Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia vinkeistä. Täytyypä yrittää noilla. Ajattelin aloittaa kyykyn vängertämisen tuolla sinun 3*4->6*6 menetelmällä ja tuota nopeustreeniä voinee tykitellä ihan sen ohjelman viikon toisena treeninä ja siihen vielä vaikka etukyykky perään, mutta voiko/kannattaako tuota isoilla romuilla/pienillä toistoilla- settiä sitten tehdä nimenomaan piikkaukseen 1-2kk? Ja meneekö tuo kontrastitreeni enemmän perusvoima- vai maksimikaudelle? Paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta 200kg siintää tavoitteena kyykyssä parin vuoden sisään. Ja vyötä alan käyttämään kyllä isommilla painoilla, kun meinasi tuo 160kg:n maksimi jo olla hieman keskikropan pitokyvyn rajoilla.:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kontrastia voi käyttää ympäri vuodenkin eli sopii kummallekin kaudelle. 200 menee ens vuonna jo, ellei tänä vuonna. en näkis ongelmaa.
 
Jep pitää siirtyä vetelemään pääasiassa vastaotteella jatkossa. Mites tuo painonnostoasia eli

Toinen kysymys painonnostosta. Olen vuoden verran reenaillut noita itsenäisesti ja tekniikat jo suht hyvällä mallilla. Ykköset ~75 ja ~95 oma paino ~73. Kysymys kuuluukin kannattaa pitää ns. bodyjaksoja ollenkaan? Nyt olen tehnyt peruskaudella kyykyt, vedot, vauhtipunnerrus 3-6 toistoa ja olympialiikkeet 2-3 toistoa. Maksimikaudella sitten apuliikkeet 2-3 toistoa ja olympiat lähinnä ykkösiä. Eli onko hyötyä/järkeä pitää koskaan esim. apuliikkeissä 6-10 toiston kausia jos nimenomaan olympialiikkeiden kehitys pääasia?
 
jto: Miten suorittaisit maksimivakautuksen piikkauksien ja vn-kisojen jälkeen?
 
hei jto

Olen nyt kotosalla tehnyt etunojapunnerruksia kestävyyspainotteisesti 100 pushups-ohjelmalla, mutta enää ei jaksaisi pumppailla pitkiä sarjoja.
Eli miten olisi hyvä lähteä reenaamaan, kun tarkoituksena olisi lähinnä podailla? Reenit tulee tehtyä kotona ja vastuksena toimii oma keho, reppu johon saan max 30 kiloa lisäpainoa ja punnerrusraudat. Olin itse ajatellut, että aloittaisin sellaisella raudalla, jolla tulisi 4*10 parin minuutin palautuksilla ja siitä sitten korotellen painoja, kun käy helpoksi. Nopeestihan noi painot varmaan käy pieniksi, mutta nyt ei oo mahdollisuutta mennä salille niin teen näillä tarpeilla mitä löytyy.

Saakohan tosta nyt mitään tolkkua:D
 
Ensi viikolla pyörähtääpi ohjelma käyntiin, ja mietin että mikä ois hyvä apuliike jonka vois ottaa rinnaltalähtöön liittyviin vaikeuksiin? Tarttee varmaa rupee ettimää niitä pikkuautoja ja junaa.
 
Hei jto

Kysyisin vielä yhtä asiaa. Mistäköhän johtuu kun penkatessa kyynerpäät "aukeavat" ja sarjan edetessä tangon laskukohta nousee koko ajan ylöspäin?
 
Terve taas, ja kiitoksia aiemmista vastauksista.
Mulla heräs sellainen kysymys, että mitkä rakenteelliset ominaisuudet ovat painonnostajalle edulliset? Jäi mietityttämään, kun kerran olin vetämässä maasta, niin joku vanhempi herra tuli kertomaan että minulla on painonnostoon hyvin soveltuva rakenne. Että mitenkä sen huomaa? Jalkojen/selän/käsien pituussuhteista?
Tämä jo ~80v vanha mies vaikutti kokeneelta painonnostajalta niin pisti vähän mietityttämään, että pitäisköhän panostaa jossain vaiheessa tuohon painonnostoon enemmän.
 
kerrostalo: painonnostajat ei juuri bodaile. painoluokkalaji. jos on pakko nostaa luokkaa, sitten se on fiksua kyllä. tää riippuu paljon siitä, miten tiukasti panostat nimenomaan painonnostoon.

weak: kisojen jälkeen lepäilisin. sitten perustreenin pariin. jos on uudet kisat lähellä, sit eri asia.

rytmo: noin se menee. ei se kroppa tiedä, mitä oot nostamassa, mummoo vai moottorikelkkaa. reppu vaan aina samalle korkeudelle mieluiten ihan yläselkään. voit mennä etunojaan puntarin päälle ja katella sit paljonko se kokonaisvastus on reaalikiloissa. älä pidä mitään fiksattua sarja- ja toistokaavaa, vaan mee hieman tunteella mutta koko ajan määriä lisäillen.

carni: jos raakana nostat, rinnaltalähtöön auttaa esim. stoppipenkit ja lattiapenkki keskileveellä.

garibaldi: heikot ojentajat suhteessa hartioihin.

elu: lyhyet jalat ja kädet. vetovaiheessa tollanen voi haitata, mutta kyykyt, allemenot ja työnnöt parempia.
 
^
Yks mikä vois olla varmaan hyvä ois et alottaisin systeemillä 3*8 ja vaikka tavoitteena 5*12 jonkun parin kuukauden sisällä. Tota oot kai suositellu podauskaudelle ja monet on sitä käyttäneetkin. Leuoille ainakin tällä hetkellä wörkkii hyvin 4*4->6*6. Toi systeemi on mun mielest kiva, kun ei tarvii tihrustaa lukuja. Tossa siis ilmeisesti alotan ton 3*8 sellaisella painolla, että vikalla sarjalla jää varaa pari toistoa? Olin ajatellut tehdä kolme reeniä viikossa, ei kai se ole liikaa?
 
juurikin noin. älä sit liika lineaarisesti etene toistoissakaan, vaan ihan koko jakson ajan 8-12 fiiliksen mukaan. ei myöskään haittaa ottaa joskus vähä lyhyempää sekaan tai 8-12 toistomaksimia testailla. pääasiassa kuitenkin volyymilla. saa se alku hieman tiukempi olla ja treeni yleensäkin. jos teet noin monta sarjaa, saa se vipa olla ihan tiukka jo. jos kuitenkin teet 3 treeniä lajille viikossa, on ainakin alussa hyvä hieman antaa kropan tottua. muutenkin 3 kovempaa viikkoo putkeen riittää ja sit yks iisimpi viikko väliin.
 
Okei.


Alotan tänään testaillen ekan reenin x painoilla niin saa osvittaa millä lähdetään liikkeelle. Veikkaisin, että 20 kilon repun kanssa ois passeli alotella. Voiko tosta muuten sanon mitään, kun vaaka näyttää etunojassa 73 kiloa repun kanssa, jossa on toi 20 kiloa, että paljonko se olisi tangossa painoa? Ikinä en oo penkannu niin ois ihan kiva saada jotain osviittaa.
 
elu: lyhyet jalat ja kädet. vetovaiheessa tollanen voi haitata, mutta kyykyt, allemenot ja työnnöt parempia.

Mielenkiintoista. Tämä saattaisi osaltaan vaikuttaa myös penkin, kyykyn ja maastavedon suhteeseen? Tuntuu siltä että penkki ja kyykky olisivat itselleni hieman maastavetoa vahvemmat liikkeet, kun vertaan muiden ihmisten tuloksia. Jos näin on, niin saatan hyvinkin alkaa painottaa voimanhankintaa painonnoston merkeissä. Muutenkin hieno ja kiinnostava laji.
Itse en tosiaan osaa sanoa juuta enkä jaata, vaikka luulisi että peilin kautta näkee. Ei taida olla silmä kovin harjaantunut mittasuhteiden vertailuun.
 
tervehdys, onnistuin jälleen kerran telomaan itteeni (jalka paketissa) ja ajattelin kysellä, minkälainen lähestymistapa olis sun mielestä paras tapa alata palauttelemaan voimia, kun treenistä tulee kokonaan paussia 2kk. noita bulgaariohjelmia oon tehny penkille ja kyykylle. molemmille pari-kolme treeniä viikkoon ja päälle muutamia "isoja liikkeitä" välillä pidemmillä seteillä bodaten ja välillä lyhyemmillä voimaillen. kyykylle ja penkille sain just ennen saikkua tehtyä hyvin menneet vakautusjaksot. lenkkeiltyäkin tullu pari kertaa viikossa hyvin vaihtelevilla tyyleillä, lyhyistä intervalleista-pitkiin kävelylenkkeihin. kiitos vastauksesta jo etukäteen.
 
miksi tulee reenistä 2kk paussia? Itse kävin kipsi jalassa reenaamassa varovasti.

niin no...voishan sitä jotakin kipsi jalassakin tehdä, mutta hankalaksi käy kyllä, kun jalalle ei saa laittaa painoa ollenkaan ja kulkeminen salillekin on vähä nihkeetä. Ja jotenkin haluaisin ajatella, että pikku paussi treenailusta ei vältämättä tekis edes pahaa, kun on parisenkymmentä vuotta punttailtu ja ylitreeni on ollut mun syntini tämän tästä :) kipsi on tosin 6vkoa ja saikkua vähä pidempään..
 
Käsitinkö oikein lukiessani jotain vanhoja kirjoituksiasi,että suosittelet sellaisille henkilöille,joilla ei ole lihasmassaa vielä paljoa, alussa ihan perus bodytreeniä,vaikka laji olisikin esim.voimanosto? Kannattaisiko siis bodailla koko kehoa tasapuolisesti painottaen/pitäen ensisijalla kuitenkin voimanostoliikkeitä ja hommata lihasta alussa, ennenkuin rupeaa tekemään lyhyempää sarjaa? Eli on hyötyä tehdä esim. reisille muitakin liikkeitä,kuin kyykkyä ja hommata näin lihasta niihin (prässiä,hackkia,ojennuksia,koukistuksia ym..?) Eli alussa keskittyä ihan perus kropan bodailuun pitäen voimanostoliikkeet kuitenkin ensisijalla?
 
rytmo: punnerrus on aika eri liike loppujen lopuksi penkkiin verrattuna, ettei ne noin vaan korreloi. 73kg sulla kuitenkin on käsillä, joten kyllä se suuntaa voimista antaa. käytä kahvoja tms. että pääset vähintään rinta maahan -syvyyteen.

jarze: vallan fiksua... :) no alottele ihan semmosella perustreenillä vaan. kyllä ne romut sieltä heräilee.

hera17: käsitit. tietenkin kannattaa painottaa niitä kisaliikkeitä ja pitää ne vaikka treeneissä yleensä ekoina, mutta kyllä se lähes bodailemalla lähtee käyntiin. voimaa tulee ihan taatusti, kun patti kasvaa. voithan sä hieman vaihdella sitä kuormitusta, että joka toinen kuukausi tai treeni teet hieman lyhyempää satsia esim. 9-12 ja 6-8. ei oo kuitenkaan mitenkään turmiollista sillon tällön vähä kokeilla isompaa romua, kunhan se tekniikka pysyy priimana. sillon niistä on hyötyy taas vähä suurempiin perusvoimarautoihinki.
 
Penkin oteleveydestä kysyisin. Olen vaihdellut oteleveyttä ja huomannut seuraavaa. Kun teen penkki oteleveydellä jossa pikkurillit on merkeissä saan nostettua enemmän rautaa mutta nosto tuntuu menevän jotenkin olkapäillä, olat tuntuvat ainakin aktivoituvan voimakkaasti. Mitään kipua ei tunnu. Onko tästä pitemmän päälle haittaa? Vastaavasti kun levennän otetta vaikka ihan vain sen verran että merkit ovat keskisormien ja nimettömien välissä niin olkapäät eivät aktivoidu ja nosto menee paremmin rinnalla, mutta seurauksena on se että tulokset ovat jonkinverran vaatimattomampia (vertaa 100kg X 4 ja 97,5kg X 4). Eli kummin minun tulisi menetellä jatkossa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom