Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
miksipäs en puhuisi. hyvä liike tiettyihin tarkoituksiin. se korkeus riippuu ihan käyttötarkoituksesta. jos sä haluat voimanostosyvyiseen kyykkyyn tekniikkatreeniä, kannattaa se olla mittasyvyinen tai tuuman matalampi. jos taas käytät sitä apuliikkeenä kyykyn kuolokohdan poistamiseen, tulee treenin tapahtua sen kuolokohdan ympäryskulmilla. jos taas haluut maastavedon lähtöön jerkkua, teet etukyykkyjä vedon lähtökulmilla jne jne... en mä pysty MITENKÄÄN sanomaan sun boksin korkeutta siis. en varsinkaan, kun ei oo tiedossa sun mittoja. sanotaanpas siis: mee salille, lado leokon levyjä päällekkäin ja ota kuva sivulta. aikalailla rupee löytyyn se oikee syvyys kuhunkin tarpeeseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edellisestä kysymyksestä tuli mieleen, että oletko koskaan tehnyt punttia tavoitteellisemmin vai onko kiipeily aina ollut se ykkösjuttu ja punttia tehty sen ehdoilla?
 
punttia treenasin tavoitteellisemmin n. 15v ja kiipeilyä nyt 8v, joista ns. tosissaan 5v. nykyisin punttia tulee tehtyä hyvin vähän jo senkin takia, ettei massaa kertyisi ja kun ei siitä juuri apuja kiipeilyyn ole. jos nyt käyn pojan temppukerhon aikana maasta vetelemässä tms. ei sitä juuri harjoitteluksi voi sanoa. ei ainakaan kovin tavoitteelliseksi :) yleisvoimat tuntuu mukavasti pysyvän tällä kiikkumisellakin.
 
no ei se nyt sentään mitenkään arka aihe ole. mun tuloksilla ei vaan oo mitään tekemistä treenaamisesta keskustelun kanssa ja pidän niitä täysin sivuseikkana minkään suhteen. ja kaikkein viimeksi nyt olen millään tavalla yli-mitään. kyllä mä ihan vahva olen ollut, mutta en koskaan niin vahva kuin vahvimmat valmentamani. luojan kiitos. julkistetaan nyt sitten sun mieliksi tän hetken kunnosta näytteenä hieman kiipeilyä sivuava lajivoimatulos: 1,5cm syvästä puulistasta olen sormenpäillä roikkuen vetänyt leuan 35 kilon lisäpainoilla. jeejee.
 
Nyt ois alottelijalla kysymyksiä. Oon nyt käyny vuoden verran salilla ja koko ajan tehty joka liikkeessä semmosilla 3x8-12 toistomäärillä ja nyt tekis mieli kokeilla voimatreeniä.

Oon tota 5x5 miettiny alottaa penas mut ku se alkaaki 5x70 prosenteilla ja se tuntuu mun mielestä aika vähältä (max.75kg :D) ni kannattaako sitä alkaa tekee niin pienillä (52.5kg) painoilla jos tietää että vois ottaa isompia. Eli onko tolla helpolla alulla joku isompi merkitys vai pitäiskö sen jo olla tiukka?

Sit vielä semmosta et ku oon käsittäny että voimaharjoittelu perustuu lihasten hermotukseen, niin voiko sitä tehä vaikka loputtomii erilaisia voima "hermotus" treeniä vai pitääkö siinä välissä vetää niinku massahakusesti jotain body treeniä että saa sitte lihasta minkä hermotusta lähtee parantaa? :tähän davidin naama:
 
Mielenkiinnosta kysyn nyt kun tuli puheeksi: kuinka vahvoja ovat olleet vahvimmat valmentamasi? Jos olis kertoa voimanosto/painonnostoennätyksiä, tai jotain muuta vertailukelpoista tulosta mikä kertoo voimista. Ja miksi "luojan kiitos" ettet ole ollut yhtä vahva? :D Onko siinä siis jotain huonoa mielestäsi, jos on oikein vahva?
 
gg-ukko: mä melkein suosittelen, että seuraavat 3kk teet perusvoimaa PÄÄASIASSA 4-6 toiston alueella pääliikkeissä ja avuissa siellä 4-10 välillä. kato toi mun 3*4 -> 6*6 -juttu ja sen PÄÄIDEA siitä ekasta postauksesta. EI sitä aloittajan ehdottamaa progressiota. sitten ton perään 1-2 kk haet maksit ulos. pelkkää hermostollista treeniä ei kannata iät ajat jatkaa varsinkaan aloittelijan ollessa kyseessä. hyvä rytmi vois olla kuukausi pari bodyä, voimaa ja maksimia.

elu: hyvin harvoin valmentaja on parempi urheilija kuin valmennettavansa. se ei oo tavoite muutenkaan. kyseessä on tiimityöskentely. vahvuudessa ei ole mitään huonoa, mutta näen omat vahvuuteni enemmän koulutus- ja valmennuspuolella kuin varsinaisessa suorittamisessa. geenit ei riitä, sanotaan näin. vahvimmat tallilaiset noin absoluuttisesti on olleet mvm-kilpailijoita.
 
voisitko kertoa miten voimapyörä ja vatsa kiertäen tulisi oikeaoppisesti tehdä jotta ne todella tuntuisi siellä suorissa ja vinoissa vatsoissa? miten hengitysrytmi noissa? teen noiden lisäksi keskivartalolle istumaannousuja lisäpainolla paino niskan takana jalat tuettuna ja polviennostoja tangossa roikkuen, pitäiskö vielä ollu joku kylkiliike jotta tulee koko keskivartalo katettuna. voimatreeniä ajatellen yritän tota keskivartaloa kehittää mutta voimatasot on noissa vielä aika heikkoja: polviennostot max 15, voimapyörä polviltaan max 10 toistoa, vatsa kiertäen 3*12 tiukka ilman lisäpainoja ja istumaannousut jalat tuettuna 10*10kg.
 
vatsa kiertäen niinkuin body-lehdissä keppi harteilla? no se kannattaa unohtaa heti. vatsalihasliike makuulla on ok ja siinä nyt vaan tärkeintä on se, että kiertäminen alkaa alhaalta jo eikä vain ylhäällä. voimapyörässä pidä köyry alaselässä, ettei nappaa selkään kipeetä. pyri vetään rullaa kohti reisiä koko ajan noustessa. kaveri voi narulla vastustaakin. hengitä sisään, kun lihas venyy. toisinpäin siis kuin muussa treenissä yleensä. ihan monipuolinen setti sul on, mutt voihan tohon lisätä mm. maastavedon sivulta tms. suoran kylkitukiliikkeen. polvennostoissakin ratkaisevinta on, että polvet nousee niin ylös, että alaselkä köyristyy. sen kun pidät mielessä kaikessa suorien vatsojen treenissä, menee aika hyvin.
 
Koitin tänään maastavetoa 3cm levypainot kantapäiden alla ja heti sain perseen normaali alemmaksi. Samalla huomasin ettei se tuntunut kovin paljon alaselässä, niin kuin ilman noita levypainoja. Onko hyvä tehdä noin mavea esim. kerran viikkoon sarjoina/toistoina esim. 3x3-5? Tai onko ylipäätään hyvä tehdä mavea jotain kantapäiden alla?
 
no en kyl harrastais. 3cm on ok koroke koko jalalle jos lähdössä on ongelmia, mutta ei kantapäille. painaa nostoa eteenpäin. ei vetoa tuu tehdä samoin kuin kyykkyä tms. peffa alhaalta selkä pystyssä. lähtöasennossa lantiokulman tulee olla selkeesti pienempi kuin polvikulman.
 
...stupe: SF? mikä vamma polvessa? ellei salli polven koukistusta kunnolla, eipä siihen tilalle mitään voi laittaa. vedossa itessään polvet koukistuu, muttei niin paljoa. en nyt kuitenkaan mitään ylikorkeita kyykkyjä suosittelis. eka vammat pois ja sit kyykkäileen.

Osgood-Schlatterin tauti. Siis tarkoitan Rippetoen 5x5 ohjelmaa, jossa laitetaan aika paljon painoa kyykylle. Yritän kehitellä samantyyppistä ohjelmaa ilman kyykkyä...
 
O-S on hyvin tyypillinen nuoren urheilevan miehen vaiva, joka on aika tympee, mutta yleensä vaaraton. saattaa jopa helpottua tekemällä kevyitä kyykkyjä laajoilla liikeradoilla. heikkoushan se paikat rikkoo. rippetoen ohjelmasta mulla ei oo mitään tietoo. yleensä joka tapauksessa karsastan kaikenlaisia sarja-toisto -mantroja, jotka "tekee ihmeitä".
 
Joo, siitä on ollu jotain juttua tuolla treeni osiossa. Mietinkin alkaa treenata kyykkyä todella kevyenä eli jotain 40-50% suurimmat painot. Onko mitään sarja/toisto suositusta?
 
ei. riippuu vamman laadusta. jotkut pystyy tekeen mitä vaan kunhan lämpee, mutta jotkut joutuu jopa kipsauttaan koiven hetkeks. suosittelen fiiliksen ja kivun rajoissa etenemistä. laita heti treenin jälkeen 20 minuutiks kunnon jäihin se kipukohta. pari tuntia paussia ja uusiks jäihin. mä tekisin omalla painolla lähes joka päivä. korosta negavaihetta, sillä se parantaa jänne- yms. vammoja parhaiten. tee paljon liikkuvuusjuttuja kyykkyistunnoissa ja muutenkin venyttelemällä. huomaat kyl viikossa parissa, miten jumppa toimii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom