Kysy luontaistuotteista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
5HTP: Mitä mieltä, voiko vaikuttaa serotiinin tuotantoon? Mulla muutama eka nappi tuntu toimivan unen laatu parani ja unista tuli jotenkin iloisempia, mutta siihen se loppuikin ja tilalle tuli jatkuva paine kalloon about keskelle otsaa (kesti niin kauan kun noita vedin), tuo rupes tuntuu sen verta kuumottavalta et ei uskaltanu jatkaa.
Mut joo taitaa aika monimutkaista tuo aivokemioihin vaikuttaminen olla.

5HTP: Mitä mieltä, voiko vaikuttaa serotiinin tuotantoon? Mulla muutama eka nappi tuntu toimivan unen laatu parani ja unista tuli jotenkin iloisempia, mutta siihen se loppuikin ja tilalle tuli jatkuva paine kalloon about keskelle otsaa (kesti niin kauan kun noita vedin), tuo rupes tuntuu sen verta kuumottavalta et ei uskaltanu jatkaa.
Mut joo taitaa aika monimutkaista tuo aivokemioihin vaikuttaminen olla.

No, kyllähän aivokemioihin voi tosiaan vaikuttaa vaikka millä tavalla. 5-HTP läpäisee veriaivoesteen ja lisää serotoniinin tuotantoa. Sitä tosiaan käytetään moniin sairauksiin ja tiloihin joiden ajatellaan liittyvän serotoniin säätelyyn. 5-HTP:n oraalisesta käytöstä on paljon ristiriitaisia tutkimuksia. Tutkimusten perusteella en suosittele käyttämään, sillä joidenkin tutkimusten mukaan se voi aiheuttaa eosinofilia-myalgia syndroomaan (EMS), mutta tämä saattaa olla vain joidenkin huonolaatuisten 5-HTP-valmisteiden ongelma. Tällä hetkellä ei ole vakuuttavaa näyttöä, että käyttö olisi turvallista. 5-HTP on kyllä jonkin verran tehokasta, ja se voi lievittää masennusta. Sitä ei saa kuitenkaan ottaa yhtä aikaa muun muassa mielialalääkkeiden, MAO-estäjien, tramadolin tai dextrometorfaanin (yskänlääkkeessä) kanssa.

Meneekö L-Tryptofaani lisäravinteena samaan kastiin 5-htp:n kanssa? Mitenkäs fosfatidyylikoliini?

Tryptofaani. Välttämätön perusaminohappo, mutta ei kuitenkaan mikään vaaraton tapaus. Läpäisee veriaivoesteen kuten 5-HTP, ja viimeksimainittuahan tryptofaanista elimistöstä tuleekin. Käytetään muun muassa unettomuuteen, PMS-oireisiin, ahdistukseen ja tupakasta vieroitukseen. Tutkimuksissa on viitteitä, että saattaa auttaa PMS-mörköön ja röökaamisen lopettamiseen. Suun kautta nautittuna voi aiheuttaa erilaisia ruoansulatuskanavan oireita närästyksestä ripuliin ja oksentamiseen. Myös päänsärkyä, näköhäiriöitä ja kuivaa suuta on raportoitu. Yhteisvaikutuksia monien luontaistuotteiden ja lääkkeiden kanssa. Tryptofaani kiellettiin USA:ssa lisäravinteena 90-luvulla, koska sen epäiltiin olevan osallisena yli 1500 EMS-tapauksessa (osa johti kuolemaan). Se vapautettiin kuitenkin muutaman vuoden kuluttua taas lisäravinteeksi. Varmaa tietoa yhteydestä ei ole. Jos vetelee paljon soijaa/juustoa/lihaa, niin ei suositella ottamaan lisäravinteena ollenkaan.

Fosfatidyylikoliini on melko turvallista suht isoillakin annoksilla (30 g), ainakin lyhytaikaisessa käytössä. Auttaa ehkä C-hepatiittiin, muihin indikaatioihin tutkimustulokset eivät riitä sanomaan juuta eikä jaata. Voipi ärsyttää ruoansulatuskanavaa ja aiheuttaa hikoilua (isoilla annoksilla).

Jos syö vaikka msm-jauhetta+ hainrustojauhetta niin onko järkeä syödä ne aamulla/illalla jne. eli miten ne imeytyvät parhaiten/miten niistä saa kaiken hyödyn irti?

Kalaöljyistä. Jos käyttää säännöllisesti kalaöljyjä ja omegoita niin pitääkö olla/ tarviiko huomioida tuotteiden puhtaus (=raskasmetalleja elimistöön)
Onko väliä onko tuote tyhjiö vai molekyyli-tislattu.
Onko Suomessa saatavat "normi" lysit ja möllerit "tarpeeksi puhtaita" jatkuvaan vuosienkin pituiseen käyttöön, (itse käytän nesteenä) ,miten noitten
kapseleiden kapseliaines: onko jotain liivatetta vai jotain "siannahkaa":) kannataako yhtään funtsata mistä itse kapseli on tehty?
Vai voiko raskasmetalleja tulla elimistöön enemmän muista elintarvikkeista, esim säilykkeet??

Ajattelin heittää pientä kommenttia tohon mun aikasempaan gabaan liittyen. Oon yleensä ottanu semmosen 2-3g illalla ja tossa parina iltana kokeilin kiskasta 5g... Ei ollut kovin hyvä idea, tuli ihan kauheat täpinät ja levottomat jalat jne. :(

Jos syö vaikka msm-jauhetta+ hainrustojauhetta niin onko järkeä syödä ne aamulla/illalla jne. eli miten ne imeytyvät parhaiten/miten niistä saa kaiken hyödyn irti?

Äkkiseltään en löytänyt dataa ottoajankohdasta. Nuo aineet vaikuttavat muutenkin vähän epävarmasti, joten melkein sama mihin aikaan ne otat.

Ok, itse voin senverran sanoa että jos on vaikka polvikipuja niin kannattaa koittaa tuota msm-jauhetta. Itse aloitin 1 mitallisella päivässä (finnmax), 5 päivää kesti ja ei ollut ollenkaan polvikipuja. Huonoa oloa oli ekat 2 viikkoa, automatkat oli kyllä täyttä helevettiä jos meni vaikka 30km matkan.

Kalaöljyistä. Jos käyttää säännöllisesti kalaöljyjä ja omegoita niin pitääkö olla/ tarviiko huomioida tuotteiden puhtaus (=raskasmetalleja elimistöön)
Onko väliä onko tuote tyhjiö vai molekyyli-tislattu.
Onko Suomessa saatavat "normi" lysit ja möllerit "tarpeeksi puhtaita" jatkuvaan vuosienkin pituiseen käyttöön, (itse käytän nesteenä) ,miten noitten
kapseleiden kapseliaines: onko jotain liivatetta vai jotain "siannahkaa":) kannataako yhtään funtsata mistä itse kapseli on tehty?
Vai voiko raskasmetalleja tulla elimistöön enemmän muista elintarvikkeista, esim säilykkeet??

Mielenkiintoista pohdintaa. Ylipäätään jos käyttää rasvaista kalaa paljon, tulee olla varovainen raskasmetallien kanssa. Tämä korostuu suurissa, ravintoketjun huipulla olevissa kaloissa (myös vähärasvaisissa). Siksi esim. pienille lapsille tai raskaana oleville ei saisi syöttää haukea. Myös itämeren isot kalat taitavat olla melko saastuneita. Raskasmetallit kertyvät sekä maksaan, että rasvakudokseen. Möllerit ja muut toki väittävät tuotteidensa olevan farmakologisesti puhdasta. Ainakin Möllerillä on ISO-sertifikaatti öljyn puhdistuksessa, joten melko luotettavana sitä voitaneen pitää. Veikkaisin, että suurimpien valmistajien tuotteet on tutkittu niin tarkkaan, että niitä on turvallista syödä jatkuvasti.

Kapseli on usein gelatiinia (eli liivatetta) ja sen peräisin naudasta. Toki aina liivatteen eläinperästä tai lähtömaasta ei saa selvyyttä. En osaa sanoa mikä ero on molekyyli- ja tyhjiötislauksessa laadullisesti (toki lord Tolosen mielestä jälkimmäinen on tehokkaampi, mutta perusteluja kaipaisin).

Ok, itse voin senverran sanoa että jos on vaikka polvikipuja niin kannattaa koittaa tuota msm-jauhetta. Itse aloitin 1 mitallisella päivässä (finnmax), 5 päivää kesti ja ei ollut ollenkaan polvikipuja. Huonoa oloa oli ekat 2 viikkoa, automatkat oli kyllä täyttä helevettiä jos meni vaikka 30km matkan.

Jos sulla toimii, niin hyvä. Melko halpaa kamaahan tuo on loppupeleissä. Voihan se sulla esim. turvotusta poistaa, mikä johtaa sitten paineen alenemiseen, ja sitä kautta kivun tunteen vähenemiseen.

Juu, itse en tarkalleen tiedä mitä polvissa on tapahtunut kun ne särkevät mutta kumminkin ne ovat särkeneet äitillä, mummolla, veljillä, papalla jne. Mutta olisi kyllä hienoa jos jostakin saisi joskus selville että mikä siinä sen kivun poistaa.

+ senverran pitää tarkentaa että ne joskus särkevät öisin mutta tosiharvoin mutta jos menee kyykkyyn tai nousee portaita vähänkin huonossa asennossa jne. niin siinä ainakin useimmiten alkaa tulla kipua. Mutta ei nyt ihan jokapäivä tule kipua, tyyliin kerran viikossa jos silloinkaan nykyään, viimisenä puolena vuotena on huomattavasti rauhoittunut kun olen lopettanut msm jauheen syönnin. (msm-jauheen syöntiaikana ei siis ollut ollenkaan kipua).

Entäpä tämä uusi ulkoisesti käytettävä magnesium-suihke? Imeytyykö se tosiaan verenkiertoon iholta? Olen käyttänyt jonkin verran, mutta en osaa sanoa, onko siitä ollut hyötyä vai ei.

Entäpä tämä uusi ulkoisesti käytettävä magnesium-suihke? Imeytyykö se tosiaan verenkiertoon iholta? Olen käyttänyt jonkin verran, mutta en osaa sanoa, onko siitä ollut hyötyä vai ei.

Mikähän tuote mahtaa olla kyseessä? Transdermaalinen imeytymistapa on monestakin asiasta riippuvainen. Muun muassa ihon lämpötila, kosteus ja paksuus (ihonalainen rasva) vaikuttavat imeytymiseen. Se missä muodossa aine tuupataan iholle, on myös yksi suuri tekijä. Tutkin imeytymistä magnesiumin osalta, ja jonkin verran sillä on kokeita tehty. Magnesiumoksidi ei ainakaan imeydy mihinkään, mutta magnesiumsulfaatti ja magnesiumkloridi imeytyvät jonkun verran. Ja näissäkin täytyy usein olla jotain apuainetta mukana. Magnesiumsulfaatin imeytymistä on tutkittu kylvyillä, joten en osaa sanoa kuinka sitä voidaan verrata yhteen kohtaan annettavaan suihkeeseen. Magnesiumkloridi näyttäisi olevan parhaiten transdermaalisesti imeytyvä muoto. Iholle hierottava öljy tai geeli voi olla ihan hyväkin formulaatio saattaa magnesium verenkiertoon. Hieromalla ihoa vaikutus tehostunee.

Mitä mieltä AHCC:sta?

Esim. Quality of Life Labs, Kinoko Gold AHCC.
(Tuntuu että kaikenlaista pientä iskee päälle tämän tästä ja vastustuskykyä pitäisi jollakin konstilla saada parannettua)

Suositut

Back
Ylös Bottom