Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ketjut muuttaa voima-nopeus -käyrää, joten niiden käyttö on kyllä eduksi, mutta vievät myös liikaa käytettynä ylikuntoon. käyttäsin aika säästeliäästi. esim. pari viikon pätkissä muiden variaatioiden mukana wsb-tyyliin ja toinen treeni nopeutta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko sulla jto heittää jotain hyvää ideaa, miten kehittää ponnistusvoimaa? Jotenki tuntuu että noista perus pomppu ohjelmista ei saa enää mitään irti, ja vähän oon jumittunu ton ponnarin suhteen paikoilleen :( Mitä tässä vaiheessa kannattaa testata?
 
koska kyseessä on hermosto-ominaisuus, se tasanne saattaa tulla aika helpolla. voimaa ja määrällisiä perushyppelyitä perusjaksolla. tehoa enemmän sitten irtiottokaudella.
 
perussetti, lajinomaisuus tärkeetä sekä riittävä voimataso, ennenku alotat jotain pudotushyppyjä jne kuitenkin.
 
onhan toi tuttu, mutta mä en juuri innostu tommosista kaikenmaailman XXX- systeemien nimistä. Kaikki perustuu samoihin periaatteisiin, joille joku sitten markkinamielessä keksii jonku makee nimen.

liikkeet ok, rytmitys... jaa-a, 5 vkoa kolmosia voi olla kova homma... mihis ykköset jää? en nää tossa mitään erityistä. ihan peruskamaa. paljon riippuu siitä, millasia treenejä noi on sisällöltään. ei jotku toistot kerro mitään.

Vielä dual factorista. Eli oma DF-sovelma penkkiin:

viikko 1 - MA 5x5 (70%), PE 5x5 (40% -> 75% ramping)
viikko 2 - MA 5x5 (75%), PE 5x5 (45% -> 80% ramping)
viikko 2 - MA 5x5 (80%), PE 5x5 (50% -> 85% ramping)
viikko 4 - MA 5x5 (82,5%), PE 5x5 (60% -> 87,5% ramping)
viikko 5 - PE 5x5 (60% -> 90% ramping), eli vitosenkka yritys

Tämä jälkeen sama juttu kolmosia, eli 3x3 viikkoina 7-11 (viikko 6 kevyt)

Mitä mieltä?
 
- kyykky ja veto ehkei muuta kuin tekniikkaa, voima prässissä jne.

Miksei sun mielestä kyykkyä kannattais tehdä vielä? Oon tykänny sitä tehdä, mutta kai siinä seinä tulee vastaan josain vaihees jos "kovia" vitosia vetää joka viikko nostaen sarjapainoja.
 
jasa: perussettiä, mutta epäilne, että saisit vkolla 5 enkkaa. liian monta kovaa viikkoa putkeen.

juketh: sen verran nuori oot (14?) ettei se tee kovin hyvää pituuskasvulle.
 
Jep 14. Joo voinhan mä ne ottaa kevyemmin/tekniikkapainoisesti ja pituuskasvu on kumminkin hidastunu jo jonkun verran, et kattoo vaikka vähän myöhemmin sitä kyykkyä/vetoa sitten ohjelmaan mukaan enemmän. Oon mä kysynyt noista joskus, mut yleensä sanotaan (täällä pakkiksella siis) et kun oon jo suht pitkä (ikäisekseni), niin voisin tehdä niitä.
 
Tässä olisi muutama kysymys lähinnä hermostoa koskien. Ensimmäisen olisi kait voinut laittaa tuonne 5x5 osioon mutta ajattelin nyt tänne kun näitä muitakin on.. eli siis kun etsin keskusteluja noista kevyistä viikoista niin osa vetää sen vain muutaman treenin kokonaislevolla, mutta riittääkö se jos ohjelman edellinen jakso on ollut hermostopainotteinen? nyt siis tällä viittasin tuon 5x5-ohjelman viimeiseen osioon ennen piikkausta.

Ja sitten että onko hermosto kuinka lihaskohtainen?

Onko hermoston palautumisen kannalta merkitystä syömisellä, vai pelkästään levolla ja unella?

Enään kevyt viikko ja sitten piikkailemaan niitä uusia ennätyksiä :)
 
Jto
Alkoi mietityttää, että olenko tehnyt sittenkin sarjat liian loppuun korkean frekvenssin (4-5 kertaa kroppa läpi viikossa) treeneissä. Sanoit aiemmin, että lähes jokaiseen sarjaan varaa hyvin, mutta mitä se sitten tarkalleen tarkoittaa. Onko loppuunasti vedetty sarja sellainen, jossa ei saa yhtään toistoa enempää, vai sellainen, jossa ei saa puhtaasti yhtään toistoa lisää vai sellainen, jossa ei saa enää samalla liikenopeudella yhtään toistoa.

Ajattelin, että olis hyvä vetää pääsääntöisesti sellaisia sarjoja, joissa ei liike hidastu merkittävästi. Olisko tuo hyvä merkki siitä, että on riittävästi varaa?

ps. Eikö kyykyn vahingollisuus lasten kehitykselle ole romutettu myytti?
 
juketh: sun koko nyt? kyykkäämään ehdit kyllä. voimaa voit hommata muillakin tavoin. esim. yhden jalan kyykyt omalla painolla on pirun hyviä voimalle, tasapainolle jne.

tyo: en tajua pätkääkään, mitä toi sun eka kappale haluaa kysyä. hermosto on täysin lihaskohtainen, koska se hermo käskee lihassolua supistumaan. palautumiseen yleisellä tasolla vaikuttaa noi kaikki.

darvinisti: on totta, että se failure voidaan määritellä niin monella tapaa. mä pitäytyisin tossa vipassa, kun treenataan usein.

en romuttais mokomaa kyykkyjuttua enkä missään nimessä puhuis myytistä tossa asiassa. tietenkin on aivan eri juttu kyykätä omalla painolla tai hyvin kevyillä painoilla tekniikka ja kestovoimapohjalta kuin tehdä koko ajan nousevia vitosia, kuten tuo juniori yllä. selkä on sellanen paikka, ettei sitä voi enää korjata, kun vahinkoa käy, joten en leikkis millään tasolla tossa asiassa. mm. välilevyjen aineenvaihdunta on aika olematonta 20 ikävuoden jälkeen. en siis pidä kyykkyjä huonona nuorelle, mutta se tapa millä ne tehdään on hyvin tärkee juttu ja kaikenlainen tietämätön rohkaisu liian isoihin romuihin on melko vastuutonta.
 
kasa tyhmiä kysymyksiä!

-kysyisin tuosta selän tuennasta kyykyssä ja etukyykyssä vatsalihasten kannalta. Viittaan keskusteluusi risumiehen kanssa tässä ketjussa (viestit #1231-1238).
Eli takakyykyssä pallea ulos, vatsa ja kyljet jännitykseen, ei muuta? Etukyykyssä sama mutta vedetään vatsa sisään?
(jäi vähän hämäräksi risumiehen kuvaus, mutta hyvä, että asiasta kuulee jonkinlaista analyysiä!)

"polvet kunnolla jäihin treenin jälkeen ½ tunniksi. toista parin tunnin päästä."-jto
- Ehkäiseekö jäät polvien kulumaa vai jotai muuta, tulehdusta? Mikä olis hyvä käytännön tapa pistää ne jäihin, jääpalapussi sulaa ja aukee eikä pysy oikei paikoillaan?

-pidetäänkö GHR:ää vaarallisena polville? Mulla tuntuu semmoista jännää painetta aina luussa polven alapuolella (lähinnä
liikkeen ala-asennossa), ei kipua kylläkään.

-medialislihasta vahvistettaessa reidenojennuslaitteessa saako potkaista ihan reilusti lukkoon polvet, eli niin pitkälle kuin menee? (kuvittelin että ois vaarallista polville tämä, mutta niiden vammautumistahan tässä piti ehkäistä!)

-pidätkö 1,5 h kestoa per treeni liian pitkänä? Kehityksen kannalta siis.
 
-pidetäänkö GHR:ää vaarallisena polville? Mulla tuntuu semmoista jännää painetta aina luussa polven alapuolella (lähinnä
liikkeen ala-asennossa), ei kipua kylläkään.
Enpä ole jto, mutta omaan kokemukseeni viitaten voisin allekirjoittaa tuon. Mulla ainakin vanhat polvivammat ärtyvät, jos yritän rimpuilla ko. liikettä. Sääli, sillä se on kuitenkin aivan päällikkö liike takareisille.
 
loomer:
- en vetäis etukyykyssäkään vatsaa kovin tiukasti sisään, vaikka asento sitä vois edellyttää.
- jäät poistaa treenin aiheuttamaa tulehdusefektiää tehokkaasti ja edesauttaa palautumista. hommaa ehjä pussi. jääpalat tms. oikea jää on ehdottomasti paras.
- on se ikävä, jos makuuttaa lumpioita matolla/maassa. laita joku koroke sääriluun yläosaan, ettei lumpio ota maahan, niin toimii paremmin.
- ei potkita ei. reisiojennus tehdään aina rauhallisesti puristaen. ihan suoraksi saa kyllä painaa ja mieluiten pysäyttää ylhäällä. yläosassa rasitus tulee enemmän lihaksille kuin nivelille, joten on ihan hyvä nimenomaan medialikselle.
- en. riippuu taustasta, treenin luonteesta jne. esim. omat kiipeilytreenit kestää 3-5h ja suuri osa ajasta mennään aika kovaa. punttitreeneissä voi tehdä pitkiäkin treenejä tyyliin 2h, mutta yleensä tällaset treenit on nostajille, joilla sitä rautaa liikkuu aika paljon. tällöin pelkkiin lämmittelyihin ja noususarjoihin menee aikaa paljon. esim. 350 kg:n kyykkytreenin aikajana:
0 min: fillari 5min
5: keppijumppa
15: 2*10*20kg
20: 5*70
23: 5*70
26: 5*70
29: 5*100
33: 3*140
37: 3*180
41: 1*220 vyö
45: 1*260 vyö, siteet
52: 1*290 vyö, siteet, trikoon alaosa
60: 1*320 vyö, siteet, trikoo
70: 1*350 vyö, siteet, trikoo
80: 3*300 vyö, siteet, trikoo
90: 5: 260 vyö
eli 1½h pelkkään kyykkyyn... toinen tunti keskivartaloa jne. ns. normaalikuntoilijalle 1½h on aika maksimi.
 
ei ole voimaa eikä tasapainoa. harjoitus tekee mestarin. rauhallinen lasku ja ilman kauheita pomppuja sulavasti ylös. auta alussa vaikka ovenpielestä tms.
 
Noh ,et ole ensimmäinen joka ei ole ymmärtänyt minua :D
mutta selvennetäänpä nyt hieman.
Sain juuri loppuun 5x5 ohjelman viimeisen jakson ja edessä piikkaus. Kun hermostoa on noin rasitettu, voiko kevyen viikon toteuttaa hetkellisellä totaalilevolla (vaikka 3-5 päivää) eli muutaman treenin jättämisellä välistä, vai onko se pakko toteuttaa niin että tehdään kaikki normaalit treenit mutta kevennettynä?
 
Back
Ylös Bottom