Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jannmann: sumolle levee julle ja sjmv sekä sumoboksi on ihan hyviä apuja myös. se zercher lataa keskivartaloon myös vastusta hyvin, joten hyvä lisä apuliikekasaan. ota levee asento ja kyykkää tanko kyynärtaipeissa siten, että tanko pysähtyy polvien eteen. älä päästä lantiota nousemaan takakautta, vaan keskity pakaroiden työhön hyvin selkeesti. käyttäsin silti normivetoa myös perusliikkeenä.

jarren huomautus lupaavasta junnusta nimeltä ed coan on hyvin hyvin totta! se kannattaa pitää mielessä. se kireys ei oo pääasia, vaan paras mnahdollinen tuki ja apu OMAAN nostotekniikkaan. siksipäs... kokeile, analysoi, kokeile, testaa, analysoi, testaa, analysoi...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pidän tankoa ihan normaalissa vn kyykky paikassa...
Vyötä olen käyttänyt kovemmissa sarjoissa. Pitää varmaan vähentää sen käyttöä.

Voimanostokyykyssähän tanko pidetään alhaalla juuri siksi, ettei keskikropasta loppuisi "pito", kun varusteilla otetaan isoja rautoja. Voimanostajat itse asiassa tekevät jonkun verran apuliikkeenä myös ns niskakyykkyä, jotta keskikroppa (+ tottakai jalat) vahvistuisi. Tällaisen ajatteluketjun tuloksena olen itse päätynyt pitämään myös jullessa tankoa niskassa.

Sitten tärkein pointti: Kyse on todella pienestä yksityiskohdasta, eikä tarkoitus ollut todellakaan alkaa sättimään. Pääasia on, että jaksaa treenata tarpeeksi kovaa pimeydestä ja nettivalmentajista huolimatta.
 
Voimanostokyykyssähän tanko pidetään alhaalla juuri siksi, ettei keskikropasta loppuisi "pito", kun varusteilla otetaan isoja rautoja. Voimanostajat itse asiassa tekevät jonkun verran apuliikkeenä myös ns niskakyykkyä, jotta keskikroppa (+ tottakai jalat) vahvistuisi. Tällaisen ajatteluketjun tuloksena olen itse päätynyt pitämään myös jullessa tankoa niskassa.

Sitten tärkein pointti: Kyse on todella pienestä yksityiskohdasta, eikä tarkoitus ollut todellakaan alkaa sättimään. Pääasia on, että jaksaa treenata tarpeeksi kovaa pimeydestä ja nettivalmentajista huolimatta.

Ei paniikkia, ei tässä herneitä olla vedetty.
Kun on tällainen arotuulen raiskaama 70kg vinkuheinä, on hankala ottaa tanko ns. pystykyykky kohtaan kun se lepää sillon nikamien päällä. Salin pehmusteet tankoon kun on vielä pelkkää kuraa.
Niskakyykyn tilalla teen yleensä etukyykkyä tai smith kyykkyä jalat voimakkasti edessä.
 
Jto, kannattasiko vaihtaa välillä johonkin muuhun ohjelmaan, vai voisiko nyt kahden 3kk peruskauden, ja yhden 3vk maksikauden ja 1vk levon jälkeen aloittaa taas uuden peruskauden 3x4-6x6 ideologialla, vai onko kolmas kausi ~samoilla sarjoilla (tietysti isommilla raudoilla) liian yksitoikkoista treenaamista?
 
. se kireys ei oo pääasia, vaan paras mnahdollinen tuki ja apu OMAAN nostotekniikkaan. siksipäs... kokeile, analysoi, kokeile, testaa, analysoi, testaa, analysoi...

Joo, näin just. Kun aikanaan reenailin, niin varsinkin Turussa köysitehtaalla muutamakin kaveri oli kanssani samaa mieltä seuraavasta :

-mitä kireämmälle veti polvisiteet, sitä pystymmäksi kyykkyasento (jostain syystä) muuttui. Psykologiaako, fysiologiaako...en mä tiedä! Mutta, kun itselläni oli hyvinkin "selkäpainotteinen" kyykky , kuten esim. Ed Coanilla, niin kovin kireälle polvisiteet vetämällä en saanut parasta ykköstä.Kisoissa otin aina raudat sillätavalla kuin ne parhaiten tulivat, en niinkuin oppikirja neuvoo.
Vuosikausia yritin reeneissä parantaa kyykkytekniikkaani paremmaksi ja huom! selälle terveellisemmäksi eli kaikin puolin pystymmäksi. En oikein kunnolla siinä koskaan onnistunut, toki parannusta ajan mittaan tuli. Mulla oli aina epäsuhtaisen vahva selkä- ja vatsalihaksisto, joten ykköskyykyt tulivat jonkin verran liikaa selällä ylös runtaten.

ja jos veti polvisiteet liian tiukalle, meni selkäytimessä ollut liikerata pipariksi, ja...kolme punaista.

Mutta kuten totesin, vain minun henk.kohtainen kokemukseni.
 
metallica: vaihtelu virkistää sano vanki, kun vasemmalla... :) no mutta onhan tossa jo vaihtelua, jos maksimia tekee välillä. joillekin vaan sopii tohon perusvoimakauden alle semmonen ihan rehellinen bodailukin hyvin. 2kk sitä, sitten 3kk tota 3*4 -> 6*6:tta ja sitten maksimikausi. toki toi mun systeemi ei oo millään tavalla kiveen kirjotettu, vaan se perusidea on tärkeempi. ihan yhtä hyvin voit tehdä sen kaavalla 5*3 -> 8*5 tms. tää on aikalailla kiinni yksilöstä, mutta myös edeltävistä treeneistä.

jarre: noinhan se menee. nostajalle liika kiree side pysäyttää sen nivelen liikkeen väärässä vaiheessa ja kun omat välitykset ei just siinä oo oikeet, jää se takapainoseksi tai korkeeksi. eihän se edinkään kyykky tai muu ns. selkäkyykky mitenkään paha ole, jos vaan se ranka pysyy oikeessa asennossa eikä esim. köyristy alle ala-asennossa. mutta pysty on hyvä, jos vaan ne sääret pysyy kuosissa, eikä mee eteen liikaa.
 
Terve, JTO
Mikä olisi paras keino ruveta hiomaan maastavetoa kun "ykkös" nostot aina meinaavat jäädä kiinni ihan lopussa? Viime viikolla otin taas uuden enkan 257.5, irtoaa maasta hyvin mutta loppu tuottaa tosiaankin vaikeuksia:curs: enemmänkin varmasti menisi. Onko teline vedoille jotain vaihtoehtoa kun olen pari kertaa kokeillu niin tuntuu tosi vaikeelle kyseinen liike?
 
firestarter: mitä tarkotat "lopulla"? kaikenlaiset pukeiltavedot toimii erinomasesti vedon apuina.
 
Tällästä tällä kertaa, oon nyt viime aikoina huomannut kyykätessä, että kun ottaa raskailla painoilla ykkösiä niin paketti ei oikein tahdo pysyä kasassa, eli kun sarjoja tekee pienemmillä painoilla niin ei ongelmaa, mutta sitten isoimmilla romuilla alkaa alhaalta kun lähtee nousemaan ylös niin lantio työntyy ensimmäisenä ylös, perse nousee pystyyn ja liikkeestä tulee jotenkin etupainotteinen. Tuota samaa ongelmaa ei ole pienemmillä painoilla kyykätessä. Elikkä se jotenkin kippaa eteen, liike tuntuu jotenkin jullen ja kyykyn yhdistelmältä. Olisiko jotain vinkkejä tähän? takareidet kenties heikot?. Painot liikkuu tällä hetkellä ykkösessä jossain 170 - 190 kilon hujakoilla.
 
firestarter: mitä tarkotat "lopulla"? kaikenlaiset pukeiltavedot toimii erinomasesti vedon apuina.
Siis lopulla tarkoitan omalla kohdallani polvista ylös päin loppu ojennukseen asti. Onko noille pukeilta vedoille jotain vaihtoehto liikettä millä parantaa tätä heikkoa osa aluetta kun ei tunnu jotenkin hyvälle nuo vedot pukeilta. Ajaako kuminauhat saman asian? Ja sitten tuosta pukki vedosta sen verran jos nyt joutuu tätä ruveta tekee niin että millasta sarjaa/toistoja ja millasia painoja normaali vetoon nähden kannattaa käyttää? Pitääkö nuo pukeilta vedot tehdä suorinjaloin vai miten kun olen lukenu montakin suoritus tapaa?
 
Pitääkö nuo pukeilta vedot tehdä suorinjaloin vai miten kun olen lukenu montakin suoritus tapaa?

Pukeilta vedä niin, että asetat selkäsi samaan asentoon kuin missä normmaalivedossakin nostosi hyytyy.

Moni tekee sen virheen pukeiltavedossa, että asettaa selkänsä optimiasentoon ja lähtee siitä vetämään. Väärin!

Selkä pitää todellakin asettaa samaan asentoon kuin missä nostosi jämähtää. Tämä tuo apua norm. vedon loppuun.

Pyydä kavereilta apua oikean pukkivetoasennon saamiseksi, myös videoinnista on apua!
 
En ole aivan varma mitä tarkoitat tällä optimi asennolla, sitäkö mistä on ns. helpoin/normaalein vetää vai mitä? Jaloillako ei siis ole väliä onko suorassa vai hieman koukussa kunhan selkä on sillein miten tarkotit ja aloitanko vedon siitä kohdasta missä hyytyy vai alempaa? Entäs sit sarjat toistot ja painot?
 
firestarter: selän tulee olla samassa asennossa kuin normivedossa ko. kohdassa tai hieman enemmän suorin jaloin vaikettaaksesi asentoa. reisikannatuksilla ei lähdetä koskaan. huom! tää on APUliike. tee useempia sarjoja, mutta jätä varaa. pidä pituudet alle kutosissa. panosta myös keskivartalo- ja yläselkätreeniin.

episode: keskivartalo, pakarat, etureidet. jos nosto vielä kaatuu päkiälle alhaalla, on nosto tuhoon tuomittu. kiinnitä siis siihen huomiota. suosittelen myös boksin käyttöä tekniikan haussa.
 
Kiitän, täytyypi alkaa hiomaan tuota tekniikkaa kohalleen ja panostaan noihin noston heikkoihin kohtiin. BOX - kyykkyä ei ole hirveän paljon tullut edes tehtyä viime aikoina. Eiköhän siihen saa vielä kiloja kunnolla lisää kun tekniikkakin paranee.
 
firestarter: selän tulee olla samassa asennossa kuin normivedossa ko. kohdassa tai hieman enemmän suorin jaloin vaikettaaksesi asentoa. reisikannatuksilla ei lähdetä koskaan. huom! tää on APUliike. tee useempia sarjoja, mutta jätä varaa. pidä pituudet alle kutosissa. panosta myös keskivartalo- ja yläselkätreeniin.
Entäs millasia painoja sit kannattaa käyttää? En ymmärrä miten jotkut veteleevät pukeilta isompi romuja mitä norm. maasta, itsellä ei ainakaan onnistuisi mitenkään vai onko ne just näitä reisikannatuksia mitä tekeevät et ei tehdä liikettä oikein? Kannattaako tehdä pukki vedot vaikka kyykyn jälkeen kun teen selän ja jalat samassa reenissä?
 
Jos pukki vedolla tarkotat rack pullia..
Isommat raudat (ku mavessa) liikkuu rack pullin pienemmän liikeradan ja paremman vipuvarren ansiosta. Toistoja kannattaa maksimissaan paukutella about kasin verran, että sen mukaan laitat rautaa. En nyt ota kantaa tohon "optimitoistoomäärään", mut kaikki siel vitosen ja kasin välissä on varmasti tulosta kotia päin.

Kai te rack pullista keskustelitte..? :)
 
Jos pukki vedolla tarkotat rack pullia..
Isommat raudat (ku mavessa) liikkuu rack pullin pienemmän liikeradan ja paremman vipuvarren ansiosta. Toistoja kannattaa maksimissaan paukutella about kasin verran, että sen mukaan laitat rautaa. En nyt ota kantaa tohon "optimitoistoomäärään", mut kaikki siel vitosen ja kasin välissä on varmasti tulosta kotia päin.

Kai te rack pullista keskustelitte..? :)

Joo pitäshän siinä olla isommat raudat kaiken järjen mukaan kun normi vedossa mutta mulla on toisinpäin mitä syvemmältä sen parempi.. Otan melkein saman maasta korokkeelta (itse korokkeella) kun normaali vedossa.. Eilen kun tein niin otin vitosia ja sit kolmosia joka sarjaan painoa lisäten polven alapuolelta..
 
Jos pukki vedolla tarkotat rack pullia..
Isommat raudat (ku mavessa) liikkuu rack pullin pienemmän liikeradan ja paremman vipuvarren ansiosta. Toistoja kannattaa maksimissaan paukutella about kasin verran, että sen mukaan laitat rautaa. En nyt ota kantaa tohon "optimitoistoomäärään", mut kaikki siel vitosen ja kasin välissä on varmasti tulosta kotia päin.

Kai te rack pullista keskustelitte..? :)

Joo pitäshän siinä olla isommat raudat kaiken järjen mukaan kun normi vedossa mutta mulla on toisinpäin mitä syvemmältä sen parempi.. Otan melkein saman maasta korokkeelta (itse korokkeella) kun normaali vedossa.. Eilen kun tein niin otin vitosia ja sit kolmosia joka sarjaan painoa lisäten polven alapuolelta..
 
toistot kannattaa pitää siellä normisarjojen paikkeilla voimakaudella eli 4-6. liika pitkät sarjat tuppaa jumitteleen. tee mieluummin enemmän sarjoja, muttei juuri loppuun asti. sulla on se alaosa jo hyvä, joten korokkeet pois ja alat veteleen pukeilta lähes suorin jaloin lantion työtä korostaen. hyvin hypoteettinen esimerkki noille pukkituloksille vois olla:
maasta: 200
15c, polven alta: 210
10cm polven alta: 220
5cm polven alta: 230
 
Back
Ylös Bottom