No Timo haluaisitko yleisesti kertoa, miksi niihin kannattaisi rahaa laittaa? Kun itse en ole pahemmin perehtynyt
Ja heti kärkeen tällainen kysymys. Itsehän en juurikaan käytä. Tässä pitää määritellä mikä on luontaistuote. Glukosamiini on, C-vitsku ei (vaikka sitä kaupassa myydään). Itse käytän lähinnä entsyymejä ja glukosamiinia. Näitähän käytetään ihan samasta syystä kuin lääkkeitä ja lisäravinteita; jonkin hyödyn toivossa. Nivelvaivaiset vetävät glukosamiinia ja rustouutteita, vanhukset valeriaanaa nukkuakseen, naiset vähän kaikenlaista vaihdevuosiin ja himokkaat mutta kykemättömät ukot potenssikamaa jörniäkseen. Luontaistuotemarkkinat ovat iso business, ja varmasti monelta hölmöltä otetaan rahat pois. Osa luontaistuotteista on ihan skeidaa, eikä niiden tehosta ole minkäänlaista todistetta. Osalla on ihan oikeita vaikutuksia, ja osa on jopa vaarallisia lääkkeiden kanssa käytettynä (mäkikuisma). Mulle on periaatteessa ihan sama minkälaiseen rohtoon raha tungetaan, jos siitä on joku hyöty, eikä kenellekään aiheudu vaivaa. Mä en edes ala tässä mistään homepatioista tai muista terasseista.
Mut noin esimerkin vuoksi paria casea joissa jo mainitun glukosamiinin lisäksi luontaistuotteesta voi olla hyötyä:
1. Mummo ei saa unta. Lääkkeitä on kuitenkin jo tsiljoona, ja ei noita unilääkkeitä oikein suositella iäkkäille. Wanha kansa suosittaa valeriaana, rohdosta joka rauhoittaa. Mummoon toimii ja uni tulee. Maksaa vähän, mutta uni on luonnollinen.
2. Miestä panettaa. Vaimokin antaisi, mutta ei ota eteen. Lääkkeitä ei kehtaa syödä (tai ei voi). Luontaistuotehyllyltä löytyy sopiva valmiste, ja olipa placebon tuomaa itsevarmuutta tai ei, niin pian nalli lentää.
3. Ruokapuolella entsyymit ja ns. GDA:t, eli tuotteet jotka estävät insuliinin nousua aterian jälkeen (nälkä vähenee jne).
4. Eutrauhanen mollottaa ja pissi ei oikein suihkua. Lahkeet kastuu, mikä avuksi? Kurpitsansiementä nieluun ja virtsakaari on taas terhakka. Ja esim. tälle löytyy ihan näyttökin.
Ja näitähän riittää...