Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
leuoissa yli 15 toistoa alkaa olla aika kova kestovoimasarja jo. kun lasket prosentit tyyliin lisäpainomaksimi + oma paino, tiedät millä prosentilla ton 18-19 saat (eli??). aika harvassa muussa lajissa noin korkeilla prosenteilla tehdään yhtä pitkää sarjaa. kokeile vaikka penkissä.

eli lisää voimaa vaan. kyllä ne sarjat sieltä tulee. lisäksi tietenkin auttaa pieni toistomaksimipiikkaus, eli kerta viikkoon vedät pari sarjaa ihan loppuun tosi pitkällä palautuksella (10-15´). toinen treeni saa olla esim. 10*5*op/30" tai lisäpainotreeni, mutta ei loppuun asti. tällä menolla se lopullinen toistomaksimi tulee esiin 2-4 vkossa. tää kannattaa sitten laittaa muistiin, niin tietää, mikä on oma piikkautuvuus noissa.
 
jto the great sanoi:
yks hyvä venäläinen keino on hommata kotiin ovenrakoon tanko ja vetää leukoja joka päivä tai esim. joka toinen edes. aina kun menee ohi, vetää vaikkapa 5 leukaa eli sellanen hyvin helppo setti. tällai päivän mittaan saattaa tulla vedettyä hyvinkin 100 leukaa. joinakin enemmän, joinakin vähemmän. viikkomäärät saattaa mennä esim. näin:
1. 200 leukaa, testi 13
2. 300 ", testi 15
3. 400 ", testi 16
4. 500 ", testi 18

sitten vaikkapas lisäät kuukaudessa yhden leuan per sarja. kuudessa kuukaudessa (huhtikuu) vetelet siis kymppejä.
sillon vkot esim. näin:
1. 800 leukaa, testi 24
2. 1000 ", testi 26
3. 900 ", testi 29
4. 1200 ", testi 31

kevennysviikko ennen koulun testejä sis. 2-3 kevyttä vetelypäivää ja pari lepoo ennen testiä. ite testissä menee....ööö... 32-35 leukaa, jos sun paino pysyy alle 60kg.

ei oo vaikeeta ne kympit siinä vaiheessa enää. päivässä saattaa siis tulla yli 200 leukaa vedettyä ja kaikki aika helpolla. kerran kuukaudessa pidät pari päivää paussia ja sit testaat toistomaksimin.

toi systeemi perustuu hermostoaktivaatioon ja kehittää kestävyyttä helpolla ja hyvin. aikaa se toki vaatii. suosittelisin kuitenkin tekemään myös jaksoja, joissa keskityt enemmän voimaan. silloin treenaat 2-3krt/vko ja teet homman lisäpainoilla: jos saat lisää voimaa, kestävyys kehittyy, muttei päinvastoin.

esittämäni malli vaatii aikaa, mutta antaa hyviä tuloksia. tee voimaa 4-8*6-8 sarjoilla kuukausi, sitten voimaa 4-8*1-5 toinen kuukausi, sitten pari kuukautta tota kestävyyttä. kerran viikossa teet sillonkin lisäpainoilla, ettei hermosto pääse maksimien suhteen nukahtaan. pidä ennen lisäpainopäivää lepopäivä.

susta tuloo ihimishissi
jeps
 
ponnistuspäänsärky

Eli minulla oli pari vuotta takaperin todella paha ponnistuspäänsärky joka iski kesken erään treenin kuin salama kirkkaalta taivaalta ja hävisi parin viikon päästä yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Tämän kahden viikon aikana aina kun sykkeeni nousi pikkasenkin (esim myös ylämäkeä kävellessä) niin minulle tuli todella kova sydämen sykkeen mukaan särkevä päänsärky.
Luulin jo että oli päässyt lopullisesti vaivasta kunnes pari viikkoa sitten kesken smith-kyykky sarjan sama särky palasi taas. Kipu vaivasi n viikon ajan (tosin lievempänä kuin silloin pari vuotta sitten) ja on nyt taas poissa.
Mistä tälläinen johtuu?
Voisiko kyse olla siitä että kun yritin tehdä enemmän toistoja samalla hapella niin verenpaine nousi niin korkeaksi että joku verisuoni päässä ratkesi?
Onko vaarallista?
 
pevelius sanoi:
eiköhän sitä voi aina kokeilla, kun ei ole kipeä. vai onko kyseessä ainutkertainen kokeilu, jota ei voi toistaa myöhemmin? kavereiden kanssa kisa? kivan pojun hurmaaminen?
Pevelius...sinulta ei oo kysytty mitään!!
 
ihanahelena sanoi:
Pevelius...sinulta ei oo kysytty mitään!!

en tiedä oliko tämä huumoria, mutta aika moneen noista sun kysymyksistä löytyy kyllä vastaus joko a) täältä palstalta etsimällä tai b) itse järkeilemällä ja omaa kroppaa kuuntelemalla.
 
Mitäs mieltä jto on voimanostajan kehoilukuurista. Olen (voimanostajana) kaverini kanssa harkinnut jossain välissä loppukeväällä/kesällä ottaa parin kuukauden kehoilukuurin. Olisi tarkoitus koittaa muuttaa jokunen kilo laardia lihaksi siinä. Saisivat nivelet samalla vähän lepoa ja olishan se vaihtelua muutenkin.

Lähteekö siinä kaikki puhti miehestä? Kuinka kauan tuollaisen parin kuukauden kehotreenin jälkien voisi ajatella näkyvän voimissa ja hermotuksessa? Heitäpä muutenkin mielipidettä asiasta.

PS. En tiedä vaikuttaako vastaukseen, mutta natuna mennään...
 
Reiska79 sanoi:
Mitäs mieltä jto on voimanostajan kehoilukuurista. Olen (voimanostajana) kaverini kanssa harkinnut jossain välissä loppukeväällä/kesällä ottaa parin kuukauden kehoilukuurin. Olisi tarkoitus koittaa muuttaa jokunen kilo laardia lihaksi siinä. Saisivat nivelet samalla vähän lepoa ja olishan se vaihtelua muutenkin.

Lähteekö siinä kaikki puhti miehestä? Kuinka kauan tuollaisen parin kuukauden kehotreenin jälkien voisi ajatella näkyvän voimissa ja hermotuksessa? Heitäpä muutenkin mielipidettä asiasta.

PS. En tiedä vaikuttaako vastaukseen, mutta natuna mennään...

Enpä ole JTO, mutta a)parissa kuukaudessa natuna et tule saamaan 2kg:ta lihasta, ellet ole aivan rookie tässä hommassa b)riippuu tosta kehotreenistä se kehitys/hermotukseen vaikuttaminen, eli mikäli teet sarjat ns.loppuun, niin se vaikuttaa aika paljon hermotukseen negatiivisesti.
aiemmin jo joku kysyi tätä JTO:lta ja silloin hän mainitsi tommosen toimivan "ylimenokautena", etsi tästä threadista -Asterixin-esittämä kysymys samasta aiheesta:thumbs:
 
Mun ohjeet lähtee aina natu-lähtökohdasta, mikä tosin ei estä niiden toimivuutta tropittajille.

Kyllä parin kuukauden podailu hyvää tekee. Pikkusen saa lihaa lisää, jota sitten voi lähtee työstämään voimasuuntaan. Kannattaa syödä hyvin ja unohtaa läskin määrät. Kreatiinikuurikin tekee hyvää. Eli kaikki fiksut tavat käyttöön siihen massajaksolle.

Liikkeiksi suosittelisin kaikkia muuta kuin normaaleja voimaliikkeitäsi. Eli jaloille esim. etu- ja hack-kyykkyä, prässiä jne. Muutenkin suosittelisin aika erityyppistä lähestymistapaa treeneihin. Eka kuukausi vaikka määrää; paljon kohtuutiukkoja sarjoja lyhyillä pausseilla ja toinen tehoa; vähän tosi tiukkoja sarjoja pitkillä palautuksilla. Tai toisinpäin.
 
hunter killer sanoi:
Enpä ole JTO, mutta a)parissa kuukaudessa natuna et tule saamaan 2kg:ta lihasta, ellet ole aivan rookie tässä hommassa

Aivan, et ole jto.

Tässä on nyt reilut pari vuotta menty täysin voimailutreeniä vetäen pääliikkeissä 1-5 toistoa/sarja, johon on mennyt 60-70% treeniajasta ja huomattavasti enemmän energioista. Tuon päälle sitten vedelty hieman apuliikkeitä ja nekin usein vain kevyesti paikkoja kuntouttavina. Jos tässä nyt järkyttäisi kehoa vetämällä sellaista 6-12 toiston sarjaa uupumukseen ja hapoille asti ja samalla treenaisi myös voimatreenissä vähemmälle treenille jääneitä lihaksia niin uskon kyllä että mahdollisuuksien rajoissa voisi hyvinkin olla ainakin se pari kiloa kakkua. Eihän sitä välttämättä hirveästi tule, mutta uskon kyllä että kehon tasapainon järkkyessä parissa kuukaudessa voisi hyvinkin saada ainakin selvästi näkyviä tuloksia.

Turha kai tästä nyt on enempää kiistellä, koittamallahan tuo homma selviää... :)


Kiitokset JTO:lle vastauksesta! :worship:
 
parissa kuukaudessa hyvällä ja iloisella syömisellä voi hyvinkin tulla painoa lisää 10 kiloa. paljonko siitä on lihasta, ei ole tärkeää, aika kivasti kuitenkin. sitä painoa kuitenkin tulee ja voimaa aatellen se on hyväksi. pyri siihen, että paino nousee ½-1 kg/vko. voimatreenien taas alkaessa ei niin paljoa kaloreita tarvita.

bodaillessa kannattaa sitten vaihdella tota uupumusjuttua. joskus vedät 1-2 sarjaa/liike ihan piippuun ja pakoilla tms. ja joskus sitten teet 4-5 sarjaa ja jätät kaikki hieman vajaiksi. rytmittäisin noi tyyliin
1 tehovko
2 määrävkoa
1 kevyt vko
 
Jos haluaisin pitää massat suhteellisen lähellä nykyistä niin mitenkäs se dietti kannattaisi hoitaa ja missä välissä? Tarkoituksena mulla olisi koittaa nimenomaan tiukkaa lihaa hankkia vähän, tai kiinteyttää kehoa. Olen tällä hetkellä 107-108:n massoissa ja alle 110:n olisi tarkoitus pysyä, sillä rasvaa on jo nytkin tarpeeksi. 110:n olen asettanut jonkinlaiseksi rajaksi painoluokkien ja terveyteni takia, sekä normaalin ihmisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Lisäksi olisi mukava muistuttaa edes etäisesti hieman ihmistä, jotta olisi joskus mahdollisuus tutustua 'haarakiilaankin' lähemmin :evil:.

Tiedän että kunnon lihaskasvu vaatii ylikalorit, mutta mitekäs tuon homman voisi toteuttaa niin että lopputuloksena olisi lisää lihasta ilman kovin huomattavaa rasvakertymää? Eli mites se dietti, vai onko nää mun jutut sittenkin ihan utopiaa... :lol2: ?
 
Reiska79 sanoi:
........Jos tässä nyt järkyttäisi kehoa vetämällä sellaista 6-12 toiston sarjaa uupumukseen ja hapoille asti..........

Toivottavasti tää ei ole totta. On reiskalla kova kestävyys jos esim 6-8 toiston jälkeen olis täysin uupunut ja ihan hapoilla...tää on jo vähän pelottavaa..:offtopic:
 
Miikkah sanoi:
Toivottavasti tää ei ole totta. On reiskalla kova kestävyys jos esim 6-8 toiston jälkeen olis täysin uupunut ja ihan hapoilla...tää on jo vähän pelottavaa..:offtopic:

Ensinnäkin: 6-8 toistoa on erisuuri kuin 6-12 toistoa. Lisäksi olen kanssasi päinvastaista mieltä, minulla ei ole erityisen kova kestävyys - olen voimanostaja, en maratoonari. Voimanostajana ja voimaharjoittelua harrastaneena saan maitohapot lihaksessa virtaamaan hyvinkin 12:n toiston sarjoilla, riippuen tietenkin vastuksesta - ja tiedän että en ole ainoa ihminen, jolla näin on.

"Uupumukseen asti" sarjan tekemisen ymmärrän (kuten varmasti useimmat) siten, että sarjat tehdään loppuun asti, eli kunnes voimat ja/tai energiat loppuvat. Nykyisissä treeneissäni en tee kaikkia sarjoja uupumukseen asti vaan jätän osan 'kesken', koska teen ne kevyesti kuntouttavina ja maitohappoja vältellen. Varmasti jokaisella ihmisellä tulee raja vastaan (uupumus) 10:n toiston kohdalla kunhan vastusta on tarpeeksi, myös sinulla. Lopuksi, minua ei tarvi pelätä, olen enimmäkseen erittäin rauhallinen mies, en suutu pienistä.

PS. Kiitos Miikkah osallistusestasi tähän keskusteluun. Panoksesi oli vallan mainio, onneä siitä. :worship:
 
Reiska79 sanoi:
Ensinnäkin: 6-8 toistoa on erisuuri kuin 6-12 toistoa. Lisäksi olen kanssasi päinvastaista mieltä, minulla ei ole erityisen kova kestävyys - olen voimanostaja, en maratoonari. Voimanostajana ja voimaharjoittelua harrastaneena saan maitohapot lihaksessa virtaamaan hyvinkin 12:n toiston sarjoilla, riippuen tietenkin vastuksesta - ja tiedän että en ole ainoa ihminen, jolla näin on.

[vitsi]voimanostaja treenaa 6-8 toiston sarjoja? toihan on sama kun maratoonari juoksisi 240-320 kilsan lenkkejä :eek: [/vitsi]
 
Back
Ylös Bottom