Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kait sentään keskellä, ettei jalka ole "ristissä" luontevaan linjaansa nähden! Luulisi että jalan kuuluu olla siinä, mihin se luontevasti "osuu"

Meidän prässissä ainakin on keskellä sellainen "uloke", että kun tekee yhdellä jalalla niin jalan saa korkeammalle. Voihan sitä takapuolta siirtää niin, että jalka on luonnollisessa asennossa eikä ristissä.

Kumpi jalka-asento mielestäsi rasittaa alaselkää pahemmin?

Mä en pysty tekemään prässiä kunnolla kahdella jalalla selän takia, yhdellä jalalla sen sijaan ihan sujuvasti alas asti eikä ota selkään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei se ota selkään kahdellakaan jalalla, jos prässi on rakennettu oikein, eli penkki ei oo liian syvällä suhteessa kiskoihin. alaselän nousun saat ehkäistyä pitämällä jalkoja ihan levyn alaosassa tai jopa kantapäitä hieman sen alle.
 
En tiiä onko kysytty aiemmin, mutta mitä mieltä olet kahvakuulilla harjoittelemisesta? Ketkä mielestäsi hyötyvät siitä eniten?
 
tottahan niistä hyötyä on, miksei olisi. ihan samoin kuin muustakin enempi avaruudellisesta treenaamisesta, ettei liika fiksattuja lyhyitä liikeratoja koneissa tehdä. tekee hyvää monille ominaisuuksille. eniten siitä hyötyvät kahvakuulaurheilijat :)

riippuu hieman harjoittelutavoista, mitä vaikutuksia saadaan ja sitä kautta sitten se hyöty kulloiseenkin lajiin. en pidä kahvakuulia kuitenkaan minään maailmoja kaatavana ihmeenä, kuten en pidä mitään yksittäistä harjoittelumuotoa. hyvää ja hauskaa treeniä kuitenkin.
 
okei eli oon tehny penkkiä nyt viimiset 6 viikkoo sellasella hermottavalla ohjelmalla mis toistot meni 8*60 % 1*95 7*67 2*90 6*70 3*85 5*72 4*80 3*78 2*82 ja 1*88 , sain tulostani nostettua 10kg. Mitä ohjelmaa suosittelisit seuraavaksi? tavoitteena on saada lisää voimaa, nopeutta unohtamatta. Tein ennen tuota hermottavaa ohjelmaa 5*5, mutta se ei oikein toimminnut..max nyt 135
 
Onkos jto kuullut sellaisesta liikkeestä kun protyazhka? Se on niinkuin tempaus suorilta jaloin ja kova lämmittely/venyttelyliike kuulemma. En oo nähny tästä ikinä materiaalia tai kuvia joten kyselisin tästä suoritustekniikasta että miten jalat ja selkä pidetään? Jalat levällään vai yhdessä?
Otin tuon venäläisen kyykkyohjelman käyntiin ja sisäänajo menossa ;)

Ja sitten penkin parannus ohjelmaa kun junnaa nyt ikävästi paikallaan. Tänään meni 2x6 vaan 6 ja 4 joten ei tuntunu kivalta ja tätä sattuu melko usein. Menee se 2x6 sitten myös yleensä kerran viikossa mutta useammin epätäydelliseksi jää.
Ohjelmana penkkissä suurinpiirtein näin:
20x20
10-13x50
6-7x60
6x70(ei aina)
2x6x82,5

Maksimi olis nyt 102,5.
Eniten vituttaa noi painot - nyt pitäisi olla jo sarjapainoina 85 mutta kämäset 82,5 ja nekään ei aina onnistu :curs:
 
Onkos jto kuullut sellaisesta liikkeestä kun protyazhka? Se on niinkuin tempaus suorilta jaloin ja kova lämmittely/venyttelyliike kuulemma. En oo nähny tästä ikinä materiaalia tai kuvia joten kyselisin tästä suoritustekniikasta että miten jalat ja selkä pidetään? Jalat levällään vai yhdessä?

En ole jto, mutta tuossa on video missä on muscle snatch 150. Tämä on juuri se liike mitä kysyit.

http://www.youtube.com/watch?v=65jovqRDaDs
 
Tuon olen nähnyt mutta jalat ei ollu tikkusuoras niiku kuvittelin :D Kiitos selvennyksestä.
 
2*6 saattaa viedä nopeesti tasanteille. useemmin treeniä ja eri leveyksillä. eikä kukaan prkl tikkujaloilla tempoile, ellei halua itteensä rikkoa.

helena: leveempi näytti paremmalta. laske rauhallisesti, ettei niiaa eteen kuten siinä ylemmässä videossa.
 
2*6 saattaa viedä nopeesti tasanteille. useemmin treeniä ja eri leveyksillä. eikä kukaan prkl tikkujaloilla tempoile, ellei halua itteensä rikkoa.

helena: leveempi näytti paremmalta. laske rauhallisesti, ettei niiaa eteen kuten siinä ylemmässä videossa.

alempiko susta on leveempi, no joka tapauksessa sekö, jossa työnnän takamusta enemmän taakse...(?) enemmän takaviistosta kuvattu.

Mites se elastisuuden käyttö kyykyssä? Entä, kun ruvetaan joskus puvun kanssa nostamaan, eikö siinä kannata vaan "tiputtaa" ittensä alas?
 
just se. oikeelta kyljeltä takaviistosta. tiputtelu kyllä auttaa elastisen voimantuoton treenaamisessa, mutta hunolla tekniikalla kaataa nostoa eteen ja tuhoaa sen. mieluummin rauhallinen lasku ja lopussa vaan semmonen pikku droppi. kaatuuko nosto päkiälle usein?
 
okei eli oon tehny penkkiä nyt viimiset 6 viikkoo sellasella hermottavalla ohjelmalla mis toistot meni 8*60 % 1*95 7*67 2*90 6*70 3*85 5*72 4*80 3*78 2*82 ja 1*88 , sain tulostani nostettua 10kg. Mitä ohjelmaa suosittelisit seuraavaksi? tavoitteena on saada lisää voimaa, nopeutta unohtamatta. Tein ennen tuota hermottavaa ohjelmaa 5*5, mutta se ei oikein toimminnut..max nyt 135
 
just se. oikeelta kyljeltä takaviistosta. tiputtelu kyllä auttaa elastisen voimantuoton treenaamisessa, mutta hunolla tekniikalla kaataa nostoa eteen ja tuhoaa sen. mieluummin rauhallinen lasku ja lopussa vaan semmonen pikku droppi. kaatuuko nosto päkiälle usein?

Hei!

Päkiälle kaatuminen ei ole ollut ongelma, kun työnsin peppua enemmän taakse. Silloin oli ongelma kuule se, että meinasin lentää perseeleni. Siinä paremmassa videossa asia on niin, että oikeastaan teen selkään vaan isomman notkon ja yritän vähän niin kuin pudottaa alas.. Mutta kuitenkin peppu lähtee taakse... (Sillä tavalla en kaatunut kyllä kumpaankaan suuntaan)

Katsoin äsken kahden suomen parhaimpien kyykkäjien nostoja (tiedän, ettei saa kopioda! Ja tiedän, että kyykkyjutut ovat välitys-asioita!) Toinen nostaa niin, että tiputtaa suoraan väliin! sääri ei ole läheskään pystysuorassa! Ja toinen nostaa selvästi niin, että peppu lähtee taaksepäin. Molemmissa siteen ja puvut lanteilla... Yksi opetti minulle kyykkäämään niin, että pudottaisin suoraan väliin! Miksi? Siksi, että juuri kroppa olisi enemmän painon alla... You know? Kun taas kun peppua viedään taakse ala-asennossahan painon alla vähemmän kroppaa.. Mutta monessa paikassahan neuvotaan, että vietäisiin peppaa taakse.. Siksi kysynkin suoraan mielipidettäsi. Mulla on pitkät jalat ja lyhyehkö selkä, millainen nostotyyli sopisi minulle paremmin? Kai ne välitykset siitä videoltakin näkyy. Ja oletko sitä mieltä, että joillekin sopii sellainen tyyli, että pudottaa enemmän suoraan alas kuin vie pepaa taakse? Ehkä sitä elastisuuden harjoittelua sitten vaikka pelkän kepin kanssa ? :)
 
Stanssin hakeminen kyykyssä voi olla aika paskamainen prosessi jos välitykset on vähän hassut. Pitkillä jaloille se perseen taakse vieminen voi tuntua hassulta jos asento ei ole leveä.
Ja netistä sitä tekniikkaa ei voi neuvoa koska paikan päälläkin se voi olla hankalaa. Se on vaan hakemista ja hakemista. Joillakin se löytyy nopeasti ja joillakin ei.

http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk

Siinä hieman mallia miten itse kyykkään. Vähän eri nopeuksilla jokainen toisto.
 
Stanssin hakeminen kyykyssä voi olla aika paskamainen prosessi jos välitykset on vähän hassut. Pitkillä jaloille se perseen taakse vieminen voi tuntua hassulta jos asento ei ole leveä.
Ja netistä sitä tekniikkaa ei voi neuvoa koska paikan päälläkin se voi olla hankalaa. Se on vaan hakemista ja hakemista. Joillakin se löytyy nopeasti ja joillakin ei.

http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk

Siinä hieman mallia miten itse kyykkään. Vähän eri nopeuksilla jokainen toisto.

Vae että silleen! Eihän tuo ole sinun kyykkysi? Hyvät välitykset näyttäis olevan tuolla äijällä tuohon hommaan.
 
Hyvät välitykset näyttäis olevan tuolla äijällä tuohon hommaan.

Luulen että liikkuvuus, tasapaino ja pito on salomaalla suurempi valtti, kuin välitykset kyykyssä, pystyy tehdä leveällä asennolla tasapainoisia ja syviä kyykkyjä ilman että lonkat/nivuset menevät jumiin ja ei kaadu eteen tai taakse.
 
Vae että silleen! Eihän tuo ole sinun kyykkysi? Hyvät välitykset näyttäis olevan tuolla äijällä tuohon hommaan.

Kyllä se minä olen.

Tässä hieman parempi foto kuinka leveä asento oikeasti on vaikka nyt asento onkin hieman kapeampi.
http://www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/kyykkysm.jpg

Luulen että liikkuvuus, tasapaino ja pito on salomaalla suurempi valtti, kuin välitykset kyykyssä, pystyy tehdä leveällä asennolla tasapainoisia ja syviä kyykkyjä ilman että lonkat/nivuset menevät jumiin ja ei kaadu eteen tai taakse.

Juuri näin.
 
Tässä hieman parempi foto kuinka leveä asento oikeasti on vaikka nyt asento onkin hieman kapeampi.
http://www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/kyykkysm.jpg

.

Komee kyykkyasento kuvassa.

Tuosta videosta -jos saa sanoa- niin itse pyrkisin siihen, että myös keveissä kiloissa ottaisin todella vähän taka-askelia. Mun mielestä Turtiaisella IPF -vuosinaan sekä Ed Coanilla (aina) on ollut hyvä irroitus telineiltä. Itse pyrin ottamaan lämmittelynostotkin ikäänkuin ne olisi maksimiykkösiä. Mitä vähemmän "kävelyä" tangolla (joka itsessään syö energiaa itse pääasiasta eli nostosta) sitä enemmän on sitten voimaa reservissä kyykätä.

Maksimiykkösessä on tälläkin merkitystä.
 
Noista telineistä on pakko ottaa askelia enemmän mitä videolla näkyy, että asennon saa leveäksi. Tämän takia kavensin asentoa sen verran, että nyt jalat saa oikeeseen stanssiin max kolmella askeleella.
Maksimipainoilla menee ehkä se kolme, mutta pienemmillä pääsee kahdella askeleella eli jalat suoraan oikeisiin paikkoihin.

SM-kisoissa tätä ongelmaa ei ole koska telineiden jalat levittyy tuonne sivuille ja ne eivät ole jalkojen edessä.
 
Back
Ylös Bottom