Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Saattoi auttaakin, koska päätin itse sittenkin kirjoittaa sen runon, ja noilta sivuilta sain hyvän ispiraation, mut siitä tuli aika typerä, ainakin mun mielestä. Itse kun kirjoitin niin sain ainakin sen tyylisen runon kuin halusin. Toivottavasti tyttöystävä arvostaa sitä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku hyvä liike syvien vatsojen ja selkien treenaamiseen ja tekniikka vinkkiä, oisko? :)
 
ns. syvien vatsojen treenaamisessa aika yleinen ohje on vetää napa selkärankaan kiinni ja alaselässä voi pysyä se normaali lordoosi eli päinvastoin kuin rectus abdominiksen treeneissä. niitä voi siis treenata missä vaan. hyviä on erilaiset enemmän tai vähemmän tasapainoa vaativat staattiset pidot eri asennoissa.

voimarulla kohdistuu suoraan vatsaan alaselkä köyryssä tehtynä eikä juurikaan niihin syviin. en tosin suosittele sitä tehtäväksi alaselkä lordoosissa, sillä se rasittaa aika paljon. se on hyvä yleisvoimaliike, mutta syville toimii paremmin hieman iisimmät liikkeet.
 
Mie olen vähän havannoinnut, että neuvot (vähemmän voimailleita) tekemään piikkausjaksolla vähemmän sarjoja (n.3) kuin perusjaksolla (n.5-6), näinkö se pitää tehdä. Onko paljon, jos tekee 2 sarjaa kakkosia treeni (siis alkaako se olla jo kovaa).

Tyyliin näin: 6*70/72.5 %, 4*82,5 ja 2*88/90% ja tuo sitten takasin, eli 2 kertaa kakkonen.

Siksi kysyn, kun siellä voimaharjoittelunetissä lukee, että ei sais aloitteleva (no ehkä olen vähän edenneempi) mennä kuin 2-3 vk. kerrallaan > 85 % kuormiin.
 
katselin tuolta bluefit.com:sta että mitä liikkeitä pystyisi tekemään ilman palloa, näyttäisi että tuo staattinen pito kyynärnojassa ja jalanheiluttelut punnerusasennossa tepsisivät ihan jalat penkilläkin. nyt siis kysymykseen, kuinka paljon tälläistä siis tulisi tehdä viikossa, millaisia sarjoja? itsellä taitaa juurikin olla ongelmana tuo poikittainen vino vatsalihas, lordoosio ja maha pömpöttää
 
Ruoasta yleensä

Joo kysynpäs vähän noista HH, R, ja P:n suhteista, että jos päivän ruokailut menee jotenkuten näin niin onko huono:
Aamu: 1 prk maitorahka+kauralese 100g
kouluruoka: lihamakaroonilaatikko 300g+vihreä salaatti+4lasia maitoa
koulun jälkeen: 4 palaa ruisleipää, 7 kinkkusiivua ja 30g juustoa(julia 17%)+maito 3 lasia
iltapäivällä:munakas 230g+oliiviöljy 25 g
illalla:1 prk maitorahkaa+oliiviöljy 25 g
Tollaset tänään. Katoin tost kalorilaskurista nopeesti
et noin: R 119,5 g, HH 220, P 190 g, Kcal 2805.
Jos päivässä tulee keskimäärin vähän alle tai lähes 3000 kcal niin oon ajatellu et riittäis. Haittaako jos proteiiniä ja rasvaa on aika paljon suhteessa hiilihydraatteihin ? Lämpimät ruuat vaihtelee paljon riippuen mitä koulussa on, mutta yleensä keskimäärin jotenkin näin ihan viikottain joka päivä R=100, HH=200-250, P=180. Onkos tuossa liikaa proteiiniä, kun sitä on niin hankala laskea(sitä tulee vähän joka-asiasta niin kertyy lähes 200g päivittäin) :david: . En siis oo rekisteröityny tonne kalorilaskuriin niin ei oo kaikki ominaisuudet käytössä. Tohon tulee sit lisäksi palkkari treenipäivisin.
 
Hiukan väärä threadi Jukeht. Eiköhän noista asioista ole jauhettu palstalla sen verran, että searchilla löytyy heti 1000 eri mielipidettä asiasta.
 
Joo kysynpäs vähän noista HH, R, ja P:n suhteista, että jos päivän ruokailut menee jotenkuten näin niin onko huono:
Aamu: 1 prk maitorahka+kauralese 100g
kouluruoka: lihamakaroonilaatikko 300g+vihreä salaatti+4lasia maitoa
koulun jälkeen: 4 palaa ruisleipää, 7 kinkkusiivua ja 30g juustoa(julia 17%)+maito 3 lasia
iltapäivällä:munakas 230g+oliiviöljy 25 g
illalla:1 prk maitorahkaa+oliiviöljy 25 g
Tollaset tänään. Katoin tost kalorilaskurista nopeesti
et noin: R 119,5 g, HH 220, P 190 g, Kcal 2805.
Jos päivässä tulee keskimäärin vähän alle tai lähes 3000 kcal niin oon ajatellu et riittäis. Haittaako jos proteiiniä ja rasvaa on aika paljon suhteessa hiilihydraatteihin ? Lämpimät ruuat vaihtelee paljon riippuen mitä koulussa on, mutta yleensä keskimäärin jotenkin näin ihan viikottain joka päivä R=100, HH=200-250, P=180. Onkos tuossa liikaa proteiiniä, kun sitä on niin hankala laskea(sitä tulee vähän joka-asiasta niin kertyy lähes 200g päivittäin) :david: . En siis oo rekisteröityny tonne kalorilaskuriin niin ei oo kaikki ominaisuudet käytössä. Tohon tulee sit lisäksi palkkari treenipäivisin.

Täällä omassa threadissaan JTO vastailee omien sanojensa mukaan treeniä, kiipeilyä sekä rakkautta ja kuvataidetta käsitteleviin kysymyksiin(jos muistin kaikki oikein). Eli ei enää ravintopuolen kysymyksillä vaivata häntä, niin saadaan nauttia jatkossakin hänen treenitietämyksestään.

Tuo ravintopuoli on oikeampi paikka tällaisille kysymyksille ja sinne sitten jatkossa nämä.

Ja itse kysymykseesi sen verran, että mielestäni näyttää varsin monipuoliselta ja terveelliseltä ruokavaliolta kasvavalle nuorelle. Tarkemmin asiaan saat vastauksen tuolta ravintopuolelta ja lukemalla FAQ:ta ja vanhempia postauksia aiheesta.
 
jto, voiko tossa 5x5:n kevyellä viikolla, ennen maksimitestejä käydä hierojalla? Kun mietin vaan kun jossakin on puhuttu, että kunnon hieronta vastaa kovaa treeniä, joten onko se viisasta keyvellä viikolla?
 
helena: tehokaudella vähemmät sarjat riittää yleensä.
tyo: riippeun tarpeesta 1-3 krt/vko.
bers:hieronta pitää olla säännöllistä ainakin jaksottain. yks hieronta vaan haittaa treenejä.
 
bers:hieronta pitää olla säännöllistä ainakin jaksottain. yks hieronta vaan haittaa treenejä.
Parahin jto!

Olen lukaissut threadin läpi, kun voimanosto on alkanut kiinnostaa ja säie on täynnä hyvää asiaa, kiitos siitä! Koetan tällä hetkellä päästä sisälle voimatreeniin Bill Starrin dual factorylla, vaikkei se optimaalinen taida ollakaan. Opinpahan kuitenkin jotain omasta kehostani ja sen rajoista, ja voin sitten muokata paremmalla tiedolla itselleni sopivamman ohjelman.

Hierontaan liittyen minulla on kysymyskin. Eli syystä tai toisesta mulla on ollut kuukauden tauko hieronnoista, mutta toukokuun jokaiselle viikolle on varattu vuorot. Treeniohjelmassa ensi viikolla alkaisi kolmoset (deload+peak). En viitsisi aikoja peruuttaa, joten ongelmana on, miten mun kannattaisi treenipäivät järjestää tuohon hieronnan ympärille, että hieronnasta olisi jotain hyötyäkin? Entä mitä kannattaisi hierotuttaa (tai olla hierotuttamatta) ennen mitäkin treeniä?

Kiitos etukäteen vastauksestasi!
 
hyvä urakka alkaa olla tänkin threadin lukeminen jo :)

hieronta kannattaa mun mielestä teetättää sillai, ettei seuraavalle päivälle tuu ko. alueen treeniä eli esim ei jalkojen hierontaa just ennen kyykkypäivää. samana päivänä treenin jälkeen ok.
 
Pistetään täältäkin suunnasta pohdittavaa jto:lle ettei pääse hiki kuivumaan. :)

Mitä mieltä Bud Jeffriesin filosofiasta, jonka mukaan yhdessä treenissä voi/kannattaa käydä läpi esim. takakyykyssä suurin piirtein kaikki toistoalueet läpi kovista ykkösistä edeten lopulta yhteen 15-20 toiston failuresarjaan asti?

Samalla viikolla voi sitten tehdä vaikka 1000 hindukyykkyä ettei käy aika pitkäksi.

Jeffriesinhän mukaan todelliselta voimaäijältä pitää löytyä koon ja voiman lisäksi myös rekkalasteittain kestävyyttä ja työkapasiteettia.

Voiko tavallinen tallaaja oikeasti yhdistellä näitä samalla viikolla menestyksekkäästi vai onko lopputuloksena huono maksimivoima ja huono kestävyys?
 
helena: maksimivoimatreenit lasken sinne 85%:n yli meneville raudoille.

bateman: en oo samaa mieltä jos voimanhankinnasta on kyse. bodaaja voi kyl tehdä hieman laajempaa toistoaluetta. voimailijan kestävyyden tulee olla ihan erilaista kuin kestävyysurheilijan. lähinnä sarjakestävyys on mun mielestä se tärkein eli kyky tehdä runsaasti kovia sarjoja. esim. 8*5*85% eikä 2*6-7*85% ja suihkuun. en myöskään nää tarvetta voimailijalle kuormittaa hidasta solukkoa tarpeettomasti.

mä jakaisin kyllä treenit enemmän eri ominaisuuksia painottaviin kausiin. esim. jos tehdään kestovoimaa, annetaan kropalle viesti alentaa hermoston syttymistaajuuksia ja maksimivoiman kehittämiseen ei nähdä tarvetta sen mielestä. jos taas treenataan maksimivoimaa kroppa pyrkii käyttämään energiavarastoja tehokkaammin ja se taas ei oo oikein hyvä kestävyyttä ajatellen. tavallinen tallaaja kyllä voi yhdistellä treenejä, mutta jakaisin silti treenit kausiin.
 
tavallinen tallaaja kyllä voi yhdistellä treenejä, mutta jakaisin silti treenit kausiin.

OK, kiitoksia paljon!
 
Nonniin..kohta alkaa olemaan piikkaukset ohi, jonka jälkeen vedän yhet TTT:t. Tulokset on noussut kivasti, kiitoksia:worship:.Tämän jälkeen uuden ohjelman kimppuun.

Tuli tossa mietittyä hetki ohjelmaa ja tälläsen sain väsättyä pienessä hetkessä:

1.
Penkki (progressio) (3x4 ---> 6x6?)
Kyykky (progressio)
Hauikset 2-3x
Vatsat 3x

2.
Nopeuspenkki 3x4-8 60%-75%
Ylätalja 3x5-10
Kulmasoutu 3x6-12
Viparit sivulle 2x
Pohkeet 3x

3.
Mave (progressio)
Kapea penkki 3x5-10 (kapea lankku?)
Ranskalainen 2x (kevyttä)
Prässi 3x6-12
Myötäote hauiskääntö 2-3x
Vatsat lisäp. 3x

4.
Rive 3-5x1-5
Pystypunnerrus 3x
Alatalja 3x
Takaolat 2-3x
Pohkeet 3x

Tollasta ohjelmaa ajattelin seuraavaksi. Miltäs kuulostaa?

Hauiksille ei suoraa rasitusta ollut viime ohjelmassa, ja nyt sinne piti lisätä se yhelle päivälle (suora rasitus). Vai tuleeko hauiksille muuten liikaa rasitusta, kun epäsuoraakin rasitusta on jonkin verran (soudut, taljat)

Ojentajat on aika heikot, joten ajattelin vähän ottaa kevyesti pari sarjaa ranskalaista ton kapean penkin jälkeen(ajattelin myös lankkua..vai miten olis kapea lankku?).

Hmm..mitäpä tästä vielä muuta sanois..pohkeita hieman lisäsin, koska ne on sellaset pulkannarut että pitää vähän sinnekin saada lihaa (ei oikein 1x viikossa kasvanut:rolleyes:)

Treenit pitäisin joka toinen päivä:

-Joka toinen viikko 3x
-Joka toinen viikko 4x
 
Mun raa'an rive rekka on 100kg ja syväkyykyn 125kg. Onko toi susta outo suhde? Aattelin panostaa nyt jonkin aikaa kyykkyyn. Miten rive kannattas tehä tuona jakson aikana?
 
Back
Ylös Bottom