Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
vurki: mun mielestä et tohon enää pystypunnerrusta tarvi.

Hmm, mietin vain että kun bodauskin on tärkeässä osassa silkan voimailun lisäksi niin sivuolkapäihinkin olisi mukava saada tavaraa. Olen tehnyt tuossa ykköspäivänä vipareita sivulle, se riittää?

Rive
Kyykky
Penkki
Kulmis
Sivuviparit
Vino vatsa

Sitten muutama lisäkysymys. Kysyin jo mutta miten on, onko rinta oleellisessa osassa käytännön voimajuttuja ajatellen? Toisin sanoen, tarvitaanko rintaa kunnolla muussa kuin puntilla? Entä, jos kroppa tuntuu kestävän ja olo on hyvä, niin onko silloin riittävästi lepoa maksimaalista kasvua ajatellen? Meinaan, kertooko fiilis kaiken tarvittavan levontarpeesta, eli kannattaako treenata aina niin kovaa kuin tuntuu hyvältä, voisiko kasvu olla vieläkin nopeampaa jos treenaisi vähemmän vaikka tuntuu hyvältä? Ja sitten vielä, mitä tarkoittaa käytännössä kun sanotaan "lihaksen kasvu on suoraan verrannollinen voiman kasvuun"? Nimittäin, kyllähän voimaa voi saada vaikkei pattia tulekaan (esim. miinuskaloreilla) jne.?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli tossa sellanen pienimuotoinen vedonlyönti/oma tavoite tehtyä siitä, että nouseeko multa 100kg penkistä ennen inttiä, ja täytyis ensi viikon perjantaina (eli siis vajaa viikko aikaa) ilmeisesti sitten nostaa se romu jos nousee. Paras sarja mulla on ollut 6x85kg eli varmaankin maksimi vois olla siinä 97,5-105kg:n haarukassa.

Kysymys kuuluukin, että miten kannattais nyt tämä viikko ottaa treenin kannalta parhaan tehon saamiseksi? Tänään tein penkin ja rinta on varmasti torstaihin asti sellainen, että maksimia ei ihan nostella, mutta perjantaina ollaan jo varmaan "kisakunnossa". Kannattaisko silti tuolla välillä ottaa joitain raskaita nostoja vai tyytyä palauttelemaan? Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin hartiatreeni kannattais ainakin jättää väliin. Piikkausta en ole nyt oikeastaan ehtinyt harrastelemaan, joten sillä saralla on ehkä hermotus vähän huono.

Ruokailun kannalta ainakin kannattaisi varmasti vetää plussakaloreilla ja reilusti protskua naamaan, koska penkki tuntuu olevan aika herkkä huonon ruokavalion suhteen.


Olisin enemmän kuin kiitollinen vinkeistä.:)
 
Mistähän voisi olla kyse, kun treenit takkuavat?

Hieman pohjatietoa:

5vkoa sitte, nostin ykkösillä helposti 155kg, aloittaen 120kg.Siihe loppuu viel 5*130kg ja 7*120kg. Sitten tuli hieman köhää(ei kuumetta yms),mutta oli vko tauko treeneistä. Sitten taas salille ja tuli ykkösillä 150kg ylös(aloitin muistaakseni 120kg)hieman takkuillen.Loppuun sillo 2*6*120kg.No,tuo takkuilu johtu varmaan ku oli ollu köhää ja pienes flunssas. Sit samana vkoloppuna tuli hiukan juotua(~4-4,5promillen kännit) ja seur.(eli viime viikkona)ei sit jaksanut oikein mitää tehdä ja treenit pääsin vetää vasta ke ku toivuin krapulasta..Tein kuitenkin ke 2*6*120kg,4*4*120kg ja jokainen oli työn ja tuskan takana.Tänään sit tein 2*6*120kg, 3*3*130kg, 1*140kg ja 6*110kg ja taas oli jokainen sarja todella tukkoista.

Mistä tuo johtuu? Onks se viel sitä, että toipuu tuosta kännistä, vai? Ei pitäs olla mitää ylikuntoa ku oli tuossa kuitenki vko huilia ja viime vkollaki tein vain yhe reenin ja hulivkoja olen pitänytt.
 
Arvoisa jto,

Ajattelin lähteä seuraavanlaisella progressiolla (täältä pakkikselta kopioitu joskus, en vaan muista mistä) liikkeelle pääliikkeissä. Pisti vaan mietityttämään se, että jos nyt lähden esim. penkissä liikkeellä tuolla 3x4x75%, niin se tuntuu kyllä tooosi kevyeltä. Sitten kun katson tuota viikon 12. 6x6x80%, niin se on sellainen lukema joka taittuu jo tälläkin hetkellä penkissä. Ilmeisesti tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta?

Kevyitä viikkoja ajattelin pitää 3-4 viikon välein ja myöskin jossain välissä aina ottaa vähän kovia ykkösiä ja kakkosia, että saan pidettyä hermostoa hereillä.

1. 3x4x75
2. 5x5x70
3. 3x3x80
4. 4x5x75
5. 6x6x70
6. 4x4x80
7. 5x6x75
8. 3x4x85
9. 5x5x80
10. 3x3x90
11. 4x5x85
12. 6x6x80
 
noitahan prosentteja sä voit muokata itelles sopivammaksi koska nuo nyt on kummiskin suurelle osalle porukasta aika varmasti liian kevyitä. ja sillä on merkistystä lopputuloksen kannalta :) minusta ainaki ois sopiva jos yrittäis tuolla 12. viikolla jollai 85 tai 88%:lla
 
Eikös saleilla pitäsi yleensä olla 20kg ja 30kg vapaat tangot?

Siis se mutka tango, jolla yleensä tehdään scottia taitaa olla 8kg? Ku tanko, jolla eilen tein mm. 2*6*120kg oli sellainen sileä eikä siinä oikein ollu mitää karhennuksia. Ja näytti siltä, ku se olisi päistää "tulpattu". Oisko se mahdollisesti 30kg? Tänään sit tein sellaisella toisenlaisella, jossa oli karhennukset ja ne otemerkitki näky selvästi. Sillä meni tänää taas paremmi 6*120kg ja tultii kaverin kanssa siihe tuloksee, että tuo jossa on karhennukset on kevyempi, onks se sit 20kg? Lisäks löytyy salilta vielä lyhyempiä ns. vapaita tankoja, jotka on varmaa sit 10-15kg.
 
weak: se oli vaan esimerkki, mutta juu.

vurki: voimaa tulee, kun lihas kasvaa. voimaa tulee myös kun hermoston työkyky paranee. jälkimmäinen ei vaadi lihaskasvua. alussa tapahtuu tokaa ja pikkuhiljaa ekaakin.

pezku: olin kreikassa, joten kisa meni jo... ;)

thepala: hienoista ylitreeniä. jatkuvasti silti yritit hinkata tiukkoja sarjoja. ota pakkia vähän ja alottele uudelleen ja homma skulaa taas. tangoista: punnitse se ite, ei oo vaikee temppu...

nahkiainen: 3*4 -> 6*6 -threadistahan se on, vaikkei mun malli. ideana toimii tossa paremmin se, että alotat raudalla, jolla tulee suht ok se 3*4 ja yrität saada 2-3 kk:ssa hieman isommalla 6*6. fiiliksen mukaan siis.
 
Kannattaako dieetillä pitää "cheattipäiviä" esimerkiksi kerran viikkoon tai kahteen, jollon syö vaikka 500kcal yli kulutuksen? Vai oisko järkevämpää vetää esim. 2vko miinuksilla ja 1vko plussakaloreilla?
 
tnk: cheattailut on asenteellisesti väärin mun mielestä, mutta eipä sitä nyt koko aikaa jaksaa spartalainenkaan olla :) ... mun mielestä toka vaihtoehto toimii paremmin.
 
tnk: cheattailut on asenteellisesti väärin mun mielestä, mutta eipä sitä nyt koko aikaa jaksaa spartalainenkaan olla :) ... mun mielestä toka vaihtoehto toimii paremmin.

Ahaa, oon ite ymmärtäny et niillä ois aineenvaihduntaan jotain positiivista vaikutusta, mut jos se on vaan asenne juttu niin ei niitä sit tartte :whip:

E: Pitäiskö jotain erityisesti ottaa huomioon voimatreenissä kun siirtyy plussakaloreilta miinuksille?
 
no jos hyvin tiukasti dieettaa, kroppa kyllä voi huitaista liikaa säästöliekille, mutta sama periaatehan se on tossa 2:1 touhussakin. tietenkin se cheattaaminen tarkottaa laadukasta syömistä vaikka määrällisesti runsaampaa, eikä viittä pizzaa :) voimatreenissä ei sen erityisempää huomioitavaa ole. palautuminen nyt on aina nopeempaa plussilla.
 
Kyykky murheita

Tervehdys!

Olen vissiin jonkinlainen luuseri tuon jalkakyykyn kanssa. Ei kulje niin ei kulje. Mavessa sain vedettyä 210 kg tosi vähällä harjoittelulla, mutta kyykyssä joku 3*130 on aika maksimi. Isommilla painoilla en uskalla edes kokeilla. (En käytä polvisiteitä ja harvemmin KUNNON vyötäkään.) Jalkaprässissä kuitenkin pystyn työntämään 5*8*300 kg ja 3*5*350, maksimia en ole kokeillut mutta varmasti yli 400 kg.


Mutta kyykkyyn, alasvienti tuntuu epävarmalle, pysäytyskohdan arpominen joka toistolla. (ellei vedä pohjaan asti) Ylöslähdettäessä polvet pyrkii kääntymään sisäänpäin ja joutuu tavallaan pakaroilla ja ulkoreisillä kinnaamaan vastaan. Lisäksi tahtoo asento niiata liiaksi eteen. Syy niiaamiseen on osaksi varmasti huonossa ryhdissä. Mutta jotenkin tuo voimantuotto ei toimi kyykyssä eikä varsinkaan hack-kyykyssä jossa hädin tuskin voin laittaa 50 kg painoo kelkkaan (yht. 90kg). Toinen syy miksi epäilen jossakin olevan vikaa on kun yrittää yhdenjalan kyykkyä (pistol squat) niin ei onnistu. Mutta jos yrittää 1 jalalla nousta ylös ns. vaaka-asennossa niin tulee että heilahtaa.

Lääkkeeksi tähän vaivaan olen ajatellut tehostaa keskikropan treeniä, varsinkin vatsalihaksien vahvistamista. Mutta mitä sanoo asiantuntijaraati. Rupee meinaan nyppimään kun penkissä ja kyykyssä liikkuu samat raudat....:itku:
 
Moro!
Kävin heittämässä ne sun suosittelemat 10x400m 4x800m ja 10x200m ennen cooperia. Huomasin, että realistinen vauhti olisi about 1.45 per kierros. Joten 2700-2800m oli tavoitteena.
Nyt painoa melkein 10kg enemmän kuin "normaalisti", vaaka näytti aamulla 90kg ja tämän vuoden on kuntotreeni on ollut vain kevyttä lenkkeilyä (vrt. bjj, kuntopiirit/lenkkeily) joten ei sinänsä ihme.
Toinen selkeästi heikentävä seikka on viikko sitten alkaneet allergiaoireet, heinäallergia on mulla melko paha ja kun on tuo astmakin niin kaikki tuommmoiset kertaantuu - mutta mitäpäs sille voi.

Juoksin ekat 9 minuuttia tasaista 2650:n metrin vauhtia.Tuntu aika pahalle jo enkä uskaltanut kiristää paljoa tahtia. Kunto ei niinkään tökkinyt vaan juoksutekniikka. Jalat ei toiminu hyvin vaikka olin lämpännyt. Sama homma oli treenatessa.
Siis ei jalat olleet tukossa vaan mulla tulis ehkä 200m coopperiin lisää jos opettelis juoksutekniikkaa:) Oon lisäks aina ollut tosi hidas esim. 100 tai 400 metrillä joten nopeus ja rentouspuoli on heikkoa ja hakusessa vaikka oonkin semmonen diesel että jaksaa vaikka päivän tasaista vauhtia juosta.

No ei siinä selittelyt auta, 9 minuutin kohdalla tuntui pahalta, mutta toisaalta yllättävän äkkiä se aika meni ja tajusin että kohta loppuu jo.
Rupesin sitten tasaisesti kirimään ihan äärirajoilla siten että vikat 2 minuuttia rupes jo horisontti harmaantumaan...

Tulos 2750 metriä, oon melko tyytyväinen ja kaljatkin voitin:D
Harmi kun en viime vuonna juossut. Tai olin menossa "huippukunnossa" juoksemaan kunnes pari päivää ennen tulin kipeäksi, joka kesti sitten on/off kuukausia joten ei tullut testattua. Vaikeahan on sanoa paljon olis sillon mennyt mutta kuvittelisin että ainakin 200m enemmän. Veikkaan että jos jaksan tiputtaa tässä painoa vaikka 5kg niin menee jo 100m enemmän, syksyllä testaan seuraavan kerran.

Kiitokset valmistautumisvinkeistä, oli huomattavaa hyötyä kun löysin oman hyvän matkavauhdin eikä mennyt kiihdyttelyksi ja jarrutteluksi juoksu.
 
pasivee: luuseripa hyvinkin. lopeta treenit :D nojuu, kyllähän ton perusteella äkkinäinen diagnoosi on heikot etureidet ja pakarat. varmaan vedot teet aika suorin jaloin selkävoittosesti? videot kummastakin nostosta auttais. tarkottaa, että lisäät treeneihin etukyykkyä, prässiä jalat kelkan alaosassa, pystykyykkyä, hackiä jne. voit myös tehdä kyykkyjä boksille mutta etureittä painottaen. noi siis apuina. keskivartalotreenit auttaa toki myös. paljonko nousee jalat tuettuna levyt niskan takana? tolla vedolla olettasin jotain 10*25kg nätisti huitomatta?

normaalikyykyssä meet tiukalla moraalilla tekniikan ehdoilla. rauhallinen lasku ja sillon tällön 1-2" stoppeja mittasyvyydessä. kato vaikka peilistä miltä sen tulis näyttää ja tuntua. keskityt ylöstullessa polvien ulospainamiseen etkä päästä niistä tvistaamaan sisään yhtään. paineen ei myöskään missään vaiheessa saa siirtyä päkiälle!

toinen neuvo sitten siihen lantion käyttöön. kaksi mielikuvaa: kuvittelet olevasi intialainen norsunsiittäjä tai sitten kuvittelet (!!!), että pakaroiden välissä on tiilikivi ja sun pitää rusentaa se paloiksi ylöstullessa :) kesähauskaa...

juji82: no hyvä, että palkka tuli :) juoksutekniikan ydin vois löytyä tästä näkemättä sun nykytyyliä: pyri juokseen takareisi-pakaralla, eli pyyhkäse jalka taakse, äläkä tuu sille etureidellä, mikä jarruttaa vaan. juoksun tulis siis tuntua enemmän taka- kuin etureisissä. lisäksi lantio edessä ja pomppiminen pois. kohtuullisen nopea kontakti kropan alla eikä edessä ja rento suoritus on tärkeetä kans.

cooperin kehittäminen sulla jonnekin 3200-3500 metrin tasolle ei ole mikään kovin erikoinen juttu, mutta vaatii toki töitä. hyvä kuriositeettitavote ois esim. kyykkiä 200 ja juosta 3000.
 
No en osaa sanoa tuosta paljonko nousee jalat tuettuna levyt niskan takana, kun en ole kokeillut. Vatsoja teen yleensä taljassa joko seisten tai polvillaan, mutta täytynee kokeilla varovasti. Monesti nääs tuo vatsojen tekeminen tuollein jalat tuettuna ottaa selkään.

Muuten analyysisi näin tarkemmin ajatellen on hyvinkin oikea. Nostan aikalailla selkävoittoisesti ja prässillä tehdessä jalat on aina ihan levyn yläreunassa.

Nyt kun tuo penkkihomma veti ylikunnon puolelle niin vedän muutaman viikon tehojakson etureisille ja vatsoille. Palaamme asiaan syksymmällä. Kiitokset jo etukäteen.
 
Ei ole ennen ollut cooperilla väliä, mutta kun ei ole ehtinyt iltoja jujutsusalilla viettämään ja juoksu vie sen 30 minuuttia niin on tullut hölkättyä aika ajoin - järkevämpää ja hauskempaahan tuo hölkkäkin on jos on tavoitteita..
Pitää keskittyä nyt siihen eteenpäin menevään juoksuun jo hölkälläkin eikä pomppia ja juosta niillä etureisillä - vaikea on muuttaa yhtäkkiä tyyliä kun juoksee kovaa.

200kg mave ja 3000m cooper onkin tavoitteena, mutta katotaan se mave ensin. Cooper tulee jo melkein tasavauhtisilla lenkeillä vaikka vetojakin on hyvä tehdä sitten kun voima on ylläpidolla.
Maven aloitin vasta, pidän "ylläpitävänä" kuntoreenin kunnes 200kg nousee ja sitten taas toisinpäin.
Seuraavaksi sitten 250kg ja 3500m:D
 
Täytys kysellä hieman neuvoa tuohon maveen ja etukyykkyyn.
Elikkäs onko lyhyt jalkaiselle mavessa parempi tekniikka tuo sumo vai onko jalkojen/käsien pituuksilla väliä kyseisen liikkeen suoritustekniikkaan? Kun itse olen jaloiltani huomattavasti vahvempi kuin selästä niin olisiko tuo sumo siitäkin syystä parempi vaihtoehto? Tai luulisin että joku mättää kun mavessa maksimi on hyvinkin lähellä etukyykyn maksimia (mave noin 180kg/etari noin 150-160kg).
Toinen kysymys olisi että etukyykyssä jalat lähtevät ala asennosta nousun jälkeen vääntämään polvien kohdalta yhteen, johtuuko heikoista pakaroista/takareisistä?
 
Veljellä olisi reilun kuukauden päästä poliisikoulun kuntotestit, kaikki muut menee hyvillä pisteillä läpi,mutta penkki ei oikein tuollaisella hontelolla juoksijatyypillä oikein kulje.

Tällä hetkellä menee noin 55kg, 62kg pitäisi mennä vähintään kahdesti, tietenkin jos pisteitä halutaan niin useammin.

Mitenköhän tätä kannattaisi lähteä tavoittelemaan? Varmaan aika paljon toistoja pitäisi kuitenkin saada, että vähän alkaisi tekniikkakin rakentua, kun ei ole penkkaamista oikein koskaan harrastanut?
 
pasivee: vatsojen tekemisessä törkein juttu on kunnon köyristely. eli yritys omaehtoiseen fellaatioon :) ei alaselän saa jäädä lordoosiin tai homma menee lonkan koukistajille.

jsl84: tvistaavat jalat on pakaroiden, keskivartalon ja etureisien yhteistä heikkoutta sekä puuttellista painopistetta ja tekniikkaa. vetoon ei voi yksiselitteisesti raajojen pituudella antaa suositusta. tee kumpaakin ja alat huomata, kumpi tuntuu luonnollisemmalta.

vtg: kuukausi on hyvin lyhyt aika... melkein tekisin kaks treeniä viikossa, toinen kapeella. semmosia 2-3 toiston sarjoja 2-3 alkuun jättäen varaa toiston verran. perään perusvoimaa 2-3*6-10 samalla periaatteella. ennen testiä alkuviikosta ykkönen suht nätisti ja sitten lepoa n. 4 pvää ennen testiä. jos tuntuu tukkoselta jo 3. vkolla, kannattaa ottaa se vipakin iisimmin.
 
Juu, olen enemmän kyllä noita cunnilingus miehiä. Mutta asiaan. Eilen kävin vetää kevyen penkkitreenin ja samalla tein vatsoja. Kokeilin tuota vatsajuttua 10 kg lisäpaino niskan takana...0 toistoa. Rinnan päällä muutama toisto onnistui, eli töitä edessä aivan helvetisti. Lisäksi nuo viulunkieltä imitoivat lonkankoukistajat täytynee venyttää. Ne kun on vähän kiristyneet, kun olen luullut vatsoja tekeväni.

Tuli vaan mieleen että millä helvetin lihaksilla olen tuon yli 200 kg saanut maasta ylös, kun ei nuo pakaratkaan taida vahvimmasta päästä olla.(Lisäksi kun olen köyhistä oloista nekin on täytynyt tehdä 2 puolikkaasta...)
 
Back
Ylös Bottom