Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
No eipä ainakaan tuolla kaverilla silti surkea tulos ole jailman douppeja huitelee. Tekee ilman mitään ennalta suunniteltua eli ihan randomina, mutta ei koskaan vedä loppuun asti pitkää tai lyhyttäsarjaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanos asiantuntijana että kasvaako riski loukkaantua maastaveto ja kyykky maksimissa jos ei käytä vyötä? Olen tähän asti tehnyt lähes kaikki vedot ja kyykyt raakana ja näin olen ajatellut jatkaa. Mutta jos riski loukkaantua suurenee, niin kaipa sitä täytyy ruveta vyöhön totuttelemaan.

Käsittääkseni esim. jotkut painonnostajat tekevät kaikki treenit raakana, ilman mitään vyötä.
 
Mä oon miettinyt ihan samaa, koska jos se vyö tukee vähän niin sehän estää selkää myös menemästä "suoraksi" eli mahaa eteenpäin.

Eli heikentääkö se jotenkin luonnollista kehitystä, ettei sitten vois vetää raakana enää ennätyspainoja, jos joukon painostus sanoo: "mä teenki ilman vyötä, kato"

Pointtina se, että onko vähän sama asia kuin penkkipaita vai onko vyö vain tuki joka ei haittaa selän kehitykseen niin etteikö voisi raakanakin tehdä, ja tuleeko siitä vyön käytöllä sellainen selkä joka rusahtaa samantien ilman vyötä :D
 
metallica: missään nimessä ei saa ajatella, että heti tarvitaan douppeja, jos aletaan enemmän treenata. tää munkin kaveri ja muutama muu ultravolymisti treenaa ihan kaurapuuropohjalta. eräs jopa sanoi, että on käyttänyt aiemmin roinaa, mutta naureskeee, kun nykyään kehitystä tulee mukavasti ilmankin.

petr: vyön tehtävänähän on siis tukea vatsaonteloa, joka sitten vuorostaan tukee ympäröiden selkärankaa. kyllähän se vyö ehdottomasti lisää tukea tuo, mutta paras apu on tietenkin huomattavan vahva keskivartalo, joten siihen panostaisin ehdoitta ja priorisoiden.

ei nyt mitään standardiohjeita ole, mutta vedossa yli 90% ja kyykyssä yli 85% ottaisin vyötä jo käyttöön. ei se silti mikään erityinen pakko ole. juri spinovkin veteli reilusti yli 400 maasta ilman vyötä. tällä en tarkota, että vyön käyttäminen ois jotenkin heikkouden osoitus, päinvastoin.
 
jelppiä

Haluaisin hieman neuvoja treeniohjelmien ja jaksotuksien yms. kanssa. Olen nyt 20 vuotias ja olen punttaillut sanotaanko vähän päälle vuoden "kunnolla" tarkoittaen sitä että en oo ikinä oikein mistään lapulta kattonu saatikka merkinny mihinkään mitä teen ja millon ja siksipä on kehityksessäkin ollut tavallaan vaikea pysyä mukana. Mutta kyllä tiedän melko hyvin missä mennään.
Tässä viimesen kuukauden oon merkinny muistiin mitä oon tehny salilla, ja aina suunnitellu etukäteen liikkeitä jne. Yleensä se on ollu se Ma Ke ja Pe ne reenipäivät. Nyt on alkanu jumitella aika vittumaisesti. Ja Tuntuu että ehkä reenaan myös liikaa tai liian kovalla intensiteetillä voiman hankkimiseksi. Sillon kun alottelin niin en pitäny mitään semmosta perusvoima/kunto jaksoa vaan aloin aika isoilla painoilla puskee heti. kehitys on ollu hidasta mutta pysyvää jossain määrin Olenkin miettinyt että nyt pitäis semmosen 1-2 kuukautta kestävän jakson että vetäs 10-12 toiston tyylillä, vähän niinku semmosta perusvoima juttua, että pitempiä sarjoja ja vähän "kevyemmin" juunou. Laitan tähän tämänhetkistä juttua miten oon tehny niin jos joku kehtais arvostella ja ideoida minun kanssa mitä kannattas tehä.

Maanantai. Penkkipäivä, ojentajia.

Penkki
Kapea penkki
Dippi lisäpainoilla
Rankalainen Punnerrus
Penkki käsipainoilla

Keskiviikko

Kyykky (syvä)
Vinopenkki
Vipunostot
Nopea penkki

Perjantai

Mave
Rinnalleveto
Kulmasoutu
Leuanveto
Haukkareita käsipainoilla ja scotti tangolla ja millon milläki

Siinä karkeasti. Vaihtelevuutta on kyllä ollu melkolailla tavallisesti, ja tiedän että se on hyvästä oon miettiny vaan että millon sitä on liikaa? kyllä minä aina sen pari kolme viikkoo jotain penkkiä esim. oon samalla tavalla puskenu (vaikka 5x5) ja muitakin pääliikkeitä. Mutta apuliikkeissä ja muissa kuin pääliikkeissä on ollu eri variaatioita aina piristämässä reeniä ja tuomassa sitä vaihtelua (yleensä avuissa 2-3x10 luokkaa sarjat) Mutta voimaa haluan reenata en tartte massaa (paino pysyy 93kg vaikka tekisin mitä ja oon 193cm pitkä) Mutta kun on jo niin pitkään puskenu suunnilleen tällä samalla ja kehitys on hidasta siitäkin johtuen ettei ole enää ihan aloittelija niin tiedustelisin että oisko jo aika pitää joku semmonen ihan selvästi erilainen kausi? Eli jos joku viitsii tämän lukea ja saa vielä selkookin niin Mitä on liikaa? Mitä liian vähän? Ja Mitä vittua minä teen?

Kiitos ja anteeksi kirjoitusvireistä
 
customer: no se sarja- ja toistomäärien vaihtelu pelkästään tuo kyllä kehitystä jo. karkeesti ees kuukausi kutakin: 8-10, 4-6 ja 1-3 toistoa.

samo: juu niin kysyit :) no worries.
 
etureidet ja pakarathan siinä heikot on tai hätäilet ainakin. ton tangon rullauksen myös jättäsin ehdottomasti pois. heikentää ajoitusta vaan. taitaa painua myös päkiälle se veto eli etupainoseksi. sumovedon heikko kohta yleensä on maasta lähteminen, joten suosittelen koroketta jalkojen alle. esim. 2-4 cm:n kumimatto tekee hyvvee. panosta siihen lähtöön ja jaloilla painamiseen kunnolla hetken aikaa. se tuo jatkossa paljon paljon rautaa lisää. zercher-kyykky oikein tehtynä eli tanko lasketaan polvien eteen, tuo myös lantiolle hyvin töitä. ei sun yläosakaan kovin jämkää ole, joten kannattaa tehdä myös ihan perinteistäkin vetoa.
 
Moi. Olen tässä jonku aikaa miettinyt että kasvaako lihas myös voimatyyppisellä harjoittelulla? Siis alle 8 toiston sarjoilla? Olettaen tietenkin että ruokavalio on kunnossa.
 
miikka: kyllä niitä voi peruskaudellakin kokeilla, mutta en suosittele mitään kovia sarjoja niillä, vaikka mieli tekis. riippuu hieman siteestä, mutta ihan pikkuhiljaa kireyttä lisäämällä se homma alkaa toimimaan. katot vaan, ettei ne pilaa tekniikkaa. niin käy tosin yleensä vaan, jos laitat ne liika kireelle tosta vaan ja liika isoilla raudoilla. kuten sanoin, pikkuhiljaa. voithan sä tehdä jonkin alkutestin tässä ja mennä nättiin ykköseen ja samalla testailla miltä rätit tuntuu. lisäksi sun pitäs tietenkin opetella sitoon ne mahdollisimman tehokkaasti. ne on AINA epämukavat ja hienointa niissä on saada ne pois, mutta siihen vaan pitää tottua, jos niitä haluaa käyttää.

Mikä on sun mielestä paras tapa sitoo ne kun tapoja on varmaan monia?
 
ironbody: jarren sanoin juu. riippuu toki sitten nyansseista, millasta treeniä kukakin parhaiten vastaanottaa. kyllä jotkut saa pattia ihan maksimitreeneilläkin, vaikka sillon voidaan myös miettiä, saisko enemmän bodytreenillä. sellaset ukot (esim. painonnostajat) ei vaan ylimäärästä pattia juuri halua, ellei sarjaa olla vaihtamassa.

miikka: jos aattelet ihan loogisesti, mitä sen siteen nimenomasesti tulis tehdä, se sitomistapakin aukee. salomahan neuvoilla pärjää siis. eli tavoite ois valmistella se nivel siten, että se pyrkis suoristumaan mahdollisimman voimakkaasti, kun sitä koukistetaan. rakennetaan eräänlainen jousi siis. tällöin esim. se ristiinsitominen vahvistaa ko. touhua. liian leveellä nivelen ympärille siis ei kannata sidettä kierrellä koska se ei siellä tätä jousiefektiä tee. opettele pikkuhiljaa sitä kireyden lisäämistä jossain sopivassa ykköstestissä sarja sarjalta, että huomaat miten se vaikuttaa tekniikkaan. pidä aina koipi suorana kun sidot ja jännitä reittä, ettei polvilumpio jää sivuun. huomaat kyllä jos jää, sattuu nimittäin pirusti kun nouset seisomaan :) tää on paljolti myös kokemusjuttu, joten sido hieman eri tavoilla ja tunnustele, miten se vaikuttaa. monet kiertää sisältä ulos ehkäistäkseen polvien sisääntilttaamista. joillekin tällä ei ole mitään merkitystä jne.
 
etureidet ja pakarathan siinä heikot on tai hätäilet ainakin. ton tangon rullauksen myös jättäsin ehdottomasti pois. heikentää ajoitusta vaan. taitaa painua myös päkiälle se veto eli etupainoseksi. sumovedon heikko kohta yleensä on maasta lähteminen, joten suosittelen koroketta jalkojen alle. esim. 2-4 cm:n kumimatto tekee hyvvee. panosta siihen lähtöön ja jaloilla painamiseen kunnolla hetken aikaa. se tuo jatkossa paljon paljon rautaa lisää. zercher-kyykky oikein tehtynä eli tanko lasketaan polvien eteen, tuo myös lantiolle hyvin töitä. ei sun yläosakaan kovin jämkää ole, joten kannattaa tehdä myös ihan perinteistäkin vetoa.

Normi treeneissä on ollu painitossut jalassa ja enkka vedoissa pelkät sukat. Tuntuu tosiaan kaatuvan eteen melko helposti ja käy pohkeiden päälle. Pitää värkätä salille muutama koroke, niin saa treenattua korokkeelta vetoja.
Onko videolinkkiä mistä näkis sen oikean suoritus tekniikan, kun tuntuu olevan sata ja yks variaatiota tosta zercher-kyykystä?

Nyt apuliikkeinä maveen on ollu "sumo box kyykky" hivenen vedon alotuskorkeutta alempana, suorinjaloin maastaveto jota on vedetty varpaiden tasolta ja julle.
Mites kovaan kulmaan toi julle kannattaa laskea? onko toi liikaa vai liian vähän? http://www.youtube.com/watch?v=Sv4L17nLXo0
 
Normi treeneissä on ollu painitossut jalassa ja enkka vedoissa pelkät sukat. Tuntuu tosiaan kaatuvan eteen melko helposti ja käy pohkeiden päälle. Pitää värkätä salille muutama koroke, niin saa treenattua korokkeelta vetoja.
Onko videolinkkiä mistä näkis sen oikean suoritus tekniikan, kun tuntuu olevan sata ja yks variaatiota tosta zercher-kyykystä?

Nyt apuliikkeinä maveen on ollu "sumo box kyykky" hivenen vedon alotuskorkeutta alempana, suorinjaloin maastaveto jota on vedetty varpaiden tasolta ja julle.
Mites kovaan kulmaan toi julle kannattaa laskea? onko toi liikaa vai liian vähän? http://www.youtube.com/watch?v=Sv4L17nLXo0

Minultahan ei mitään ole kysytty, mutta...

Jullen kulmista ei sinänsä mitään sanottavaa (ihan ok:lta vaikuttaa), mutta onko erityistä syytä tehdä julle a) vyöllä ja/tai b) pitäen tankoa aika alhaalla selässä? Nuohan nimenomaan poistavat kuormitusta sekä selältä että takareisiltä, joiden vahvistaminen kuitenkin on jullen perusajatus. Tottakai kompensaatiota saa helposti kun laittaa muutaman kiekon enemmän rautaa tankoon, ei siinä mitään.
 
ironbody: jarren sanoin juu. riippuu toki sitten nyansseista, millasta treeniä kukakin parhaiten vastaanottaa. kyllä jotkut saa pattia ihan maksimitreeneilläkin, vaikka sillon voidaan myös miettiä, saisko enemmän bodytreenillä. sellaset ukot (esim. painonnostajat) ei vaan ylimäärästä pattia juuri halua, ellei sarjaa olla vaihtamassa.

miikka: jos aattelet ihan loogisesti, mitä sen siteen nimenomasesti tulis tehdä, se sitomistapakin aukee. salomahan neuvoilla pärjää siis. eli tavoite ois valmistella se nivel siten, että se pyrkis suoristumaan mahdollisimman voimakkaasti, kun sitä koukistetaan. rakennetaan eräänlainen jousi siis. tällöin esim. se ristiinsitominen vahvistaa ko. touhua. liian leveellä nivelen ympärille siis ei kannata sidettä kierrellä koska se ei siellä tätä jousiefektiä tee. opettele pikkuhiljaa sitä kireyden lisäämistä jossain sopivassa ykköstestissä sarja sarjalta, että huomaat miten se vaikuttaa tekniikkaan. pidä aina koipi suorana kun sidot ja jännitä reittä, ettei polvilumpio jää sivuun. huomaat kyllä jos jää, sattuu nimittäin pirusti kun nouset seisomaan :) tää on paljolti myös kokemusjuttu, joten sido hieman eri tavoilla ja tunnustele, miten se vaikuttaa. monet kiertää sisältä ulos ehkäistäkseen polvien sisääntilttaamista. joillekin tällä ei ole mitään merkitystä jne.

Kuten jto sanoikin, kokemusjuttu.
Sitten on sellaisiakin voimanostajia jotka ei saa parasta mahdollista hyötyä siteistä, jos ne vetää kovin kireälle.


Kuten muuan Ed Coan...:)
 
Minultahan ei mitään ole kysytty, mutta...

Jullen kulmista ei sinänsä mitään sanottavaa (ihan ok:lta vaikuttaa), mutta onko erityistä syytä tehdä julle a) vyöllä ja/tai b) pitäen tankoa aika alhaalla selässä? Nuohan nimenomaan poistavat kuormitusta sekä selältä että takareisiltä, joiden vahvistaminen kuitenkin on jullen perusajatus. Tottakai kompensaatiota saa helposti kun laittaa muutaman kiekon enemmän rautaa tankoon, ei siinä mitään.

Pidän tankoa ihan normaalissa vn kyykky paikassa...
Vyötä olen käyttänyt kovemmissa sarjoissa. Pitää varmaan vähentää sen käyttöä.
 
Back
Ylös Bottom