Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
viikkoja ovat juu, mutta kukaanhan ei niin määrää. ihan hyvin kierto voi olla 5 pvää tms., jos tuntuu, että viikossa menee paikat löysiks. toi on sellanen leppoisa siirtymäpiikkaus, eli uskosin, että toimii sen kummemmin rasittamatta.

kyykyn ja vedon voit piikata sillaikin, että vuorokerroin meet niissä ykköseen ja sen jälkeen pari työsarjaa perusvoiman ylläpitoon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä selvä. Seuraa jatkokysymys: kannattaako ohjelmajako ja apuliikkeet pitää samana kuin normaalistikin, toki apuliikkeitä tarpeen mukaan keventäen?
 
Jto: Onko kyykyn levyeden määrittelyyn mitään vippelis vappelis konstia? Siis joitain perussääntöjä. Uskoakseni mulla on suht levee kyykky reilusti enemmän kuin hartiat toisaalta emmä mikään boudari ole ts. mulla ei ole mitkään leveät hartiat ja sellasesti klo 10 ja 14 asennossa jalat, jos kellotaulua ajattelee.

No välillä on tehny mieli (siis samalla treeni kerralla) kaventaa ja oon tehny niin ja on tuntunut, että menee paremmin. Tänään mieheni sanoi, että voisit kokeilla vähän kapeammalta ja nyt taas tuntu , että energia loppuu aiemmin ja sit kun tein taas levemmältä se tuntui varmemmalta. Siispä kysyisin onko mitään konstia määritellä sopiva kyykyn leveys itselleen vai vain vuosien kokemuksella? Olen 171 cm pitkä ja ei ole mitkään lyhet jalat.

E: siinä kapeammalla kyykätessä tuntui(tänään), että ei käyttäis muita lihaksia kuin takareisiä ja pakaroita. Leveämmällä taas tuntui, että olis saanu kokonaisvaltaisemmin jalat käyttöön.
 
eipä siinä mitään matemaattista tai antropometristä keinoa ole. jos kapeesta siirtyy leveeseen ja päinvastoin, tulee eri lihaksia käyttöön ja hetken aikaa menee sisäänajellessa. ei siis aina heti voi sanoa, kumpi parempi.
 
hello jto,
elikkä,haussa olisi penkkiohjelma(pikkuveljelle,kohta 18v) jonka pitäisi kehittää SEKÄ maksimivoimaa että kestävyyttä ja vielä nopeuttakin.kyseessä on täysin alottelija,muutamia satunnaisia salikäyntejä lukuunottamatta.tarkoitus olisi treenata vuoden reilun vuoden päästä oleviin testeihin (inttiin,Immolaan erikoisjoukkoihin) ja testeissä on yhtänä lajina penkkipunnerrus,30 toistoa 50 kilolla minuutin aikana.tämänhetkisestä penkkikunnosta ei ole mitään havaintoa,veikkaisin että 40kg voisi tulla muutamia toistoja.
jos jonkinlaista vinkkiä olisi heittää,niin olisimme erittäin kiitollisia :)
 
Onko pikkuveli noin hintelä yleensäkin? Ja millanen on kunto?
Meinaan vaan että jollei ole kroppaa niin ei sinne erikoismieheksi mennä lyhyellä aikavälillä vaikka olis jto valmentajana.
 
erikoismiehet on aika hinteliä...tai siis sellasia nälkiintyneitä koiria, joilla on sikakova kunto :D . hieman nykykunnosta ja lompakon kunnosta riippuen tarjotaan pikkuveljelle cooper 3400m, penkki 40*50kg ja hedelmäveitsisarja vuoden aikajänteellä.
 
jto sanoi:
erikoismiehet on aika hinteliä...tai siis sellasia nälkiintyneitä koiria, joilla on sikakova kunto :D . hieman nykykunnosta ja lompakon kunnosta riippuen tarjotaan pikkuveljelle cooper 3400m, penkki 40*50kg ja hedelmäveitsisarja vuoden aikajänteellä.

En varsinaisesti lihaa tarkoittanut, vaan että onko stkeyttä, kuntoa, perusvoimaa. Mistään aneemisesta pikku nilkistä ei tehdä vuodessa mitään.
Eikä oteta loukkauksena, uskon että veljelläsi rahkeita on vaikka mihin, ainakin jton opastuksella. Kunhan kysyn.
 
Cooper 3400. Mun tapauksessa tarvittaisiin jo Donald Trumppia takaajaksi tohon rahamäärään :D
 
RRKalle sanoi:
Onko pikkuveli noin hintelä yleensäkin? Ja millanen on kunto?
Meinaan vaan että jollei ole kroppaa niin ei sinne erikoismieheksi mennä lyhyellä aikavälillä vaikka olis jto valmentajana.
kyllähän mä sille sanon että älä mene,mutta katotaan nyt.lopullista päätöstä ei ole vielä tehty,mutta jonkinlaista treeniä on vedettävä vaikka menisi mihin tahansa :D
mutta veli on yllättävän vahva siihen nähden ettei varsinaista punttitreeniä ole juuri takana (musta tuntuu että sille on osunut meidän perheen geenit ja lahjat tähän hommaan),ruumiillista työtä tehty jonkin verran.ei ole hintelä.
syksyllä oli cooperissa kiskonu vähän päälle 2500.

eikä oteta loukkauksena :D
 
millä painoilla kannattaa tehdä perinteistä vetoa, seisten itse 10 cm korokkeella, jos mave*1=100kg? n.4 toiston sarjaa. En ole käyttänyt vyötä, mutta vois käyttääkin?!?
 
Alec sanoi:
kyllähän mä sille sanon että älä mene,mutta katotaan nyt.lopullista päätöstä ei ole vielä tehty,mutta jonkinlaista treeniä on vedettävä vaikka menisi mihin tahansa :D
mutta veli on yllättävän vahva siihen nähden ettei varsinaista punttitreeniä ole juuri takana (musta tuntuu että sille on osunut meidän perheen geenit ja lahjat tähän hommaan),ruumiillista työtä tehty jonkin verran.ei ole hintelä.
syksyllä oli cooperissa kiskonu vähän päälle 2500.

eikä oteta loukkauksena :D
eipä ole mikään hyvä cooperin tulos jätkälle. Mäkin JUOKSIN 2600(enpä varmaan nyt olis sellasessa kunnossa, mut luulisin et 2400 menis) ja se on akalle ihan kelpo tulos.
 
kieltämättä 18v poitsulle 2500m on heikko tulos. muistaakseni sillä sai aikanaan seiskan, hyvä jos. itekin olen 3000m juossut hyvinkin epätasaisessa maastossa pururadalla ilman varsinaista juoksuharjoittelua. tylsää puuhaa on se vallan. nyt äkkiä se velipoika treenaamaan tai sitten kirjuriksi jonnekin löysempään joukko-osastoon.

heluna voi vedellä korokkeelta tuntuman mukaan. alottele vaikka 60 kilolla ja kato, miten tekniikka pysyy.
 
Heitämpä tähän väliin semmosen kysymyksen jto:lle, mitä on tullu tässä funtsittua. Eli mikä sun näkemys on siitä, kuinka tollaset perusvoimasarjat tulis suorittaa? Eli kannattaako sitä rautaa yrittää liikuttaa niin lujaa kuin vaan suinkin pystyy? Pitäiskö/kannattaisko/vaikuttaisko noissakin tehdä eroa max/peruskaudella?

Ja minkälaista tapaa suosittelisit yleisesti näissä "bulgaari, 5*5, 3-4->6*6" yms. ohjelmissa, joita oot ansiokkaasti foorumille kasapäin kantanut?:)

Kattelin tuola jossain oli puhetta, että venakotkin vaa "pumppailis energiasäästömetodilla kummempia latautumatta"
 
no varsinainen loppupsyykkaaminen tulis jättää kisaan, sillä sieltä sielun syövereistä kyllä pitäs löytyy niitä ratkaisevia kiloja kovissa tilanteissa.

nopeat solut tekee kunnolla töitä mitä suurempi kuorma on kyseessä. ne tekee töitä myös, jos tehdään kevyemmällä kuormalla suuremmalla nopeudella. esim. parinkympin levy ei paina mitään, jos sitä nostaa hitaasti, mutta jos sitä yrittää liikuttaa mahdollisimman nopeasti, se alkaa painaa. tässä puhutaan nimenomaan siitä liikkeellesaavasta voimasta, ei kiihdytyksen jälkeisestä nopeudesta, mikä kevyellä on tietenkin helppo. siksi esim. boksikyykyssä se eka 20cm on kaikkein ratkaisevin.

pitkät peruskaudet on hieman liian pitkiä varsinaiseen räjähtävän voiman kehittämiseen ja saatetaan ajautua hermostolliseen tylsistymiseen ennenkuin ollaan edes maksimikaudella. suosittelisin kuitenkin muuta kuin energiansäästöjä. rauhallinen alaslasku ja reipas nosto toimii mun mielestä parhaiten. tässä vois ihan hyvin olla vaihteluakin. jopa saman sarjan sisällä. esim.
1. toisto: hidas lasku, räjähtävä nosto kovalla pompulla (kyykyssä esim. viimenen 20cm)
2. toisto: rauhallinen lasku, räjähtävä nosto kovalla pompulla, ks.1.
3. toisto: hidas lasku, reipas nosto
4. toisto: rauhallinen lasku, yhtä nopea nosto
5. toisto: rauhallinen lasku, pysäytys 1", reipas nosto
 
päämäärätön, junnaava ja monotoninen vaeltaminen. en vaan saa itseeni millään muotoa motivoitua mokomaan, ELLEI oo mp3-soitinta mukana. sen kanssa aika menee mukavammin. pallon perässä nyt sitten juoksis vaikka 3h putkeen. joka tapauksessa noi on niin pieni osa mun treenejä (3krt/vko), että menee ok. en vois kuitenkaan kuvitella harrastavani yksinomaan juoksua. joskus varmaan ihan piruuttani kyllä maratonin tulen juoksemaan.
 
"Perusjakso"
Week1 5*5*70
Week2 5*5*73
Week3 5*5*75
Week4 5*5*78
Week5 5*5*80

"maksimijakso 1"
Week6 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, 1*uusi maksimi?
Week7 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
Week8 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80

”perusjakso 2” Week1 max%
Week9 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83
Week10 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85
Week11 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85

”maksimijakso 2”
Week12-14 kuten max 1, week6 max%
Week15 maksimitesti

Nyt on kohta ton jto:n ohjelman viikko 6 tehty läpi, ja kyllähän se ainakin omasta mielestä on hyvin potkinu ainakin kyykkyyn ja penkkiin....penkkiin 7,5 kiloo lisää.
 
Back
Ylös Bottom