksi huonohkolla menestyksellä. Olen sen verran pieneltä paikkakunnalta kotoisin, ettei valmennusta ole mahdollista saada niin hyvänä kuin olisi tarvis. Tekniikkaan olen saanut jo kovasti apua, ja sinä edetään pikku hiljaa.

Olen nyt siis 22-vuotias ja tavoitteeni on viimeistään 30 vuotiaana työntää tuo 20 metriä. Nopeus ja ponnistusvoimaharjoituksia olen jo alkanut tehdä kohtuullisen hyvällä menestyksellä.
Eli siis tarvitsen jto sinulta apua voiman kehittämiseen, neuvoja ja vinkkejä. Treenaan tällä hetkellä body/voimatyylisesti. Kyykyssä on menossa 6x2 -> 6x6 ohjelma, jonka lisäksi pidän kevyemmän kyykkypäivän jolloin teen 4x3x70% ja loikkia yms. Penkissä teen miken 2x6 systeemillä + apuliikkeet. Rinnallevetoa teen kevyinä päivinä, mutta olen miettinyt pitäisikö Mave korvata Rivellä. Olen yrittänyt etsiä vastauksia, mutta vaihtoehtoja ja mielipiteitä on niin monia, eikä välttämättä suoraan kuulantyöntöön sopivia, että olen ajautunut tuuliajolle.

Jos on jotain mitä tarvitsee tietää lisää, kerron mielelläni. Motivaationi on korkealla ja teen kaikkeni kunhan tiedän miten :puntti:

Tälleen mää olen rakentanut lähiaikoina yläkroppaa. Viime vuoden puolella testasin paljonko menee etunojapunnerruksia (25). Rupesin paukuttaan 15 sarjoja. Volyymiä lisäsin koko ajan, ekalla viikolla tein jotain vaivaiset 15 sarjaa tai vastaavaa. Päädyin noin 35 viikottaiseen sarjaan. Maksimi oli 35 toistoa. Sitten 16 kg niskaan ja sama uusiksi, tavoitteena 30 toistoa, tällä kertaa tehden 5 toiston sarjoja koska kuorma oli suhteellisesti hieman raskaampi mulle. Volyymi tietysti tippuu kun mennään vastuksessa ylöspäin.

Vaikka tässä treenissä operoidaankin korkeilla toistoilla niin vastuksessa mennään koko ajan silti ylöspäin ja tätä kautta sitä voimaa tulee.

Maksimivoima on tietysti ihan paska jos tälläistä treeniä tekee mutta toistomaksimit antaa suuntaa voimista ja maksimin saa ylös muutaman kuukauden raskaalla treenillä joka tapauksessa. Maksimivoimaa tällä treenillä ei juurikaan tarvita koska tehdään työtä niin submaksimaalisilla kuormilla ja tärkeään osaan nousee työkapasiteetti. Treeniä voi tietysti soveltaa mihin vain. Jos treeniä tekee alle 15 toiston maksimilla niin homma voi mennä hankalaksi ainakin itsellä, ja sitten kun mennään päälle 25-30 toiston niin menee turhauttavaksi. Tärkeää on tehdä helppoja sarjoja, nostaa koko ajan volyymiä ja pitää lepoa AINA kun siltä tuntuu. On lupa laiskotella jos tuntuu vetelältä, kunhan tosissaan treenaa silloin kun treenaa.

Tosiasiahan on se että työtä täytyy tehdä, eikä musta mikään 6*2 riitä millään!
 
Meinaatko Squinky, että kuulantyönnössä erittäin tärkeä räjähtävä voima (tekniikan lisäksi) kehittyy tolla sun systeemillä? Kuulaa ei työnnetä sillä että pystyy tekemään 15+ etunojapunnerrusta, olkoon volyymi millainen vaan. Onhan toki totta, että välillä pitää tehdä volyymiä matalalla kuormalla, mutta kyllä se pallo lentää ihan puhtaasti perusvoima --> maksimivoima --> räjähtävävoima treenillä...ja 6*2 ei oo kevyttä treeniä kun rautaa on tarpeeksi omasta 1RM:stä.
 
En tiedä kuinka tarkka käsiajanotto oli mutta muistan että maikalla oli uusi digiajanottolaite, juoksin kaksi kertaa, ensin 7,0 ja sitten parhaat juoksijat laitettiin keskenään.
Juostiin Vaaran Timon kanssa rinta rinnan maaliin ja samalla ajalla, Vaara oli tuolloin ikäkausi poijissa SM 2., itsellä sitä vastoin ei mitään urheiluseurataustaa silloin.

On monesti harmittanut jälkeenpäin etten silloin viimeistään aloittanut pikajuoksuharjoittelua.
Suomalaisten pikajuoksijoiden ajat eivät nyt mitään kummosia ole olleet, jollain vuosilla kuulantyöntäjätkin olisivat vetäneet SM-kisoissa mitaleita 100 metrillä jos olisivat osallistuneet. Ei naisten tuloksia voi verrata miehiin, Uudessa Seelannissa on 17 vuotias sälli joka on työntänyt naisten kuulaa 3m pitemmälle kuin kukaan aikuinen nainen ja miestenkin kuulaa yli 20m.

Ymmärtänet kuitenkin ylläolevan viestini esimerkeistä, että missään nimessä todellinen aikasi ei ole ollut lähelläkään mainitsemaasi 6.9:ää. Pikajuoksussa - jos jossain lajissa - naisten tuloksia on nimenomaan erinomaisen helppo verrata miesten tai poikien tuloksiin. Maailmasta ei löydy yhtäkään 14-vuotiasta poikaa, joka pystyisi rikkomaan naisten ME:n 60 metrillä tai satasella. Tuolla ajalla kilpailisit tasaväkisesti 3-4 vuotta vanhempien, koko elämänsä treenanneiden ja suomalaisia huomattavasti lahjakkaampien jenkkipikajuoksijoiden kanssa. Voit toki jossitella, että treenaamalla voittaisit Boltin tai Blaken vähintään sekunnilla satasella tai sitten vain yksinkertaisesti herätä todellisuuteen ja ymmärtää, että todellinen aikasi on todennäköisesti ollut lähempänä yhdeksää kuin seitsemää sekuntia.
 
chinup36: mahtavaa, jos joku pystyy tekeen yhden käden leuoilla voimakestävyyttä :D nojuu... kyl jokasessa treeniliikkeessä, mitä voi itelleen tehdä, voi kehittää sekä maksimivoimaa että voimakestävyyttä. kaikki riippuu toteutuksesta ihan niillä perusperiaatteilla, mitkä liittyy kaikkeen normipunttiinkin.
 
Mulla ei ole mitään kysyttävää (tällä hetkellä), mutta tulin kiittämään sinua, jto, niistä neuvoista, joita vuosi sitten kirjoitit ketjuun nimeltä "Eteenpäin kääntyneet olkapäät".

Tämän vuoden ajan olen treeniohjelmaa muokannut ohjeiden mukaan ja kehitys on ollut oikeanlaista. Ryhti on selvästi parempi, takaolkapäät ovat kasvaneet/tulleet esille, ja patti on kasvanut keskimmäiseen hartialihakseenkin. Etuolkapäät ovat pysyneet kooltaan samassa, mutta vetäytyneet taaksepäin. Parannettavaa tietenkin on, ja lähitulevaisuudessa painotan selkätreenissä "runtua lapojen väliin".

Kiitos, ja jatkathan samaan malliin!
 
Meinaatko Squinky, että kuulantyönnössä erittäin tärkeä räjähtävä voima (tekniikan lisäksi) kehittyy tolla sun systeemillä? Kuulaa ei työnnetä sillä että pystyy tekemään 15+ etunojapunnerrusta, olkoon volyymi millainen vaan. Onhan toki totta, että välillä pitää tehdä volyymiä matalalla kuormalla, mutta kyllä se pallo lentää ihan puhtaasti perusvoima --> maksimivoima --> räjähtävävoima treenillä...ja 6*2 ei oo kevyttä treeniä kun rautaa on tarpeeksi omasta 1RM:stä.

Annoin vaan esimerkin omasta treenistä. Kun kato kukaan ei vahvaksi vahingossa tule niin ajattelin vähän vuodattaa omia ajatuksiani. Kikkailla voi räjähtävien voimien sun muiden kanssa sitte kun on oikeesti sitä oikeeta voimaa millä kuula liikkuu. Ja raskas treeni ei ole aina yhtä kuin kehittävä treeni.
 
chinup36: mahtavaa, jos joku pystyy tekeen yhden käden leuoilla voimakestävyyttä :D nojuu... kyl jokasessa treeniliikkeessä, mitä voi itelleen tehdä, voi kehittää sekä maksimivoimaa että voimakestävyyttä. kaikki riippuu toteutuksesta ihan niillä perusperiaatteilla, mitkä liittyy kaikkeen normipunttiinkin.
Siis juurikin tätä tarkoitin: haluan pystyä tekemään ykkösten/kakkosten sijasta vaikkapa vitosia esim. yklissä, joten jos olen oikein ymmärtänyt niin se perustuu lähinnä maksimivoiman kehittämiseen ennemmin kuin kestävyyden parantamiseen. Onko se näin?
 
maksimivoiman kehittäminen on avain kaikkiin about 1-20 toiston tulosten parantamisiin. vitoset kehittyy ihan ehdottomasti siis parhaiten kun se ykkönenkin nousee. voima kehittää kestävyyttä, muttei päinvastoin.
 
Kokeilisin mielellään tuota sun 3*8 -> 4*12 bodaus tyyppistä perusliike systeemiä.

1. Jos se aloitetaan esim. tuosta 3*8 toistoa, niin pitäsikö nuo kasit jättää esim. 2-3 toistoa vajaiksi, eli tehdä ne painoilla joilla tiukka sarja olisi 10-11 toistoa?

En selannut koko threadia läpi mutta on tuon progressiivisuus toteutettavissa vaikka näin: 3x8, ja seuraava treeni kerta samalle lihasryhmälle 4x8, jne.. 3x9, 4x9, 3x10, 4x10 ...........lopulta 4x12. Eli korotetaan ensin sarjamäärää, sitten toistoja sarjoissa ja taas sarjojen määrää jne. aina kun menee läpi.
Vai miten tuossa se progressio toimii?
 
siinä alkutason selvittelyvaiheessa kannattaa jättää hieman varaa juu. jos teet vakiosarjoina vaikka ton 3*8, siihen vipaan sarjaan vois jättää alussa toiston verran saumaa. se piisaa ihan hyvin. jatkossa se viimeinen sarja voi olla hyvinkin tiukka, koska se rasitus tulee sen määrän kumulatiivisuudenkin kautta. se voi jopa jäädä kesken tyyliin 9*100, 9*100, 9*100, 7*100.

näissä ei kannata missään nimessä kuitenkaan käyttää pelkästään yhtä ja samaa treeniformaattia, vaan vaihdella niitä. pääasia on toi pitkän aikavälin progressiivisuus. eli ei tollai niinku laittelit, vaan yhdistelemällä vakiosarjoja, pyramideja ja näiden yhdistelmiä. seuraavassa ihan täysin hypoteettinen progressio muutamalle viikolle:
1. 3*8*100
2. 2*9*100, 2*7*105
3. 10*100, 8*105, 6*110, max*90
4. 2*8*95
5. 4*6*110, max*100
6. 2*10*105, 2*8*110, 2*6*115
7. toistomax*115, 110
8. 2*8*100
...
volyymia semmonen 3kk ja sitten päälle joku matalampivolyyminen tehollinen jakso kaiken maaliman pakkotoistoilla jne, niin hyvin pelittää.
 
Kiitos
 
Dear jto... Mitä liikkeitä suosittelisit tekemään jalkatreeneissä nimenomaan vastus medialiksen kehittämiseen? Oletan että liikkeillä kuin liikkeillä loputkin osat reisistä pysyy mukana, mutta pisaralihakseni ovat auttamattomasti muista reiden lihaksista jäljessä ja niihin haluaisin panostaa.
 
reisiojennuksen viimenen 20 astetta nappaa siihen suoraan, muttei nyt varsinaisesti oo mikään massaliike. saattaa kuitenki auttaa vähän. sit kaikki kyykyt, missä polvet menee jalkaterien yli aikalailla. kontrollissa ja rauhallisesti alas ja reippaasti ylös. reisillä!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom