Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
asyklinen suoritus, eli jokainen nosto erikseen. ei kuitenkaan mitään telineisiin laittelua, vaan normaali paussi joka noston välissä. ei siis mitään peräkkäin pumppailua. tääkään ei ole mikään virhe, mutta yleensä omina nostoina tehdyissä on parempi tekniikka.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysäisempä minäkin täällä, etten turhaan tee uutta trediä. Kaikki halukkaat vastatkoon jos vähänkään on vinkkiä antaa!

Taustaa:
Olen body-tyylillä treenaava nuori jamppa ja kaverin kanssa on pieni veto päällä. Ajateltiin huhtikuussa ottaa yhteinen treeni kavereiden kanssa porukalla ja siellä pitäisi sitten näyttää, että ketä nostaa. Eli tämmönen leikkimielinen skaba. Oon treenannu nyt 2kk lähes vuoden tauon jälkeen ja tulokset on aikalailla samat kuin mitä ovat parhaimmillaan olleet joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Olen nyt treenaillut 2-jakoisella, jossa toisena päivänä kädet, reidet, vatsa ja toisena päivänä selkä, rinta, olkapäät ja pohkeet. Ensimmäisen päivän molemmista pidän toistot 6-8 ja toisena päivänä 10-12. Treenaan joka toinen päivä. Olen kuitenkin tehnyt nyt "lyhyiden sarjojen päivänä" niin, että otan penkissä, maastavedossa ja kyykyssä lyhyempiäkin sarjoja (siis alle 6 toistoa) voimanhakumielessä. Ja ongelma on se, että en oikeastaan tiedä yhtään miten olisi järkevintä treenata noita pääliikkeitä, jotta niissä saisi voiman kannalta hyvää kehitystä.

Aikaa kisapäivään on noin 12 viikkoa ja sinä aikana olis tarkoitus tehdä kaikki mahdollinen!

Kysymyksiä:
-Millainen ohjelma tolle ajalle?
-Otanko pääliikkeitä kuinka usein (2krt/viikko olisi mahdollista tuon 2-jakoisen kanssa)?
-Miten apuliikkeet?
-Miten valmistautua kisapäivään? Mitä pitää muistaa ja mitä välttää viimisillä viikoilla, päivinä tai vain tunteja ennen nostoja?

Kaikenkarvaset vastaukset on tervetulleita!! :love:

edit:
Siis tuo ohjelma mitä alan tekemään olisi tarkotus rakentaa tohon jo olemassa olevaan 2-jakoseen. Eli ei suuria muutoksia, mutta voiman kannalta pitäis saada perusasiat haltuun...
 
Muuta se 2-jakonen sellaseksi että

1.Kyykky, jalkoja, selkää ja keskivartaloa
2.Penkki, käsiä, rintaa olkia
3.Veto, selkää keskivartaloa ja jalkoja
4.Kapea penkki tai nopeuspenkki, rintaa, olkia ja käsiä

Pääliike vaikka 5*5pena ja kyykky, mave 5*3 ja apuliikkeitä 3-4

tätä 6 viikkoa ja kevyen viikon jälkeen jto:n 5 viikon piikkaus. Luulisi toimivan kuin häkä.
 
Kiitoksia vastauksesta... Lisäkysymyksiä:

-Kuinka kovia voimaa hakevien lyhyiden sarjojen on oltava? Pitääkö jäädä paljonkin varastoon?
-Millanen on Jto:n 5 viikon piikkaus?
 
Peruskuntoa, mutta kuinka kauan?

Itse väsätyn ohjelman loppu häämöttää ja on tuntunut sen verran hyvältä että mietin miksen jatkais samalla kaavalla eteenpäin.

Pari kertaa viikossa olen tehnyt ihan peruskauraa, 60% painoilla 5x5:ia kyykkyä (etu/taka pohjaan), maastavetoa, kp penkkiä, kp pystypunnerrusta ja leukoja. 5 liikettä per kerta, 1-2 niistä 3x3:ia 80%+ vastuksilla. Toistot teen räjähtäen ylös, 2-3 sek. alas tyylillä ja sarjat minuutin palautuksilla. Painot näin on aika pienet, mikä on hyvä homma kun vammoja ei ole tullut.

Kerran viikossa olen pumppaillut himassa käsiä, pohkeita ja vatsoja ja 3-5 päivää viikossa poljen fillarilla duuniin. Tavoitteet ei oo kummoisia, kunhan pysyy terveenä ja jotain voimakehitystä tapahtuu.

Tää muistuttaa jonkun verran Korten simppelin 3x3 ohjelman peruskuntokautta, minkä jälkeen siinä piikattiin. Piikkaus ei oikein ikinä tuntunut miltään, kun volyymit putos niin alas. Mitäs tapahtuu, jos tällaisella pikkupainojen heilutussysteemillä jatkaa pidempään? Katoaako maksimivoima kokonaan? Jotain muutossuosituksia? Laittaisin koko systeemi-Excelin tänne mutta ei taida enää Excelit kelvata liitteiksi.
 
Sinuna koittaisin selkeää ja yksinkertaista systeemiä ton 5*5 kanssa.
Sellanen paino millä oletat saavasi 5*5 siitä 10 kiloa pois ja sillä ekalla viikolla. Siihen 2.5 kiloa joka viikko lisää.

Esim, oletat että 125 saisit kyykyssä 5 vitosta, teet ekan treenin 115 ja kuuden viikon päästä 130 kilolla. Kaikkien toistojen tulisi tulla itse, ja useimmissa sarjoissa jäädä toisto tai kaksi varastoonkin.

Laitan esimerkkiohjelman tähän.

1. Kyykky 5*5
Julle 3*6-8
1-jalan prässi 2*10-20
Ylätalja tai leua 3*8-12
Vatsat ylätaljassa 3*6-10
istumaannousu 1*max

2.Penkki 5*5
Ranskalainen punnerrus 3*6-8
Hauiskääntö tangolla 3*6-8
Tasapenkki käsipainoilla 2*10-20
Vipunostot sivulle 2*10-20

3.Maven sijasta suosittelen ekaksi liikkeeksi rinnallevetoa, kova mave ja kova kyykky samalla viikolla ei oikein luonnaa.
Eli rive 5*3
Joku maastavedon muunnelma, joko pukeiltaveto, suorin jaloin veto tai korokkeen päällä seisoen veto 3*3*6
Etukyykky 3*8-12
Alatalja 3*10-20
Venäläiset kierrot painolevyllä 3*10-15
Jalannostot 1*max

4.Kapea penkki ta tai nopeuspenkki. Nopeuspenkki 6-8*3, kapea penkki vaikka miken 2*6 tsydeemillä
Vinopenkki 3*5-8
Pystysoutu 3*8-12
Ojentajat taljassa 2*10-20
Hauis hammer 2*10-20


Apuliikkeet voi vaihdella´sen mukaan mistä koet että kukin nosto jää vajaaksi. Eli jos takareisistä uupuu kyykyssä voi tehdä enemmän niitä, tai jo ojentajat jumii penkissä ennen rintaa niin painotusta sinnepäin.

Eli tässä ei kauhean alas mennä toistoissa eikä hirmu isoihin painoihin.

Piikkauksesta kandee etsiä searchillä lisätietoa. 5 viikon piikkaus tohon niin vanhat enkat on paperia. Mitään pudotussarjoja, pakkotoistoja tai negatiivisiä ei tehdä, ja apuliikkeetkin tehdään niin että jää useimmiten yksi toisto varastoon. Ei mitään leikittelyä silti.
 
Eipä kestä, ehkä jto:kin antaa vielä mielipiteitään.
Sen verran lisäisin vielä että jos tosiaan tuntuu että kulkee pirun hyvin, kannattaa se energia johonkin käyttää, vetää sitten kovemmin apuliikkeitä, eikä varmaan maailmaa kaada vaikka pääliikkeessä yhden tiukemmankin sarjan ottaisi. Vastaavasti voi apuliikkeissä himmailla jos ei ole oikein tullut syötyä tai nukuttua, tai muuten vaan on puhti pois.
 
Kysymys jto:n ohjelmasta.

Joo, eli nyt ku alkaa tuo viitos viikko olla ohi, niin kysyn nyt varmistaakseni että otetaanko 7 ja 8 viikon rosentit siis 6 viikon maximista?... Vaiko sitten maximista joka on nostettu ennen ohjelman aloitusta?

"Perusjakso"
Week1 5*5*70
Week2 5*5*73
Week3 5*5*75
Week4 5*5*78
Week5 5*5*80

"maksimijakso 1"
Week6 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, 1*uusi maksimi?
Week7 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
Week8 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80

”perusjakso 2” Week1 max%
Week9 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83
Week10 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85
Week11 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85

”maksimijakso 2”
Week12-14 kuten max 1, week6 max%
Week15 maksimitesti
 
raudat perustuu aina viimeisimpään maksimiin. eli tässä siis vkon 6 maksimiin.
 
selevempi homma:thumbs:
 
jto sanoi:
raudat perustuu aina viimeisimpään maksimiin. eli tässä siis vkon 6 maksimiin.

Mä oon tehny ton 15vkon ohjelman läpi 2 kertaa ja molemmilla kerroilla otin prosentit vko 13 asti aloitusmaximista ja silti en saanu kaikkia sarjoja vietyä läpi "perusjakso 2lla".

Kannattaa miettiä ton eka maximin jälkeen et kannattaako nostaa kiloja loppuohjelmaan jos max nousee, mulla ainaki sarjakestävyys on sitä luokkaa et n. 90% pinnassa olevat femmat on murhaa. (vaikka rosentit onkin jo 9vkon takaa)

Hyvä ohjelma toi on, mulle tuli mave+penkki 55kg lisää. Vedossa 170->210, penkki 115->130.
 
no yleensäkin ne vitoset on aika yksilöllisiä. se 5*90% on aika ideaali kehitys perusvoimatasossa. ei niitä kannata väkisin jynssätä. mieluummin ottaa iisimmin, ettei mee yli. jää sitten maksimihommiin paukkuja.
 
Moro, tuli tuolla yhdessä toisessa reenissä kinaa pytypunnerruksen optimaalisimmasta alaslasku kohdasta. Olen joidenkin suojattiesi nähnyt tekevän pystypunnerrusta (vai onko tämä jo työntö tms?) rintaan asti, eli se työntö lähtee siitä. Kumpi olisi parempi tälläiselle kokoroppa miehelle, ylärinnalta vai leuan kohdalta?
Entä kannattaako jättää liike vajaaksi ylhäältä, ainakin jos oletetaan että muita ojentajaliikkeitä ei sinä päivänä oteta.
 
niin alas, ku menee, eli hartioita koskettaen. edestä punnerrettaessa liikerata on hyvinkin luonnollinen. niskan takaa ehkä kannattaa jättää vajaaksi, jos nivelistään tykkää.
 
Mulla on sellainen onglema kyykyssä, että kovissa sarjoissa yleensä pari viimeistä toistoa joutuu tavallaan jullettamaan lopussa. Heikot vatsalihakset? Miten tuota voisi korjata? Staattiset pidot tms?
 
niklas86 sanoi:
Mulla on sellainen onglema kyykyssä, että kovissa sarjoissa yleensä pari viimeistä toistoa joutuu tavallaan jullettamaan lopussa. Heikot vatsalihakset? Miten tuota voisi korjata? Staattiset pidot tms?
itse jättäisin nuo muutamat heikosti onnistuvat toistot tekemättä. kova vatsatreeni varmasti auttaa. varsinkin julle on hyvä apuliike tuollaiseen.

fakedit. tuli vahingossa jto:n threadiin :D
 
No niin. Peruskausi on nyt saatu päätökseen ja kevyt viikko pidetty, ja piikata pitäisi. Ajattelin käyttää tässä postissa ehdottamaasi kaavaa, johon liittyy päivän puolityhmä kysymys: Ovatko nuo numerot siis viikkoja, jolloin maksimikausi kestäisi kokonaisuudessaan parisen kuukautta?

En ole vielä ihan päättänyt, mitä teen kyykyn ja maven kanssa, mutta todennäköisesti päädyn piikkaamaan kyykyn ja tekemään vedossa vain räväköitä kakkosia tms. Molemmissa toki ennätyskokeilut viikoilla 7 ja 8.
 
Back
Ylös Bottom