Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
rasituksen ei pidä olla koko ajan lihaksessa, jos halutaan lihaskasvua, voimaa jne. eli tarkotat varmaan, ettei toistojen välissä saisi levätä/antaa lihaksen rentoutua lainkaan? juuei. onneksi ei. lihas reagoi vastukseen ja määrään, joten jos ne nousee, homma pelaa.

suorilta käsiltä tarkottaa normaalia liikerataa. lihaskasvu ei taatusti häiriinny saati jotenkin tuhoudu, jos tekee leuat niin. suorilta käsiltä vedettynäkin tosin se lihasjännitys pysyy kyllä koko ajan, ellei siellä alhaalla päästä ihan rennoksi. se taas ei tee kiertäjäkalvosimelle hyvää. parempi se on suorilta vedellä, kun säkin ilmeisesti kisaat? koukkukädet ala-asennossa ei mee kriteereistä läpi ja ei muutenkaan oo kauheen perusteltu suoritustapa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, minä kyllä olen kisoissa käynyt ja aion vastakin käydä enkä todellakaan ole suoritustekniikkaani muuttamassa. Oli vaan pakko kysyä ku siellä toisessa ketjussa tuollaista selitettiin että vajaalla liikeradalla lihas kasvaisi paremmin ja jopa ikäkortti heitettiin pöytään ku sanoin että IMO leuat kannattaa vetää täydellä liikeradalla..
 
lihaksen kasvuun ei kyllä toi liikeratahomma liity ollenkaan. kaikenlaisia power factor -höpötyksiä on jenkkilästä joskus tullut, mutta ei ne perustu oikein mihinkään. toisaalta ei myöskään se, että lihasta pitäs treenata sen täydellä liikeradalla. se on aika harvoin mahdollista. monesti kun kuvitellaan, että liikkeen tekeminen täydellä liikeradalla ois sama. ei ole. kyllä ne tärkeimmät lihaskasvuun vaikuttavat tekijät on vastus ja määrä. ja ruoka :)
 
mitähän teen tuon vyön kanssa väärin mavettaessa kun selkä menee vähä pyöreeksi jo alotus asennossa?jos taas suoristan selän siihen normi asentoon mistä lähden vetään niin vyö menee löysäksi/valahtaa ja paine häviää niin sanotusti.
 
vyöllä ei oo juurikaan merkitystä niihin "paineisiin". se vaan auttaa vatsalihaksia. toi vyöongelma tosin on melko yleinen ja vaatii vaan treeniä, ettei se siirry väärään paikkaan väärään aikaan. yläselkä saa ja pitää pyöristyä, mutta alaselän tulee pysyä lievässä lordoosissa. kokeile hieman kireempää vyötä tai kato, jos sen sais hieman alemmas. ei nää oikein netissä neuvomalla avaudu.
 
vyöllä ei oo juurikaan merkitystä niihin "paineisiin". se vaan auttaa vatsalihaksia. toi vyöongelma tosin on melko yleinen ja vaatii vaan treeniä, ettei se siirry väärään paikkaan väärään aikaan. yläselkä saa ja pitää pyöristyä, mutta alaselän tulee pysyä lievässä lordoosissa. kokeile hieman kireempää vyötä tai kato, jos sen sais hieman alemmas. ei nää oikein netissä neuvomalla avaudu.
Tuolla paineella tarkoitin sitä että eikö sitä vatsaa ole tarkoitus työntää sitä vyötä vasten?Oon tehny silleen että vedän sen vyön niin kireelle ku saan ja työnnän vatsaa sitä vyötä vasten ja samalla happea sisään,sitte alas ja tankosta kiinni ja selkäsuoraksi niin en enään saa vatsaa työnnettyä sitä vyötä vasten ja vyö jää löysäksi ellei selkä ole pikku kaarella koko matkalla.Mutta vois kokeilla vetää sitä vielä kireemmälle jos menee tai koittaa kapeempaa vyötä mikä menee paremmin tohon lantion ja kylkiluiden väliin.
 
on toki, muttei liika kireelle. siten ei vatsa pysty tekeen kunnolla ja oikein duunia. eli sun tapauksessa melki vähä löysemmälle sitä vyötä. se n ei pitäs vaikeuttaa hengittämistä, vaan antaa keskivartalolle kunnon tuki. tärkeempää se leveys on siis edessä kuin selässä.
 
oon sen verran erilaisia ohjelmia tänne kirjotellut, että sieltä löytyy erinomasta tavaraa, vaikka ite sanonkin. esim. 3*4 -> 6*6. ihan liian työläs juttu on vääntää tänne kunnon ohjelmaa. sitä ei taida monet oikein ymmärtää. ei joku "3*7" tms. oo mikään ohjelma. jos henkilökohtasta ohjausta kaipaat, osote on profiilissa.
 
en nyt tiedä tuliko oikeeseen trediin tää kysymys mutta minkälaisia kenkiä suosittelisitta kyykkyyn?monet on suositellu converseja tai paini/nyrkkeiliän tossuja että mitkä niistä nyt kannattas hommata?
 
no kyllähän tollasia kysymyksiä vois laitella vähän muuallekin... mutta toi kenkäjupetsu kyl riippuu kyykkytyylistä täysin ja hieman välityksistä. painikengät jne sopii parhaiten ylileveeseen tyyliin. painonnostokengät sitten kapeempaan. tasanen ja tukeva pohja, ei lenkkareita. niis menee nilkat.
 
Terve, oletko käyttänyt valmennettavillasi joskus todella nopean kaavan piikkausta ja onko tullut hyviä tuloksia? Tässä esimerkki mitä ajattelin koittaa kun eräs voimanostaja sitä mulle suositteli: vko1 5*5 85% vko2 3*3 90%, vko3 2x2 95% vko4 kevyt ja vko5 testi.
Alla 2kk bodausjakso ja testattu 10*145kg ja siitä arvio max n.190kg.

Tuntuu jämerältä sillä itse on aina pitänyt perus ja maksimi jaksot molemmat melkein parin kuukauden mittaisina..
 
piikkauksen pituus riippuu aina tyypistä. jotkut ei piikkaa oikeestaan lainkaan ennen kisaa. jopa vaan pari paitakokeilua riittää/on maksimi mitä voi tehdä menemättä yli. joidenkin kanssa sitten piikkaillaan rauhassa jopa 3kk! onhan toi aika lyhyt ja ei niin painota maksimivoimaominaisuuksia, mutta kokeiluun vaan. mihin arvio perustuu? laskurit kannattaa jättää oman onnensa nojaan ja katella hieman sitä omaa historiaa. jos on vaan kaks kk bodaillu, mua kyllä kiinnostas tehdä ihan oikee voimakausi myös. jos siihen oot tottunut ja saanut hyviä tuloksia, miksi haluut piikata nopeemmin?

toisaalta ellet voimailuun panosta, vois semmonen maksimivoima-perusvoima -hybridi olla paikallaan.

tai sitten jos tota muokkais siten, että unohtais prosentit ja menis tunteella tyyliin:
1 3max 1-2 toistoa varaa
2 "
3 2max, 1-2 toistoa varaa
4 kevyt
5 1max
 
piikkauksen pituus riippuu aina tyypistä. jotkut ei piikkaa oikeestaan lainkaan ennen kisaa. jopa vaan pari paitakokeilua riittää/on maksimi mitä voi tehdä menemättä yli. joidenkin kanssa sitten piikkaillaan rauhassa jopa 3kk! onhan toi aika lyhyt ja ei niin painota maksimivoimaominaisuuksia, mutta kokeiluun vaan. mihin arvio perustuu? laskurit kannattaa jättää oman onnensa nojaan ja katella hieman sitä omaa historiaa. jos on vaan kaks kk bodaillu, mua kyllä kiinnostas tehdä ihan oikee voimakausi myös. jos siihen oot tottunut ja saanut hyviä tuloksia, miksi haluut piikata nopeemmin?

toisaalta ellet voimailuun panosta, vois semmonen maksimivoima-perusvoima -hybridi olla paikallaan.

tai sitten jos tota muokkais siten, että unohtais prosentit ja menis tunteella tyyliin:
1 3max 1-2 toistoa varaa
2 "
3 2max, 1-2 toistoa varaa
4 kevyt
5 1max

Arvio perustuu ihan vain mutu tuntumaan vanhoilla pohjilla, eli ei testattu. Nopeampi piikkaus olisi avuksi nykyisessä tilanteessa kun loukkaantumisen jäljiltä pitäis keritä tehdä tulosrajat parin kk:n sisällä ja sit isommat kisat olisi taas vajaan parin kk:n jälkeen.. Ja muutenkin olishan se parempi ettei maksimi kuntoa tarttisi tehdä kuin Iisakin kirkkoa :D Mutta ei hätää..kerkiän koittaa tuota ehdottamaani ja sitten jää vielä aikaa 1kk peruskaudelle jonka jälkeen voisi koittaa tuota sun ehdottamaa piikkausta.
 
tossa tapauksessa nopeempi piikkaus on ehdoton. edes sais ne tulokset tehtyä, että pääsis itse pääkisaan. on parempi, ettei se kovin kunto tuu nyt jo esiin. muuten ei pääkisassa kulje. voisit kokeilla semmosta hybridiä, missä meet joka treenissä semmoseen melko nättiin ja tekniseen 1-3 toiston maksimiin ja sen jälkeen teet perusvoimaa. sillai ei nekään tasot laske ja voit jatkaa paremmin kohti pääkisaa. esim. työsarjat: 3*80, 3*85, 2*90-93, 1*95-97, 2*5*83-86, 2*8*70-78. prosentit siis vain antamassa mielikuvaa. en käyttäs kuitenkaan prosentteja ohjenuorana vaan tuntumaa. 1-2 toistoo varastoon on aika hyvä. varsinkin noissa ekoissa maksimiosissa, ettei mee yli.
 
Olen nyt tuolla 5x5-peruspohjalla treenannut ja ajatuksena olisi lähteä vetämään jossain vaiheessa piikkausohjelmaa sotilaspenkkiin muun treenin lomaan.
Kuinka pitkiä ja millaisia piikkaus jaksoja tälläisessä ohjelmassa pitäisi tehdä, ja miten suhteuttaa kevyt viikko piikkaus jaksoihin, ennen/jälkeen?
Onko kevyt viikko nykymuodossaan ok?

Tämän viikon esimerkkipainot punnerusliikkeissä (2,5kg / vkprogressio)
Maanantai sotilaspenkki 5x5x107,5kg, +vinopenkki käsipainoilla 2x5
Keskiviikko pystypunnerus 5x 37,5kg, 45kg, 52,5kg, 60kg
Perjantai sotilaspenkki 5x 77,5kg, 87,5kg, 97,5kg, 107,5kg, 117,5kg, 8x97,5kg, +dippit 4x5

Kevennetyn viikon olen tehnyt
Maanantai sotilaspenkki 7x5x70-80%
Keskiviikko pystypunnerus, normaali progressio
Perjantai sotilaspenkki 5x5x80-90%

Kiitos vastauksesta etukäteen :)
 
piikkaus kannattaa olla aika konservatiivinen, ellei semmosia ole juuri tehnyt. tää antaa paremmat eväät suunnitella niitä sitten jatkossa. eli ihan siis lyhyenä 5-7 vkon pätkänä vaikkapas tyyliin
1. 3max
2. 2max
3. kevyt
4. 2max
5. 1max
6. kevyt
7. 1max

kevyellä viikolla 5*5*80-90%...jaa-a...ei kauheen kevyeltä vaikuta. pitäsin kovimmatkin romut alle 80% ja määrät alas myös. tää kuitenkin kaikki riippuu siitä, millasia ne kovat viikot on ollu. mä melkein tekisin kyllä voimapuolen ihan normaalipenkkinä, ellet oo solttupenkin ykköskisaan menossa. muutenkin suurin osa treeneistä tulis tehdä normipenkkinä ja solttuvariaatiota käytettäs vain, jos on pahoja ongelmia tasapainon tms kanssa ja sitten tietenkin ennen kisaa piikkaillessa joko ykköstä tai toistoja. joka tapauksessa kummankin variaation tulis muistuttaa mahdollisimman paljon toisiaan.
 
^ Eli oletettavasti noi numeroinnit on viikkoja? Eli käytännössä kun treenipäiviäni ovat MA KE PE, joista penkki MA ja PE.
Ja eka viikko on 1. 3MAX, niin tulisiko säilyttää 5x3xMAX, sekä MA ja PE?

... vai ymmärsinkö ihan väärin?
 
Noissa prosenteissa kävi sellainen virhe, että olen tottunut ajattelemaan nyt vähän aikaa 5xMAX tuloksen 100%, eikä 1xMAX :(
Ja normipenan tekeminen loppu siihen, kun olkapää vihotteli (normaalisti se taitaa mennä enemminkin siinä sotilaspenkissä)
 
arvoisa jto,

pari kysymystä kyykystä:

kyykkään vähäsen alle voimanostosyvyyden ei leveällä mutta ei kapeallakaan asennolla. ongelma on, että pohjasta lähdössä perse tuppaa nousemaan nopeammin kuin muu osasto ja loppunostossa on täysi työ olla kaatumatta eteen ja tuntuu hieman kärjistetysti kuin jullea tekisi. eli missä on heikko kohta? takareidet?

ja toinen, usein kyykkäämisen jälkeen tulee jompi kumpi polvi kipeäksi. pienen etsiskelyn jälkeen totesin että se useimmiten paranee kyykkyvenytyksellä tai jollain muulla takareisivenytyksellä. tänään esim niin että ollaan polvillaan ja toinen jalka suoraan eteen niin että polvessa on kulma, ja venytetään takareittä. eli onko mulla vaan paskat takareidet, ja onko jotain muuta tapaa parantaa niitä, kuin ottaa kyykystä romua pois ja pitää se asento kunnossa? polviongelma ilmenee yleensä kyykyn kanssa, ja joskus myös vedonkin jälkeen. sjmv, prässi yms ei tuota ongelmia.

kiitän jo etukäteen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom