Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kuura: 3*5*140 ja sitten 12*140... kyllä toi on ihan liian kevyttä koko touhu jos noi menee tollasessa suhteessa. miks tehdä femmoja raudoilla, millä menee yli kymppi? ei voimasarjojen tarvi ylitiukkoja olla, mutta kyllä noissa hieman liikaa varaa on. ja sulle kaikki sarjat alle satasen on vasta lämppää. luepas toi mun 3*4 -> 6*6 -threadin alotusposti. EI se kirjottajan ehdotus itelleen vaan sen alla oleva tiivistelmä systeemin ideasta. käytä sitä perusvoimakaudella. sen voi soveltaa myös bodailuun pidentämällä sarjoja, esim. 2*8 -> 4*10.

aydrian: eka nivelille kylmä jäillä, sit tärinä himassa rentoutumiseen, sit venyttely, hieronta, pizza... trigger-pistekäsittelyt toimii tohon aika jees. älä kipukohtaa hieroile, vaan jätä semmonen 5cm varoalue. oon tollai saanu kumpaakin epicondyliittiä veke iteltä ja muilta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kuura: 3*5*140 ja sitten 12*140... kyllä toi on ihan liian kevyttä koko touhu jos noi menee tollasessa suhteessa. miks tehdä femmoja raudoilla, millä menee yli kymppi? ei voimasarjojen tarvi ylitiukkoja olla, mutta kyllä noissa hieman liikaa varaa on. ja sulle kaikki sarjat alle satasen on vasta lämppää. luepas toi mun 3*4 -> 6*6 -threadin alotusposti. EI se kirjottajan ehdotus itelleen vaan sen alla oleva tiivistelmä systeemin ideasta. käytä sitä perusvoimakaudella. sen voi soveltaa myös bodailuun pidentämällä sarjoja, esim. 2*8 -> 4*10.

.


sen verran huonosti artikuloin itseäni näköjään että tuossahan tapahtui koko ajan kehitystä. ekahan ei mennyt 140kg kuin tuo 3x5 joka viikko raudat kasvoi ja voimat, ja silloin alussaki se 5x5 60kg painoi ihan syntisen paljon :D sitten tällä viikolla salilla mietin miten tästä olis järkevin lähteä jatkamaan kun tuntuu että joka viikko vois viskata tuon 10kg lisää tankoon vaikka edellisellä viikolla olis painanutki:puntti: aijon nyt lukea tuon threadin läpi ja soveltaa siitä itselleni jonkinlaisen ohjelman:worship:
 
jarrutusraita: on siel kai jotain tuttuja keekoilemassa ja lastennäytelmiä vois kans katella, joten vastaan: tietenki :)

kuura: aika erikoista kehitystä kyllä :) mutta moneen kertaan on tullu huomattua ja saarnattua, ettei kaikille voi samoja ohjelmia heitellä. joten en mä sun systeemejä voi moittia jos kerta ne sulle toimii.
 
kuura: aika erikoista kehitystä kyllä :) mutta moneen kertaan on tullu huomattua ja saarnattua, ettei kaikille voi samoja ohjelmia heitellä. joten en mä sun systeemejä voi moittia jos kerta ne sulle toimii.

mutta etkös joskus sanonut että lahjakkaille toimii melkein mikä vain ohjelma?;):D
 
jep :) tai ei ohjelmoituu ollenkaa. sama se vaikka istuskelis terassilla ja kattelis raskaita tavaroita, niin voimaa tulee :D
 
aydrian: eka nivelille kylmä jäillä, sit tärinä himassa rentoutumiseen, sit venyttely, hieronta, pizza... trigger-pistekäsittelyt toimii tohon aika jees. älä kipukohtaa hieroile, vaan jätä semmonen 5cm varoalue. oon tollai saanu kumpaakin epicondyliittiä veke iteltä ja muilta.

Pitää kokeilla tollein. Mitäs mieltä oot muuten ton epicondyliitin kuntoutuksessa eccentrisistä harjotteluista jänteiden vahvistamiseen? Näitä siis esim rannekäännöissä ja pronaatiossa. Tää vaiva on ollu mulla nyt reilu 3kk, ja on käsittääkseni muuttunu krooniseksi, sillä levossa tuntuu jomotusta yms. Toinen mitä monessa paikassa suositellaan noitten negatiivisten lisäks on lämpöä lihaksille ja jänteille, jotta saataisiin aikaan tulehdus, joka sitten kroonisessa tapauksessa nopeuttais paranemista. Onkos sulla kokemusta tällasista keinoista?
 
aydrian: eksentrinen treeni on toiminu muutamien tutkimusten mukaan kuntoutushommissa ihan jees, mutta ei se mitään taikaiskusta ratkase. tulehduksen aiheuttaminen keinotekosesti ei paranna kyl mitään! verenkierron lisääminen lämmöllä ja jumpilla on eri asia. krooninen toi tietenkin jo on. heikko paikka menee rikki, eli sen mukaan. itellä ollu joskus pitkänkin aikaa, mutta aika jääräpää oon ja sit ne vaan antaa periksi ja häipyy.
 
Kirjoissa ja wikipediassa kerrotaan lihasten origo ja insertio. Kuitenkin lihassolun rakenne kuvataan symmetrisenä, niin ettei siitä voi sanoa kumpi pää olisi "alku" ja kumpi "loppu". Ovatko origo ja insertio -puolet vain mielivaltaisesti päätettyjä nimityksiä, vai onko lihas jotenkin luonnostaan epäsymmetrinen?
 
origoksi sanotaan yleensä sitä toiminnallista tukipistettä eli kohtaa mikä on lähempänä kropan keskipistettä. lihas on paksumpi myös sieltä origon puolelta. insertion puolelta lihas liikkuu enemmän ja on kiinni jänteellä tms, kun origossa kiinnitys on usein lihaksena.
 
Tiistaina oli käsipäivä ja kokeilin kapeata penkkiä tehdä, ei sattunut tohon vasempaan rintalihakseen lainkaan ja pystyin tekemään sarjat normaaleilla romuilla, tosin tuntu hieman painavammalta kuin ennen joka johtunee tosta parin viikon tauosta kun ei penkkiä pystynyt tekemään. Reenin loppuun otin rintaan pumppia ristikkäistaljassa eikä siinäkään toi vasen rinta laittanut vastaan. Eli kysymykseni on: kun mulla on siis se 5x5 ohjelma menossa penkissä ja kerkesin tohon 7. viikolle sitä tehdä, kunnes se rinta sitten hieman venähti ja nyt se parisen viikkoa jäänyt noita penkkireenejä välistä, niin mitenkä mun kannattas nyt jatkaa tota ohjelmaa, uskaltaakohan ottaa huomenna jo kovilla raudoilla kun tiistaina kapeassa penkissä pystyi jo hyvin tekemään?
 
en mä hyppäis vamman jälkeen suoraan mihinkään. meet fiiliksen mukaan. en tekis kauheen tiukkoja sarjoja ollenkaan. mieluummin otat pari steppiä taaksepäin täs vaiheessa ja annat sen parantua kunnolla. kyl ne voimat takas tulee.
 
Minkälaista voimaohjelmaa suosittelisit lisäpainoleukoihin?

Oma paino ~80kg ja tällä hetkellä 5x5 menee n.35kilolla...

Tavote siis olis nostaa mahdollisimman kova leukaykkönen :p
 
leuoista on oma threadi ja kyllä niihin pätee ihan samat lainalaisuudet kuin muihinkin lajeihin. eli perusvoimatreenien perään aletaan hakeen sitä maksimia siis. ihan perusmeiningillä se vois edetä pari viikkoa kolmosilla ylös kohti ko. toistomaksimia, sit kakkosilla ja/tai ykkösillä. pari kovaa viikkoa ja sit kevennys aina sun tapauksessa tyyliin 6*3*20kg.
 
en mä hyppäis vamman jälkeen suoraan mihinkään. meet fiiliksen mukaan. en tekis kauheen tiukkoja sarjoja ollenkaan. mieluummin otat pari steppiä taaksepäin täs vaiheessa ja annat sen parantua kunnolla. kyl ne voimat takas tulee.

Tein tänään penkissä 2x10x90kg, oli kevyttä mutta tossa tokassa sarjassa viimisissä toistoissa alko taas tota rintaa hieman koskemaan ja päätin tasapenkin jättää tänään sitten tuohon. Päätin sitten tehdä loputkin rintaliikkeet, vinopenkkiä tangolla pysty tekee ton kivun kanssa aika hyvin jopa ja sitten ristikkäistaljassakaan ei tuntunut pahalta, kipu meni niinkun reenin aikana ohi ja nyt ei tunnu enää mitään. Jotenki oli vaa vittumaine tunne tota penkkiä tehdessä, kun automaattisesti tein sillee vähän varovasti eikä oikein päässyt tekemisen makuun sitten..
 
juu vamma siel on. ku alkaa väsyyn se lihas se myös haittaa sitä vammaa. jätä nyt ne tasapenkit hetkeksi kokonaan pois. sulla on ikää niin vähän, että nyt kannattaa olla mieluummin fiksu ku liika innokas.
 
Kumpi ois jto sun mielestä jäkevämpi pyramidi nouseva vai laskeva?Eli mennään kevyestä raskaampaan vai raskaasta tiputellaan kevyempään?

E.Niin ja ois tarkotus tehdä dippiä tolla pyramidilla apuliikkeenä penalle ja pystärille
 
pyramidi ei ehkä oo se paras tapa lähestyä voimaharjoittelua. yhtenä harjoitussisältönä siellä muitten joukossa luomassa hieman vaihtelua se on ihan ok, mutta ihan systeemiksi siitä ei ole. käyttäsin joka tapauksessa vaihdellen. laskevalla saat enempi voimaa niihin raskaisiin rautoihin ja nousevalla sillä on enempi bodytyylinen rakenne. jos valita noista nyt pitäis, käyttäsin voimailuun aina laskevaa.
 
Onko kyseessä aina tekniikkavirhe jos penkissä nosto kaatuu olkapäille? Vai voiko joidenkin lihasten heikkous selittää tota myös? Tein tänään 3*max, ja jokaisella nostolla kyynerpäät aukesivat ja nosto kaatu olkapäille/naamalle. Mikä avuksi?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom