Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
mites tulit siihen tulokseen, että hartiat on heikot? ja jos ne etulohkot vielä on painottuneet.

Elikkäs isoilla painoilla noston vakaus kärsii, siis kun mennään yli 80% painoihin.
Muistin sitten jonkun,olikohan Selkäinahon Saken sanoneen joskus että tuo on merkki olkapäiden heikkoudesta?

Voin olla väärässäkin:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bravo: jos ylikuormitusperiaatteen mukaan on treenannut, se kevennys ennen kisaa on aika yksilöllinen. jotkut tekee viimesen kovan treenin viikkoa ennen kisaa esim. alotuspainona, jotkut taas keventää jopa 3 vkoa ennen kisaa. tää kaikki on taustasta kiinni. yleisohjeena sanosin, että vipa viikko kannattaa lepäillä sillä meiningillä, että tuntus liika kevyeltä. sitten esim. keskiviikkona teet jonkun herättävän treenin, jossa ei mennä yli 70%:n rautojen. esim. joku 3*2*65%.

hunter: mites se vakaus siis kärsii? tärisee, kääntyy nostolinja naamalle???
 
Miten ehkäistä forkkujen tulehtumista? Meinaavat alkaa temppuilemaan, kun roikottaa valkoista lihaa telineillä tarpeeksi. Venyttely, hierominen, kylmä?
 
Kuinka paljon toi pitkin päivää leuanvetäminen häiritsee muusta treenistä palautumista? Ainakin mun päättelykyvyn mukaan jos treenaa valmiiksi "kovin", niin siihen päälle vielä leuanvedot, niin tulee ylirasitusta? Vaiko onko ideana totuttaa se keho siihen vetämiseen vähitellen volyymiä ja intensiteettiä nostaen?
 
Joni.k: -En ole jto, mutta uskaltaudun huuteloimaan vieraisiin pöytiin :)

Lihashuolto osiolla kyynärpää ongelmaisten ketjussa on ohjeet ns. rullaukseen. Se onpi varsin pätevä konsti ennalta ehkäistä sekä hoitaa forkkujen ylirasitus tiloja. Kovan rasituksen jälkeen kylmä on myös aina hyvästä niille. Oikein tukkoisiin kyynärvarsiin voipi kokeilla triggerpiste painalluksia myös.

Moderaattorina varmaan poistat tämän mikäli koet että huuteloin väärässä ketjussa.
 
Miettyny tätäki kauan mut nyt tupsahti välineet.
Miten muuten jos alkais pitää treenin ohes lisäpainoja nilkois ja ranteis normaalis päivärytmis (kilon painot) niin lisäiskö se perusvoimaa ja/tai lihasmassaa?
Äsh.. äsken mul oli hienot teoriat mut ne unohtu :(
Äiti osti tommoset nii vetäsinpä 20 suoraa molemmil käsil (oli 2kg yhes kädes) nii nyt olkapäät kipeen.
Voisko lihakset tottuu tohon ja suhtautuu siihen kasvaneesee painomäärää niin että vakiinnuttaa perusvoimatason vähän korkeammalle? Näin kasvais maksimivoimat sun muut ohes...?
Toivottavast tajusit :D

e. kyllä tää käveleminen tuntuu vähän raskaammalta
 
Parahin jto, jos kerran viikkoon leukoja meinaa roikkua, niin kun nyt menee 10x3, niin jatkaa nelosilla vai olisiko fiksumpaa systeemiä?
 
hunter: tärinä on vaan hermoston heikkoutta eli se ei anna tarkkaa viestiä. tottumuksella ja ylikuomrien telineistä nostoilla se lähtee. kyykyssä hyvinkin hyvä apu. jos tanko lähtee naamalle ja kyynärpäät leviää, kyse on ojentajien heikkoudesta suhteessa hartioihin.

joni: palauttavat hapottomat (!) ranteenpyörittelyt, itsetehty hieronta venytyksessä (ranne ojennettuna), tärinähoito vahauskoneella, trigger-pistepainelu, sormien ojentajien treenit... siinäpä itse käyttämäni keinot. ei ole ollut koskaan tulehdusongelmia, vaikka esim. nyt on 5 päivää putkeen tullut kiivettyä aika suurilla tehoilla, hapoilla ja volyymeilla.

weak: riippuu kaikesta muusta. jos teet muissakin treeneissä selkää paljon, tietenkin se hidastaa palautumista. lisäksi se saattaa vaikuttaa penkkiin ja muihin ojentajatreeneihin, mutta myös päinvastoin. kun annostelet sitä määrien lisäystä kohtuudella, pääset helpommalla. joka tapauksessa se homma voi ekat pari viikkoa tuntua kovalta työltä, mutta sitten pitäs helpottaa, kun kroppa tottuu.

murentaja: ei mitään vaikutuksia perus- saati sitten maksimivoimaan. teoriassa saattaa jopa alentaa hermoston syttymiskynnyksiä. kestävyystreeneihinkin aika huonoja IMO. rikkovat vaan juostessa nivelet jne. lyöntitreeneissä ok, kunhan ei päästä liika rennoksi edessä, ettei kiertäjäkalvosin mee.

marchi: kerta viikkoon on aika vähän, mutta kyllähän sityä kehitystä sillaikin tulee. vetele nelosia sillon, kun alkaa mennä aika hyvin. jos on tiukkaa, pudota seuraaviin sarjoihin taas kolmosiin jne. esim. treeni, kun vitosiakin menee: 3,3,4,4,5,5,5,4,4,3. eli vaihtelua vaan. kun menee pari kutosta hyvin, ala käytteleen lisäpainoja sillon tällön. vetelisin kyl useemmin kuin kerta viikkoon.
 
Elikkäs tämmönen ohjelma (repäisty täältä pakkikselta, en nimeä muista):

1pvä

Istumaannousu selinmakuulta 2-3 x 15 - 20/sama/sama
Maastaveto 5-6 x 8/ 5-6 x 6/ 5-6 x 4
Ylätaljaveto eteen 5-6 x 8/5-6 x 6/5-6 x6
Hauiskääntö tangolla 5-6 x 8/5-6 x 6/5-6 x 6

2pvä

Jalkojennosto roikkuen 2-3 x 15 - 20/sama/sama
Penkkipunnerrus 5-6 x 8/ 5-6 x 6/ 5-6 x 4
Punnerrus niskan takaa 5-6 x 8/5-6 x 6/5-6 x6
Ranskalainen 5-6 x 8/5-6 x 6/5-6 x 6

3pvä

Vatsaliike taljalla 2-3 x 15 - 20/sama/sama
Jalkakyykky 5-6 x 8/ 5-6 x 6/ 5-6 x 4
Reisikoukistus 5-6 x 8/5-6 x 6/5-6 x6
Pohjeliike seisten 4 x 12/4 x 10/ 4x8

Kolmen kuukauden mittanen ohjelma. Toistojen määrä per treeni vaihtelee neljän viikon välein.Tarkoitus on siis lisätä joka treenissä pääliikkeeseen(mave, penkki, kyykky) rautaa.
Ongelmakohta on penkkipäivän ranskalainen. En ole koskaan tykännyt mokomasta liikkeestä, joten kysymys kuuluu voisiko sen korvata esim. kapealla penkillä vai onko minun opeteltava elämään moisen liikkeen kanssa.
 
ensinnäkään en koskaan suosittelis tekeen vatsaa ennen kyykkyä tai vetoa. muutenkin tossa ohjelmassa on aika paljon säätöä. riippuen tietenkin, mitkä on tavoitteet. ranskalaisen kyl voi mieluusti korvata kapeella penkillä. tosin penkkaisin pari kertaa viikossa.
 
ensinnäkään en koskaan suosittelis tekeen vatsaa ennen kyykkyä tai vetoa. muutenkin tossa ohjelmassa on aika paljon säätöä. riippuen tietenkin, mitkä on tavoitteet. ranskalaisen kyl voi mieluusti korvata kapeella penkillä. tosin penkkaisin pari kertaa viikossa.

Mikä friikki mä olen, kun mulla on sellasia kokemuksia, että kun olen tehnyt esim. jalkojennostoa leuanveto tangossa, niin on ollut jämäkämpi fiilis keskivartalossa kun on sitten ruvennut tekemään esim. RV:tä.
 
ensinnäkään en koskaan suosittelis tekeen vatsaa ennen kyykkyä tai vetoa. muutenkin tossa ohjelmassa on aika paljon säätöä. riippuen tietenkin, mitkä on tavoitteet. ranskalaisen kyl voi mieluusti korvata kapeella penkillä. tosin penkkaisin pari kertaa viikossa.

Tavoitteena on siis hommatta lisää tuota voimaa. Elikäs vatsat siis siihen treenin loppuun viimeseksi liikkeeksi + toinen penkkipäivä, jos oikein ymmärsin?
 
Mikä friikki mä olen, kun mulla on sellasia kokemuksia, että kun olen tehnyt esim. jalkojennostoa leuanveto tangossa, niin on ollut jämäkämpi fiilis keskivartalossa kun on sitten ruvennut tekemään esim. RV:tä.

Mulla sama homma ollu. En siis todellakaan piiskaa ittestäni kaikkea irti näissä vatsoissa
 
pertti ei sitten oo tehnyt kunnolla. eiköhän se nyt aika loogista ole, että väsynyt lihas ei ole oikeasti jämäkkä, vaikka semmonen turpee olo saattaakin olla. en esim. lähtis koskaan tekeen kovia juoksuvetoja kovan jalkatreenin jälkeen tms.

artsi: jep. ja miksi et tekis massua kunnolla... ne on todella tärkee lihasryhmä.
 
Mulla sama homma ollu. En siis todellakaan piiskaa ittestäni kaikkea irti näissä vatsoissa

siis ennen suoritusta tehdessä? joo ite ainakin otan etukyykkyä/vast joka ottaa vatsoihinkin ja saa paikat lämpimäks -> pysyy paketti huomattavasti paremmin kasassa lämpimillä tukilihaksilla.

sitä ihmettelen kun pari voiman ostajaa rullailee parinkympin levyt selän päällä voimapyörää ennen koviakin kyykkysarjoja yms. kai se on niille vaan kevyttä :D
 
no lämmittelyt on nyt ihan asia erikseen, mutta kun ne oli merkitty tuohon ohjelmarunkoon, mä näen ne aina työsarjoina. kuten sanottua, en nää kovinkaan paljoa järkeä tehdä keskivartaloa ennen vetoa tai kyykkyä.
 
Mitä lihaksia kannattaa lämmitellä ja venytellä ennen maastavetoa? Ja kannattaako aloittaa reeni maastavedolla, sijoittaa se reenin keskelle vai peräti loppuun? Jos siis reenissä on muitakin liikkeitä selälle ja joitain liikkeitä muille pienille lihaksille.
 
Back
Ylös Bottom