Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä toi nyt niin ihmeellistä ole, mun entinen kuudennen luokan sijais-opettaja toimii tällä hetkellä sm-tason joukkueen fysiikka valmentajana :D ja eipä täällä foorumilla noita "ammattilaisia" niin paljon pyöri, ainoastaan pidemmän kaavan bodareita jotka tietää asioita samaa kaavaa käyttäen ku jto, eli itse opiskelemalla ;)
 
vurki: kysellä saa kaikenlaista, mutta en usko mun persoonan olevan niin kovin kiinnostava. ja eipä puhuta rumia :)

yleisesti: suurin osa maailman parhaista valmentajista ei ole itse ollut ns. huippu-urheilija eikä edes opiskellut yliopistotasoisesti valmentamista. kyse on lahjakkuudesta kuten missä muussakin asiassa, oli se sitten pituushyppy, musiikki tai matematiikka jne... kaikki tieto on käsillä, mutta sen soveltaminen on usein SE juttu. se millä foorumilla kukin valmentaja tai urheilija tai mikälie pyörii on usein vaan kiinnostuksesta kiinni. vaikka en kategorioi valmentajia saati itseäni mitenkään, mulle tää vastaa jotain juniori- ja talkootyötä, minkä koen oikeaksi ja hyväksi tehdä. mua nyt vaan sattuu kiinnostaan nää jutut sen verran paljon, että tykkään jutella niistä täälläkin.
 
Sellanen kysymys kun oon siirtymässä vuoden treenamisesta kympin sarjoilla 3-jakoisella voimatreeniin ja lyhempiin sarjoihin voimanostossa, että onko tämä seuraava ohjelma mistään kotoisin kun ajattelin tällä aloittaa ensin; http://www.joeskopec.com/ruspeak.html vai kannattaako harkita jotain muuta ?

Miten tuon ohjelman aikana on tarkoitus tehdä apuliikkeet? (esim pystypunnerus, ranskalainen, jalkaprässi?) Tehdäänkö niitä ollenkaan ja jos tehdään niin miten täysiä? Onnistuuko myös leuanvedon treenaminen samaan aikaan samalla tyylillä voimanoston lisäksi?

Entä haittaako jos treenaan tuon voimaohjelman aikana esimerkiksi hauiksia ihan vaan 8-12 sarjoilla edelleen vai pitäisikö koko kropan tehdä lyhkäsiä sarjoja ?
 
Moi, koitan nyt panostaa voimanostokyykyn tekniikan hiomiseen. Homma on suurimmaksi osaksi kiinni liikkuvuudesta, mutta kyllä noi lihakset on nyt myös hermotettu eri tekniikan kyykkimiseen. Aiemmin olen kyykännyt aika kapealla stanssilla ja etureisipainotteisesti. Lantio on päässyt kippaamaan taakse syvälle kyykättäessä. Teen nyt liikkuvuus- ja tekniikkaharjoitteita päivittäin, välillä salilla ja välillä kotona. Nyt mietityttää sitten tämän hetkiset "kehittävät" treenit ja niiden toteutus. Eli kuinka toteuttaa treenit kun painot on nyt aluksi ehkä 30-40% entisistä? Lisäänkö vaan pikkuhiljaa painoa tähän itselleni uuteen kyykkymuotoon vai teenkö sen lisäksi jotain muuta jumppaa jaloille? Lisäksi olen ajatellut ottaa kokeiluun sumo-maastanoston, jotta saan pakara-takareisiosastoa aktivoitua paremmin.

Olen treenannut nyt Starting Strenght -ohjelmalla ja koin sen itselleni sopivaksi. Meinaan treenata sillä jatkossakin ja sitten muuttaa Single factor -treeneihin. Laitteilla tehtävät liikkeet ei juurikaan kiinnosta. Eihän tässä uuden tekniikan sisäänajossa varmaan (toivottavasti ainakaan :) ) mene kovin kauaan eli saan "täysipainoiset" treenit startattua muutaman viikon päästä. Siinä mielessä saatan pohtia turhaan tätä koko asiaa..
 
Sellainen pikku kysymys vielä jto tuosta solujakauma-jutusta.. Jäi vaan hieman vaivaamaan...

Oon ymmärtänyt, että ylipäätänsä vahvat (ja mahdollisesti isot) voimailijat omaa eniten noita nopeita lihassoluja.. kannattaako tälläsen normi treenarin, joka ei mihkään kisoihin tähtää edes miettiä tälläsiä jakaumia? Jos on enemmänkin kestävyyspuolen tyyppi, onko tällöin ees mitään mahdollisuuksia "isoihin" rautoihin? Vai kestääkö siinä vaan kauemman aikaa vrt. nopeat solut omaava? Lähinnä tuli sellane mieleen, että perkule mitäs jos olenkin joku mega-hitaat solut omaava tyyppi, niin mitäs tässä ees yritetään pyristellä jollei lahjoja ole :D
 
falcon: treenien rytmittäminen tehon, määrän ja sitä kautta toistoalueittenkin suhteen on ensiarvoista kehityksen takaamiseksi. vuosi kympeillä on melko yksipuolista puuhaa. uskosin, että alkuun sulle tekee ihemitä jo tehdä 2-3 kk alueella 5-8 toistoakin. avut valitaan tarpeen perusteella ja niissä toistot vaihtelee 6-12 välillä.

hovinarri: leveempään kyykkyyn auttaa levee kyykky, näin se menee. pikkuhiljaa ja hyvällä tekniikalla, mieluiten suht useinkin, jos raudat on entisestä tollasia. voithan sä tehdä pystykyykkyä avuksi.

kkoskinen: ei ne niin tarkkoja ole ja voimailijoillakin ne menee aika normaaleissa suhteissa eli ei mitään 70:30 nopeiden hyväksi ollenkaan. ne kuuluu pikajuoksijoille, hyppääjille jne. unohda solusuhteet ja treenaa monipuolisesti. aivan tavattomasti hitaille painotettunakin voi saada kovat voimat, mutta treenin tulee tapahtua hieman eri kautta silloin.
 
Tiedostan kyllä että olen vähän liian kauan tehnyt samaa ohjelmaa samoilla sarjoilla painoja vain lisäten, ja varmaan mikä tahansa muutos olisi hyvä nykyiseen verrattuna.
Voiko siitä olla jotain haittaa jos siirryn suoraan noista kympeistä tekemään tuota venäläistä ohjelmaa kun se vaikuttaa mielenkiintoiselta? Vai pitäisikö ensin tehdä jotain peruskautta voimatreenillä esim. se 3x4->6x6 josta olen lukenut?

Suunnitelmissa on siis ensin vetää tuo "ryssäohjelma" läpi ja sen jälkeen alkaa tekemään tuota 3x4->6x6 systeemiä. Miltä tämä suunnitelma vaikuttaa?
 
venäläinen ei ole sen erikoisempaa kuin joku muukaan suhteessa sun aiempaan treeniin. melkein mikä tahansa muutos tuo kehitystä. se mun 3*4 -> 6*6 on erinomanen perusvoimakausi, joten sitä voi varauksetta suositella, vaikka ite sanonkin. käytännössähän se venäläinenkin noudattelee samoja linjoja, mutta siinä pyritään nopeemmin tuloksiin, mikä ei välttämättä oo sun juttu nyt eikä yleensäkään mikään quick fix -touhailu. sen alkuperänen tarkotus oli pökätä venäläisten painonnostajien jalkoihin lisää jerkkua pikasesti ennen kisaan valmistavaa jaksoa.
 
O ou, mietin jo vähän uskaltaudunko vielä tulla kyseleen, mutta kysyn silti kun en vaan ymmärrä mistä tämä nyt johtuu..

Kuten tossa aikasemmin edellisellä sivulla kerroin, että jännästi pysähty 80kg sarjapainot totaalisesti penkissä. (3x5 77,5kg meni vielä tiukkana). Keskiviikko aamuna siis otin 2 tiukkaa toistoo 80kg:lla ja lähdin naama norsunvi**la kotiin.

Neuvoit lähtemään sieltä 75kg:stä uudelleen ja parissa kuukaudessa tähän tyyliin 3x5 75kg -> 5x7 80kg, eli volyymin lisäystä eikä vain kiloja. No, läksimpä sitten salille tänään jo, pari totaalista lepopäivää oli nyt välissä. Iskin 75kg tankoon ja totesin heti kun aloin laskemaan tankoa, että saatana tämäkin painaa n. puolet enemmän kuin tasan 2 viikkoa sitten. No, tyhmä kun olen niin rängin aika rumallakin tekniikalla vitosen tolla 75kg ja seuraavaan sarjaan ei sitten ollutkaan mitään jakoja ottaa vitosta. Mistähän se johtuu, että kontrolli alaslaskussa on tosi huono - tuntuu et tanko tippuu rinnalle, enkä saa sellasta normaalia tukevuutta siihen. Ylipäätänsä ihmettelen, miten paino joka 3 viikkoa sitten tuli heittämällä ylös tuntuu nyt näin uskomattoman raskaalta ja epävakaalta.. Viime viikolla olin aika rankassa vatsataudissa, mut sen jälkeen oon kyllä parhaalla mahdollisella tavalla tankannut ravintoa. Voisko se tosiaan vaikuttaa näin paljon? Mietin sitäkin, että tosiaan oon reenannut ehkä vähän voimailun oppeja vastaan viimeiset kuukaudet.. Vaikka sarjapainot hyvin nousikin. Oon jättänyt sen viimeisen "raivo" toiston tekemättä, mutta en viimeistä toistoa täydellisellä ja puhtaalla tekniikalla.. Voisko se olla tässä syy? Kevyet viikot pidetty joka neljäsviikko suunnilleen. Jotenkin on nyt kyllä tukossa. Se myös ihmetyttää, että puhtia tuntuis muuten riittävän todella paljon! Ei väsymystä tai mitään.

Mites, tiputanko suosilla vaan jonnekin 70kg sarjapainot ja sieltä taas nouseen..? Tuleeko mitään mieleen, mistä toi äärimmäisen hutera alaslaskukin juontaa juurensa? Leukoja vetelen nyt lähes päivittäin.. Sekin kyllä varmaan vie puhtia pois.

Kiitos jto hirmusti jos vielä jonkun veikkauksen osaisit antaa mitä teen väärin / mistä tällänen vois johtua! Lepo + ruokailut on taatusti ainakin kunnossa.
 
Kysytään nyt vielä kun tässä armeijasta lomilla olen.
Mun selkä on aikalailla jumissa, tuolta lapojen välistä, vähän alempaa: http://www.exrx.net/Muscles/TrapeziusLower.html
Selkätreenin päätteeksi koitin vähän venyttää, mutta tuntui kuin olisi krampannut. Semmonen erikoisen tuntunen, "repivä" :D Vaikea selittää. Mutta kuitenkin, miten tota kannattais koittaa avata. Ihan venyttelemällä ja jos sais vähän runnottua jollain? Jätin selkätreenin kokonaan tekemättä tällä viikolla, vähän helpottanut, mutta ei ihan täydessä tikissä vielä.
 
jonlokke: jossain vaiheessa vaan on tullut treenattua hieman yli ja sun kroppa vaan on reagoinut noin. lasket raudat sinne 70 kiloon ja unohdat ne raivot. keskity tekeen enemmän sarjoja mutta jätä varaa hieman ja rakenna sarjakestävyyttä myös. kyl se siitä.

daddaraa: osata semmonen autojen vahauskone. maailman paras värkki just tollasiin vaivoihin eikä maksa juuri mitään. nimim. kokemusta 5v.
 
Terve jto.

Ennen varsinaista kysymystä, pieni kertaus. Sain jouluna maastavedosta 1*190 ja kyykystä mm 6*150,3*170 ja 2*190.
Nostot 170 ja 190llä ei ollu iha 90kulmaan, koska a) ei ollut varmistajia eikä mitään trikoita tai polvisiteitä.
Suht alas kuitenkin ja hyvälle tuntui. Penkistä otin ensin 1*160 mutta se osui telineeseen ja tuli heti alas kun asento hajos.
Parin min huilia ja uusi yritys ja tuli ylös, jonka jälkeen sarjat 7*130 ja 3*140

Nyt oon tehnyt alkuvuodesta lähtien penkissä sarjaa 5*5 ja laskin prossat kuvitteellisesta maksimista 165, koska ajattelin että se ois mennyt
ellei eka nosto ois kussut. Tänää meni 5*5*127,5 joka vastaa 160kg 80% ja 165:sta 78%. Sen jälkeen meni vielä 3*140.
Ens viikolla ois tarkoitus tehdä 5*70,5*75,5*80,5*85 ja 5*83, mutta kannattaako nyt laskea prossat siitä nostetusta 160:stä vai 165 edelleen?
 
kkoskinen: ei ne niin tarkkoja ole ja voimailijoillakin ne menee aika normaaleissa suhteissa eli ei mitään 70:30 nopeiden hyväksi ollenkaan. ne kuuluu pikajuoksijoille, hyppääjille jne. unohda solusuhteet ja treenaa monipuolisesti. aivan tavattomasti hitaille painotettunakin voi saada kovat voimat, mutta treenin tulee tapahtua hieman eri kautta silloin.

Terve Jto,

Mitä tarkoitat tällä? Jos tosiaan on tavattomasti hitaita lihassoluja, niin miten voimatreeniä kannattaisi lähestyä?
 
thepala: ei ole olemassa mitään 90 asteen kulmia muualla kuin polvessa eli teitkö puolikyykkyä korkeempaa versiota? mee noissa vitospyramideissa ihan fiiliksellä ylöspäin niin kauaksi kuin menee.

schump: eka pitäs ihan mitata se solusuhde ja sitten ruikuttaa vasta :) ei oletuksia ennenaikasesti. hitaita soluja jos on todella paljon, esim. 60% reisissä, ei kyl kyykky tuu oleen mikään ykköslaji. joko lajin vaihto juoksuun tms tai sitten keskitytään ottaan sieltä hitaammista ne kasvut. käytännössä siis pidempiä sarjoja. ja sitten toki pitää muistaa, että siellä ois kuitenkin 40% niitä nopeitakin...
 
Juuh, pikkaisen korkeampaa versiota ku puolikyykky. Kun saisi jotkut kunnolliset polvisiteet ostettua, niin voisi kokeilla jossain vaiheessa paljonko menis kyykystä.

Selvä homma, teen fiiliksen mukaa niit ylöspäin. Ajattelin tehdä tiistaisin nopeustreeniä, että saisin räjähtävyyttä penkkiin, mutta minkälaiset toistot ja % määrät kannattaisi ottaa? Joku sanoi, että puolet ja jossain luin että joku 70%?
 
en tekis tollasia ylikorkeita kyykkyjä ollenkaan. niiden käyttö ei juuri oo perusteltua normaalitreenaajalle. penkin nopeustreenien sisältö riippuu tarpeesta. raw-tuloksesta laskettuna 60-90% on se rauta. 80-90 vörkkii enempi voimapäätä ja 60-70 nopeuspäätä voima-nopeuskäyrällä.
 
Viime kesäl vihotteli oikee takareisi etukyykystä. Keskityin sitten sen huoltamiseen noin kuukauden, kun kisat oli tulossa, jonka jälkeen olikin lähtö inttiin. Nyt täällä oon päässy viimeset 4kk treenaamaan ihan hyvin, joten sama takareisi vihoittelee jälleen. Perustavan laatusta venyttelyä ja lihashuoltoa vissiin vaatis? Voisin myös melkeen sanoo, että noi ylätakareidet on aika jäykät. Kannattasko nyt hyllyttää etukyykky hetkeks vai jatkaa vaa kunhan tuntuu hyvältä?
 
Back
Ylös Bottom