Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
helena: jos on pitkät reidet ja lyhyt selkä, kannattas aika leveellä jalka-asennolla kyykätä. polvia ulos, selkä aika pystyssä. jos väliin pudotat, menee polvet eteen ja heikentää välityksiä aikalailla. apuliikkeenä sellanen body-mallinen kyykky on ihan hyvä kyllä.

salomaan kyykky on erinomanen esimerkki tosi leveestä asennosta. selkä pysyy edelleen kaarella, eli liikkuvuus ylätakareisissä on kunnossa. lisäksi sääret ei kaadu liikaa sisälle eli syvyys saadaan hyvin. trikoota ajatellen myös tosi hyvä. toi on hyvin äärimmäinen asento, joten en suosittelis ihan äkkiseltään. kannattaa tossa videossa panna merkille se tärkein elementti, eli miten lantio tekee töitä.

ala helena kyykkään leveellä eli se takaviiston video. lasket rauhallisemmin, mutta ihan alhaalla 5cm:n droppinykäys virtasen jarmon tyyliin. ei riko tekniikkaa niin helpolla kuin pidempi pudotus ja silti saadaan elastinen voimantuotto treenattua.

tän lisäksi teet samalla leveydellä boksikyykkyä. rauhallinen lasku taas ja kunnon stoppi boksille. reidet rennoiksi, mutta selän kulma pysyy. painotat ehdottomasti, ettei lantio karkaa takakautta ylös, kun nostat, vaan puristat pakaroilla sitä eteen. kyykyn pitää tuntua persiissä, ei reisissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helena muista, että hyvä kyykkyasento ei ole pelkästään jalkojen leveydestä kiinni vaan se vaatii myös kovaa pitoa koko kropasta ja erityisesti keskikropasta.

Itse julletin joskus 200kg raakakyykyn ylös kun suoritus vähän epäonnistui kun lähdin montusta (oikeasti juuri sillon pääsi aika paha pieru joka tuhosi koko kyykyn :lol2: ) Sillon huomasin, että sitä keskikroppaa ei ole ihan turhaan treenattu!
 
Noista telineistä on pakko ottaa askelia enemmän mitä videolla näkyy, että asennon saa leveäksi. Tämän takia kavensin asentoa sen verran, että nyt jalat saa oikeeseen stanssiin max kolmella askeleella.
Maksimipainoilla menee ehkä se kolme, mutta pienemmillä pääsee kahdella askeleella eli jalat suoraan oikeisiin paikkoihin.

SM-kisoissa tätä ongelmaa ei ole koska telineiden jalat levittyy tuonne sivuille ja ne eivät ole jalkojen edessä.

OK!:thumbs:
 
painotat ehdottomasti, ettei lantio karkaa takakautta ylös, kun nostat, vaan puristat pakaroilla sitä eteen.

Hahaa, selittäisitkö tarkemmin, miksi tuo lantio karkaa takakautta ylös? Mulla käy näin isoilla painoilla/ väsyneenä, kun tekniikka leviää käsiin. Mitkä lihakset pettää, millä kannattais harjoitella?

Ja mitä mun selässä tapahtuu silloin, kun lantio karkaa - sehän koskee erityisesti jälkeenpäin ja alaselkä menee ihan jumiin. Mistä tämä kipu johtuu? Kyykkään melko kapealla ja jalat on lyhyehköt (koko varren pituus 163cm).
 
takapuoli on yleensä se heikoin lenkki. yleensä syynä on myös, ettei ole treenattu teknisesti oikein sitä liikettä, vaan pyritään painamaan reisillä. sillon polvet kyllä suoristuu, mutta koska raudat ei oo polvien päällä, se paine siirtyy taakse ja ollaan jullessa.
 
Onko siinä alkuperäisessä 16 vk:n 5x5-ohjelmassa mitään järkeä, kun esim. penkissä sen mukaan minulla alussa olisi vain 1 kunnon sarja, mutta painot nousisivat nopeasti. Siis saako niin muka voimaa vai kannattaako nostaa useampi sarja lähempänä "rajaa" (3-1 toistoa vajaita), tyyliin 3-6*2-5*75-80% (tämä oli vaan nopeasti heitetty esimerkki)

Kysymys koskee lähinnä kyykkyä...

E: kyykyssä tosin ohjelma ei olisi minulle helppoa, kun mulla ottaa vaikeesti nuo kyykyt, vaikka ilman mitään painoja ;)
 
okei eli oon tehny penkkiä nyt viimiset 6 viikkoo sellasella hermottavalla ohjelmalla mis toistot meni 8*60 % 1*95 7*67 2*90 6*70 3*85 5*72 4*80 3*78 2*82 ja 1*88 , sain tulostani nostettua 10kg. Mitä ohjelmaa suosittelisit seuraavaksi? tavoitteena on saada lisää voimaa, nopeutta unohtamatta. Tein ennen tuota hermottavaa ohjelmaa 5*5, mutta se ei oikein toimminnut..max nyt 135
 
Huomasin/muistin että kapeaote on parempi. :) 2x6:ssa tänään: 6 ja 4. Sitte aattelin että ttu sentää kun menee päin peetä teen viel 3 - tuliki 6 :D Tuntu niin helpolta että teenpä tästä lähin kapeemmalla otteella niin voi kohta laittaa 85 sarjapainoiks :evil:
Johtuuko tämä siitä että on kovat ojentajat vai mistä? Saattas kuulostaa mun kesäämennes tavotteet realistisiltki.

e. ennen ottanu et pikkurillit niis merkeissä nyt sellain 1-1,5 sormenvälii kapeempi ote kummiltki kohin.
 
helena: satsaisin suureen sarjamäärään mieluiten. tekniikka paranee paremmin.

nro3: toi ohjelma ei hermota sen enmpää kuin esim. 5*5:kään. se on ns. saksalainen pyramidi, mikä käy peruskauden treeneihin mm. aika hyvin. teitkö 5*5:n monta kertaa vkossa? mikä tahansa ohjelma käy, missä peruskaudella panostetaan määrään enemmän kuin tehoihin.

murentaja: heikko tekniikka , selkä, hartiat ja rinta... enempi monipuolista treeniä ja suuria määriä tekniikalle.
 
No meneepi nyt tälleen:
Penkki
Vinopenkki - joskus
Leuanveto - joskus
Kyykky
Maastaveto - nyt vähän tauolla kyykyn takii mutta ens viikol sitä taas
Hauiskääntö ja vasarakääntö käsipainoilla
Kiertäjäkalvosimet raskaammil painoil
Dippi lisäpainoil
-------------------------------------------------------------------

Kulmasoutuu aatellu ottaa mukaa. Leukojen aatellu korvaavan ylätaljan.. :jahas:
Anteeksi jto jos käyn hermoille mutta olisiko tähän hyviä liikkeitä lisättäväksi?
 
Mitkä liikkeet ois hyviä parantaan rinnalta lähtöä penkissä. Tein aika pitkään kohtalaisen kapealla otteella ja nyt kun olen leventänyt otetta niin sarjat tulee kyllä hyvin mutta ku alan ottaan lähelle maximeja niin tanko ei nouse rinnalta vaikka kapealla otteella nousis.Jonkin verran lähempänä "leveä" maximi on jo suhteessa kapeaan mutta vielä on matkaa... Teen myös vinopenkkiä tangolla/käsipainolla ja vipunostoja maaten mutta mikä ois erityisen hyvä juuri tähän rinnan heikkouteen vai jatkanko vain leveällä otteella nostamista kunnes uusi tyyli menee vanhan ohi?
 
murentaja: jaa ohjelma kahteen ja tee toisessa penkki tai kapee, leuat, hartiat ja toisessa kyykky tai veto, julle tai etukyykky ja keskivartalo.

nro3: suosittelisin lisäksi kapeeta penkkiä toiseen treeniin. paljon riippuu nostajan heikkouksista, miten mikäkin toimii. mun mielestä ei ole olemassa mitään ihmeohjelmaa.

tke: vaihtele oteleveyksiä säännöllisesti. esim. toisessa penkki ja keskilevee vinopenkki. toisessa kapee ja levee penkki. rinnalta lähtöön auttaa mm. rauhallisempi lasku, stopit rinnalla tai hieman ennen, lattiapenkki jne.
 
Kiitos vinkistä!
Onko muuten kilpailussa minimi-oteleveys?
 
Juu eli mutulla kun mittailin (eipä oo täs tankoo) nii oteleveys tos kapeemmas versios oli joku 58-61cm :D Tosta vähän leveemmästä en tiä.

e. ja hyvin koskettaa rintaa.
 
tke: vaihtele oteleveyksiä säännöllisesti. esim. toisessa penkki ja keskilevee vinopenkki. toisessa kapee ja levee penkki. rinnalta lähtöön auttaa mm. rauhallisempi lasku, stopit rinnalla tai hieman ennen, lattiapenkki jne.

Joo kiitti vinkeistä olenki nykyään pyrkiny tekemään nuo punnerrukset rauhallisemmin ja pikku stopilla ja yrittäny keskittyä räjähtävään lähtöön:)
 
Back
Ylös Bottom