Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vurki: juu lue toi quotattu linkki. se on mun ideapohja voimailun peruskaudeksi, mutta kuten aiemminkin moneen kertaan mainittua, toi ei ole mikään fiksattu totuus, vaan kaikki lähtee tarpeista ja tavoitteista.

thepala: pari treeniä/lihasryhmä/viikko -menolla ei välttämättä tarvi omaa päivää noille, mutta tietenkin priorisoinnilla saat paremmin tulosta. aina voi myös kysyä, tarvitko esim. hauiskääntöä, jos teet pari leukatreeniä viikossa jne... palauttelevat lenkit sopii kyykky- ja vetopäivien jälkeen oikein hyvin.
 
Nilkan nivelsidevamman jälkeen (nivelsiteeseen tuli pieni repeämä) kumpi olisi parempi lentispeleihin nilkan teippaus vai kunnon tuki (ei mikään neopreeni) vaan sellainen sidottava..?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1410777&postcount=13 tollaisen postin löysin.. "Tutkimusten mukaan teippaus löystyy noin 10 min urheilun aloittamisen jälkeen niin paljon, että tukemiseen siitä ei ole mitään hyötyä. Korvien väliin sen sijaan on." Ootko kuullut tommosesta vai voiko tossa olla perää?
 
Treenaan, ja kovaa treenaankin :) Samalla vain ongin infoa lisää. Joo luen tuon linkin, kiitos!

E: Vielä kun oppisi syömään niin voisi tulla tulostakin :D
 
cvieri: teippaus pitää aina paremmin, eikä kyllä löysty, jos se tehdään oikein ja hyvällä teipillä. ei sen tarvi kuitenkaan 100%:sti liikettä rajoittaa, vaan sen verran, ettei mulju uusiks. lisäksi tietenkin järjetön määrä monipuolista jumppailua nilkoille.
 
okei. niin noita kuntoutusliikkeitä ei varmaan liikaa voi tehdä? oon tehny useesti päivässä pohjenousuja, tasapainolaudalla pyöriskelyä, nilkan ojennuksia ja koukistuksia ja venytyksiä myös. lisäks oon kävelly paljon kun hölkkää ei vielä kestä
 
eipä juuri. pääasia, että teet säännöllisesti. ei tarvi hapotella eikä olla raskasta, mutta liikettä paljon ja progressiivisesti. kaikenlaiset pyörittelyt vastusta vastaan, sivuttain kääntelyt jne on hyviä myös. epätasainen maasto ja hiekka paljain jaloin hyvää jumppaa myös.
 
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2377662&postcount=4687
^Tuolla keskusteltiin volyymi- ja tehojaksojen vuorottelusta treenikierrossa. Nyt on tuo toinen 3 viikon pituinen volyymijakso menossa ja melko rankasti noussut voimakestävyys:). Esim. ennen saatoin tehdä liikkeessä X sarjat 6*100, 5*100, 4*100, mutta nykyään käy usein että menee 4*6*100 ja viimeisellä sarjalla 8*100:). Tuo siis esimerkkinä ja isommat painotkin alkavat pikkuhiljaa olemaan käytössä kuin ennen. Jännää sinänsä että nykyään voi tehdä yhtä tiukkoja kuutosia useamman putkeen kun ennen hyytyi jo ekan jälkeen. Loppukesästä kun on koko treenikierto menty läpi niin heitän tänne jonkun yhteenvedon koko kierrosta.

Nyt on tosiaan vedetty yks kokonainen treenikierto läpi ja voimaa on tullut tasaisesti lisää. Paino on noussut hieman reilu puoli kiloa viikossa melko tasaisesti joten varmaan lihaakin on tullut. Kierto oli siis tällainen:
3 viikkoa volyymia (voimakestävyyttä)
1 viikko kevyt
3 viikko volyymia (voimakestävyyttä)
1 viikko kevyt
2 viikkoa tehotreeniä (rest-pauset, tiputussarjat)
1 viikko kevyt
3 viikkoa tehotreeniä (rest-pause, tiputussarjat)
1 viikko kevyt

Voin suositella lämpimästi. Jatkan vielä toisen samanlaisen kierron ja sitten dieetille. Sarjapainot noussu n. 10% tuona aikana melkein kaikissa liikkeissä. Ei mulla kummempaa asiaa ollu, kunhan vaan mainostin toimivaa ohjelmaa:D
 
tota oon yrittänyt bodyhommiinkin suositella eli että vuoroteltais volyymi- ja tehopainotteisia treenejä. toimii taatusti! voimakestävyydellä toki tarkoitetaan ehkä hieman eri juttua kuin esim. 4*6*n kg.
 
Miten kannattaisi kevyt viikko treenata? Mulla on ongelmana lähes aina se, että otan kevyen viikon liian kevyesti, jolloin taas koville viikoille palatessa eka viikko menee vähän tuntumaa hakiessa.

Tähän asti kevyet viikot oon ottau lähinnä siten, että tiputan treenipainoista joku 20kg ja otan muutaman terävän sarjan. Voisko sen toteuttaa esimerkiksi siten, että käy kevyellä viikolla ottamassa jonkun 2x1x90%, jotta tuntuma säilyy kovempiin rautoihin?
 
käytsä vurki treenaamassa ollenkaan, kun menee niin paljon aikaa systeemien selvittelyyn? :)

kuten sanoin esimerkissäni, joka neljäs viikko iisimmin, eikä tollai. eli alotat 3*8:lla melko tiukkana ja tavottelet kolmessa viikossa 4*10:ä by any means necessary ja mahd. isolla romulla. sitten KEVYT VIIKKO ja kohti uutta mikrojaksoo.

rive ja työntö voi mennä esim. progressiolla 3*4 -> 6*6. kestokaudella en tekis ollenkaan. työnnön tilalla pystis, jos ees tarvii mitään ja riven tilalla korkee veto.

Mikä on korkea veto? Joku maven variaatio?
 
berserkr: yksilökohtasta ja riippuu myös kaudesta. esimerkkinä pari erilaista peruskauden hyvin hypoteettista rytmiä:
A
1. 4*6*75
2. 5*5*80
3. 6*4*85
4. 6*80 eli volyymi alas, mutta suht iso rauta.

B
1. 4*6*75
2. 5*5*80
3. 6*4*85
4. 6*3*75 volyymi melko korkee, mutta rauta alas.

eli sun kohdalla pitäs tietenkin tietää, miten sulla on ne edelliset viikot menneet. laita vaikka yo. tapaan sen ongelmalajin työsarjat ja millai teet kevyen.
 
Tällainen boxikyykky kysymys tuli mieleen. Kun "hirmusen moni" näyttää tekevän kyseistä liikettä sillai, että kun perse koskee boxiin niin, jotenki heilahdetaan taaksepäin kun jo istutaan boxilla.?!? Minä kun olen antanut itseni ymmärtää, että tarkoitus on kyykätä "normaalisti" siihen boxille istumaan ja sit päästää reidet ja pakarat löysäks (kuulostaa muuten tosi hienolta) ja siitä sit taas ylös sitä lantion työtä korostaen..

Eikös tuo taaksepäin heiluminen/heijaaminen siinä penkillä jo istuessa ole väärin??

Tosi vaikea yrittää selittää mitä tarkoitan.. eikö siis sivulta katsoen tangon tulisi liikkua suht lailla pystysuoraan(samoin kuin normaalisti kyykätessä) eikä suinkaan tehdä siinä boxin päällä istuttaessa liikkua sellaista 10-15cm matkaa taaksepäin ja sit taas eka eteenpäin ja sitten vasta alkaa nousta ylös?
 
Se taakse-edes heiluminen boksilla on virhe. Todella paljon kyllä näkee tuota. Myöskin näkee sitä, että porukka istuu liian kauas taakse boksille. Asennon boksilla pitää olla sellainen, että jos boksi vetäistään alta niin et tipahda perseelleen lattialle vaan voit kyykätä ylös.
 
heiluminen on monien tapa päästä uudelleen noston päälle ja samalla sitten enempi rautaa kehiin. paremmat avut bokseista kuitenkin saa heilumatta. korostetusti taakse istuminen taas on ihan ok ja sillä tavoin voi korostaa paljon paremmin lantion työtä kuin normiasennossa pysyen. sitten etureisille tarkotetut boksit on asia erikseen eli ei kannata jaotella kaikenlaisia laatikoitakaan vaan tiettyyn tarkotukseen. esimerkkinä eräs valmennettavani sai salilla kritiikkiä "väärin tehdystä" boksikyykystä, vaikka kritisoijalla ei ollut hajuakaan minkä takia ko. apuliikettä edes tehtiin. pääasiallisina muuttujina bokseissa on siis:
- polvikulma
- lantiokulma
- yleinen syvyys
- lantio/polvet eteen/taakse
- ja näiden suhteet toisiinsa.
 
Se on yksi boksikyykyn hienouksista, että pystyy istumaan hyvin taakse. Jotkut on ottaneet tuon liian kirjaimellisesti ja istuu liian kauas taakse.
 
Back
Ylös Bottom