Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Vituttaa jo etukätee kun aattelin koittaa perjantaina maksia penkistä - eli 100kg. Aattelin että kannattaako koittaa kun menee vaa max 7 toistoa 80kg:l?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sampsa: flunssa kevensi jo, eli ala piikkailemaan. eka treeni fiilistelemällä esim. kolmosilla ylöspäin. toinen vko kovempi kolmonen, sitten kakkonen, kevyt vko ja kaks vkoa ykkösiä.

murentaja: älä puhu rumia... miks ihmeessä tollanen tilanne ottaa päähän? mitä järkee on treenaamisessa, jos tollai asennoituu? senkun kokeilet. ellei nouse, tiedätpähän, missä meet.
 
Ok..pitänee sitten kai vähän etuajassa ruveta piikkailemaan..

Miten ois tällänen tohon piikkauksen alkuun:

vko1: 3x3x?, 2x4x?
vko2: sama, mutta isommille painoilla
vko3: 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
vko4: 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80 (kevyt)

vko5: 1*90, 95, 100...
vko6: 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
vko7: 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80 (kevyt)

Vai kannattaako vetää tuo vko5 ja 6 samalla lailla, kun sanoit että kaksi vkoa ykkösiä?
 
juu maksimiin vkoilla 5 ja 6. mee vkoilla 1 ja 2 melko tiukkoihin kolmosiin ja vkolla 3 melko tiukkaan kakkoseen.
 
Onko tuo joku hermostollinen vai lihasmuististista johtuva juttu että jo viikon totaalitauolla tulokset tippuvat tosi paljon mulla? Tietty flunssat ja muut vaikuttavat mikäli sairastunu, mutta jos muuten vain pidän kevyen viikon niin aika usein on tollaista havaittavissa myös silloin.
 
hermostojuttuja. ei se lihas häivy tossa ajassa. ratkaisuksi vois miettiä sen kevyen viikon sisältöö tarkemmin. jos pelkästään höntsäilee tosi kevyesti, saattaa tulla parikin viikkoa paussai nopeiden solujen kuormituksessa. mieluiten kevyellä viikolla lasketaan pikkusen volyymiä ja tehdään ehkä pienemmällä raudalla, mutta saa ne treenit edelleen teräviä olla. kaikki riippuu kuitenkin nostajan taustasta jne.
 
Mitä johtaja sanoo seuraavasta ajatuksesta? Sinun ajatusten pohjalta väsätty räpellys. Päivän mittaan kevyitä sarjoja 5-20kpl. Toistot välillä 4-20. Toistot pääasiassa 6-12. Yksi liike per päivä. Pitäisi tulla keho aika kattavasti käsiteltyä. Voimaa ja lihasta tavoitteena.

Esim. tässä järjestyksessä.
1. Dippi
2. Leuanveto
3. Rinnalleveto
4. Penkkipunnerrus
5. Kulmasoutu
6. Kyykky
7. Pystypunnerrus
8. Maastaveto

Välipäiviä fiiliksen mukaan. Dipissä ja leuoissa lisäpainot.
 
Olen jo pidemmän aikaa seuraillut palstaa ja nyt haluaisin mielipiteenne treenistäni. Olen dietillä ja painoa tällä hetkellä 96 kg tavoite 85kg kesään mennessä. Treeni on pääasiassa voimapainoitteista. Tuloksia: Penkki: 75 Kyykky: 70 Mave 90. Onko mahdollista säilyttää voimatasonsa tai jopa nostaa niitä vaikka onkin dietillä? Mitä mieltä olette "ohjelmastani" mavea ja kyykky aloin tekemään vasta hiljattain. Sillä en aikaisemmin ymmärtänyt niiden merkitystä kokonaisuuden kannalta. Maximit ovat senkin takia huonoja koska pyrin keskittymään näin aluksi tekniikkaan. Onko treenissäni jotain muutettavaa? Pitäisikö jako kenties muuttaa? Kaikki mahdolliset vinkit olisivat kullan arvoisia!

Teen eräänlaista 3 ja 1 jakoisen sekoitusta joissa teen esim:

Ma
Penkki 4x4-10
Ylätalja 4x8
Vatsat 30-60 kpl
reidenojentajat ja koukistajat koneessa 2x8
Mave 4x5-10
Hauikset 4x8 vapailla painoilla
Ranskalainenpunnerrus 4x8 t

Kesk: (toistot pysyvät samoina)

Penkki
Ylätalja
Kyykky 2x10 (ei jaksa enempää vaikka painoakin vain 40 kg :S )
Vatsat
Ojentajat
Hauikset

Perj. (toistot erilaisia eri treeni kerroilla, riippuu lihasten kipeydestä)

Penkki
Ylätalja
Vatsat
Kyykky/Mave (jos on palautuneet)
Ojentajat
Hauikset

Ps. Olen melko aloittelija todellisessa voimailussa vaikka vuoden olen jo aktiivisesti salilla käynytkin.
 
grip: siis liike vain joka yhdeksäs päivä? ei seuraa mun ajatuksia kyllä. mieluummin jaat liikkeet 2-3 osaan ja teet useemmin.

woimaton: unohda reisiojennukset jne ja keskity isoihin liikkeisiin. penkit, leuat, kyykyt, vedot, vatsat. toistoalue vaihtelee sulla 6-10 välillä ja sarjoja pyrit tekeen 4-6/liike. vuorottele kyykkyä ja vetoa per treeni.
 
Nyt on kohta takana kolmen kuukauden perusvoimakausi penkkipunnerruksen osalta ja tarkoitus olis aloittaa piikkailut. Teen kolme penkkiharjoitusta viikossa (tavallinen, kapea ja nopeus) ja kysymys kuuluukin, että miten kapea- ja nopeuspenkki kannattaisi tehdä maksimikaudella? Apuliikkeetkin ilmeisesti tehdään entistä kevyemmin? Kiitoksia Jto:lle vastauksesta jos sellainen tulee.
 
grip: aika paljon tulee hartioille treeniä eli joka päivä. miks treenaisit vaan liikkeen pari päivässä isoilla volyymeilla 5 päivän kierrolla? mikset lisää liikkeitä per päivä ja tihennä frekvenssiä?

tamy: apuliikkeet voi olla enempi jumppaa. nopeuspenkin raudat kevenee kun maksimiraudat kasvaa. kaikki riippuu kuitenkin piikkauksen pituudesta. em. toimii melko lyhyessä, mutta jos maksimijakso kestää pari kuukautta, en keventäis apuja liian aikasin.
 
Onko toivoakaan joskus saada jonkun tason junnumitali voimanostos jos parin kuun paskasen reenin jälkeen tulokset
Penkki 100kg
Kyykky 90kg (ei pahemmin treenattu :( )
Mave 165kg

Jos kovaa petraa niin oisko mitään mahista?
Joo tuskin kukaan vaivautuu vastaamaa näin tyhmää kysymyksee :D
 
hieman hassu kysymys juu... jos parin kuun paskasella treenillä olet tuossa tilanteessa, kannattanee katsoa, missä olet vuoden päästä ja sitten samalla vilkuilla tilastoja. kisoihin nyt kannattaa mennä vaikka millä tuloksilla. kaikki alottaa aina jostain. kyykyn ja vedon suhde kieltämättä on hieman outo. pysty pohjakyykky ja veto pyöreellä selällä?
 
Juu mulla oli pitkään polvet paskaan niin ei viittiny kyykätä - ja jotenkin niin epämieluisa liike. Vedos en tosin ole vetänyt tuota 165 mutta 140x6 on mennyt. Isoin minkä uskaltanu vetää on 155kg. Sanottii mulle että kannattaa koittaa maksimi vyöllä.

e. ja silleen oli "pakko" kysyä kun aattelin että kannattaako edes ajatella mitään tommosta. En siis haluasi koittaa kun junnuja - pitäs olla aika mahti että sit pärjäis isommis sarjois myöhemmin ja siihen en ala.
 
Juu mulla oli pitkään polvet paskaan niin ei viittiny kyykätä - ja jotenkin niin epämieluisa liike. Vedos en tosin ole vetänyt tuota 165 mutta 140x6 on mennyt. Isoin minkä uskaltanu vetää on 155kg. Sanottii mulle että kannattaa koittaa maksimi vyöllä.

e. ja silleen oli "pakko" kysyä kun aattelin että kannattaako edes ajatella mitään tommosta. En siis haluasi koittaa kun junnuja - pitäs olla aika mahti että sit pärjäis isommis sarjois myöhemmin ja siihen en ala.

Oot 16 vuotias joten voit päästä vielä vaikka mihin :thumbs:
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon ennen kuin on alottanutkaan.
 
Siihen vielä haluaisin vastauksen, että miten tuo kapea penkki kannattaisi tehdä piikkaillessa vai kannattaako tehdä ollenkaan?
 
riippuu taustoista. joillekin sopii melko kovaakin tehtynä ja jotkut jättää pois ja vaihtaa nopeustreeneihin. tee vaikka alkuun kohtuudella, ja kun kilot alkaa päälajissa nousta enemmän, annat lepoo myös enempi ja kevennät/jätät pois kapeen.
 
mitäs mieltä olet kannattaako käyttää penkille 2 maksimiliikettä jossa toinen liike vaihtuu joka viikko esim. viikko 1 lattiapenkki viikko 2 lankku jne. tarkoitus ottaa pää liike ennen noita eli normi penkki pyramidina näin 3x80%,3x85%,3x90%,5x80%,5x85% ja noiden jälkeen apuliikkeet. ajattelin myös ottaa ketjut mukaan, mihin liikkeisiin niitä kannattaa sun mielestä käyttää. aattelin tehdä 3 viikon periodin jonka jälkeen kevyt viikko.
 
Kysäisisin jto:lta sitä, että pitäsi saada Rinnaleveto,Penkki,Kyykky ja Mave nousuun. Tällä hetkellä maksimit pyörii rv:100-105kg, p:95-100 k:140 ja mave:140. Mietinkin tossa että miten kannattasi lajitella liikkeet viikolle. Pyrin saamaan jokaisessa maksimia ylöspäin. Reenasin n.vuosi takaperin tuolla sinun 5x5, joten kannatasiko ottaa sama systeemi uudelleen vai kannattasiko kokeilla mahdollisesti jotain toista. Kehitystä 5x5 tuli sanotaanko nyt että ihan mukavasti.
 
Back
Ylös Bottom