Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Jto:lle Kyssäriä

Nyt olen loppusuoralla ton jto neuvoa noudattaen tehdyn 3*4 -> 6*6 kanssa. Sitten pitäisi tehä jotain maksimia.

Ajattelin näin:

1. 3x3 90%
2. 3max
3. 2max
4. 1max
5. Vakautus
6. 1max

Meneekö ihan metsään?

4-6 viikkoa bodailua ja sitten takas voimailuun.
Sitten ajattelin tehä jto tekemällä ohjelmalla "3 kertaa kyykkyä viikossa", voinko tehdä penkin myös samalla ohjelmalla?
Olit postannut sellaiseen threadiin kuin 3 kyykky viikkoon tälläisen piikkauksen:


1a 2*3*80, 2*2*85, 1*90
1b 3*3*65, 3*2*70
1c 2*(3*80, 2*85, 1*90), 3*75

2a 3*(2*80, 2*65)
2b 2*2*85, 2*2*90, 3*75
2c 3*3*70, 3*2*75

3a 2*(3*85, 2*90, 1*95), 3*75
3b 3*(2*70, 2*75)
3c 2*80, 1*95, 2*80, 1*95, 2*80

4a 2*3*65, 2*2*70, 2*3*65
4b 7*1*90
4c 2*3*60, 3*2*65

5a 2*3*60, 3*2*65
5b 2*2*85, 2*1*90, 1*95, 1*97(aloitusrauta), 1*100-105 jos 1*97 helppo.
5c 4*1*80

6a --
6b keskiviikko 3*2*50
6c lauantai KISA: 1*97, 102, 110...


Voiko penkin piikkailla samalla ohjelmalla?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rytmo: toki voi. mitään erityisiä kestovoimasarjoja ei kuitenkaan kannata tehdä.

blueberry: tossa ekassa piikkailussa vakautuksen tilalla ihan vaan kevennys. eli jonku rento treeni siellä 80% nurkilla. muutenkin pari kovempaa viikkoa putkeen yleensä yleensä pitää nousujohteisuuden parempana. ekoissa kolmosissa ei kannata ihan sinne rajalle rynniä. penkin voi piikkailla ihan samalla systeemillä tossa jälkimmäisessä. se toki vaatii, että on pohjaa käsitellä maksimivoimatreenejä suht usein.
 
tälläisella ohjelmalla olen nyt treenannu penkkiä 2 viikkoa, selkää ottanu joka treenissä, joko leuan vetoja esim. lisäpainoilla painoja joka sarjaan lisäten pääasiassa kakkosia ja ykkösiä räjähtävällä tyylillä. välillä olen tehnyt kulmasoutua käsipainoilla vähän pitempiä sarjoja kuitenkin niin, että ei tule kahta samanlaista treeniä putkeen. mutta siis asiaan, mitä tämän ohjelman jälkeen, varmaa viikko lähes totaalilepoa ja maksimin testaus, mutta olisko toi strongbullin edellä esittämä piikkaus hyvä, kun olen testannut maksimin? tässä vielä ohjelma jolla olen tehnyt nyt. mielestäni kulkee hyvin vaikka joka päivä penkkaa, olen jaotellut esim. noi kympin sarjat pariin kertaan päivässä.

esim. eka viikko:
ma 6*10*60% pp
ti -
ke 5*5*75% kpp
to 6*10*60% pp
pe -
la 6*4*80% kpp
su 3*20*30% pp

kuukauden päästä esim. (!!!)
ma 10*10*63% kpp
ti 4*10*50, 4*8*60, 4*6*70, 4*4*80% pp
ke 10*5*78% kpp
to 10*10*63% pp
pe 10*20*40% pp
la 6*4*80, 6*2*85% kpp
su 3*20*30% pp
 
toi on sellanen aika suuren määrän ja frekvenssin systeemi, mutta kyllä sille pari kuukautta pitäs antaa aikaa. sen jälkeen sitten ihan perinteinenkin ja suoraviivainen piikkaus on ok. toki myös toimii semmonenkin, että teet keskipitkää 4-8 toiston sarjaa mutta tiukempina. ärsykevaihtelu on niin suuri, että tulokset nousee kyl.
 
jokaisen sarjan viimeinen TOISTO varmaan? ei toi ratkaise suoraan mitään.

mahdoton sanoa, ehdottomasti. kunnon hermostollisen ylitreenin aikaansaaminen on ns. normitreenaajalle loppujen lopuksi aika hankalaa. se tarkottaa myös usein kuukausien keventelyä ja jopa pitkiä totaalipausseja. tarkotat kuitenki varmaan ihan vaan semmosta muutamien treenien putkia, joissa kehitys selkeesti rupee tökkimään ja ottaa takapakkia?

oikeesti toi on niin yksilöllistä riippuen treenitaustasta, kiloista, lisäaineista jne. jotkut saa ittensä hetkelliseen juntturaan yhellä ainoalla liian kovalla maksimivoimatreenillä ja jotkut voi paukutella pari kovempaa ykköstreeniä viikossa useiden viikkojen ajan nousujohteisesti riippumatta siitä käyttääkö lääkkeitä tai ei.
 
Kuinka nopeasti hermosto menee tukkoon ja on kevyen viikon aika? Jokaisen sarjan viimeinen sarja tehdään failureen.

Tuossa varmaan tarkotettiin, että jokaisen sarjan viimonen toisto failureen? En ole jto mutta miksi edes tehdä jokaista sarjaa failureen jos kyseessä on voimatyyppinen reenaus....?:wtf:


Sitten kysymys arvon jtolle:

Nappasin tuolta jostain voimaohjelmien seasta ns. 4-viikkoisen hybridiohjelman, jota aloin aloin kokeilemaan penkissä.
ohjelma on siis:

1. 1max, max*85%
2. 6*6*75%
3. 6*4*80%
4. kevyt (4*2*70% tms)

Olisi kiva tietää mihin tuo perustuu ja käsitinkö oikein että tuota voipi tehä putkeen aika kauankin?
Jännää tuossa on, että varsinaista piikkausjaksoa ei tarvitse erikseen koska sitä testataan noinkin useasti ja volyymiakin tulee heti seuraavalla viikolla. Eli onko kyseessä vain ohjelma jonka teho perustuu vaihteluun (maksimi, volyymi ja kevyt) vai onko siinä jotakin hienompaa vielä ja jos niin mitä?:)

Kiitän jo etukäteen!
 
Moikka Jto!

Mistä johtuu että saan lattiapenkissä 10kg isomman ykkösen kun normaalissa penkissä?
Normaalissa penkissä paino nousee max5cm, ja sitten nosto hyytyy siihen. Eli heikko rinta, mutta eikös lattiapenkki ole juuri apukeino tuohon ongelmaan mutta miksi siinä liikkuu enemmän rautaa?
Lattiapenkissä tanko jää rinnasta n.2-4cm, eli vastaa miltei täysirataista nostoa.
Kumpikin nostettu medium-otteella.

Omistanko heikon rinnan ja saan yksinkertaisesti lattiapenkissä lavoille paremman tuen ja sitä
myöten enemmän rautaa liikkumaan, vai miks ei normaali penkki kulje?

Toivottavasti älysit mitä yritän tässä änkyttää :)
 
porkkana84: ei siinä mitään hienoa ole. ihan peruskamaa niinku kaikki voimaharjoittelu. toi perustuu ihan tavalliseen lyhyen kierron progressiivisuuteen. en muista ees miks ja kelle ton pykäsin, mutta siinä nyt vaan käydään neljässä viikossa läpi tiettyjä juttuja. hybriditreeniä siinä ei periaatteessa oo ku toi kevennyksen jälkeinen eka viikko. periaatteessa hybridikin on vähä kumma sana, mutta täällä kai jo tiedetään mitä sillä tarkotan; maksimi- ja perusvoimasarjojen yhdistämistä samaan treeniin samassa liikkeessä ja tossa järjestyksessä.

eli tossa nyt menee pari perusvoimapohjaviikkoa, kevennys ja sit uus ykköstesti ja tehollisempi perusvoimasarja. sen jälkeen sitten taas määrää perustuen uuteen mieluiten tietenkin kovempaan ykköseen :) voihan sitä maksimia testailla vaikka joka treenissä, mutta toisaalta jos treenaa esim. bodypitusia sarjoja, miksi testailis ykkösillä? mieluiten kannattaa aika-ajoin testata juurikin sillä toistoalueella mitä treenaa. aika loogista olis. tossa toi ykkönen on vaan enempi ärsykevaihteluna olemassa.

kerran kuussa sopii kenen tahansa yleisesti treenailevankin pitää kroppaa hereillä isompiinki romuihin. ei sen tarvi olla ykkönen ees, mutta kuitenkin selkeesti isompi romu ku mitä muuten käyttää työsarjoissa. 1-3 toistoo 90-100% on aika on vaihteluväli.

looks: lattiapenkki kun tulee noin alas, se vastaa ihan lankkupenkkejä jne. ei se sillon sitä rintaakaan sen erityisemmin treenaa. tollanen heikko kohta penkissä kyl viittais sinne rinnan heikkouteen, mutta paljo merkkaa kyllä se selän tuen laatukin. melkein tekisin stoppipenkkejä normileveydellä ja jopa ylileveellä ihan apuliikkeeksi. pysäytykset 1-3 sekkaa. älä tee älyttömän tiukkoja ainakaan alkuun ja keskity siihen selän duuniin koko ajan. kaari ylä- ei alaselkään.
 
Oho, olipa nopee palvelu, kiitoksia!:)

Olen vallankin tuolla kevyttä edeltävällä viikolla mennyt ennen työsarjoja suht isoonkin romuun asti ja sen jälkeen kun oon noi sarjat tehnyt niin ne ovat olleet ihan naminpoimintaa. ( ainakin toistaiseksi):dance:
 
eli sulla on kaks maksimipäivää 1 ja 3? en mä tossa kauheen pahaa näe, mutta ellei se peruskuormakin siellä nouse, voi pitkän päälle olla aika hankalaa edistyä. ellei sen pahempaa ilmene, anna mennä vaan, niin se aina menee.
 
Se vko1 on se varsinainen maksimitesti ja tuo kevennystä edeltävä ei ole mikään tiukka vaan jollain noin 90% kuormalla tai allekin. Ihan tuntuman mukaan siis.
On toiminut tosiaan ainakin vielä näinkin.
 
Uskon että treenihistoria merkkaa aika paljon ja luulen että itselläkin on aika paljon valkoisia lihassoluja koska 14 vuotiaana juoksin 60m 6,9 digitaali ajanotolla ilman minkäänlaista treeniä ainoana lisäravinteena tupakka.
Hauskaa on myös että mavessa, prässissä ja hackissa ykkösmaksimi on käytännössä sama kuin 6-8 toistoa, sillä jos saan ykkösen maksimipainolla, niin joku kutonen tulee automaattisesti.
Saattaa johtua treenihistoriasta ja ehkä Maven kohdalla myös keskivartalon heikkoudesta, eli heikoin lenkki määrää maksimin ja kun saa irti maasta niin pumppailu menee itsestään.

Taidan kokeilla dietin aikana perusvoimaliikeissä tuota CRP systeemiä*. Ja apuliikkeissä normaalia 2-3 x 8-15.


*Tässä menetelmässä tehdään 10 x 5 toistoa minuutin palautuksilla. Idea perustuu siihen, että energiantuotto perustuu käytännössä vain ATP:n (adenosiinitrifosfaatti) ja kreatiinifosfaatin hyväksi käyttöön ja palautuminen on näin ollen nopeaa.

Melkoinen lahjakkuus taidat olla, kun pelkän tupakan avulla juoksit 14-vuotiaana kovempia aikoja kuin Suomen tasolla kohtuullisen kova pikajuoksija, Jonathan Åstrand, 19-vuotiaana. Huimana pidetyn 17-vuotiaiden SE:n (6.78) juossut Visa Hongisto juoksi 14-vuotiaana 60 metrillä vielä yli kahdeksan sekunnin aikoja, 20-vuotias Markus Pöyhönen taas olisi jäänyt sinulle lähes kolme kymmenystä. Aikasi on myös kovempi kuin naisten 60 metrin maailmanennätys.
 
porkkana: joo tollai ajattelinkin ja mun mielestä ihan hyvä niin. kyl se kroppa sitten kertoo, jos/kun alkaa tasanteita tulemaan.
 
Moi

Minulla on tavoitteena, unelmana, työntää 20 metriä kuulaa, mahdollisesti jopa enemmän. Ongelma on, etten tiedä miten treenaisin voimaa ja kehittäisin massaakin siinä sivussa. Tällä hetkellä olen 186 cm pitkä ja noin 93 kiloinen. Voimatasoni ovat jotakuinkin huonot ja epätasapainoiset. Penkistä saan 120 kg, kyykkään 125 kg ja Mave on 160 kg. Rinnalle olen vetänyt raakana 80 kg. Olen harrastanut kuulantyöntöä nuorenpana 13-19 vuotiaaksi huonohkolla menestyksellä. Olen sen verran pieneltä paikkakunnalta kotoisin, ettei valmennusta ole mahdollista saada niin hyvänä kuin olisi tarvis. Tekniikkaan olen saanut jo kovasti apua, ja sinä edetään pikku hiljaa.

Olen nyt siis 22-vuotias ja tavoitteeni on viimeistään 30 vuotiaana työntää tuo 20 metriä. Nopeus ja ponnistusvoimaharjoituksia olen jo alkanut tehdä kohtuullisen hyvällä menestyksellä.
Eli siis tarvitsen jto sinulta apua voiman kehittämiseen, neuvoja ja vinkkejä. Treenaan tällä hetkellä body/voimatyylisesti. Kyykyssä on menossa 6x2 -> 6x6 ohjelma, jonka lisäksi pidän kevyemmän kyykkypäivän jolloin teen 4x3x70% ja loikkia yms. Penkissä teen miken 2x6 systeemillä + apuliikkeet. Rinnallevetoa teen kevyinä päivinä, mutta olen miettinyt pitäisikö Mave korvata Rivellä. Olen yrittänyt etsiä vastauksia, mutta vaihtoehtoja ja mielipiteitä on niin monia, eikä välttämättä suoraan kuulantyöntöön sopivia, että olen ajautunut tuuliajolle.

Jos on jotain mitä tarvitsee tietää lisää, kerron mielelläni. Motivaationi on korkealla ja teen kaikkeni kunhan tiedän miten :puntti:
 
Melkoinen lahjakkuus taidat olla, kun pelkän tupakan avulla juoksit 14-vuotiaana kovempia aikoja kuin Suomen tasolla kohtuullisen kova pikajuoksija, Jonathan Åstrand, 19-vuotiaana. Huimana pidetyn 17-vuotiaiden SE:n (6.78) juossut Visa Hongisto juoksi 14-vuotiaana 60 metrillä vielä yli kahdeksan sekunnin aikoja, 20-vuotias Markus Pöyhönen taas olisi jäänyt sinulle lähes kolme kymmenystä. Aikasi on myös kovempi kuin naisten 60 metrin maailmanennätys.

En tiedä kuinka tarkka käsiajanotto oli mutta muistan että maikalla oli uusi digiajanottolaite, juoksin kaksi kertaa, ensin 7,0 ja sitten parhaat juoksijat laitettiin keskenään.
Juostiin Vaaran Timon kanssa rinta rinnan maaliin ja samalla ajalla, Vaara oli tuolloin ikäkausi poijissa SM 2., itsellä sitä vastoin ei mitään urheiluseurataustaa silloin.

On monesti harmittanut jälkeenpäin etten silloin viimeistään aloittanut pikajuoksuharjoittelua.
Suomalaisten pikajuoksijoiden ajat eivät nyt mitään kummosia ole olleet, jollain vuosilla kuulantyöntäjätkin olisivat vetäneet SM-kisoissa mitaleita 100 metrillä jos olisivat osallistuneet. Ei naisten tuloksia voi verrata miehiin, Uudessa Seelannissa on 17 vuotias sälli joka on työntänyt naisten kuulaa 3m pitemmälle kuin kukaan aikuinen nainen ja miestenkin kuulaa yli 20m.
 
Hei mulla olis tämmönen kysymys olkapäähän ja penkkiin liittyen.

Kun teen penkkiä tai esim joskus lyön ja kävelen karhunkävelyä vapari treeneissä, niin mun vasen olkapää välillä tuntuu melkein että se loksahtaisi paikoiltaan, siis yhtäkkiä vaan käsi pettää olkapäästä! mutta ei se varmaan pois paikalta mene, koska kipua ei tule juurikaan ollenkaan. Tämän jälkeen olkapää toimii lähes normaalisti, ja ilmenee tällä hetkellä vain näissä liikkeissä. (esim olkapään treenaus sujuu hyvin.)

Onko mitää hajua mistä voisi johtua ?
 
ikiturso: voimaa sä tarvit about tuplasti lisää ja iso osa siitä on ihan bodailua ja perusvoimaa varsinkin kun massaa haet. lajivalmentaja on sun tärkein apuväline. kuula on erittäin tekninen laji. mä en nyt tähän ihan pertusteellisia ohjelmia oo tavannut vääntää. ne vie liikaa aikaa ja vaivaa.

archey: juu kyllä se nyt taitaa olla sun vika, ettei olla päästy juhlimaan pikajuoksujen mitaleita isoihin kisoihin. häpeisit! pahus :)

kuulantyöntäjät tuskin koskaan pärjäis satasella pikajuoksijoille, mutta jos kisaltais 20-40m matkoilla, vois jo löytyy haastajia voimapuolen tyypeistä. lähtökiihdytyksessä voimalla on kuitenkin suht iso osa. sen verran pitkä matka se 100m kuitenkin on, ettei siihen riitä pelkkä kiihdytys- ja voimantuottoteho.

petuf: aika erikoinen vaiva, kun ei oo kipee jne. joku nivelpuolen yliliikkuvuusjuttuhan siellä saattaa olla. vaikee sanoo ku ei nää.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom