Ave jto!
En saa (tai ainakaan usko saavani) tätä formuloitua tiukaksi kysymykseksi, joten tästä tullee pikemminkin ongelman kuvaus.
Treenitaustani on sellainen, että suht pitkään pumppailin salilla ihan silleen fiilispohjalta (käytännössä sellaista hassua bodailua), mutta viime vuosina (2-3 vuotta) olen tasaisesti siirtynyt enemmän puhtaaseen voimailuun. Lajeina voimanoston eri liikkeet ja painonnoston eri liikkeet. Painonnostoliikkeissä syystä tai toisesta olen tehnyt kaikkia riven variaatioita, mutta en lainkaan ylöstyöntöä, enkä pariin vuoteen oikeastaan punnerruksiakaan. Olkapäät eivät ikinä olleet minulla heikko kohta, joten ne ikään kuin unohtuivat jotenkin jonnekin (!). Nyt olen yllätyksekseni havainnut, että ylöstönnössä olen muutamia kymmeniä kiloja rinnallevetoa jäljessä (ensimmäistä kertaa eläissäni). Rinnalle nousevat painot eivät ole sitä luokkaa, että tämä olisi mitenkään oikeutettua.
Laajemminkin olen havainnut, että etuolkapäistä on voima kaikonnut aika totaalisesti. Sivuilla tuntuu voima pysyneen tempausten ja valojen ansiosta paremmin. Nimenomaan kapealta ja edestä punnertaen painoa ei yhtäkkiä liiku enää juuri lainkaan. Näin yllättäen etuolkapäät mm. tuntuvat penkissä haittaavan heikkoudellaan. Niitä olisi siis tarkoitus vahvistaa jälleen, ettei nyt 1 osa-alue jää ikävästi muilta jälkeen. Pääasiallinen tavoite olisi nimenomaan sen ylöstyönnön parantaminen, mutta yleistä voimaahan tällainen sunnuntaitreenailija oikeasti hakee.
Ongelman ydin tuntuu olevan penkin ja painonnostoliikkeiden yhdistäminen. Tiedän toki, että tähän ei mitään yksiselitteistä ratkaisua ole, mutta haluaisin laahata sitä penkkiä edelleen mukana, mutta saada nimenomaan työnnössä tulosta ylöspäin.
Eli nyt kysymyksiä: kuinka paljon kannattaa panostaa puhtaasti lajinomaiseen ylöstyöntöön, kuinka paljon esim. punnerrusta tai vauhtipunnerrusta? Jos työntöjä ja punnerruksia ottaa mukaan nykyiseen ohjelmaan, millaisilla kuormituksilla kannattaa liikkua, ettei tuki itseään totaalsiesti? Entä penkki? Tällä hetkellä penkkaan 2 kertaa viikossa ja lisäksi kerran viikossa vedän kapealla. Kannattaako näitä vähentää? Nimenomaan se kapea tuntuu työstävän olkapäitäkin aika lailla, siispä pitäisin sen mielelläni mukana. Leveä taas on mulla aika leveä, rinnan osuus on hyvin, hyvin suuri nostoissani. Onko liikaa ottaa noita työntöjä ja punnerruksia penkin kanssa samana päivänä, ja kannattaako ottaa mielummin kapean vai leveän penkin päivänä, jos täytyy valita? Tällä hetkellä vedän aika peruskautta, ja pidän niitä kevyitä viikkoja kyllä. Onko tässä hienoa tapaa yhteensovittaa tällaista kokonaisuutta?
Tuli vähän tajunnan virtaa. Kiitän kohteliaimmin kaikesta avusta.