Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin puolisenvuotta keskittyä lähes pelkästään penkkiin . Ykkös maximi ei nyt niin paljon kiinnosta, mutta tarkoituksena olisi saada perusvoimaa lisää, eli tyyliin 5reps sarjapainoja ylös. Tarkoituksena oli 4-5 treeniä viikossa käydä heittämässä (osa tietysti voisi olla vaikka pelkkiä esim. selkätreenejä). Oisko sulla heittää joku peruspohja miten hommaa kannattaisi alkaa lähestyä.

Esim.
ma: Leveäpenkki 10*4-6
to: Nopeuspenkki 6-8*2-3x50-70%, Keskileveä penkki 5-7x1-3
la: Kapea penkki 4-6*4-6

+apuja

(tähän saa siis ehdottaa jotain ihan muuta :D )

Kannattaako lankkupenkkejä ottaa säännöllisesti, vai pelkästään esim ennen kevennyksiä ? jos on enemmän aikaa niin aattelin ottaa aamulla räjähtävän treenin ja illalla sitten raskaat nostot.
 
tissikerisari ja vurki: EI EI EI!!!! tossa mun systeemissä EI ole mitään prosenttiprogressiota. otat raudan, millä menee jakson alussa suht ok 3*4 ja yrität saada 2-3 kk:ssa isommalla raudalla 6*6. siis yleinen volyymiprogressio kyseessä.

skuge: pelkkään penkkiin??? no semmosta nyt en suosittelis kellekään. jaa treenit ihan kunnolla kausiin ja tee eka 1-2 kk bodyä monipuolisesti. sitten enempi eri levysillä lajiliikkeillä voimaa 2-3kk ja perään maksimitouhut.

zl1: apu mitä varten? ojentajien kasvuun yleensä vai penkkiä ajatellen? en sanois kumpaankaan yhtäa ja ainoota parasta. miks ees pitäis.
 
...jaa jäipä lauseeni vajavaiseksi...penkkiin apuliikettä mietin, koska ei ole ojentajille tullut mitään speciaalia tehtyä...
 
Moi jto! (Ja muut..) - Saattaa tulla pitkä vuodatus, kiitos etukäteen jos jaksat lukea:

1. penkkimaksimi on nyt n. 90-95kg, otin viikko takaperin vitosen 80kg:lla (vika toisto tiukka). Eli aloittelijoita ollaan ja ikää 21v plakkarissa. Väänsin pitkään vitosia, ja pääsin johkin 75kg (3x5) hujakoille kun tyssäs. Sit lueskelin sun palstaa ja bongasin tuon 2*8 -> 4*10 tyylisen reenin. Aloitin 3x10 50kg (eli aika helpolla) ja nousin aina 65kg asti, nyt oon jo pari kolme viikkoo junnannut tuossa 65kg tehden 10,8,8,8 tyylistä sarjaa.. Eli ei meinaa millään parantua enää. Oon jonku 1.5kk tehnyt pitkää sarjaa. Kannattaako jo nyt siirtyä takaisin tonne 4-6 toistoalueelle? Pidin kevyen viikon viime viikolla ja ei tuntunut auttavat tähän. Oon myöskin koittanu "nousta" alempaa eli lähteny tuolta 57,5kg -> ei auta se vaan perkele ei meinaa onnata. Lähinnä siksi kysyn, kun niin paljon suosittelet alottelijoille vaan noita pitkiä toistoja.

Oon tehnyt penkin aina ma norm ja to kapea / keskileveä, nyt siirryn 1-jakoiseen.. Onko tuo ma norm, ke keskilevee, pe kapea jako ok jos kolmesti viikossa penkkaa?

2. Mitä huonoa muuten on siinä, jos tekisi reeniä fiilispohjalta "laajemmillta" toistoalueilla, eli vaikka ma 4-6 väliltä ja ke pidempää 10-12 ja taas pe lyhyempää...? Tai vaikka ihan jollain "pyramidilla", teilaatko tämän tyylin?

3. Kyykky on myös murheenkryyni. Sarjapainot menee jossain 110kg paikkeilla. kyykyt on tarpeeksi syviä mutta tuntuu että "perse tekee liikaa", eli nostan eka perseen ja sit selällä veivaan painot + kierrän polvia sisään helposti. Oon kyllä kaiken maailman hip-drivejä sun muuta koittanu opetella, mutta ei vaan joku onnaa. Onko sulla antaa jotain "yleispätevää" ohjetta miten kyykätä :D Lähinnä tuon lantion käytön / alasmenon+nousun suhteen.

Kiitos tosi paljon, huippuäijä kun jaksaa täällä vastailla kaikenmaailman untamoille jotka ei tiedä hölkäsenpöläystäkään mistään (tarkoitan siis itseäni) :)
 
Joo tänään sitten ilmes kyykyssä selvä heikkous, eli laskuvaihe menee tosi kevyen olosesti alas mutta ylös tullessa puolessa välissä menee jullemaiseksi liikkeeksi. Tämä siis ei ilmennyt pidemmissä sarjoissa mutta nyt kun tein kovia vitosia niin kaksi viimestä toistoa näytti ihan hirveiltä.
sama ongelma täällä mikä avuksi
keskivartalon vahvistaminen?
 
jonlokke: 1. se 2*8 -> 4*10 oli vaan esimerkki ekalle peruskaudelle. sen jälkeen sitten, kuten ajattelitkin, sinne voimatreeneihin ja sen perään maksimijakso. aloittelijoiden kannattaa panostaa enemmän bodypuoleen, kun sitä ei niin vielä ole. tietenkin raskaampi treeni kuuluu sekaan myös jo ihan vaihtelunkin takia.

2. en teilaa. tiedän paljon ihmisiä (itseni mukaan lukien), jotka treenaa hyvin pitkälti fiiliksellä. tässäkin on sitten aika paljon liikkumismahiksia sen "fiilistelyn" suhteen. joka tapauksessa se progressiivisuus on avainsana aina. ihan hyvinhän sä voit kuljettaa pariakin eri toistoalueen progressiota rinnakkain peruskaudella ja sitten maksimikaudella keskittyä olennaiseen. peruspyramidi on vaan yks treenisisältö, ei -systeemi. sellasenaan sopii sinne muiden vakiosarjojen jne sekaan ihan ok. sellasenaan en käyttäsi jatkuvasti enkä varsinkaan maksimikaudella.

3. tyypillinen vika. kaatuuko nosto päkiälle alhaalla? heikkoutta löytyy mm. takapuolesta, keskivartalosta ja etureisistä. kokeile kyykätä boksille ja vaikkapas ed coanin opeilla: ensin lantio taakse ja sitten suoraan alas. sitten kuvittelet olevasi intiassa töissä norsun siittäjänä ja sun kohde on edessä. eli kuvittelet vaan tiukasti sen lantion töihin ja ajat sisään :)

panikka: etureidet, pakarat, keskivartalo. nosto kaatunee alhaalla päkiälle myös? enempi keskittymistä tekniikkaan ja unohda ne silmät selässäsi siellä salilla. lopetat sarjan siihen , kun tekniikka vielä pysyy kuosissa ja teet mieluummin enempi nättejä sarjoja kuin pari rumaa tiukempaa.

one: hieman sama kuin kysyisi "miten nostan pituushyppyenkkaani? juoksenko 400m vetoja vai uinko?" ja: miten määrittelet "keskipitkän" ja "raskaan"??? eli maksimi nousee LOPPUJEN LOPUKSI maksimivoimaharjoittelulla. kuorma yli 90%, toistot 1-4. MUTTA: ensin tehdään perusvoimalla se pohja. eli lue yltä jonlokelle vastattu juttu vaikkapas.
 
JTO sä kun tiedät kaiken kaikesta, nii ois sulle pikku kysymys.
Oon ollu kipeenä nyt 4-5viikkoa(keuhkoputkentulehdus) ja nyt oon suunnilleen terve. Kannattaako kumminkin oottaa että on parantunuu ihan 100%sesti ennenkun rupee treenaamaan taas?
Pari viikkoa kevyillä raudoilla?

Sitten semmonen lisäkysymys, kun nyt olen armeijjaan menossa: millainen olisi (onko olemassa?) sellainen treeniohjelma joka olisi hyvä maximivoiman ylläpitämiseksi, tai jolla saisi jopa pientä kehitystä voimanostoliikkeisiin? Varmaan 2 kertaa viikossa pystyisi treenaamaan. Riittääkö esim

keskiviikko:kova penkki, pikku kyykky ja veto, random apuliikkeet
lauantai:kevyt penkki, kova veto/kyykky
 
tissikerisari ja vurki: EI EI EI!!!! tossa mun systeemissä EI ole mitään prosenttiprogressiota. otat raudan, millä menee jakson alussa suht ok 3*4 ja yrität saada 2-3 kk:ssa isommalla raudalla 6*6. siis yleinen volyymiprogressio kyseessä.

Älä minulle huuda. Olen sen verran usein nähnyt porukoiden väärinymmärtävän tuon systeemin että olen ottanut opikseni ja tiedän mistä siinä on kysymys. Mutta tissikeisarille ehkä ihan sopiva selostus :D
 
jto miten kannattaa "sisään ajaa" polvisiteet kun ikinä en ole ennen käyttänyt? tarkotus olis nyt vetää 3kk perusvoimajakso ja sitten maksimivoima. Kannattaako jo perusvoimakaudella noita testailla vai vasta maksimikaudella?
 
hihuu: en tiedä.

kyllä noista voi aika tympeitä jälkitauteja tulla, joten en leikkis niillä. ulkoilu yleensä toimii ja hyvin iisi jumppailu, mutta mä en ole lääkäri. maksimivoima ei "pysy" ellei sitä nimenomaisesti treenaa. kyllä pari kertaa viikossa kuitenkin pystyy treenaileen, vaikka intissä vois tulla sitä muutakin liikettä jonkin verran.

vurki: huudanpas ja aiheesta. tota systeemiä EI tule markkinoida ton threadin kautta, koska siinä alussa on toi jonkun itelleen ehdottama progressio. esittele mieluummin se varsinainen idea.

miikka: kyllä niitä voi peruskaudellakin kokeilla, mutta en suosittele mitään kovia sarjoja niillä, vaikka mieli tekis. riippuu hieman siteestä, mutta ihan pikkuhiljaa kireyttä lisäämällä se homma alkaa toimimaan. katot vaan, ettei ne pilaa tekniikkaa. niin käy tosin yleensä vaan, jos laitat ne liika kireelle tosta vaan ja liika isoilla raudoilla. kuten sanoin, pikkuhiljaa. voithan sä tehdä jonkin alkutestin tässä ja mennä nättiin ykköseen ja samalla testailla miltä rätit tuntuu. lisäksi sun pitäs tietenkin opetella sitoon ne mahdollisimman tehokkaasti. ne on AINA epämukavat ja hienointa niissä on saada ne pois, mutta siihen vaan pitää tottua, jos niitä haluaa käyttää.
 
vurki: huudanpas ja aiheesta. tota systeemiä EI tule markkinoida ton threadin kautta, koska siinä alussa on toi jonkun itelleen ehdottama progressio. esittele mieluummin se varsinainen idea.
Pitää sen verran oikoa itse mestaria, että tuossa Vurkin laittamassa linkissä on jo ensimmäisessä postissa sinun tekemä tiivistelmä systeemistä (lisätty jälkikäteen).
 
Pitää sen verran oikoa itse mestaria, että tuossa Vurkin laittamassa linkissä on jo ensimmäisessä postissa sinun tekemä tiivistelmä systeemistä (lisätty jälkikäteen).

Niinpä :)

E: Tosin ymmärrän kyllä että joku käsittää homman silti väärin...
 
voi jumalauta... mitämitämitähän ihmettä toi nyt sitten tarkoitti???

miksi ihmeessä miken pitäis mielistellä mua tai kenenkään yleensä ketään??? se 3*4 -> 6*6 -perusidean esittely threadin alussa on tärkee koko idean selvittämiseksi, koska ihan liian moni on lähtenyt siinä väärille poluille. tällä taas ei oo MITÄÄN tekemistä minkään toiveen kanssa, vaan ajatus tosta lähti ihan muilta.

ja mistä sä mun häipymisistä mitään tiedät. sun kaltaset tyypit tosin saa aina joskus semmosta ajattelemaan...
 
mitä mieltä oot jto tosta Jim Wendlerin 5/3/1 systeemista?


tossa pari linkkiä jos et ole perehtynyt ohjelmaan:

http://www.tmuscle.com/free_online_...aining_performance/how_to_build_pure_strength

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=112382761

itse olen nyt lukenut jonkin verran artikkeleita ja "käyttäjäkokemuksia" tuosta ja omasta mielestäni se vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. tässä on jonkin aikaa nyt tullut kokeiltua mitä ihmeellisempiä ohjelmia ja ajattelin palata tollaseen ihan perustreeniin nyt.
 
Back
Ylös Bottom