Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys jto:lle bulgaarisysteemistä;

Tuossa artikkelissasi olet laittanut esimerkkiviikolle kolme penkkitreeniä,
ma: penkki
ke: kapea penkki
pe: keskileveä penkki

Jos vakautusjaksolla tekee kolme penkkitreeniä viikossa ja seuraa tuota progressioesimerkkiäsi maanantain penkkitreenissä, niin miten noissa kahdessa muussa treenissä kannattaisi treenata?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
periaatteessa sama homma, mutta suhteessa kunkin liikkeen maksimiin. ainahan niitä voidaan soveltaakin ja esim. jos on ongelmia lopun kanssa, tekis keskileveellä sitä bulgarialaista, normaalipenkille nopeustreeniä 60-80% alueella ja kapeelle pienivolyymisempää perusvoimailua, esim. 2-3*5-8 tai sitten esim. 3*4 -> 6*6.
 
Ok. Mitäs mieltä olet tästä, kun eräs nostaja oli tehnyt ensimmäisenä päivänä kovia perusvoimasarjoja, esim.5x4x85-89%, toisena päivänä nopeustreeni 6x2x80% ja kolmantena isommalla raudalla kakkosia, esim. 3x2x90-95%, kuitenkin ilman failuren pelkoa. Nousujohteisuuden pääpaino tuolla 80-85% alueella. Onko pahasta käydä yli 90%:ssa joka viikko vakautusjaksolla?
 
onko tää eräs nostaja sun tuttu? ;)
eli noi eri leveyksillä siis? en näkis kauheesti peikkoja missään. periaatteessa ei kauheesti kannata tehdä yli 90%:n romuja, mutta satunnainen ei haittaa niinkään. jos vakauttelu on jo pitkälläkin, voi se 90% olla silloin enää 85%, jos voimaa on tullut. määrä noissa kuitenkin on se juttu, eli sillon voi kyllä tehdä kovemmallakin raudalla. ei se kerran viikossakaan paha ole semmosena herättelevänä esim. 2*85, 1*90, 1*95, 6*4*85. eli semmoseen selkeesti submaksimiin hyvällä ja rennolla tekniikalla ja sen jälkeen työsarjat. nopeustreenit tekisin kyllä mahdollisimman lähellä kisa-/testileveyttä.
 
Bulgaariohjelmasta: Aikasemmin oon tottunu vetää kyykýn ja maven samana päivänä(ma tai ti) ja sit boxille nopeutta (pe tai la)+apuja. Onko toi sun artikkelin ohjelma tarkoitettu et kyykky ja mave olis eri päivinä kun tuntuu nii saakelin raskaalta vetää kyykky vakautuksen päälle vielä mave vakautus(viikko 8 menossa).
 
Morjens taas jto! Mulla on tämmönen ongelma että kyykyssä prässissä yms liikkeissä en meinaa päästä edes vaakatasoon ja kantapäät nousee ilmaan? jäykät nilkat?
 
Olen kyllä lukenut ja etsinyt tietoa, mutta mikä olisi viisain treeni kierto eri lihasryhmien välillä? Esim. Rinta on minulla aina jokatoinen päivä. Riippumatta siitä onko perusvoima/maksimivoimakausi(2-4x3-6) vai massakausi, kuten nytkin 3-4x8-10-12 toistoo. Eli montako lepopäivää? Esim. vaikka maksimi(3x4) ja massakaudella(3x10). Niin tuli tuommoinen kyssäri mieleen, jos teen aivan päin vittua kaiken.

Ja kiitän jo etukäteen..:worship:
 
Parahin jto,

Tavoittenani on olla klassisen lihaksikas ja kireä sekä lihasmassaan nähden suhteettoman vahva ja kestävä. (Ja muutenkin kaikin puolin mukava heppu :) ).

Eineksiä olen hakenut mm.
-Kahvakuulista
-Kehonpainoharjoittelusta (voimistelu)
-Voimannostosta
-Painonnostosta
-Kehonrakennus (erityisesti ravintopuoli)
-Crossfit
-Tsatsouline, Waterbury, Poliquin, jto, ...

Mutta miten hitossa kaikesta tästä saisi sen sopan keitettyä?

Jos siis nyt painan 83kg ja rasvat on siinä 10-15%, niin miten harjoittelen pitkäjänteisesti niin, että 1/2 - 1 vuoden kuluttua olen ehkä entistä 5kg kevyempi, mutta vahvempi, kireämpi (alle 10% rasvat) ja kestävämpi? Onko tuo mahdollista?

Sellaisia ajatuksia\johtopäätöksiä, joita itse jo olen tehnyt:
-Pääasiassa kokovartalotreeniä vs. monijako
-Pääasiassa tiheällä frekvenssillä vs. harva frekvenssi ja korkea kerta volyymi
-Harjoittelun jaksotus 3-6 vko undulating tai conjugate periodeissa, joissa 1-2 kehitettävää ominaisuuttaa per jakso, muut ylläpitomoodissa.
-eli yhdessä mikro syklissä harjoitellaan kaikkea, mutta vain muutamaa ominaisuutta kehitetään

Se mikä on vielä hämärän peitossa on:
-Miten näitä periodeita sitten pidemmällä aikavälillä lyödään yhteen, eli miten harjoittelu jaetaan pidemmälle aikavälille.
-Miten tähän sitten nivotaan ruokapuoli, kun pitkällä aikavälillä olisi tarkoitus tiputtaa sitä rasvaa. Tarvitseeko plussa ja miinus jaksoja välttämättä niin miettiä, kun haetaan ns. ympärivuoden kireyttä, eikä ns. hetkellistä kisakireyttä.
 
I´am: jep. tai jalkaterät liika eteen ja kapee asento.

nousukas: riippuu kuormista, taustasta kaikesta. ei ole yhtä ja oikeeta. jos kehityt, ei juuri vikoja kannata korjailla.

steissi: aika pitkän jutun pitäs noista kirjottaa, joten en siihen nyt tässä kyllä ala. koko setissäsi oli vaan kaksi kysymysmerkillä varustettu lausetta. vastaan ekaan: monimutkaisesti se soppa keittyy, mutta riippuu tavoitteista ja käytössä olevasta ajasta, kuinka helppoa se käytännössä olisi. toiseen kysymykseen vastaan: kyllä se on mahdollista. saako susta sitten kaikin puolin mukavaa heppua onkin sitten jo eri juttu :) lähinnä se muutaman viikon sykleissä kuhunkin ominaisuuteen panostaminen ja muiden ylläpitäminen on se key idea tossa. ei kannata hylätä mitään pitkäksi aikaa, jos monipuolinen haluaa olla. aina se asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen on hyväksi. helpottaa treenien suunnittelussa huomattavasti.
 
Jos jättäis takakyykyn kokonaan veke ja panostais maveen ja etukyykkyyn, esim.
ke: mave,etukyykky
la: etukyykky,askelkyykky/prässi,ojennuksia

Heikointa kohtaa mavessa tai etukyykyssä en osaa sanoa, mut onkos noi askelkyykyt/prässi/ojennukset yleisesti ihan ok apuja? Pitäiskö lauantaina ottaa vielä mavea eri korkeuksilta, vai mitä apuliikkeitä on ees maveen?
 
Varmasti kysytty sen tuhat kertaa, mutta kysytään:

Eli mitkä on parhaat tulokset voimannostossa ja käsittääkseni myös painonnostoa olet harrastanut?
 
tnk: en nää syytä jättää takakyykkyä pois. jos se jätetään kuitenkin, mihin noita apuja sitten tarvit? etukyykyn vai vedon parantamiseen? ojennuksilla nyt ei juuri mitään tee muutenkaan.

rombous: voiman nostoa ei harrasta kukaan. käsityksesikin on melko väärä. mitä ihmettä sä mun tulostiedoilla teet??? sanotaan nyt sitten jk 500, pp 400, mv 500, te 250, ty 300 :D ihme kysymyksiä... mikä teidän kissan nimi on???
 
tnk: en nää syytä jättää takakyykkyä pois. jos se jätetään kuitenkin, mihin noita apuja sitten tarvit? etukyykyn vai vedon parantamiseen? ojennuksilla nyt ei juuri mitään tee muutenkaan.

Etukyykkyyn noita apuja tarkotin. :) No en jätä sit takakyykkyä pois, mutta mites noi maven avut? Mitä kaikkia apuja siihen on, muita kuin eri korkeuksilta vetämiset?
ke: mave,etukyykky,?
la: takyykky,julle,?
 
miten nilkkoihin saisi lisää liikkuvuutta? Toissapäivänä yritin saada vähän tekniikka neuvoja tolta TNK:lta mutta se mun kyykkyräpellys näytti niin vammaiselta että hänkin rupes vaan nauramaan:(
asia on siis vakava:D
 
miten nilkkoihin saisi lisää liikkuvuutta? Toissapäivänä yritin saada vähän tekniikka neuvoja tolta TNK:lta mutta se mun kyykkyräpellys näytti niin vammaiselta että hänkin rupes vaan nauramaan:(
asia on siis vakava:D

miks nilkkojen pitäis liikkua kyykätessä? laskeutuessa kantapäät nousee vai ilmaan? ja jos nousee, sanoisin johtuvan jostain muusta kuin jäyköistä nilkoista.
 
miks nilkkojen pitäis liikkua kyykätessä? laskeutuessa kantapäät nousee vai ilmaan? ja jos nousee, sanoisin johtuvan jostain muusta kuin jäyköistä nilkoista.

jto taas oli sitä mieltä että kyseessä saattaa olla jäykät nilkat ja siltä se tuntuukin.
 
no riippuu nyt siitä, millasta kyykkyä tehdään. jos halutaan mahdollisimman paljon rautaa ylös, ei niiden polvien tulee matkustella kauheen eteen ja tällöin sitä liikkuvuutta ei niin kaivata. sääri pysyy lähes pystysuorassa. jos taas halutaan kyykätä enempi body-meiningillä se liikkuvuus on hieman tärkeempää. jalkaterien tulis kuitenkin osottaa hieman ulospäin, jolloin päästään istumaan hyvin väliin. ellei polvi liiku yhtään varpaiden yli on ne nelkat melkosen jäykät, mutta toisaalta vaikee nyt sanoa mitään ellei näe videota...eli siis kuvaa tulemaan niin vika löytyy.
 
näätkö jullelle mitään funktiota jos ei takakyykky ole ohjelmassa. onko hyötyä etukyykylle/mavelle?
 
Back
Ylös Bottom