Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos leukoja tekee 2X viikossa, mikä seuraavista on paras vaihtoehto?:

a) Samat sarjat ja toistot ja painot molemmilla kerroilla
b) toinen treeni nopeustreeninä, tyyliin vaikka op*jotain räjähtävästi
c) toinen treeni eri painoilla ja toistoilla ja sarjoilla hieman korkeammalla progressiolla(vai mites se sanotaan, kuitenkin vähän raskaampana)
d) toinen treeni eri painoilla ja toistoilla ja sarjoilla, sarjapituudet vaan paljon pitempinä, kuitekin sama yhtä "raskaana" kuin edellinenki treeni (katso selite ylempää )
e) toinen treeni eri otteella
f) joku muu, mikä?
 
Parahin jto. Teen pikkuhiljaa paluuta voimailun pariin sydänlihastulehduksen jälkeen. treeni taukoa tuli yli 6kk. aloitin ihan perus bodailulla 5vko ja tämä viikko on ollut vapaa treenistä.ajattelin tehdä voimien palautukseksi seuraavaa kiertoa:

vko1:3x5
vko2:2x5
vko3:max5
vko4:kevennys
vko5:3x3
vko6:2x3
vko7:max3
vko8:kevennys
vko9:max1
käyttäisin tätä kahden kierron ajan kaikissa voimannosta liikkeissä. miltä vaikuttaa?
 
tossa oletettavasti 2*5 tehdään isommalla romulla kuin 3*5 jne? vaikee sanoa nyt mitään erityistä, mutta ihan lepposa perussettihän toi on. tosin noi toistomaksimit voi olla aika tiukeita tollasen pöpön jälkeen. en myöskään tekis niitä ihan viimeseen asti, vaan jättäsin sen toiston verran varastoon.

voimanosto kirjotetaan yhdellä N:llä.
 
Onko sulla ollut ongelmia kyynärvarsien kanssa?

Itsellä nimenomaan tuo kuvan nro.4 oleva käden lihas http://www.exrx.net/Muscles/WristFlexors.html tuntuu vammailevan aina välillä: Viimeksi se ei ollut kipeä ollenkaan (ke) ja nyt taas penkissä tuli älyttömän kipeäksi, ei mitään väliä onko rannesiteitä tai ei kipu tulee kuiteskin (ei aina) penkissä ja dipeissä muttei missään muissa liikkeissä. Jotenkin aina huomaan että siitä kohta käsi "turpoaa" ja verisuonet aina ihan pinnassa ja jännittyneen oloinen muutenkin.

Jostain syystä paranee kun tein sen perään hammer-kääntöä kässäreillä joka tuntunee vähän oudolta? Jotain hyviä venytyksiä kädelle vai onko se taas jätettävä penkkiohjelma väliin vammakäsien vuoksi.
 
vaikka kiipeilyä harrastan ja treenejä tulee parhaimmillaan 6 viikossa à 2-4h, ei mulla juuri oo ollu siellä puolella tukkoja. melki enempi keskiselässä sitten. uskosin, että toi koukistaja on vaan pinkee ylirasituksesta tai toistuvasta huonosta asennosta esim. penkatessa. suosittelen hierontaa, venyttelyä, vahauskonetta ja ranteen asennon tarkastamista penkissä pystympään.
 
Morjens! Olen tässä joku kuutisen viikkoa testaillut boulderointia sisätiloissa, ja laji on kyllä jo tässä vaiheessa vienyt mennessään. Olen käynyt pari kertaa viikossa boulderoimassa ja neljä kertaa viikossa salilla. Tekisi mieli laajentaa tota boulderointia kolmeen kertaan viikossa, mutta en haluaisi toisaalta vähentää salikertoja, koska olen niin tykästynyt 2-jakoiseen. Vähän on ollut suunnitelmissa HST. 4 salia ja 3 kiipeilyä lienee kuitenkin ihan liikaa, varsinkin dieetillä! :D Onko mitään hyviä ehdotuksia tai omia kokemuksia?
 
jos haluut kehittyä kiipeilijänä panostat siihen ja jos puntissa panostat siihen :D

ei se 2-jakonen mee pilalle, vaikka teet 3krt/vko puntin ja saman verran kiipeet.
 
kiipeily varsinkin negoilla nappaa selkään, hanskoihin ja forkkuihin aika paljon, joten niitähän vois sitten hieman jättää vähemmälle huomiolle punttitreeneissä. Keksivartalokin saa kiivetessä aika hyvin kyytiä.
 
jos haluut kehittyä kiipeilijänä panostat siihen ja jos puntissa panostat siihen :D

ei se 2-jakonen mee pilalle, vaikka teet 3krt/vko puntin ja saman verran kiipeet.

Mutta kun mä haluun kehittyy molemmissa! :itku: ;) No joo, suunnittelin, että koittaisin tosiaan tota 2-jakoista yhdeksän päivän kierrolla, mutta tekisin sarjat vähän enemmän piippuun asti.
 
nr1: apuliikkeenä ojentajille tai rinnalle tai pääliikkeenä. riippuu käyttötarkotuksesta. en jättäs normaalipenkkiä kuitenkaan pois.

rapid:
mee vaikka jaksottain sillai, että painotat pari kolme viikkoa kiipeilyä enempi ja sitten toisinpäin. kannattaa muutenkin karsia sieltä puntin puolelta semmoset päällekkäisyydet ja höpöhöpöliikkeet.
 
Hohhhhhh!!! Luin koko threadin läpi, voin sanoa että ei sujunut ihan yhdessä päivässä. :D Suuret kiitokset jto:lle kaikista vastauksista ja sitten heti lisää kysymyksiä, mitä tässä on herännyt matkalla.

Eli jossain välissä usein puhuttiin kirjoittamistasi artikkeleista ja ohjelmista. Nyt kun tässä lukuinto ja oppimisinto on päällä, niin missähän päin tuotokset mahtavat majailla? En Saken sivuilta niitä löytänyt.

Jullea eli hyvää huomenta -liikettä on myös täällä sen verran kehuttu, että kai se on otettava ensimmäistä kertaa ohjelmaan. Minkälaisilla painoilla tuota suurinpiirtein pitäisi tehdä suhteutettuna kyykkyyn tai suorin jaloin vetoon?
 
Tuolta mimmien puolelta yritinkin jo kysellä, mutta ei ainakaan vielä ole vastattu, joten..

Yritin haulla etsiä jotain mainintaa tai esimerkkiä 1-jakoisesta voimaohjelmasta, mutta löysin juttua vain 2- ja 3-jakoisista ohjelmista. Päteekö samat asiat tuollaiseen koko kroppa 3xvko hommaan? Siis voisiko sellainen olla ihan toimiva ajatus vai olenko ihan hölmö, kun kehtaan edes kysyä moista :D ?

edit: etsin taas lisää ja älysin nyt katsoa tuon single factorin.. ilmeisesti siis pystyy ja kannattaakin tehdä myös 1-jakoisella... pitää lukea lisää sieltä. Hölömö mikä hölömö..
 
kmc: kyllä ne siellä edelleen ovat. linkkejä en laita, kun ei ole soveliasta. artikkelit- otsikon alta ne kuitenkin löytyy. jullen raudat riippuu suoritustavasta, mutta jos se tehdään siihen 45 asteen kulmaan saa siellä olla hyvinkin runsaasti romua. sanotaan nyt vaikka 80% kyykyn raudoista esim.

hista: muuttelisin kyllä yksjakosessakin niitä harjotussisältöjä liikkeiden suhteen, vaikka pysyis saman lihasryhmän sisällä.
 
Terfe!

Nyt on penaohjelma vedetty läpi, ennätystä ei tällä kertaa tullut.
Syyksi veikkaan omaa tyhmyyttä (en löysänny apuja tarpeeksi).

Rinnalta lähtö näyttää olevan se minun ikuinen ongelma:(

Olenkin nyt miettinyt, että jos tuohon panostaisi seuraavassa nousussa. Jos tekisi toistot stopista?Ainakin ns.peruskaudella.

Noita oteleveyksiä vaihdellessa olen huomannut että "heikoin" otteeni on ns.medium-levyinen...mietinkin että panostaisinko siihen kapean penkin sijaan?

Eli kun penkkitreenien osalta viikko on tälläinen nykyään:
ma:pp
+vinop
+olkapäät (vipunostoja)

to:kapea pp
+ranskalainen
+yläselkää
+hauista jos jaksaa

Niin, olisko järkevää muuttaa tuohon kapean pp:n tilalle se medium pp?kapeaa voisi sitten ottaa apuna, niinku aiemmin olet neuvonu (3x3-6, aina pääliikkeen päälle).
Mietityyttää vain että miten ton mediumin pitäs järkevänä?sama homa kuin kapeessa, vai jotenkin muuten?Jos nyt ylipäätään siihen järkeä panostaa.
Ylärinta on toinen heikkous, tai siis vinopenkki on aika heikkoa...hmm, vaikeaa?Kannattaako siihen panostaa sen kummemmin?Tuota rinnalta lähtöä lähinnä silmällä pitäen...

Löysin myös tälläisen ohjelmarungon, tämä siis normaali penaan:

viikko 1: 3x6x75%
viikko 2: 4x6x75%
viikko 3: 5x6x75%
viikko 4: 6x6x75%

viikko 5: 3x4x80%
viikko 6: 4x4x80%
viikko 7: 5x4x80%
viikko 8: 6x4x80%

viikko 9: 3x80%, 85%, 90%
viikko 10: 2x85%, 90%, 95%
viikko 11: max

onko tässä mitään järkeä?minua eäilyttävät asiat ovat samalla painolla peräkkäisinä viikkoina tekeminen(joeskopec alkaa kummitella:rolleyes:), ja ennenkaikkea tuon lopun "lyhyys", eli ns.piikkaus on lyhyt.
Olen nyt vetänyt läpi nuo perus 5x5 ja sitten sen vaihtelevamman prosenttiohjelman, molemmat oli hyviä...mutta vaihtelua kaipaan taas:)
Tuo saattaa tosin olla sinunkin väsäämä tuo prosenttihomma, itse törmäsin siihen jossain treenipäivyrissä.

Tässä pari viikko treenaan nyt jotain höntsäilyä, ja sitten taas aloitan jonkun ohjelman...eli pieni kevennys on nyt paikallaan.
 
Back
Ylös Bottom