Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Hehee... noinhan se menee. Töitä on siis edessä, mutta kun vika on tiedossa, ei huolta. Tee normaaleja istumaannousuja levy niskan takana, mutta älä kisko käsillä. vaan vedä se mahalla ja ilmat pihalle + selkä köyryyn. Lisäksi polvien nostoja roikkuen yms. peruskamaa ja mahd. kovat painot. Se rangan köyristys on vatsatreenissä SE juttu ja siihen kannattaa keskittyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervehdys!

Olen vissiin jonkinlainen luuseri tuon jalkakyykyn kanssa. Ei kulje niin ei kulje. Mavessa sain vedettyä 210 kg tosi vähällä harjoittelulla, mutta kyykyssä joku 3*130 on aika maksimi. Isommilla painoilla en uskalla edes kokeilla. (En käytä polvisiteitä ja harvemmin KUNNON vyötäkään.) Jalkaprässissä kuitenkin pystyn työntämään 5*8*300 kg ja 3*5*350, maksimia en ole kokeillut mutta varmasti yli 400 kg.


Mutta kyykkyyn, alasvienti tuntuu epävarmalle, pysäytyskohdan arpominen joka toistolla. (ellei vedä pohjaan asti) Ylöslähdettäessä polvet pyrkii kääntymään sisäänpäin ja joutuu tavallaan pakaroilla ja ulkoreisillä kinnaamaan vastaan. Lisäksi tahtoo asento niiata liiaksi eteen. Syy niiaamiseen on osaksi varmasti huonossa ryhdissä. Mutta jotenkin tuo voimantuotto ei toimi kyykyssä eikä varsinkaan hack-kyykyssä jossa hädin tuskin voin laittaa 50 kg painoo kelkkaan (yht. 90kg). Toinen syy miksi epäilen jossakin olevan vikaa on kun yrittää yhdenjalan kyykkyä (pistol squat) niin ei onnistu. Mutta jos yrittää 1 jalalla nousta ylös ns. vaaka-asennossa niin tulee että heilahtaa.
Kappas vain, kuvailit juuri minun tilanteeni:eek:
 
Tuli vaan mieleen että millä helvetin lihaksilla olen tuon yli 200 kg saanut maasta ylös, kun ei nuo pakaratkaan taida vahvimmasta päästä olla.(Lisäksi kun olen köyhistä oloista nekin on täytynyt tehdä 2 puolikkaasta...)

tohon jäin jotenki jumiin. oletko siis nostanu 100kg/käsi samaan aikaan? se on nimittäin vähän eri juttu kun maastaveto..
 
jto, noista istumaannousuista mistä puhuit tossa ylempänä nii tarkoitatko että ne tehdään lattialla vai siinä penkissä? itse oon aina tehnyt ne siinä penkissä ja se tuntuu jotenkin huonolta ja nykyisin ei saa edes levyjä tarpeeksi syliin niin pitäis varmaa ruveta tekeen levy niskan takana.
 
aika sama, jos tekee jalat tuettuina. jos ne tekee oikein ei lonkan koukistajat rasitu mitenkään erityisesti. levyt niskan taakse aina, mutta vaan kevyesti pitäen, eikä kiskota muulla kuin masulla.
 
aika sama, jos tekee jalat tuettuina. jos ne tekee oikein ei lonkan koukistajat rasitu mitenkään erityisesti. levyt niskan taakse aina, mutta vaan kevyesti pitäen, eikä kiskota muulla kuin masulla.

Mikä ero siinä on tekeekö jalat tuettuina vai ei tuettuina? :D
 
tuella saa enemmän rautaa liikkeelle, vaikka useempia lihasryhmiä avustaakin. se ei kuitenkaan oo mikään vika. kyse kun on voimanhankinnasta eikä yhden ainoan lihaksen tai lihasryhmän treenaamisesta.
 
Millä tavalla kahvakuula ja normaali voimapainotteinen punttitreeni kannattaisi yhdistää? Jos esimerkiksi viikkoon ajattelisi 2x normaali puntti ja 2x kahvakuula.
 
weak: se oli vaan esimerkki, mutta juu.

vurki: voimaa tulee, kun lihas kasvaa. voimaa tulee myös kun hermoston työkyky paranee. jälkimmäinen ei vaadi lihaskasvua. alussa tapahtuu tokaa ja pikkuhiljaa ekaakin.

pezku: olin kreikassa, joten kisa meni jo... ;)

thepala: hienoista ylitreeniä. jatkuvasti silti yritit hinkata tiukkoja sarjoja. ota pakkia vähän ja alottele uudelleen ja homma skulaa taas. tangoista: punnitse se ite, ei oo vaikee temppu...

nahkiainen: 3*4 -> 6*6 -threadistahan se on, vaikkei mun malli. ideana toimii tossa paremmin se, että alotat raudalla, jolla tulee suht ok se 3*4 ja yrität saada 2-3 kk:ssa hieman isommalla 6*6. fiiliksen mukaan siis.

Mites tuo hienoisen ylikunnon saisi parhaiten hoidettua? Riittääkö, että tällä vkolla pidän sellaisen kevyen viikon vielä ja ens viikolla aloittaisin vaikka uudestaan tuon 5*5* ohjelman?
 
tero: mihin tarkoitukseen kahvakuulia haluut käyttää?

thepala: sen verran on heikot noi telepaattiset kyvyt, etten pysty tästä vaan sanomaan sun ylitreenauksen astetta. ota iisisti tää viikko ja kato, miltä ens viikko tuntuu. älä yritä enkkoja, ellei kulje vaan alottele uusiks sitä pohjan tekoa.
 
Kahvakuulatreeneissä olen kohtuu aloittelija vielä, mutta lähinnä haluaisin niitä heilutella, koska ihan kivaa hommaa :). Ei ole mitään erityistä lajia, jonka vuoksi niitä heiluttelisin. Enemmänkin monipuolista voimailua...
 
ok. ihan hyvin voit pitää niitä mukana muiden liikkeiden seassa tai sitten omana päivänäänkin. osa liikkeistä vaatii hieman enemmän koordinaatiota kuin muut, joten ne kannattaa sijoittaa treenin alkupäähän. tavoitteista riippuen ihan samat systeemit kuin muussakin fyysisessä treenissä toistoineen ja sarjoineen.
 
penkkiohjelmaa oon suunnitellu jonkin aikaa ja vihdoin saanu jotain omasta mielestä järkevää aikaan.

eli tollasta aattelin pääliikkeen osalta:
peruskausi
1.vk 5x5x70%
2.vk 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
3.vk 6x5x70
4.vk 5x70, 5x75, 5x80, 5x75, 5x70
5.vk 7x5x70
6.vk kevennetty

maksimikausi
1.vk 1x90, 1x95, 1x100, 1xuusi maksimi yritys
2.vk 2x2x90, 3x1x95, 2x2x90
3.vk2x3x80, 2x2x85, 2x3x80
4.vk 1x90, 1x95, 1x100, 1xuusi maksimi yritys
5.vk kevennetty

eli peruskausi on selkä-sakarin aloittelijalle suunnittelema ja maksimikausi on jto:n 5x5, koska sakarin maksimikausi oli mielestäni ihan liian kevyt.

voisko jto tai joku muu vähän kommentoida voisko toi toimia tollasenaan vai kannattaisko jotain tehä toisin...

e: eli täysin aloittelija olen kuten iästä jo näkee (max 90kg)
 
Voimajuttu selvä. Mutta pitää vieläkin kysyä sitä rintajuttua, eli ottavatko rintalihat hittiä vähemmän täsmällisessä treenissä (apinaleikit, voimamieslajit, kahvakuulailut yms.)? Onko muuten erilaiset hyppy- ja pikajuoksuharjoitukset kuinka läheisesti yhteydessä voimapunttailuun? Räjähtävien rinnallevetojen yms. olen kuullut auttavan hyppyihin jne., eli sopivatko hyppely- ja juoksutreenit voimailun oheen (toisena päivänä punttia, toisena pikajuoksua)?
 
mainitsit joskus että "neljällä viidestä voimailijasta on eritasoisia kulumia lumpion takapinnalla"

Heräsi täsäs mielenkiinto että mistä nämä kulumat tulevat? Joka toistolla kyykyssä? Huonoilla toistoilla? Vain sillon jos on kipuja? Myös esim mavessa tai (raaka)rivessä? Joku muu mikä?

Entä näkyvätkö missään kuvissa tms?
 
toveri: mun 5*5 ei ole maksimi- vaan perusvoimakausi. pidän sitä parempana kuin tota sun esittämää, vaikka en yleensä kuitenkaan sitä kovin ideaalina pidä. ei ole tarvetta pitäytyä jossain tietyissä toistossa noin pitkään. jos oot aloittelija, lisää ihmeessä pidempää sarjaa sekaan. melkein suosittelisin seuraavaa:
1.kk: 3*10 -> 4*12
2.kk: 3*6 -> 4*8
3.kk: 1-5max, max*90%

alotat siis raudalla, jolla menee toi eka sarja- ja toistomäärä ja pyrit n. kuukaudessa eteneen kohti sitä tavotetta samalla tai mieluummin isommalla raudalla tietenkin. jätä toiston verran varaa per sarja. vipa saa olla tiukka. treenejä pari per laji per viikko. joka 4. vko iisimmin.

vurki: ottavat jos vertaat penkkiä salkkujen kantoon, mutta kyllä ne isossa osassa ovat monissa liikkeissä ja liikkumisessa. räjähtävät rinnallevedot ei lisää pomppua, mutta voiman lisääminen rinnallevetoon auttaa. räjähtävät pomput auttaa pomppuun.

loomer: patellan takapinnan rustopinta kuluu. yksilöllistä on kuinka paljon ja kuinka nopeesti. joillain ei tuu koskaan mitään kovista rock bottom -kyykyistä huolimatta.
 
heips,

Louie Simmonsin mukaan työkapasiteetin kehittäminen on nostajalle tärkeää. Tarvitseeko perus-punttiharrastaja mielestäsi näitä gpp-treenejä, vaikkapa esim. ylämäkivetoja tai sprinttejä? Miten tuollaisen intervallityyppisen treenin vaikutukset työkapasiteettiin eroavat esim. aerobiseen hölköttelyyn?

Ylämäkivedoista vielä: Luin, että kovat maitohappotreenit lisäävät kasvuhormonin eritystä. Kannattaako natutreenaajan tehdä vetoja punttitreenien päälle tässä tarkoituksessa?
 
no...työkapasiteetti nyt tarkoittaa aikalailla samaa kuin peruskestävyys. eli että "pystytään tekemään enemmän työtä". tietenkin hyvä yleinen kunto helpottaa treeneistä palautumista, joten eihän siitä haittaa ole.

se miten ne toteutetaan on sitten ihan eri juttu. jos ne on tarkotettu nimenomaan treeniksi, ne haittaa muuta kehitystä aikalailla. sen takia niiden käyttö kannattaa sijoittaa peruskaudelle. maitohapot nostaa hetkellisesti kasvuhormonilukuja, kuten monet muutkin seikat, mm. kova treeni. se, kannattaako natun tai kenen tahansa kuormittaa palautumisjärjestelmää vielä ylimääräsillä hapollisilla vedoilla on aika kyseenalaista.

jos haetaan yleistä ja laaja-alaista fyysistä suorituskykyä sisältäen voimaa, kestävyyttä, nopeutta jne, asia on eri. toteutus kuitenkin pitää sillonkin perustua johonkin, eikä vaan hulluna kiskota mäkee ylös.
 
Back
Ylös Bottom