Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on tullu taas innostuttua voimailusta uudestaan. vuoden treenitauon ja 40 kilon dietin jälkeen:D 5 kk tullu taas puurrettua ja vanhoja voimia hankittu takaisin, sellanen 10-15 kiloa puuttuu enää ja 35 kiloa vähemmän omaa painoa:dance:, kun sillon ennätykset tehdessä. Maastavedossa vedetty tota kyykky 3 kertaa viikossa ohjelmaa ja penkissä 5*5:sta. Tässä on nyt viimiset piikkailut meneillään ja uuden peruskauden suunnittelu käynnissä niin aattelin kysästä, että

Mites JTO voiskos tota kyykky 3 kertaa viikossa ohjelmaa soveltaa myös penkkiin, kun maastavedossa olen sen todennu toimivaksi, vai tarviiko siinä tehdä jotain radikaaleja muutoksia? yhden treenin vois varmaan ottaa kapeena penkkinä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ehdottomasti kannattaa leveyksiä vaihdella. uskosin, että toimii penkissä ihan hyvin myös. palaute on ollut sellasta ainakin. jotkut on hieman nostaneet toistoaluetta, mutta as always...yksilöllisyys määrää.
 
Mulla vaan on toi normipenkin ote jo sellanen et ns. keskilevee menee jo kapeeks penkiksi, ja paljon leveempää ei viitti tehdä entisaikojen olkapääongelman takia.
 
no itellehän ne eri leveydet kannattaa suhteuttaa eikä katella muita. niin teet tietenkin, millai pysyt terveenä ja rauta lentää :)
 
samo: penkin oteleveys on hyvin yksilöllinen, mutta yleensä se mekaaninen etu saadaan leveemmällä otteella. esim. semmonen, että pään puolelta kateltuna kyynärvarret kaatuu hieman ulospäin kun tanko on rinnalla.


kiitos tuassiinsa. levennetään siis pikkasen otetta.
 
Parahin jto

Satutko tietämään ketään joka olisi itse rakentanut "piikkisängyn"? Tai siis onkohan sellainen edes mahdollista tehdä itse? Tietänet varmasti mikä on piikkisänky? Törmäsin sellaiseen joskus pikkupojuna tiedemuseossa ja se tuntui jotenkin rentouttavan selkää. Mulla on aina selkä jumissa töiden takia ja tuumasin josko kehtaisi "kaiken muun kokeilleena" tuollaistakin kokeilla. :D Jos noita jossain myydään (pikaisella googletuksella en löytänyt mitään ainakaan suomeksi) on ne varmasti kivuliaan kalliita.
 
no helpommalla pääset ku hoidat paremmin sen venyttelyn ja muun lihashuollon. tarkkaile erityisesti liikkuvuuden symmetriaa lantion alueella. lisäksi suosittelen semmosta autojen vahausepäkeskoa hyvin lämpimästi. kuitenkin kaikki passiivinen tuki on huonompaa kuin aktiivinen.
 
Juu kyllä mä aika paljonkin koitan tuota lihashuoltoa harrastaa. Mulla oli aiemmin suuriakin venyvyyseroja pakaroiden välillä (symmetria?) ja olen nyt saanut niitä hyvin tasoitettua.. Kuitenkin jotenkin tuntuu siltä että vaikka kuinka paljon venyttelen/verryttelen/kuntoutan, aina ne jumit tulee takaisin ja jotenkin sitä laiskana ihmissieluna alkaa etsiskelemään helpompia ratkaisuja.. Kiitos vastauksesa!
 
jahas, taitaapi olla flunssa tulossa. väsyttää, heikottaa, viluttaa, niveliä särkee, yskittää. taitaa tulla nyt tauko treeneihin. piikkaus taitaapi jäädä kesken penkissä. vielä ois viimenen viikko jäljellä mutta kannattaako sitä enää ottaa pikku sairastelun jälkeen? jotenkin epäilyttää maksimin nouseminen enää. tervehdyttyä sit taas kahta kovempaa kuritusta.
 
no se nyt on niin itestä kiinni mitä viittii ja jaksaa. voithan sä mennä sillai sekotellulla menolla eteenpäin eli ykköseen eka ja sitten muutama perusvoimasarja päälle. saat hyvin se siirronkin sinne perustreeniin jo, mutta maksimitkin saattaa herätä vielä.
 
Moro.. Nyt alkanu taas käymään niin kuten aiemminkin että kapea penkki menee kovaa vauhtia normi penkin edelle. Pitäiskö ruveta normi penkkiä tekemään himpun verran kapeammalla otteella? Tuntuu että normi penkissä ei lavat pysy yhdessä niin hyvin kuin kapealla tehtäessä,eikä muutenkaan asento tunnu yhtä tukevalta. Omaan todella lyhyet kädet joten voisko siinä olla yksi syy?
 
kyllähän se leveempi pitäs olla aina hilkun parempi... toisaalta keskileveellä on nostettu paljon rautaa, joten ei se aina niin mee. melkein suosittelen kokeileen niitä leveempiä hieman rauhallisemmalla laskulla ja stopeilla, jos ne sais hieman tukea. pakkohan ei ole leveeltä penkata, mutta jos se alkais kehittyyn oishan siinä lyhyempi matka jne antamassa etua. kolmee leveyttä oon yleensä suositellu kattamaan sitä treeniä.
 
Sellasta pohdin, että kannattaako aloittaa mitään orjallista penkkiohjelmaa jos (kuten mulla) on penkkimaksimi vielä alle 100kg? Eli onko parempi tehdä penkkiä ja vinoa tasaisesti ja kuunnella kroppaa, ja aloittaa ohjelman noudattaminen sitten kun oikeasti saa penkistä jotain ylös? Tällä hetkellä teen pari kertaa viikossa penkkiä ja hieman vinoa käsipainoilla. Tietty rinnallevetoa, kyykkyä ja mavea.
 
ohjelmahan se on semmonen intuituiivinenkin touhu noin periaatteessa. mun mielestä ihan ok ja monet kä'yttää menestyksellä. tarvii tietenkin aika avoimin mielin edetä. perusohjeena semmoseen vois olla kuitenkin, että vaihtelet sitä toistomäärää esim. kuukauden välein, ettei mee junnaamiseksi. pyri lisäämään määrää myös 1 ja 2 jakson aikana. esim. siis:
1.kk: 3-4*8-10
2.kk: 3-4*4-6
3.kk: 1max, max*90, 85%
...ja sit alusta taas. penkkaile pari kertaa viikkoon, toinen kapeemmalla. avuiksi yläselkää, hartioita ja sopiihan sinne myös esim. dippi, kapeet/normaalit vinopenkki, levee tai käsipainopenkkikin sekaan hieman tarpeesta riippuen. yks lajiapu kuitenkin vaan per päivä.
 
Morjesta. Nyt taas hieman erikoisempaa kysymystä. Fyssarilla käydessäni reilu vuosi sitten todettiin ylipronaatiota nilkoissa ja sain varvasjumppa ohjeita ja perus venytyksiä pohkeille ja pakaroille. Näistä kun en saa sitte millään mielenkiintoisia harjoitteita, esim. varpaita rullaamalla vedetään pyyhe jalkapohjan alle, tai pidetään isovarvas maassa ja nostetaan muut varpaat ylös ja toisinpäin, pitäisi vahvistaa tuota isovarpaan pitkää ojentajaa? Isoa ja keskimmäistä pakaralihasta olen vahvistanut tässä koska näiden ollessa heikot voivat aiheuttaa virheasentoja. Yks liike mitä välillä tehnyt on jalkakyykky jossa polvien ympärillä kuminauha, aktivoi gluteus mediukset.

Sinulla kun on tuota liikevarastoa ja osaat hyödyntää mielikuvitustasi liikkeiden muokkaamiseen, niin kertoisitko mulle jotai mielenkiintoisempia liikkeitä vahvistaakseni näitä lihaksia mitkä poistaisivat nilkkojeni ylipronaation. Salilla on käytössä myös bosu-pallo ja aika huono tasapainolauta ja näissä on seisty yhel jalalla ja joku heitelly palloa mulle, tasapainoharjoitteluna.

Sit viel erikoisempi kyssäri. Polvinivelen kierukka on revennyt ja tähystysleikkaus viikon päästä. Satutko tietämään jotai hyvii kuntoutus tapoja/liikkeitä? Ortopediltähän saan aivan varmasti neuvot sun muut, mutta kun satut vaan olemaan sen verran vakuuttava tyyppi et mielellään lukee sun näkemykset myös asioista.
 
kyllähän ne nilkan pikkuset lihat tykkää monipuolisesta staattisesti ja dynaamisesta liikkeestä. melkein kaikenlainen kontrolloitu laajaliikkeinen pyörittely pienellä vastuksella (hiekassa tms.) tai ilman toimii. noi mainitsemasi erilaiset kontrollijutut ja nostelut toimii hyvin myös. sitten tietenkin semmoset staattiset jutut, joissa jalkaterä on muussa asennossa kuin normaalisti. myöskin rajottamalla kosketuspintaa eli esim. vain kantapää, päkiä tai ulkokantti maassa. tasapainolauta on siinä hyvä ja ihan tavallinen vino alusta myös. tasapainolaudan etuna on tietenkin se liikkeen laajempi hallitsemisen tarve. pronaation syyt lähtee usein sieltä lantiosta, joten yks suuri tarkkailun kohde on se liikkuvuuden symmetria ja voima lantion seudun lihaksissa.

kierukkajutut on aina oma lukunsa, koska kyseessä ei sinänsä ole lihas tai tukikudos ja fyssari varmaan antaa hyvät ohjeet. yleensä nekin tulee liittymään siihen asennon hallintaan eli tasapainolauta ja kaikki muut omituiset jutut tulee olemaan ohjelmassa aika paljon. yleensä kuntoutuksessa se tärkein juttu on sinnikkyys ja että jaksat treenata niin paljon kuin on lupa. palautuminen on huomattavasti nopeempaa sillon. käyttäsin myös mahdollisimman paljon passiivisia juttuja aktiivisten jumppien lisäksi lisäämään verenkiertoa alueelle. polvi tulee kerään nestettä paljon alussa ja ei siedä kauheesti, mutta nää kyllä tulee sieltä fyssarin puolelta aikataulutettua. kysele vaan, onko jotain rajotuksia niiden sen antamien treenien määrän suhteen. ellei ole... teet jatkuvasti.

hth
 
kuinka pitkiä peruskausia kannattaa maksimissaan tehdä? Tarvitseeko/kannattaako jokaisen peruskauden jälkeen piikata vai pitää vaikka kevyt viikko ja aloittaa uusi peruskausi.
 
Olevinaa tökkii hiukan nuo leuat. Vetäsen pari kertaa viikossa leukoja: toinen treeni vastaotteella ja toinen myötäotteella.

Alkuviikosta teen vastaotteella 3x4-6 sarjapainoja jaksotellen eli ennen kevyttä viikkoa kovimmat painot vasta käytössä. Paras sarja on 3x6x20kg tiukka. Mutta nyt olevinaan on tuntunut liian raskaalta, joten otin painoa vähän pois. Vaihdoin myös tämän jakson ajaksi sarjat ja toistot "toisinpäin" eli 4-5x4. Tämä lisäpaino on ihan hyvin kyllä kehittynyt

Enemmän ketutusta aiheuttaa loppuviikon myötäotetreeni omalla painolla. Sarjat 2-4x8-12 ja sarjoja lisäillen. Paras on 2x10,2x9 kovimmalla viikolla. Mutta tuntuu, että eka sarja ku tyhjää vaan, toinen painaa sitten ku synti. Voi olla, että oman painon kasvu on sitten vaikuttanut. Muita treeniä en viikossa selälle tee, haukkaria 2-3 sarjaa lisäksi molemmissa treeneissä.

Teen nuo treenit vuorosarjoina eli sarja penaa/vinopenaa, vähän lepoa, sarja leukoja jne.
Lisäksi olen miettinyt voiko sjmv hiukan verottaa leukoja? Teen sen edellispäivänä alakroppatreenissä. Seuraavana päivänä sitten leukoja lisäpainoilla yläkroppatreenissä.

Onko tuo treeni leukojen osalta edes siellä päin? Voi olla, että tuo vuorosarja systeemi, varsinkin pitempien sarjojen treenissä syö tuota tulosta. Olevinaan ranteet väsyy kovasti.
 
Moro! Minkälaista reeniä suosittelisit kesän ajaks ylläpitävänä penkkiin, kyykkyyn ja maveen, kun kesällä tulee 3-4krt/vko juoksua ja 3krt/vko etunojapunnerruksia, leukoja, vatsoja ja selkäojennuksia (Laskuvarjojääkäri testejä varten)?
Varmaan pari kertaa viikkoon ois sali kerrat, tuskin enempää jaksaa.
 
Back
Ylös Bottom