Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
vauhti ei voi olla maksimeissa enää kovin räväkkä. jos pystyit eteneen noissa kaikissa, voit toki yhden kevennysviikon jälkeen ottaa vielä yhden maksimitreenin, mutta sen jälkeen melkein palaisin jo perustreenien pariin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JTO - tuolla toisessa topicissa kyselin, muttei kukaan tunnu jaksavan neuvoa joten kysynpä sinulta tässä topicissa:

Tuosta jalkojen asennosta kysymys penkkaamisessa, eli olen ymmärtänyt että jalat maassa ja erityisesti kantapäät tukevasti maassa. Entä kun on tällainen 190cm pitkä niin jotta löytäisin sellaisen hyvän kaaren selkään on joko pakko kääntää varpaat osoittamaan sivulle eikä suoraan taikka sitten toinen luonteva vaihtoehto tuntuu olevan pitää jalkaterät edelleen suorassa linjassa mutta kantapäät ilmassa ja siis jalka on maassa päkiän varassa. Kumpi on parempi? Vai enkö siltikään ole älynnyt tuota asentoa oikein?

En koskaan tule kisoihin menemään joten kisasääntöjä enämpi kiinnostaa voiman kehittymisen ja toissijaisesti ykkösenkan parhaan suoritustekniikan kannalta löytää "oikea" asento...?
 
kyllä ne kantapäät lattiassa antaa tukevuutta enemmän. sen kaaren tulee olla yläselässä, ei alaselässä. siksipäs jaloilla ainoastaan pidetään se lantio kurissa, eikä varsinaisesti rakenneta kaarta. selkäranka kun ei polviin asti useimmilla yllä. keskity siis siihen lapojen välin vahvistamiseen ja ettei hartiat nouse korviin noston aikana. kaaren tukevuus on tärkeempää kuin sen korkeus.
 
Teen Twenty pullups challengeahttp://twentypullups.com/node/16 ti,to,la. Kannattaako mun salilla treenata hauista ja selkää ollenkaan kun oon huomannu, että en sitte pysty tekee ton haasteen määräämiä toistomääriä kun hauikset on salin käynnin jälkeen niin kipee ja ihan voimaton olo kun ei ehdi palautua :(? Oon kuitenkin viikolla 5. menossa tossa. Kehittyykö hauis miten hyvin ihan vaan pelkkiä leukoja tekemällä?
 
jätät muun hanska- ja selkätreenin pois. hauis kehittyy oikein hyvin pelkillä leuoilla.
 
kyllä ne kantapäät lattiassa antaa tukevuutta enemmän. sen kaaren tulee olla yläselässä, ei alaselässä. siksipäs jaloilla ainoastaan pidetään se lantio kurissa, eikä varsinaisesti rakenneta kaarta. selkäranka kun ei polviin asti useimmilla yllä. keskity siis siihen lapojen välin vahvistamiseen ja ettei hartiat nouse korviin noston aikana. kaaren tukevuus on tärkeempää kuin sen korkeus.
Kiitos, näin teen!
 
Oon koittanu youtubest ettiä hyviä pätkiä missä näkyis raaka rinnallevedon tekniikkaa. Tällaisia malleja tuli löydettyä:
1. http://www.youtube.com/watch?v=-JPijtqdT9c
2. http://www.youtube.com/watch?v=eYoSu5Ma0cU&feature=related
3. http://www.youtube.com/watch?v=MHYjdi6ERXM&feature=channel_page

Mitä mieltä oot onko noista hyvä ottaa mallia? Tiedän että parempi olis kun menis esim jonkun valmentajan luo ketä näyttäis mallia.. Tuo lantionlyönnin suoritus on mulle vaikee juttu, välillä potkin sitä vaa reisillä liikaa eteen kun pitäs suoraa ylöspäin saada se tanko lähetettyä.
 
Terve! Sulta olen aina (ja niin kai muutkin) saanut niin hyviä vastauksia ja neuvoja että kysynpä vielä sunkin mielipidettäs? 8x3 -tyylisestä treenaamisesta ja oikeastaan bodytyylisestä muutenkin on siis kyse. Olisiko fiksua yhdistää treenejä tällä tavoin vai vetää 8x3 omanaan ja muut omanaan? Tässä esimerkkiohjelma:


I

Penkki/ Vinop./ Lattiap. 7x3 1’15'' lähtö -> 10x3 45’’ lähtö

Kyykky/ Jalkapr. 7x3 1’15'' lähtö -> 10x3 45’’ lähtö

Dippi 2x6 -> 3x10

Vinopenkki/ Tasap. käsipainoilla 2x6 -> 3x10

Viparit eteen/ sivulle/ taakse, sama

Vatsat, selät, kyljet


II

Mave samoin kuin penkki ja kyykky

Leuat 3x6 -> 3x10 (otetta vuoroviikoin vaihdellen)

Pohkeet, 3x6 -> 3x10

Hauis sama

Takareidet koneessa tai ghr, sama

Vatsat, selät, kyljet


III

Dippi 7x3 1’15’’ lähtö -> 10x3 45’’ lähtö

Pystypunnerrus/ Arnold-punnerrus –”- TAI 3x6->3x10 (voi olla liian raskas)

Vinop./ penkki 3x6 -> 3x10

Kyykky -”-

Vatsat, selät, kyljet


IV

Leuat samoin 7x3..., maven tilalle esim soutu 2x6...., muuten sama runko, liikkeitä vaihdellen.

Kuulostaa suht raskaalta mutta yleensä palaudun suht nopeasti ja esim kyykky, mave onnistunee peräkkäisinä päivinä. Pari toistoa varastoon pidemmissä sarjoissa ja ruokailut olen ajatellut esim 2 vko plussalla 2 vko pienellä miinuksella.
 
Sumovedossa heikko kohta on tuo loppuojennus. Onko tuossa kyse sitten heikosta yläselästä vai? Mitä apuliikkeitä kannattaisi lisäillä?
 
Mikäs mulla on kapeessa vedossa vikana kun voimaa löytyy (sarjat tulee helpost loppuun)mutta selkä pyöristyy kovemilla raudoilla?lähinnä yläselkä,vatsaa teen paljon joten ei varmaan siitä pitäs johtua?Oisko välityksillä mitään tekemistä asian kanssa(suht pitkä selkä ja jalat)? Kiitos jos viitsit vastata.
 
cvieri: kyllähän noista mallia voi ottaa, mutta ite tekemällä se kuitenkin pitää oppia. reisikosketus tulee, mutta lantiolyönti ei tarkota reisillä tankoon lyömistä. sehän vaan lisää kitkaa ja hidastaa vauhtia ja pahimmillaan tuhoaa hyvän liikeradan.

yok: kiitos vaan. en kuitenkaan enää kommentoi ohjelmamalleja noin vaan. liikaa hommia. äkkiseltään näyttää hyvältä kuitenkin, sillä sulla on progressiomalli olemssa eikä vaan 3*8 tms.

matzzz: pakarat ja yläselkä. kato myös ettet vedä liian kapeella otteella ettei se haittaa hartioiden taaksevientiä. yläosaa ei voi niin tehokkaasti pukeilta treenata kuin normaalivetoja. sitä kannattaa kuitenkin tehdä. toinen hyvä on läpiveto taljassa ja yleensäkin liikkeet, joissa se suurin rasitus tulee ruoto suorana, esim. selkälihasliike.
 
joo kysymys jto:lle

Tota ois tarkotus siirtyä 5x5 jota oon jo aikasemmin tehny nyt ollu vaa taukoa ja sekalaista treenaamista. Mutta penkki laahaa pahasti ja ilmeisesti ojentajii pitäs saada lisää potkua.
Että kannattaako tohon 5x5 itse soveltaa sopivasti sekaan vaikka penkkiä kapealla otteella?
 
tee toinen treeni normaaliotteella ja toinen kapeella. suhteutat tietenkin raudat ko. lajin ykköseen. ihan hyvin voi kierrättää keskileveetäkin vielä mukana.
 
Mitä mieltä jto tästä lähestymisestä penkkiin? Vähän jos sais voimaa. Olen tehnyt minuutin palautuksilla. Muutamia viikkoja nyt tehnyt.
8x3 90, 92,5, 95
6x2 95, 97,5
4x2 100
Eli siinä kuusi treeni kertaa. Välissä taukoa vähintään 2vrk. Uuteen "kiertoon" jokaiseen 2,5kg lisää. Jos rupeaa painamaan, niin palataan vähän taaksepäin. Hidas lähestymistapa, mutta turha kiirehtiä.

Leuanvetoa olen tehnyt leuanveto-threadin #960 mukaan, ei ihan joka päivä. Vielä olisi matkaa 50kg lisäpainoleukaan. Nyt 40kg. Kiitoksia.
 
grip: eipä toi sen hitaampi juttu ole. yks kovalla volyymillä ja muut sitten iisimmin. puutteena tollasissa on aina kevennysten puute. toisto- ja tehoalue monotoninen myös.
 
jos ihan perusteista lähdetään, ensin tehdään hypertrofiaperusta eli siihen toistot 8-12. sitten haetaan enempi voimaperäsempää lähestymistapaa 4-6 toistoilla ja sit piikkaillaan. kukin jakso 2kk ok.
 
kyllä ne kantapäät lattiassa antaa tukevuutta enemmän. sen kaaren tulee olla yläselässä, ei alaselässä. siksipäs jaloilla ainoastaan pidetään se lantio kurissa, eikä varsinaisesti rakenneta kaarta. selkäranka kun ei polviin asti useimmilla yllä. keskity siis siihen lapojen välin vahvistamiseen ja ettei hartiat nouse korviin noston aikana. kaaren tukevuus on tärkeempää kuin sen korkeus.
Eilen koitin näillä opeilla:dance:
Penkkiosuus lämmittelyineen (1-2min tauot lämmittelyissä ja 5min työsarjoissa)
1x20 tangolla
1x6 60kg
1x6 70kg
1x6 80kg
1x3 90kg
1x1 90kg
2x6 97,5 kg joista kummassakin sarjassa sain vain 5 kpl (siirryin tähän painoon reilu viikko sitten, kun 3x6 95kg onnistui)
1x4 95kg
1x4 90 kg
Kantapäät maassa, lavat kokoajan tiukasti yhdessä ja penkissä. Rinta töröllään eli yläselässä selvä kaari. Alas lasku tottumuksiani rauhallisemmin ja ylösnosto tottumuksiani nopeammin. Homma tuntui jotenkin vakaammalta ja olkapäille luontevammalta. Toisaalta rauta tuntui noissa 97,5 kg sarjoissa viimeisessä toistossa kahta edellistä treenikertaa painavammalta elikkä kuudes toisto ei ollut lähelläkään onnistua toisin kun aiemmin ensimmäisen sarjan viimeinen on jäänyt vain aavistuksen uupumaan.
Olisiko niin että tämä tekniikka painottaa hiukka enemmän eri lihaksia kuin aiempi tyylini ja siten ottaa hetken aikaa ennenkuin tarvittavat lihakset vahvistuvat vastaavalle tasolle?

Taikka sitten aiempi kevyt pompautus rinnalta ja lievä kiemurtelu penkillä on "huijannut" minua todellisen voimatasoni suhteen puhtaaseen suoritukseen verrattuna.

Teen aina yksijakoisesti koko kropan ja olen 75min salilla per kerta. Treenejä sellaiset 2-4 viikossa. Aina kuitenkin min yksi välipäivä palautumista varten.

Voiko tuollainen joka kolmas päivä treenaaminen olla voimatason nousun ja palautumisen kannalta liian tiheä?
 
Back
Ylös Bottom