Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro!
Onks jto:lla antaa jotain lukuvinkkejä/nettilinkkejä hyviin treeniohjelman väsäämistä selittäviin ohjeisiin? Olympianostoja harrastelen ja olisi tarkoitus väsäillä kesäksi treeniohjelma =). Oon vähän lueskellut lontoonmurtella olevaa nettimateriaalia, mutta onko olemassa mitään suomeksi? Prossat hiffailen kyllä ja intensiteetin ja volyymin, kiitos qwa.org, mutta pitäisi saada liikkeiden järjestelemiseen hieman selkoa ja vinkkejä ja virikkeitä. Joitain on jo painunut mieleen, esim kyykkytempausta harjoitellessa jalkojen pumppailu takakyykyllä ennen tempailua -> tempaukset lentävät suoraan kyykkyyn (on vielä vähän hakusessa, mutta eiköhän asetu kun jaksaa treenata =) ).

Tietysti jos sulla on jotain valmiita pohjia pistellä kehiin niin miksei! Peruskuntokausi, kilpailuun valmistava kausi ja kilpailukausi, niin niistä mulla on käsitys, että kilpailuun valmistavalla ja kilpailukaudella vedeltäis lähinnä tempausta, työntöä ja kyykkyä, ja että peruskuntokaudella vedettäisiin enempi sitten apuliikkeitä myös (vedot, v-punnerrus, ynm), pitääkö paikkansa? Olen vedellyt lähinnä 3 toiston sarjoja, varmaankin 5 toiston sarjat ovat pisimpiä mitä voi vetää? (Itsellä ainakin hajoaa pää jos yrittää pidempiä, pitää pystyä keskittymään).

Kiitti jos jaksat auttaa.
 
Suunnitteila seuraava treeniohjelma. Aikaisemmin olen treenannut 2-jakoisella, mutta luultavasti kesän aikana siirryn uuteen ohjelmaan. Pääpainona bodailu, mutta on niitä isoja rautoja välillä mukava liikutella ;)

1.
Kyykky
Dipit & Leuatleveällä (vuorotellen ~1min palautuksilla)
Mave
Kiertäjäkalvosimet
Vatsa lisäpainoilla & Pohkeet istuen (vuorotellen ~1min palautuksilla)


2.
Penkki
Kyykky
Kulmasoutu leveällä
Vipunostot
Vatsakiertäen & Pohkeet seisten (vuorotellen ~1min palautuksilla)


Paksunnetulla kirjoitetut liikkeet tekisin esim 10x3 ~minuutin palautuksilla. Muut raskaammat liikkeet esim. 4x6. Kannattaisiko toinen bobykyykky vaihtaan mielestäsi kokonaan eri liikkeeseen? Onko ohjelma mielestäsi liian yksinkertainen, onko tuollainen ohjelma liian raskas pitkällä tähtäimellä tehtäväksi joka toinen päivä, tai onko siinä jotain mitä tekisit toisin? Kiitos avusta.

Ps. Voisikohan tuohon 2. päivään sijoittaa vielä yhden leuanvetoliikkeen ja/tai rinnallevedon? Ei taida kahteen jaettu ohjelma riittää...
 
tonttu: ei ole valmiita pohjia, enkä ihan viitti noin työlääseen juttuun ruveta noin vaan. perusidea: treenaa usein, muttei loppuun asti -filosofia toimii painonnostossa varmaan paremmin kuin missään muussa, koska lajit vaatii tekniikkaa niin paljon.

jari: oma versio:
1.
Kyykky/maastaveto
Dipit & Leuatleveällä (vuorotellen ~1min palautuksilla)
Vatsa lisäpainoilla & Pohkeet istuen (vuorotellen ~1min palautuksilla)
Kiertäjäkalvosimet

2.
Penkki
Maastaveto/etukyykky
Kulmasoutu leveällä
Vipunostot
Vatsakiertäen & Pohkeet seisten (vuorotellen ~1min palautuksilla)

Pohkeet??? Rantakuntoon? :)
 
Pohkeet??? Rantakuntoon? :)

Eihän shortseja voi kesällä pitää ellei ole pohkeita :)

Ajattelin tehdä välipäivinä lenkin tai jonkinlaisen kuntopiirin tms. nopeus/koordinaatio harjoituksia. Välipäivänä esimerkiksi kotona hyppelyitä ja punnerruksia, mutta mitä teen selälle? Leukoja kun en saa kymmenittäin kerralla...
 
Mitkä ovat sun mielestä parhaat olkapäiden apuliikkeet penkkiä ajatellen? Oon tehny vipareita sekä pystypunnerrusta edestä ja takaa. Mua eniten askarruttaa tuo pystäri kun joidenkin mielestä sillä saa olat vaat jumiin ja toisten mielestä se on paras hartialiike.
 
oikein hyvä liike, mutta yhdistettynä penkin eri variaatioihin, mitkä mielestäni on tärkeempiä, se saattaa aiheuttaa olkapäissä ja ojentajissa tukkoukkoa. pitäytyisin erilaisissa vipunostoissa. peruskausilla kyllä voi mun mielestä tehdä pystäriäkin vaikka jaksottain.
 
Elikkäs tarkoituksena on tehdä voimapainotteisempaa yksijakoista treeniä 3 kertaa viikossa ja ajattelin tälläistä penkkiin ja muihinkin liikkeisiin : Penkki (toistomaksimi 5-6x100 kilolla)
1 viikko: 1.Treeni 2x5 82,5 2. 2x85 3. 2x85
2 viikko: 1. 2x5 87,5 2. 2x5 90 3. 2x5 90
3 viikko: 1.2x5 92,5 2. 2x5 95 3. 2x5 95
4 viikko: 1. 2x5 97,5 2. 2x5 100 3. 2x5 102,5

Onko tälläisessa mitään järkeä ?:D :david:
 
miksi ihmeessä teet noi pikkusilla romuilla, jos 5max on 100? en oikein nää tota fiksuksi. ei oo mitenkään erityisen voimapainotteinen edes. viikkoprogressio:
3*3*95
3*3*100
2*95, 105, 100
4*4*85
1*100, 110, 115
1*100, 110, 117, 120
noin niinku ideaalina se etenis. toinen treeni kevyempänä tyyliin 4*3*75%.
 
miksi ihmeessä teet noi pikkusilla romuilla, jos 5max on 100? en oikein nää tota fiksuksi. ei oo mitenkään erityisen voimapainotteinen edes. viikkoprogressio:
3*3*95
3*3*100
2*95, 105, 100
4*4*85
1*100, 110, 115
1*100, 110, 117, 120
noin niinku ideaalina se etenis. toinen treeni kevyempänä tyyliin 4*3*75%.

Kiitos paljon, näin teen! :) Onneksi kysyin enkä ruvennut tekemään omalla säädölläni :D
 
Haluaisin kuulla mielipiteesi siitä, mikä olisi paras tapa vetää maksimivoimakausi penkkipunnerruksen osalta minun tapauksessani. Taustasta aluksi: noin 4 vuotta sitten kovimmat sarjat 2x10x100, 5max 115-120, ykkönen jäi parhaassa kunnossa kokeilematta, 132,5 joskus kuitenkin otettu. Nyt nämä välivuodet sekalaista treeniä ja treenaamattomuutta. Joulun 2006 tienoilla nostin räkäsen 105:sen ja sen jälkeen aloitin treenaamaan alla olevan progression mukaisesti (laskin painot 100kg:sta). Tämän lisäksi olen tehnyt nopeusvoimatreenejä "silloin tällöin". Treeniohjelma on 2 jakoinen, penkkitreenit noin 2krt/viikko (perustreeni+nopeus).

2x6 70.00%
4x6 70.00%
3x3 80.00%
4x5 75.00%
6x3 65.00%
6x6 70.00%
4x4 80.00%
5x6 75.00%
6x3 65.00%
3x4 85.00%
5x5 80.00%
3x3 90.00%
4x5 65.00%
6x6 80.00%

Homma on ollut kevyttä ja painoja olen pikkusen nostanut. Ensi viikolla tökkäsen tuon viimeisen viikon eli 6x6. Varsinainen kysymys kuuluukin, että mitenkäs jatkossa? Olen ahkerasti lukenut mitä asiasta olet monille vastaillut ja olen imenyt tietoa muiltakin voimailijoilta mutta kuitenkaan en ole varma parhaasta tavasta jatkaa. Syynä tähän on se, että edellisestä maksimivoimapainoitteisesta treenistä on luvattoman kauan aikaa ja toisekseen se, jostain syystä maksimivoimatreeneissä kunto voi yhtäkkiä "romahtaa" melkoisen helposti. Eli edellisen viikon painot jää rintaan. Syy voi kyllä tässä olla osaltaan "väärä" treenityyli eli liikaa kuormitusta hermostolle. Mutta kuitenkin, olen todennäköisesti "heikko hermoinen" :) .

Ajattelin kokeilla täältä kopiomaani piikkausta. Eli ensi ton 6x6 -treenin jälkeen kevyt viikko, jonka jälkeen:
1x90% + 1x95% + 1 x max + 2x90% maksimi
2x2x90% + 3x1x95% + 2x2x90% maksimivakautus
2x2x80% + 3x1x85% + 2x2x80% kevyempi
uusi kierto..

Olenko mielestäsi oikeilla jäljjillä? Pitäisikö tuota pikkuisen työmäärältään keventää, kun otetaan huomioon minun tausta? Teenkö niin monta kiertoa, kun vaan maksimit rikkoutuu tai pälli kestää. Vai olisiko kenties jokin muu tapa parempi?
 
jos sulla on heikko sietokyky maksimitreeneille, ei kannata tolla edetä. ihan peruspiikkaus vois olla paras. esim.
3*3*90
3*2*95
2*90, 100, 95
5*3*70
1max
1max

toinen treeni voi olla nopeutta.
 
jos sulla on heikko sietokyky maksimitreeneille, ei kannata tolla edetä. ihan peruspiikkaus vois olla paras. esim.
3*3*90
3*2*95
2*90, 100, 95
5*3*70
1max
1max

toinen treeni voi olla nopeutta.
Kiitos vastauksesta! Sietokyky voi olla heikko mutta osa syy aikaisempiin tuloksien romahduksiin on liian tiukka treeni. Onko heikon hermoston merkki se, että sarjapainot sekä maksimi tippuu treenitauolla (yli 3-4 viikkoa) reilusti verrattuna treenikavereihin? Tarkennatko vielä, että otanko 6*6 viikon jälkeen kevyen viikon? Entä jos tuon kierron jälkeen, voiko/kannattaako halutessaan lepoviikon jälkeen aloittaa kierto alusta?
 
kevyt eka, sit piikkaus. tee maksimiakudella noiden sarjojen jälkeen 2-3 sarjaa perusvoimaa tyyliin 4-8*75-85% niin säilyy sekin paremmin. tosin aina pitää se aaltomaisuus muistaa. ei voi olla hyvä kaikessa aina. ton jälkeen homma alusta vaan.
 
kevyt eka, sit piikkaus. tee maksimiakudella noiden sarjojen jälkeen 2-3 sarjaa perusvoimaa tyyliin 4-8*75-85% niin säilyy sekin paremmin. tosin aina pitää se aaltomaisuus muistaa. ei voi olla hyvä kaikessa aina. ton jälkeen homma alusta vaan.
Kiitos. Katsotaan mitä tästä tulee ja meneekö vanhat enkat rikki :)
 
Olen lopettamassa juuri Maximi kokeiluja -> peruskuntokaudella, minkälaisia sarjoja kannattas tehdä? 7-10? kannattaisko ottaa 2kk peruskuntokaudeks joku esim 2 tai 1 jakonen body ohjelma. Olen siis voimanostaja.
 
tekisin lämppien jälkeen kummassakin penkkitreenissä noususarjat nopeusperiaatteella tykitellen. eli esim. päivän työsarjat 3*4*85%=120kg:
2*15*tanko
2*8*50
5*70
2*3*90
2*2*100
2*1*110
3*4*120
tai kontrasteina työsarjojen väleissä:
2*15*tanko
2*8*50
5*70
3*90
2*100
4*120
3*100
4*120
3*95
4*120
3*90
 
Onko tässä mitään järkeä?

päivä1
Penkki:10x6
Hauis Levytangolla:3x6

Päivä2
Kyykky:10x6

Päivä3
Pystypunnerrus:10x6
Dippi Lisäpainoilla:3x6

Päivä4
Veto Polviin:10x6

Päivä5
Pukeiltaveto:10x6
Kulmasoutu:3x6

:offtopic:

Vieläkö jto:lla on niitä grippereitä myynnissä?
 
Back
Ylös Bottom