Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt vituttaa kovaa ja apuja jatkon suhteen kaivataan...
Eli vanha penkkiennätykseni oli 120kg, tehty joskus kesällä. Nyt olen tuolla jto:n 5x5-ohjelmalla tehnyt ja tänään oli vuorossa viikon 10 maksimitesti... Tulos: 115kg. :wtf: Okei, ymmärrän kyllä ettei aina voi tulokset nousta, mutta... Ei kai niiden nyt noin pitäisi laskea. Kysymys kuuluu, miten tästä ohjelma loppuun? Ensi viikolla olisi se maksiminvakautus 2x2x90%, 3x1x95%, 2x2x90%. Laskenko nyt sitten prosentit tämän uuden LASKENEEN ennätyksen mukaan vai alkuperäisellä? Tein vielä lopuksi tänään 19 toiston sarjan sotilaspenkkiä 80kg:lla kun vitutti niin ankarasti.... Eli viisammat, kuinka tästä eteenpäin ja ajatuksia siitä, mikä meni pieleen?

Ps. Murentaja: Sinuna en murehtisi yhtään tuosta penkistä. Itse painan sinua n. 20kg enemmän ja olen 5 vuotta vanhempi, enkä silti nosta penkistä yhtään enempää... :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MikuJ:

Millä raudoilla teit viimeiset treenisi?

vko 6: 5x85, 90, 95, 102,5, 100
vko 7: 5x87,5, 92,5, 100, 4x105, 2x105
vko 8: 2x3x90, 2x2x115
vko 9: kevyt
vko 10: maksimikokeilu. lämmittelyjen jälkeen 2x100, 1x115 ja kaksi epäonnistunutta yritystä 120kg:lla.

Eli kevensin hieman tuota jto:n ohjelmaa viikoilla 7 ja 8. Jätin siis hieman toistoja pois, koska tuntui melko raskaalta. Viikolla 8 olisi pitänyt tehdä parhaimmillaan 5x110, mutta en edes yrittänyt koska jo 5x105 oli työn takana viikolla 7.

Miten voimanlisäämiseen tähtäävässä treenissä syöminen eroo lihaksen kasvuun tähtäävästä treenistä vai erooko? Eli siis jos haluan saada tulokset nouseen mutta en massaa nii miten toi syöminen periaattessa toimii? Syödäänkö kulutuksen tarvitsema kalorimäärä vai yli kulutuksen?

MikuJ:

Eipä nuo treeniraudat 120 enempään välttämättä kyllä riittäisikään. Otit kuitenkin 2*2*115 joten se failure 120:stä lienee ollut vain huono päivä tms. Itselläni tuollainen 2 viikon tauko reippaammista sarjoista (vko 8 -->10) vie kyllä terää pois ja tarvitsen jonkinlaista herättelyä ennen maksimia.

Punnertelitko jotain muuta ohjelman aikana kuin nämä varsinaiset 5*5 sarjat kerran viikossa?

Eli siis jos haluan saada tulokset nouseen mutta en massaa nii miten toi syöminen periaattessa toimii? Syödäänkö kulutuksen tarvitsema kalorimäärä vai yli kulutuksen?

No kyllähän tuon keksit itsekin. Älä syö niin paljoa että paino nousee. Terveellistä urheilijasapuskaa vaan. Jos tuntuu ettei saa syödä tarpeeksi niin treenaa enemmän jolloin saat syödäkin enemmän.

MikuJ:

Eipä nuo treeniraudat 120 enempään välttämättä kyllä riittäisikään. Otit kuitenkin 2*2*115 joten se failure 120:stä lienee ollut vain huono päivä tms. Itselläni tuollainen 2 viikon tauko reippaammista sarjoista (vko 8 -->10) vie kyllä terää pois ja tarvitsen jonkinlaista herättelyä ennen maksimia.

Punnertelitko jotain muuta ohjelman aikana kuin nämä varsinaiset 5*5 sarjat kerran viikossa?
Totta, mutta en kuitenkaan olisi uskonut että ennätys sentään laskee... Ehkä oli vaan huono päivä.
Tein joka viikko siis penkin tuon ohjelman mukaan ja eri päivänä nopeuspenan.
Mitäs mieltä olette, miten tästä kannattaa jatkaa?

:offtopic: Pyranha, hyvää luettavaa toi sun blogi ja hyviä videoitakin mukana. Lisää vaan. :thumbs:

Totta, mutta en kuitenkaan olisi uskonut että ennätys sentään laskee... Ehkä oli vaan huono päivä.

No ennätyshän itsessään ei koskaan laske, siitä sana "ennätys" :D

Päivän kunto vaihtelee ja se pitää vain hyväksyä, turhan sitkeässä monella se ajattelu että kunto on juuri niin hyvä kuin edellinen treeni oli. Hermot siinä menee jos noin ajattelee.

Tein joka viikko siis penkin tuon ohjelman mukaan ja eri päivänä nopeuspenan.
Mitäs mieltä olette, miten tästä kannattaa jatkaa?

Mä en itse tekisi viikon toista treeniä nopeutena jos ei olla maksimikaudella. Varsinainen penkkitreeni voisi olla pino kolmosia tai nelosia jollain toteuttamiskelpoisella progressiolla.

Toisessa treenissä ottaisin eri oteleveydellä ja sarjapituudella. Vaikkapa kapeaa ja käsipainopenkkiä 2*8-12 kumpaistakin. Jälkimmäiset noudattelisivat myös ensimmäisen treenin progressiota. Kevennys kerran kuussa.

:offtopic: Pyranha, hyvää luettavaa toi sun blogi ja hyviä videoitakin mukana. Lisää vaan. :thumbs:

Kiitos. Mä jatkoin juttua tuolla vippien treenipäivyrin puolella. Yllättän paljon viewsejä siihen nähden että tulokset ovat toistaiseksi varsin perustasoa..

nousiko sarjaenkat? jos, niin sillon kyse oli vaan huonosta päivästä tms. jos ne sarajat menee eteenpäin, on homma toiminut ok. joillakin ne liian tiukat vitoset siinä perusjakson loppuvaiheessa on liikaa ja se saattaa viedä leikin hieman yli. tossa teit 4 ja 2 *105, joten se selkeesti oli liikaa. tossa vaiheessa ois voinu keventää jo tai vaihtaa lyhempiin. piditkö kevyet viikot missä väleissä perusjaksolla?

en mä ite pidä tota minään ideaalina systeeminä, vaan tein pyynnösgtä oman version joskus. peruskaudella tekisin ehdottomasti 2-3 treeniä viikossa ja eri leveyksillä.

en mä ite pidä tota minään ideaalina systeeminä, vaan tein pyynnösgtä oman version joskus. peruskaudella tekisin ehdottomasti 2-3 treeniä viikossa ja eri leveyksillä.

Eli mihin suuntaan tätä rukkaisit? Pakko yrittää tingata vielä tarkennusta :D

Eli tässä 5x5 ilman piikkausta:

Week1 5*5*70 + nopeus pena 75%
Week2 5*5*73 + nopeus pena 75%
Week3 5*5*75 + nopeus pena 70%
Week4 5*5*78 + nopeus pena 70%
Week5 Kevyt viikko esim. 3*4*65, 3*3*70
Week6 5*5*80 + nopeus pena 75%

Week7 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83 + nopeus pena 65%
Week8 Kevyt viikko esim. 3*4*65, 3*3*70
Week9 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85 + nopeus pena 65%
Week10 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85 + nopeus pena 65%

Week11 Kevyt viikko esim. 3*4*65, 3*3*70

Varsinaisesta 5x5-ketjusta olen ymmärtänyt, että tuo toinen treeni eli nopeuspäivä olisi hyvä tehdä kisa/testiotteella ja muut kapeammalla. Siis viikon eka treeni kämmenen leveys kapeammalta. Kun lisätään vielä kolmas treeni, niin se olisi kapeaa penkkiä. Nopeuttako sekin, vai ainakin välillä voimaa vähän ekaa treeniä kevyemmin?

Kun sanot, ettei 5x5 ole mielestäsi ideaali, niin oletan, että laittaisit ainakin alkuvaiheeseen vaihtelua sarjojen pituuteen ja määrään? Mitä jos muuttaisi vaan tuosta ensimmäiset kuusi viikkoa vaihtelevammaksi, ja hyppäisi sitten vitosten jyystämiseen?

Lypsämistähän tää on, tiedän, mutta about kaiken täältä luettuani en malta olla vähän tinkaamatta :D

lypsämistä tai ei, mä en tingi. kunhan kirjotan.

nopeustreenit kannattaa olla hermostollisen vaikutuksensa takia IMO kisaleveydellä tehtyjä. nopeustreeni voi olla viikon toinen harjoitus, mutta panostaisin kuitenkin pääasiassa ainakin kahteen leveyteen esim. raskas päivä keskileveellä, kuten sanoit ja nopeus kisaleveellä. kakkospäivänä voi tehdä kapeeta avuksi myös mm. vinopenkillä. jos nyt edes hieman tota muokkais, se vois mennä tällai:
1. 4*6*70, 8*60
2. 4*6*75, 8*65
3. 4*6*77, 8*67
4. 4*6*70
5. 6*4*77, 8*67
6. 6*4*80, 8*70
7. 6*4*83, 6*73
8. 6*4*77
9. 3*3*88-90
10. 3*3*90-95
11. 3*90, 93, 95-100, 90
12. 2*3*70, 3*2*75-80
13. 1max
14. 1max

9-11 vkojen isot raudat on aikalailla kiinni nostajan kunnosta. pääsääntönä edelleen on jättää hieman varaa. yleisesti penkissä voi käyttää hieman suurempia prossia kuin kyykyssä, mutta tää on kaikki kuitenkin yksilöstä kiinni. tiedän voimatyyppejä, jotka tekee kyykyssä 5*90% ja penkissä vain 3*90%, vaikka vois olettaa toisinpäin.

nousiko sarjaenkat? jos, niin sillon kyse oli vaan huonosta päivästä tms. jos ne sarajat menee eteenpäin, on homma toiminut ok. joillakin ne liian tiukat vitoset siinä perusjakson loppuvaiheessa on liikaa ja se saattaa viedä leikin hieman yli. tossa teit 4 ja 2 *105, joten se selkeesti oli liikaa. tossa vaiheessa ois voinu keventää jo tai vaihtaa lyhempiin. piditkö kevyet viikot missä väleissä perusjaksolla?
Kyllähän tuo tosiaan vähän liian tiukka oli. Miten sun mielestä kannattaa tästä jatkaa, millä raudoilla teen tuon maksiminvakautuksen? Vai kannattaako nyt tehdä jotain ihan muuta?

lypsämistä tai ei, mä en tingi. kunhan kirjotan.

nopeustreenit kannattaa olla hermostollisen vaikutuksensa takia IMO kisaleveydellä tehtyjä. nopeustreeni voi olla viikon toinen harjoitus, mutta panostaisin kuitenkin pääasiassa ainakin kahteen leveyteen esim. raskas päivä keskileveellä, kuten sanoit ja nopeus kisaleveellä. kakkospäivänä voi tehdä kapeeta avuksi myös mm. vinopenkillä.

Iso kiitos. :worship: Vastaamisessa sulla taitaa olla aika usein voluumia ja nopeutta samana päivänä :D

Mitä tuumit tosta kolmesta treenistä? Ottaako siinä kapeeta apuna nopeuspenkin päälle vai tekeekö sitä omana päivänään?

Onko "hermotus" nimenomaan koko kropalla kerrallaan, vai voiko esim. jalat olla "hermotettu" vaikka perus juoksukestävyyteen kun taas penkkipunnerruslihat maksimivoimaan?

Tuli vaan mieleen, kun melkeen 3vk tauon jälkeen(ja osa tosta kuumeessa, loput muutenvaan lievästi kipeenä) tuli mentyä salille, niin eniten juuri kyykyt paino suhteessa vanhoihin romuihin. Tolla tauolla tosiaan tullut aikas paljon pyöräilyä kouluun, keskustaan ja kämpille ja vastaavaa, jotain reilun 3kilsan siivuja per matka. Jos mun jalat ois alkanu vähän hermottumaan jotain ihan muuta varten, kuin maksimikyykkyä...

miku: melkein ottasin semmosen klassisen piikkauksen tuohon. ota suht hyviä kolmosia pari vkoa, sit kakkosia ja ykkösiä lopuksi. jätä varaa hilkku. noiden välissä aina kevyt vko.

weak: hermosto liikuttaa sitä lihasta, mitä aivot käskee. ihan hyvin voi ukko juosta 3500m cooperissa, kyykätä 70kg ja penkata 150kg.

suomi: eipä ne mun tulokset oo nähdäkseni tarpeellisia julkistaa. vedän leuan +35 kilolla 2cm:n listasta sormilla roikkuen, joten olkoon se yks tulos :)

itä-suomessa pääasiassa. yleensä maalis-marraskuussa ulkona, ellei sada. kunhan plussan puolella on. sisällä lähinnä vaan talvella. erä toki tuttu paikka.

Moro!

Mitäs jto sanoo, meneekö 5x5 ohjelma ihan hakkelukseks jos solttupenkkailee tän viikon?
Ens viikol pitäs vääntää 4x4 mutta sen verran kokeit etten viittis tuhlailla aikaa, ja sitä vierähtää salil. Pihal tommonen ruosteine penkki jos sillä kävis vääntää vähän solttupenaa.

Osaisitkos sanoo miten kannattais solttupenailla ens viikon, joka toinen päivä(?) ja millasilla sarjoilla? :)
Menipä äsken 20 toistoo omal painol, taitaa olla sarjakestävyys parempi mulla kun isoil painoil lyhkäsempiä.

Tervehdys JTO. Onko sulla heittää mitään kommenttia siitä, että millainen vaikutus on, jos ottaa perusvoimakaudella nopeita isku- ja potkusarjoja (3 kpl) aina sarjojen (penkki, kyykky, leuka, rvv) välissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom