Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jaappi: eli miten se heikkous nimenomaan hermotuksessa ilmenee? pystyt hyviin bodysarjoihin, mutta ykkönen on suhteessa heikko? semmoseen lääkkeenä on ihan vaan sen hermostollisen tehon treenaaminen eli isot romut, lyhyet sarjat, pitkät paussit.

jannmann: toi viittais enemmän semmoseen hermostovajeeseen, kun kerta vain kovilla romuilla tulee esiin. ylitreeniä ihan ekaksi ehdottasin viaksi. voi olla hyvinkin tilapäistä ja niinku sanoit ei aiemmin oo ollu. tota voi kompensoida siirtämällä otetta hieman vahvempaa suosivaksi tai jopa laskea tankoa hilkun sivuun. tollasella erolla ei nostot mee läpi, joten kyllähän toi kuntoon pitää saada.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jto, voisitko välissä esittää kenkäkauppiasta ja neuvoa oikeanlaisten salikenkien valitsemisessa? :) Ihan jotain jotain tiettyä merkkiä/mallia. Alkaa ottaa päähän noilla lenkkitossuilla kyykkäys ja maastaveto ja nyt pitäs jotku paremmat jalkineet saada. Valinnan suhteen olen ihan hukassa, searchilla kattelin niin osa suositteli painonnostokenkiä ihan kaikkiin liikkeisiin ja osa sitten voimanostojalkineita...
 
Adidas IronWork -kenkiä itse suosittelen. Itse ostin sellaiset (IronWork III) vähän yli vuosi sitten ja voin sanoa, että hyvä ostos.
 
Kannattaako kyykyssä vaihtaa välillä asennon leveyttä vaihtelun vuoksi tulosten paranemista silmällä pitäen? Itselleni ehdottomasti luontevin ja parhaimmain tuntuinen on ei-kovin-leveällä asennolla otettu kyykky.
 
slarto: leveeseen kyykkyyn mieluummin matalakantaset, ihan vaikka painikengät tai jenkkienkin usein käyttämät superklassiset basic-koristossut; conversen chuck taylorit (sun linkin tossut). ei ne oo mitenkään tukevat, mutta ohut pohja antaa hyvin tuntumaa alustaan. chuck tayloreissa on melko tasanen pohja ilman mitään korkoja ja hieman ihmettelen, miten aikanaan noilla on pystytty korismatsejakin juokseen.

pohjien ei siis tarvi olla ehdottoman kovat, mutta ne ei sais lierua lainkaan, niinku lenkkarit tuppaa tehdä. tuntuma lattiaan pitää olla hyvä. leveellä(kään) ei saa antaa mitään mahdollisuuksia lipsahteluihin. kapeeseen ja painonnostokyykkyihin hieman kannan alle kamaa on parempi ratkasu.

kepademus: luontevuus on eka sääntö kyykkyasentoo valitessa. yleensä se on myös mekaanisesti sillon melko hyvä jo. eri leveyksillä saa toki painotettua kyykyissäkin eri osia ja lihaksia ja sitä kautta käytettyy esim. leveetä apuliikkeenä.
 
Dear Jto, kiinnostaisi mielipiteesi Doggcrapp-treenausmetodista. Tietänet varmaan mistä on kyse. Muistelisin lukeneeni, että ainakin ne fascia-venytykset olisivat melkoista puppua?
 
no mä olen lähtökohtasesti vastaan sellasia vanhoja treenijuttuja, jotka vaan markkinoidaan uudella kivalla (pääasiassa jenkkivetoisella) nimellä ja ideologialla. vikaa niissä ei siis ole sinänsä useinkaan, mutta hieman sellanen tuppaa ärsyttään. bisnes on bisnestä, eikä siinä sinänsä pahaa oo.

doggcrapp ei oo oikeestaan mitään sen erikoisempaa kun tarkemmin katellaan. siinä vaan annetaan lähtökohdaksi kolme eri toistomäärää, jotka tietenkin kuulostaa siistiltä. ihmisillä kun on taipumus ihastua kaikenlaisiin mantroihin ja muuhun söpöön. esim. 5*5 kuulostaa paljon ihanammalta kuin esim. 5*6 olematta käytännössä juurikaan eri juttu.

se miten kaikenlaiset systeemit kullakin toimii johtuu pääasiassa henkilön kyvystä ottaa vastaan tietynlaista treeniä (geenit -> solusuhde, hormonitasot jne) ja toiseksi siitä millasta treeniä on tullut aiemmin tehtyä. jo on esim. tahkonnut kovia volyymeja aiemmin voi olla hyvinkin fiksua tehdä suhteellisesti kovatehonen (pakot jne) jakso perään.

eli: en mä nää tossakaan mitään sen pahempaa tai toisaalta parempaakaan kuin monissa muissa jutuissa. ihan niitä treenin peruspilareita sekin noudattaa. fascia-venyttelyistä en nyt kommentoi kyllä, mutta jos multa kysytään, onko fiksua venyttää just treenattua lihasta tiukasti, vastaisin yhtä tiukasti "ei". vamma-alttius kasvaa melkolailla ja lihas-hermo- systeemi ei reagoi tollasessa tapauksessa ite venytykseen kovinkaan hyvin jos lainkaan. se miten toi sitten oikeesti lihaskalvoa venyttää, on enempi uskon asia.
 
Hei, onko mahdollista kasvattaa voimaa miinus kaloreilla? Alotin juuri dieetin joten olisi ohjelmankin vaihto edessä, voimaa siis haluan ja rasvaa pois. Millainen jako ja mitä apuliikkeitä suosittelet maven, penkin ja kyykyn kaveriksi? (Voimapunnerrus nykyään myös kiinostaisi, jos sitä saisi sekaan?) Salilla ehdin käydä vaikka joka päivä ja ei ole tällä hetkellä motivaatiosta ollut pulaa kun puristelee pelastusrengasta vyötäröllä....

Sitten vielä, että olisiko hyvä hankkia salihanskat tai jotain muuta, kun nykyään painan menemään vain shortseilla, t-paidalla ja sukkasilla.. Ja missä vaiheessa kannattaa alkaa käyttää vyötä esim. mavessa? Viimeviikolla ekaa kertaa nostelin ja ykkönen on varmaankin n.110kg.
 
Itse voin ainakin omasta puolestani sanoa, että voima tulee miinus kaloreillakin. Itse vedän dieetit aina karsimalla hiilihydraatit minimiin ja treenit sujuvat hyvin. En tiedä, että mistä johtuu, mutta ainakin omalla kohdalla tuntuu siltä, että virtaa piisaa enemmän, kun hiilihydraatit ovat minimissään.
 
hyvinkin onnistuu. maksimivoimahommat on pääosin hermostollista treeniä ja niissä se ravinnonsaanti tulis olla riittävää, muttei välttis bulkkaavaa. en mä tähän tee ohjelmia enää valmiiksi. liian työläitä tehdä kunnolla. laita mailia, jos haluut semmoseen sijoittaa. aikalailla oon täällä kirjotellut jo kaikenlaista sovellettavaa. salipukeutumisessa nyt lienee rajana vain yleinen moraali :) vedossa hyvä vyönkäyttöraja vois olla 85% riippuen tekniikasta.
 
Kiitti vastauksesta, mutta vähän nyt jäi auki mitä kannattaa tehä ja millä prosenteilla. Onko tää ihan sontaa http://www.punttis.net/kuntosaliohjelmat-treeniohjelmat/8-viikon-voimanosto-ohjelma ? Oon siis selaillu näitä topiceja täälä, mutta mistään ohjelmasta mistä joku kyselee ei ole sen kummempia vastauksia esim. Voimaohjelmia keskustelussa ja vähän turhan sekavia noi selitykset kun olen vähän tyhmä vissiin :david:

Pyydätkö ohjelmasta jotain maksua vai onko ihan vapaaehtoistyötä?
 
Toivoisin, että pystyisit auttaa mua tälläsessä asiassa ku penkki :D näitä varmaan kysytty tuhat kertaa, mut mä oon ihan kusessa tän asian kaa. Eli vähä tausta tietoa, treenannut olen noin 8kk ja lyhyempiä sarjoja olen treenannut 3x5-6 toistoa. Alkuun penkki nousi hyvin ekat kolme kk 3x5x55 --> 3x5x72.5, mutta tähän lukuun se on jämähtänyt 5kk. Muut liikkeet noussut tasasesti hyvin esim. kyykky 3x5x120 ja nousua tulee koko ajan sen suhteen. Mietin, että olisiko järkeä ruveta tekemään esim. 3x10 toistoja penkissä, koska en ole tosissaan tehnyt ollenkaan noin pitkiä sarjoja. Olisin erittäin kiitollinen jos pystyisit auttamaan asian kanssa.
 
tuskin nyt kusessa oot, jos oot treenannu vasta 8kk. ja ei ihme, että alkaa tasanteita tulemaan, jos treenaat noin monotonisesti. sun taustalla pitäs ehdottomasti keskittää suurin osa treeneistä sinne bodypuolelle, eli 6-12 toiston paikkeille ja alkuun mieluiten sinne kympin hujakoille. sun alun kehitys on ollut pääasiassa hermostovarojen kehittymistä ja kun sillä puolellakin hommat on hoidettu noin junnaamalla, tulee stoppi. eli tees nyt sillai, että keskityt pari kuukautta bodaileen ja sitten palaat pariks kuuksi takasin voimahommiin. sillä se ratkee.
 
Joo näin ajattelinkin, että se varmaan johtuu tästä asiasta. Kuvittelin vain, että pääsis nopeemmin näin isompiin rautoihin kiinni. :D maltti on valttia tässäkin asiassa. Kiitos paljon asian varmistamisesta.
 
joo voimailu lajina kannattaa kyl katella mieluummin vuositason tavoitteilla ku viikkotasolla. tää hetmullekaikkitännenyt -ideologia on usein aloittelijoiden suurin synti ja usein unohdetaan, että ne kovimmatkin karjut on olleet ihan ujoja aloittelijoita joskus nekin. ellei kisoihin osallistu, on ihan turhaa verrata itteensä kehenkään muuhun ku siihen kaveriin, joka toljottaa peilistä aamulla. jaksota treenis hyvin niin pystyt katteleen tekemisiäs tyytyväisenä taakse- ja eteenpäin, eikä niitä tasanteita tuu ollenkaan niin helpolla/usein.
 
Moi, nyt on hätä ja neuvot ois tervetulleita.

Eli leukojenveto on ottanut takapakkia ja voimatasot ja sarjakeskävyys tippunut. Aloin tekemään tuossa elokuussa leukoja 4*4->6*6, 3*6->5*8, joita kumpaakin kerran viikkoon ja siihen sivuun vielä pitkin päivää systeemiä. Treenipäiviä tuli 4-5 kertaa viikossa ja ohjelman oli tarkoitus kestää 3kk.
Sarjoja, toistoja ja painoja pystyi lisäilemään hyvin ja olin päästä tavoitteisiin jotka olivat 4*4*10kg->6*6*15kg ja 3*6*5kg->5*8*10kg, kunnes olkapää alkoi kipuilemaan juuri ennen viimeistä viikkoa ja oli pakko pitää taukoa. Sitten, kun olkapää taas alkoi noin viikon päästä kestämään treeniä niin minulla alkoi myös samoihin aikoihin vapaaottelu harjoitukset, pari kertaa viikossa. Ajattelin, että vapaaottelutreenit veivät täysin tehot leukatreeneistä. No ajattelin aloittaa vähän iisimmin vähemmillä sarjoilla ja toistoilla, mutta ei siitäkään tullut mitään. Ennen tuota 3kk ohjelman loppua toiseksi viimeisellä viikolla tein reenin 5*6*15kg ja 4*8*10kg nyt teki jo tiukkaa 4*4*15kg ja 3*6*10kg eli mielestäni täysi tipahdus voimissa, eikä nyt ole ollut edes vapaaottelutreenejä viemässä tehoja leukailuista.

Mikä avuksi?
 
^
Toki pidin.
Kolme nousujohteista viikkoa ja sitten todella kevyt neljäs viikko jolloin testasin maximit, jotka paukkuivat rikki ja sitten oli taas hyvä jatkaa ohjelman seuraavalle kuulle.
Esim. ensinmäisen kuun alussa 4*15kg ja kevyen viikon lopussa 8*15kg. Reenit olivat alkuun muutenkin varsin rentoja aina viimeisille viikoille saakka ennen olkapään kipuiluja. Nyt kun meinasin, että 4*4*15kg teki tiukkaa niin se myös oli tiukka.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom