Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Vielä kysymys voimailun ja aerobisen vuorottelusta. Sinä kuukautena, jolloin painotetaan voimaa, on helppo pitää lenkit kevyenä esim. kävelemällä vaan. Entä silloin, kun painotus on juoksussa, miten se voimailu pidetään kevyenä käytännössä? Pidetäänkö volyymi alhaisena, vai rukataanko painoja vaan rankasti alaspäin? Ajatuksena olis 2 punttia/vk. Entä pyritäänkö progressioon, jos sitä on tullakseen?


Pidätkö palautusjuomaa välttämättömänä voimailijalle, vai ajaako banaani ja lasi maitoa saman asian? Olen hyvin pärjännyt ilmankin palkkaria, mutta monet tuntuvat sitä kovasti ylistävän..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
määrät ratkasee. jos sulla on ollu punttikaudella esim. kaks kyykkyä viikossa, à 3-4 työsarjaa, tee lenkkikaudella vaan yks kyykkytreeni ja 2-3 työsarjaa. painot kannattaa pitää niin kovina kuin pystyy. progressioon pyritään aina ja joka lajissa oli kyse lenkistä tai puntista. palkkari on parempi kuin maito ja banaani, mutta en näkis sitä minään ihmeitä tekevänä juttuna. pääasia on se kokonaisruokavalio.
 
Kysäsen taas vähän henkilökohtasesta elämästä.
Milloin aloitit valmentamisen? Mitä kokemusta oli ennen hommaan ryhtymistä? Koulutus? Muistelin lukeneeni että olet ollut opettaja? Mitenkä on tullut rahallista korvausta valmennushommista, eli leveä vai kapea leipä, ja miten oot markkinoinut itseäs (hankkinut valmennettavia) varsinkin alkuaikana? Miten nä kovemman tason urheilijat, kuten mvm-kilpailijat ovat päätyneet juuri sun valmennettavaksesi, oliko silloin jo sen verran kontakteja ja kuuluisuutta, että ihmiset osas hakeutua luoksesi?
Minähän en tiedä jto-nimimerkin takana olevaa henkilöllisyyttä joten oon saattanut missata jotain olennaista, ja siksi kyselen näitä. Toivottavasti ei oo liian ahdistavia kysymyksiä, ja varmaan olis mielenkiintosempaa vastailla treenijuttuihin, mutta mua nyt kovasti kiinnostaa aihe :D
 
en tiä onko ihan oikea paikka kyssärille mutta tietoa varmasti löytyy.
oon koittanu googleilla yms. mutta suoraa vastausta en mielestäni ole löytänyt.

eli jos tekee box kyykkyä, niin mitä eroa on, tekeekö matalalle tai korkealle boxille ?
ja mitä hyötyä alavinopenkistä on ? näkee myöskin tehtävän kapealla ja leveällä otteella.
ja koska näitä tulisi suorittaa ? maksimivoima treenin kanssa vai joskus muulloin ?
 
Voisin kysyä tähän syssyyn viellä treenijuttuja:
Kuinka usein mun kannattaisi penkata pysäytyksellä? Oon nyt aika kauan penkannut niin, että painot pysyy jatkuvassa liikkeessä ja välillä jopa vähän ottanut joustoa rinnalta. Ja kannattaako ottaa pysäytyksillä kun treenaa räjähtävyyttä, eli kuten tänään tein 6x3x60%1RM. Treenilläni on vain kaksi tavoitetta, saada voimaa ja pysyä ehjänä.
Ja sitten voisitko kertoa esimerkin, mihin tarkoitukseen overhead squat on hyvä liike? Kokeilin tänään sitäkin vähän, ja ilmeisesti ainakin vaatii kohtuullista liikkuvuutta olkapäiltä. Tasapaino oli myös aika hakusessa. Painonnostoon en kuitenkaan panosta, mutta ehkä tämän liikkeen harjoittelun voi perustella muullakin?
 
JTO: pieni ongelma nyt mites lähti tekee nyt voima kauden 2 ns lajiin. voimanosto/penkki+mv kaikki on SM. 12.12.10 toinen 5.12.10
kysymys kuulluu. miten lähtis tekee oikeaan hetkee ykkösiä 95-100% nyt paukkutan kyykkys 5-8x3 rawina viel. penkkis nyt paukkutan 5-7x5 ja kapeapenkkis 5-6x8. eli miss vaihees siirryn 4,3,2,1 ja kuin pitkään teen esim 3toistoa
 
JTO: pieni ongelma nyt mites lähti tekee nyt voima kauden 2 ns lajiin. voimanosto/penkki+mv kaikki on SM. 12.12.10 toinen 5.12.10
kysymys kuulluu. miten lähtis tekee oikeaan hetkee ykkösiä 95-100% nyt paukkutan kyykkys 5-8x3 rawina viel. penkkis nyt paukkutan 5-7x5 ja kapeapenkkis 5-6x8. eli miss vaihees siirryn 4,3,2,1 ja kuin pitkään teen esim 3toistoa

Ensiks kannattee laittaa korkki kiinni ja jättää loput pullosta ens vuodelle :thumbs:
 
elu: osaan lukea, joten aikalailla on tullut tietoo sitä kautta. itekin jopa tehnyt jotain. valmennushommissa kutienkin tärkeempää on soveltamiskyky yksilön mukaan. opettaja oon edelleen. kovemmat ja vähemmät kovemmat nostajat ja muut on löytäneet mut puskaradion välityksellä. en markkinoi itteeni. tää ei oo mun työ.

stoppipenkkien käytö normaalikaudella on ihan jees antaan öärsykevaihtelua ja kontrollia noston alaosaan. muutoin niitä ei juuri kannata viljellä. vaikka joka sarjan vipa nosto stopilla, että pysyy sarjan tiukkuus rajoissa. räjähtävyyttä kehitettäessä stopit ei oo avainasemassa, mutta kannattaa niitä olla mukana. kyykkyvalalla ei ole muuta käyttöä kuin painonnoston apuliikkeenä ja sitten semmosessa yleisessä höntsäilyssä, missä nyt voi kokeilla olla vahva missä liikkeessä vaan. hyvä liike kuitenkin.

~D~: korkeuden ratkaisee käyttötarkoitus. jos yleisesti tehdään, kannattaa tehdä mittasyyvyyteen tai hilkun alle. muutoin noston ongelmakohta määrää. alavinopenkki on jees bodailuun. voimailuun en pidä sitä parhaana apuna. tekisin perusalueella eli about 4-12.

beachpressman: ensinnäkin en kyl siedä tollasta kielenkäyttöö keltään oli sit mulle tai muille osotettu. toiseksi: piikkailun kesto on täysin yksilöllistä. just nytkin menossa pari täysin erilaista kaveria. toinen piikkaa melkein 3kk ja toinen käytännössä ottaa 2-3 treeniä yli 90%:lla. jos varusteilla nostat, etkä oo siinä kauheen kokenut, kannattaa sitä opetella. ihan eri nostaa kuin raw. ajatellen täysin yleisellä tasolla: jos kisat on joulukuus, tekisin perusvoimaa 6-10 paikkeilla syys-lokakuun. sitten marraskuun 3-4 toisoilla pääasiassa. joulukuu menis herkistelyyn.
 
mä en ota vakavasti muuta kuin ihmisten kummallisen käsityksen, että netissä voi nimettömänä tuntemattomille sanoa mitä sattuu. koskee myös beachpressmanin vastausta loopsille. kasvotusten kun näkee ne ilmeet, eleet ja muun paremmin, joten säästytään väärinkäsityksiltäkin sen suhteen, kuinka tiukan tulenpalavaa se kaverin palaute nyt sitten oli vai oliko jopa kyseessä veljellisen leikkisä kujeilu. tuttujen kanssa en kovin vakavasti tollasia asioita ota, mutta täällä mun karvat kyl nousee em. syystä aika herkästi. ja kun on kyseessä jonkun jostain syystä mua koskeva threadi, pidän kyllä oikeutenani puuttua tollaseen, mode tai ei. eli ollaas kunnolla.
 
JTO ollaan täs lähtinen kunnolla kun täs ollu perheen jäsen kuolu nii olo tila on ollu sellanen ydinpommimainen....
mut tuo varuste homma mulle ihan tuttua siin ei ole mitään ongelmaa tiedän hyvin millon otan varuste treeni oikeaan aikaan. kiinnostaa miten tuo raw homma mennee eli jos sais raw voimia ylöspäin nii hyädyn sit taas varuste treenis paljon kun on korkeempi raw voima nii pysty laitaa lisää rautaa tankoo varusteil
 
osanotto.

kyllähän kaikessa treenissä kannattaa jaksottaa sitä harjottelua. raw ei eroo varustehommasta siinä suhteessa. bodailua, perusvoimaa, maksimivoimaa. siinä se yksinkertasuudessaan. tsekkaa toi mun 3*4 -> 6*6 -systeemi. se on erinomanen perusvoimakauden juttu. sen päälle 4-6 vkoa piikkailua.
 
polvilumpion alapuolelta? aika yksilöllistä ja riippuu treenitaustasta, mutta periaatteessa pitäs tulla 170-180. yleensä pukiltavetoja ei kannata tehdä polven yläpuolelta, jossa vivut jo alkaa paranemaan. hyvin harvalla myöskin se heikoin kohta on niin korkealla. 5, 10 ja 15cm polvilumpion alta on hyvät avut normivedolle. ehdottomasti kaikenlainen reisikannattelu pitää olla pois noissa jutuissa ja vedot lähtee lähes suorin jaloin. joka tapauksessa normivedon simulointi tekniikaltaan on aika tärkeetä.
 
polvilumpion alapuolelta? aika yksilöllistä ja riippuu treenitaustasta, mutta periaatteessa pitäs tulla 170-180. yleensä pukiltavetoja ei kannata tehdä polven yläpuolelta, jossa vivut jo alkaa paranemaan. hyvin harvalla myöskin se heikoin kohta on niin korkealla. 5, 10 ja 15cm polvilumpion alta on hyvät avut normivedolle. ehdottomasti kaikenlainen reisikannattelu pitää olla pois noissa jutuissa ja vedot lähtee lähes suorin jaloin. joka tapauksessa normivedon simulointi tekniikaltaan on aika tärkeetä.[/QUOTE

Joo polvilumpion alapuolelta tarkoitin.Kiitos :)
 
jos painoo (lihasta) pitäis saada lisää niin onko kannattavampaa nostella painoo tasasesti vai syklittää bulkki/diettikausia? peruskuntokaudella nuo plussakalorit olisi varmaan tärkeempiä?

nyt kun Elu otti treenijuttuihin etäisesti liittyvät asiat esiin, niin kysyisin, että tuntevatko kaikki sinut jto:na? nimittäin luin joskus jonkun "huippuluokan" voimamiehen haastattelun, jossa kertoi treenaavansa jto:n ohjelmalla, ei esimerkiksi Pertti Pasasen metodein. miksi näin?
 
dieetillä ei lihasta kauheesti ilman lääkeaineita kerry, joten eikös se nyt aika loogista oo, että plussalla ollessa kertyminen on parasta. mä olen jto oikeestaan vaan täällä ja ehkä parilla muulla forumilla. ei mua äitikään jto:ksi sano. janne h:sta varmaan kyse? jättäsin ne " ":t oikeestaan pois, sillä kyllä janne oli ihan ehdotonta kärkee. naureskeltiin tolle jutulle ja se nyt vaan johtuu siitä, ettei mulla oo tarvetta sen kummempaan julkisuuteen. näkyy mun oikee nimi profiilissa, mutta en mä nyt sen kummepi ihminen oo ku joku muukaan. en usko, että mun persoona ois jotenkin kiinnostava. hyvä, jos jutut kiinnostaa.
 
Mites kun mul on tällänen tilanne. Et mitä mää oikeen keskiviikkona tekisin? haluan panostaa kaiken penkkiin ja vetoon. Kannattaisko muuten lisäksi ottaa nopeus penkkiä ja vetoja sunnuntaina?

Ma
penkki katso taulukko
ranskalaiset 4x8
pystäri kp 4x8
mave 4x4x70-75%
alaselkä 3x10

Ke
Mitä? vipareita, takaolkapäille jotakin ja yläselälle?

Pe
Penkki kp 3x15
ojentajat taljassa 3x15
mave 4x3x80-85%
vatsat 3x10

Su
nopeus penkkiä ja vetoja?

Taulukko penkkiin
1 5x5x70
2 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
3 6x5x70
4 5x70, 75, 80, 75, 70
5 7x5x70

Kiitos jos viitsi jelppiä =)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom