Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jto sanoi:
hyrre,
pakarat on heikot. ne ei jaksa puristaa väliin. polvien tvistailu on erittäin vahingollista ja kannattaa sellanen leikki lopettaa alkuunsa. kyykkyasennon ei tarvi olla liika levee ollakseen tehokas. senpäs vuoksi kyykkäät sillä leveydellä, mikä tuntuu luontevalta.

Olisikos tuohon pakara-polvi-juttuun jotain erityisiä liikkeitä vai vain yleistä pakaroiden vahvistamista?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
apuja:
nro 1: boksikyykky, tee hieman leveemmällä ku normaalikyykky. leikitään sellanen leikki, että sun normaalikyykky ois jonkin verran hartioita leveempi. tää ois siten ~10cm leveempi per puoli. siten kuitenkin, että pystyt pitään tekniikan kasassa (NE POLVET!!). istut persustaa taakse vieden boksille (reidet alle vaakasuoran), päästät reidet rennoksi ja sitten puristat lantiolla ylös. persus ei saa lähteä takakautta vaan keskityt sen keskelle puristamiseen.

toinen hyvä: zercher-kyykky. sama leveys, pidä topattua tankoa kyynärtaipeissa ja laske se polvien eteen.

ja vielä yks kiva: askelkyykkykävely. levy käsiin ja käytävälle käveleen. pitkiä askeleita. lantio edessä. selkä ei saa niiata ylöstullessa vaan homma tehdään pakaroilla.

kaikissa liikkeissä, joita teet, pitäs nimenomaan keskittyä tohon pakaroiden työhön. homman saa helpolla huijattua, kun lantio karkaa taakse. rauta nousee, mutta niiaamalla. aikaa myöten tulee seinä vastaan ja lujaa.

lisäksi lasket romumäärää, että tekniikka pysyy kuosissa. teet sarjan vaan siihen asti, kunnes tekniikka pettää. ole tässä ehdoton. kyykyssäkin keskity siihen lantion työhön.

toiseksi lisäksi alat panostaa keskivartalotreeniin. vatsalle polvien nostoja riipunnassa. nosta leuan tasolle ja laske hitaasti. ei heilumista. tässä joku 20*oamapaino sekunnin stopilla yläasennossa on tavote. toinen perusliike on lisäpainovatsat. levyt niskan taakse ja rauhallinen suoritus jalat tuettuina. tavoite alku 3kk:lle 10*25kg.

kaks treeniä viikossa: kyykky ja apuliike. määrät 4-6*4-6. parissa kuukaudessa sun kyykky näyttää ihan erilaiselta ja kilot alkaa nousta.

ilmottele, miten sujuu.
 
Jto olit laittanu tohon ohjelmaa mulle 3*4 jne(maveen miks ei 4*4 ) Mikä oot muuten miehiäs ku kaikki sulta ohjeita kyselee. Siis mistä muka niin hyvin tiedät ;)
 
tai miks en 20*6... tai 1*5. mietipä sitä. ammattisalaisuus :D
mä olen tällanen mukava perheenisä miehiäni. siksi tiedänkin kaiken hehehee... no emmä kuule tiärä. kysy muilta, miks mun juttuja lukevat. ei niitä tartte uskoo,ellei halua.
 
jto sanoi:
tai miks en 20*6... tai 1*5. mietipä sitä. ammattisalaisuus :D
mä olen tällanen mukava perheenisä miehiäni. siksi tiedänkin kaiken hehehee... no emmä kuule tiärä. kysy muilta, miks mun juttuja lukevat. ei niitä tartte uskoo,ellei halua.
En minä sillä...ootko valmentaja? voimanostaja?
 
saatan ollakin :D
noo... valmennushommia on tullut tehtyä "pikkusen". kilpaillut en koskaan ole voimailuissa. se ei oikein ole koskaan kiinnostanut. mulle merkkaa se prosessi enemmän.
 
jto sanoi:
mulla on samaa sykkimistä ilmestynyt kans ja haittaa kiipeilyjuttuja joskus. en oo vielä saanu selville, mistä on kyse. dippejä en enää tee... vaikken ole varma, tuliko vamma niistä. mutua siis tällä kertaa.

hmm... pitää yrittää sitä venyttelyä ja katella varovasti sitä dippiä...
ei ole mitään vammaa sattunu mulle, yhtäkkiä vaan huomasin että kylläpä naksuu penkissä, ja sitten tuo dippi... arvelin tuota kireyttä kun on käsi kasvanu jonkun verran ja en oikeen "osaa" tai saa venytystä tonne ojentajaan... oisko tuohon vinkkejä:)

edit: tai sitten ollaan saatu hermo johonkin puristukseen... jos tulee vaan tietyissä asennoissa.
 
sormet olkapäähän, kyynärpää ylös ja seinää vasten. venyy kyllä.
 
ihanahelena sanoi:
Mikä oot muuten miehiäs ku kaikki sulta ohjeita kyselee.

Näyttäisi jto olevan tuollanen pieni harmaa mies seinällä... :D

Välillä sitä kyllä ihmettelee miten mukava perheeniskä jaksaa vastailla täällä kysymyksiin, käyttää aikaa ja nähdä vaivaa kaiken tasoisten harrastajien opastamiseksi. Ei ne neuvot, ohjelmat yms. ihan tosta noin vaan synny, vaikka valitettavan moni niin tuntuu kuvittelevankin.

Hienoa tuollanen talkoohenkinen toiminta, joka tuntuu olevan nykyään urheilupiireissäkin aina vain harvemmassa.
 
Sepsis sanoi:
Näyttäisi jto olevan tuollanen pieni harmaa mies seinällä... :D

Välillä sitä kyllä ihmettelee miten mukava perheeniskä jaksaa vastailla täällä kysymyksiin, käyttää aikaa ja nähdä vaivaa kaiken tasoisten harrastajien opastamiseksi. Ei ne neuvot, ohjelmat yms. ihan tosta noin vaan synny, vaikka valitettavan moni niin tuntuu kuvittelevankin.

Hienoa tuollanen talkoohenkinen toiminta, joka tuntuu olevan nykyään urheilupiireissäkin aina vain harvemmassa.
jep, kyllä täältäkin lähtee propsit jto:lle..oikeesti lähtee joka vastauksesta muttei sitä aina muista kirjottaa :worship:
 
th69, itellä oli pitkään, ja on pikkasen vieläkin, ojentajan kyynerpään kiinnityskohta pitkään tulehtunut ja se haittasi treeniä. Kokeilin vaivaan monenlaista mutta mikään ei tuntunut auttavan.
Vähän aikaa sitten otin treeniin mukaan korostetut hitaat negatiiviset (liikkeestä riippuen 2-4s) ja yksi liike missä tota käytin oli taljanpainallus. Tämä helpotti vaivaa huomattavasti.

En tiedä auttaako toi sun vaivaan mutta kannattaa sitä ehkä kokeilla.
 
Kyykky 3kertaa viikossa- ohjelma lähenee loppuaan ja ajattelin ottaa pienen vetopiikkauksen sen perään. Irrotus on vedon ongelmakohta, minkä pitäisi helpottaa kunhan saan haettua tuon kyykyn ykkösen. Ennen kyykky on ollut vetoenkkaa 50kg jäljessä, ens viikon jälkeen toivottavasti enää n. 10-15 kg.

Kannattaako veto tässä tapauksessa piikata korokevedoin? Testi sitten tietysti normaalisti. Ajattelin 5 viikon mittaista jaksoa. Vetoa en ole tehnyt juuri ollenkaan viimeisten 3-4 kk aikana. Testasin sen pari viikkoa. Tulos ei ole tippunut oikeastaan yhtään.
 
Käytkö jto sanomassa painavan sanasi tonne maven piikkaus-trediin? Niin monenlaista ohjetta tulee, onko tosian noin että tollasella suunnittelemallani piikkauksella menisi hermosto tukkoon?
Ehdotettiin myös pukilta seisten vetoja ykköseen asti pari viikkoa ja kevennys, ei sekään ihan paskalta vaikuttanut. Mutta uskon että voit sanoa jotain ratkaisevaa, sun ja jarren juttuja tulee luettua kumminkin vähän erilaisella huomioarvolla.
Kits.
 
Jto: pannaas tää nyt tänne, kun mun mielestä jollekkiin tuolla jossain puhuit asiasta. Eli onko niin,, että hitaat ja kestävät eivät voi menestyä voimailussa ja tärkeämpi: Miten sellaisten ihmisten kantsis sitä voimaa harjoitella? Eli juuri niiden, joilla on niitä ,meneeköhän oikein, punaisia=hitaita lihassoluja enemmän.
 
No vaikka sulla on niitä hitaita lihassoluja enemmän niin totta kai nopeutta vaan treeneihin. Ei se tarkoita sitä ettei susta voisi tulla nopea.
 
noin se menee aikalailla. hitaammat tyypit pärjää paremmin yleensä perusvoimahommissa ja sitten heikommin saavat maksimia ylös. esim:
tyyppi A saa tehtyä
2*90%
5*80%
ja on selkeesti nopee ja räjähtävä.

tyyppi B saa tehtyä
4*90%
8*80%
ja on selkeesti enemmän kestävyystyyppiä.

tottakai sitä nopeutta saa hidaskin ja kyllä sen solusuhteen pitää olla tosi heikko tyyliin >60% hitaita, että sillä olisi tavatonta merkitystä. yleensä ne menee puoliks suurimmalla osalla.

ei kannata noihin solusuhteisiin kiinnittää huomiota, vaan keskittyä treenaamaan kutakin tavoitetta varten; voima, body, mikä muu.
 
ihanahelena: Eikä kannata olla aivan varma oman kropan solutyypistä ilman solumittausta vaikka mitä olisi ennen harrastanut.
Esimerkki: Itse kuvittelin aikoinaan olevani kestävyysurheilijatyyppinen. Hiihdin, juoksin, suunnistin nappulasta aina lukioajoille asti... aina pidempää matkaa. Ensimmäiset viitteet muusta koin muistaakseni lukion ekalla kun puolen vuoden taekwondo- sekä pesiksen sisäkausiharjoittelun jälkeen juoksin keväällä tuhkakentällä satasen yllättäin 12,8s kaverin yhtä numeroa liian suurilla piikkareilla :D . Ja nopeutta riitti vain ensimmäiseen 50m:iin.
Silti kuvittelin vielä pitkään olevani kestävyyspainotteinen, kai sen vanhan urheilutaustan vuoksi...
Nykyään arvelen solutyyppini keskikastiin eli ei huippulahjakas nopeuden puolesta muttei toivotonkaan. Paljon merkitsee ovatko lihakset tukossa vai pystyykö rentoon suoritukseen.

Jto, tai kuka tietävä tahansa: Onko tietoa voiko ihmisen solutyyppi hieman muuttua ajan mittaa, jatkuvien ärsykkeiden vuoksi? Eli esim. jos on takana yli kymmenen vuotta samankaltaiseen toimintaan keskittynyttä treeniä ilman kuukausien mittaisia taukoja? Muistan jonkun joskus näin väittäneen, mutta olisiko siitä ihan faktatietoa?
 
nopea solu voi muuttua hitaaksi, jos sitä kuormitetaan kestävyyspohjalta:
- nopeat solut väsyy kovatehoisissa suorituksissa.
- jos esim. tekee paljon kevyitä pitkiä lenkkejä, joissa normaalisti niitä hitaita soluja treenataan ja tekee lopuksi kovia vetoja tyhjäämään niitä nopeitakin, harjoittaa tällanen systeemi oikein hyvin kestävyyttä, mutta nopeudella/voimalle sellanen ei oo kauheen edullista.

jos kuitenkin treenaa puntilla säännöllisesti löysän lenkkeilyn ohella, ei pelkoa ole. aika hurjasti saa muutoksia harjotteluun thedä, että muutokset välittyis solutasolle.
 
Kannattaisko minun sitten kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä ei luonnostaan ole-eli nopeuteen?

Mä oon kyllä enemmän just sitä tyyppiä B, mitä jto kuvaillit...Tai no joo ei kyl ihan sitäkään...Mutta enpä sit tiedä kun en ole koskaan esim. piikkaillutkaan vaan välillä peruskaudella kokeillut paljonko nousee penkistä
 
kesken peruskauden tehdyt maksimit ei anna oikeaa kuvaa hermoston työkyvystä. teeppäs sillai vaan, että unohdat olevasi hidas tai nopea ja keskityt siihen työhön. en mä usko, että sä nyt noin vaan niin "hidas" olet. suuri osa on "ei-räjähtäviä", elleivät treenaa. liikekoordinaatiokin sanelee paljon. sarjoissa tapahtuva kehitys on tossa vaiheessa se tärkein kuitenkin. pohjaa pohjaa...
 
Back
Ylös Bottom