Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
mikuj: vaikka uutta erilaisempaa. kokeile vaikka toi mun versio 5*5:stä. sille on oma threadi.

porkkana: taulukot ei kerro kuin oletuksia. 3 toistoo nousee treenitaustasta riippuen about 90%:lla. jotkut saa sillä nelosen ja jotkut kakkosen.
1*100
2*95
3*90
4-5*85
5-7*80
7-8*75
8-10*70
mitä pienempiin prossiin mennään sitä vaikeampaa on maksimin ennustaminen. ja ennustaminenhan on huijausta joka tapauksessa. mene ja kokeile.

helena: 6 toistoa varaa? aika löysiä sarjoja. mieluiten se 1-2. tietenkin, jos saat esim. 70%:lla kasin ja teet kakkosia tai kolmosia, saat kyllä nopeutta treenattua. varsinainen voima ei kovin hyvin noin kasva.

ei välttämättä tarvi aina tehdä yli kolmea työsarjaa, mutta yleensä sillä määrällä saadaan parempia vaikutuksia hermoston työkykyyn että myös sinne lihaspuolelle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jto, saan tuolla ehkä jotain 14!! Ja painolla X saan 11 toistoo (11 jälkeen alkaa tekniikka mennä!!), niin ajattelin sillä tehdä vitosia. Onko siinä outoo, jos tavallaan joka toisto pudottaa toistojen määrää yhdellä (selitän tarkemmin, jos tarvis...kiire)
 
Onko mitään järkeä/hyödyttääkö tehdä nopeuskyykkyä raskaan maven ja jullen jälkeen?
 
Eikös ennemminkin kannattaisi tehdä ensin? Tulisipahan kunnolla lämmiteltyä ja ei nuo nopeustreenit ainakaan mulla mitenkään voimia syö varsinaisesta pääliikkeestä. Tai sitten tekee toisena päviänä, mutta mielestäni ei kyllä kovien sarjojen jälkeen kannata lähteä nopeutta tekemään. Ei siinä kuitenkaan ole kroppa ihan terässä, kuten nopeustreenissä pitäisi olla jotta siitä saisi täydet tehot irti. Ts. Ensin tehty nopeustreeni ei syö tehoja kovasta reenistä, mutta kova reeni syö tehot nopeustreenistä, joten parempi tehdä ensin jos ei toisena päivänä viitsi tehdä. Näin mutulla, viisaammat korjatkoon, jos tarvetta on ja polkekoot minut maan rakoon viisauksineni.
 
Pahoittelen laiskuuttani, mutta en jaksanut etsiä vastausta tähän kysymykseen:

Mitä tarvitsee tehdä että saa osallistua voimanoston sm-kisoihin?
 
mikuj: vaikka uutta erilaisempaa. kokeile vaikka toi mun versio 5*5:stä. sille on oma threadi.

porkkana: taulukot ei kerro kuin oletuksia. 3 toistoo nousee treenitaustasta riippuen about 90%:lla. jotkut saa sillä nelosen ja jotkut kakkosen.
1*100
2*95
3*90
4-5*85
5-7*80
7-8*75
8-10*70
mitä pienempiin prossiin mennään sitä vaikeampaa on maksimin ennustaminen. ja ennustaminenhan on huijausta joka tapauksessa. mene ja kokeile.

helena: 6 toistoa varaa? aika löysiä sarjoja. mieluiten se 1-2. tietenkin, jos saat esim. 70%:lla kasin ja teet kakkosia tai kolmosia, saat kyllä nopeutta treenattua. varsinainen voima ei kovin hyvin noin kasva.

ei välttämättä tarvi aina tehdä yli kolmea työsarjaa, mutta yleensä sillä määrällä saadaan parempia vaikutuksia hermoston työkykyyn että myös sinne lihaspuolelle.

Suurkiitos! On tuo ohjelman teko hieman helpompaa nyt :D
 
:jahas:
Jto, saan tuolla ehkä jotain 14!! Ja painolla X saan 11 toistoo (11 jälkeen alkaa tekniikka mennä!!), niin ajattelin sillä tehdä vitosia. Onko siinä outoo, jos tavallaan joka toisto pudottaa toistojen määrää yhdellä (selitän tarkemmin, jos tarvis...kiire)

quotaan itteenki, kun olin niin sekoja kirjoittanut. Niin onko outoo, jos jokainen tehty sarja pudottaa toistojen määrää n. yhdellä? Esim. painolla X, jolla saisin 8 toistoo, niin kun olisin tehnyt kuuden toiston sarjan, niin seuraavassa pitäs olla 5 toistoo, että sinne jäisi se 2 toistoo varaa. Tai sit ainakin, jos on tehnyt 2 kuuden toiston sarjaa sillä painolla X, niin sitten pitäisi vähintään alkaa tehdä vitosia, että jäisi tarpeeks varaa..

:jahas:

Edit: Nostan niitä painoja, lisään siihen painoon x, jolla saan 11 2,5 kg lisää. JA teen vitosia.
 
Moikka ihanahelena. Millä tavalla sulla hajoaa tekniikka penkissä? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn... Penkissä on imo helpompi pitää tekniikka koossa (ts. kukaan ei ole sanonut että siinä jotain vikaa olisi :hyper: ) kuin jossain kyykyssä tai mavessa (johtuu mun voimaepätasapainoista enimmäkseen) ja varsinkaan tiukkoja nostoja en saa ollenkaan nostettua "huonolla tekniikalla".

Juup, ja minua myös kiinnostaisi tuo kysymyksen vastaus. Itselleni ei varsinaisesti noin käy, vaan tuntuu että kun tarpeeksi röhkii saa aina uuden toiston lisää :nolo: Tosin siitä tekniikasta en sitten tiedä...
 
Moikka ihanahelena. Millä tavalla sulla hajoaa tekniikka penkissä? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn... Penkissä on imo helpompi pitää tekniikka koossa (ts. kukaan ei ole sanonut että siinä jotain vikaa olisi :hyper: ) kuin jossain kyykyssä tai mavessa (johtuu mun voimaepätasapainoista enimmäkseen) ja varsinkaan tiukkoja nostoja en saa ollenkaan nostettua "huonolla tekniikalla".

Juup, ja minua myös kiinnostaisi tuo kysymyksen vastaus. Itselleni ei varsinaisesti noin käy, vaan tuntuu että kun tarpeeksi röhkii saa aina uuden toiston lisää :nolo: Tosin siitä tekniikasta en sitten tiedä...

1) Tanko ei pysy suorassa linjassa vaan lähtee kasvoja kohti.
2) Käsivarret ei pysy tangon alla
3) kyynärpäät vispaa

Huom! OIen TARKKA!
 
helena: en oikeesti nyt kyllä tajunnut tuosta mitään...

sun tekniikkavikoihin: eli sulla on suhteessa heikot ojentajat verrattuna hartioihin. kannattaa keskittyä painamaan penkissä se tanko rinnalta suoraan ylöspäin, ettei kaadu naamalle. kapeessa penkissä tietysti aivan erityisesti.
 
Saattais myös auttaa jos tekisit hammerkääntöjä. Kasvattaa lihaksia/voimaa tuohon kyynärpään seutuville, joka taas tekee nostosta stabiilimman (sori tuollainen kökkö sana, en muista mikä se on suomeksi :hyper: Aivot jäi narikkaan kun astuin duunipaikan ovesta sisään.)
 
helena: en oikeesti nyt kyllä tajunnut tuosta mitään...

sun tekniikkavikoihin: eli sulla on suhteessa heikot ojentajat verrattuna hartioihin. kannattaa keskittyä painamaan penkissä se tanko rinnalta suoraan ylöspäin, ettei kaadu naamalle. kapeessa penkissä tietysti aivan erityisesti.

Joo joo arvattavissa oli. Ei se kaadu, en nostele sellaisia toistoja :D
E. tasku: het tulee nuo ohjelmaan!!! Olen kuullut jo aiemmin niiden hyödyllisyydestä.
 
Tuohon treeni-osion 8x3 vs 3x8-ketjuun osittain viitaten, onko mielestänne järkevää vetää kaksijakoisella (treenit 4x/viikko) systeemillä, jossa ensimmäinen vuoro painottuisi lyhyisiin sarjoihin isoilla raudoilla (just tyyliin 8x3x90%) ja toinen vuoro vastaavasti aika perus-bodytreeniin (3x8 jne)? Kannattaako lyhyitä sarjoja soveltaa myös tukiliikkeisiin sinä toisena päivänä? Vai kannattaako soveltaa vain ns. isoihin liikkeisiin, ja vetää loput turvallisilla 8-12 sarjoilla joka tapauksessa?

Tarkoituksena olisi vetää yhtä lailla voiman kuin hypertrofian kannalta. Tämä tulee semi-aloittelijapohjalta, eli oletettavasti kehitystä tulee aika hyvin vaikka vetäisi mitä sarjoja. Tämä vaan toisi ainakin minulla treeniin mukavasti vaihtelua, ja ainakin näin noviisi-mututuntumalta tuntuisi, että jos vähän miksailisi näitä toistomääriä, niin lihaksetkin pysyisivät ainakin hereillä.
 
Mitkä lihakset mielestäsi kannattaa erityisen hyvin venytellä, kun halutaan minimoida mahdolliset kyykkäämisessä tulevat polvivaivat? Entä kannattaako tehdä jotain ennaltaehkäiseviä liikkeitä?
 
Suosittelet eri oteleveysten kierrätystä penkissä. Mulla kapean maksimi on 92.5kg, normaalin (pikkurillit merkeissä) 95kg, ja ylileveän (keskarit merkeissä) 90kg, eli mun varmaan kannattaisi panostaa enemmän tuohon ylileveään. Kuinka leveällä tuota ylileveää kannattaisi tehdä?
 
jto, miten voisin saada penkissä rinnaltalähtöä paremmaksi?

Ja mikähän minulla mättää kyykyssä, kun kyykky lähtee kyllä alhaalta hyvin, mutta meinaa tyssätä keskivaiheilla, keskivaihe on siis se vaikein ja jos kyykky jää johonkin, niin keskivaiheille.
 
Back
Ylös Bottom