Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kertokaas ystävät hyvät vinkkejä karvanpoistoon ennen kisoja? Itselläni varsinkin säärissä erittäin paksut, mustat jouhet ja ne kasvaa kauheen nopeesti. :curs: Sheivauksen jälkeen jo saman päivän iltana tuntuu selvä sänki (ja näkyy). Epiloinnilla pysyy hiukan kauemmin sileenä, noin viikon, siitä seurauksena sisäänkasvavia karvoja ja nyppyjä vaikka putsais ihon ja kosteuttais ja kuoris ja... Biksurajoja ei pysty epiloimaan (auts), joten siinä ei voi kun höylällä vedellä, sama sänki-ilmiö. Kosmetologien kalliisiin hoitoihin ei ole varaa... On kokeiltu vahat, sokerit (suttaa, hankalaa), voiteet (hahhah), epilaattorit ja perinteiset höylät ja ladyshaverit. Kisapäivän aamuna tuskin voi enää höyläillä, kun on jo väriäkin laitettu ettei se väri lähde... Ja kiva sinne sitten tikkusena mennä... Pitäiskö vaan ruveta säästämään johkin valoimpulssi tai laser hommaan, eikö ne maksa monta sataa euroa? Kellään kokemusta?

Nimimerkillä kaikki keinot kokeiltu...

Kysynpä toisenkin jutun samalla: Oletteko lopettaneet e-pillerit dieetin ajaksi tai viimesillä viikoilla vai jatkaneet normaalisti? Mikä vaikutus nesteisyyteen?

Kovin kiitollinen olisin vastauksista.... :D

Itse käytin viime kisoja varten höylää, jonka sain pelastuslaitoksella työskentelevältä tutulta (käytetään siis kaiketi esim. sairaaloissa). Ongelmana on kanssa itsellä tuo ärsyyntyvä bikiniraja, johon ystävä neuvoi käytettäväksi käsidesiä heti ajelun jälkeen. Se kyllä auttaa, kannattaa kokeilla. Ei se kovin kaunista ollut kun sheivaus piti tehdä maanantaina (vai oliko se su...) maalausten vuoksi ja sitten viimeisenä kisapäivänä sunnuntaina oli sellainen sänki että huh :wtf: Mut eipä ne sieltä lavalta minnekään loista, itseä häiritsee eniten tietty :) Koko toimenpide (ajelut, maalaukset) kannattaa aloittaa ihon kuorinnalla ja koko kropan rasvaus kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin, näin osaltaan varmistaa kauniin värin.

Viime kisoissa oli vielä Diane Nova e-pillerit käytössä ja hieman jäi löysyyttä, eipä sitä tietty tiedä mikä vaikutus pillereillä oli tuohon pieneen löysyyteen. Nyt olen ajatellut, että ensi kisat mentäisiin läpi ilman pillereitä (ellei naama poksahda näpyille :jahas:) Katsotaan miten käy...

Kuinka kauan kisaavat naiset olette treenanneet itseksenne ennen valmentajan palkkaamista? Itse olen hiljattain kiinnostunut fitnessistä, ja aloitan ensi viikolla salitreenin sitten vuoteen. Olen kyllä aiemmin käynyt salilla erittäinkin ahkerasti mutta nyt on ollut taukoa. Mielessäni oli että jos treenailen ainakin 6kk jollen vuodenkin yksikseni ja sen jälkeen palkkaisin valmentajan apuun.

Kuinka kauan kisaavat naiset olette treenanneet itseksenne ennen valmentajan palkkaamista? Itse olen hiljattain kiinnostunut fitnessistä, ja aloitan ensi viikolla salitreenin sitten vuoteen. Olen kyllä aiemmin käynyt salilla erittäinkin ahkerasti mutta nyt on ollut taukoa. Mielessäni oli että jos treenailen ainakin 6kk jollen vuodenkin yksikseni ja sen jälkeen palkkaisin valmentajan apuun.

Veikkaan että valmentajan voi palkkata vaika heti kun aloitta salilla treenamisen. Saat heti hyvä neuvot ja oikeat treenitekniikat käyttöön :) Valmentajalle vaan pitää ketroa haluatko vaan pelkän saliohjauksen, ruokavalion vai dietin. Tai mitkä ne tavoitteet nyt onkaan! Persoonaalista on tuokin, jos on varaa ja halua niin palkkamaan vaan! Eihän siitä haitta ainakaan ole, päinvastoin :)

Tsemppiä treenien aloittamiselle!

Moi! olen lueskellut muutaman vuoden ajan täällä ja nyt vasta uskaltauduin kirjoittamaan.

haaveena olisi tulla sellaiseksi "fitnesskissaksi" vielä jonain päivänä. ongelmana onkin, että miten. mistä tiedän että olenko siinä kunnossa että voin edes haaveilla kilpailemisesta esimerkiksi jo vuoden päähän, vai nauretaanko minut pihalle ? Valmentajan palkkaaminen olisi varmaan aika tärkeää minulle, minkä hintaista se on noin suunnilleen? harmi vaan kun rahaa siihen tuskin tulee olemaan, opiskelut vasta alussa sekä pieni lapsi elätettävänä.

olis kiva nähdä kisoihin aikovista sellasia kuvia miltä he näyttävät ennen dieettiä? laittakaa linkkiä ! :)

Opiskelijoiden verkkolehti Trombitissa on pientä vinkkiä miten alkuun pääsee. Juttuun pääset tästä.
Valmentajien kanssa pystyy usein sopimaan maksuaikataulun aika joustavasti. Kukaan tuskin haluaa julkaista itsestään "valaskuvia", mutta kyllähän tytöt saattaa pudottaa painoa pitkälti toista kymmentä kiloa. Uskoisin, että kaikilla on mahdollisuus jos vaan tahtoa ja tarmoa riittää. Hyvä valmentaja auttaa monessa asiassa! :)

BIKINEISTÄ:Mua kiinnostas, että onko kukaan ommellut itse biksuja kisoihin? Moni on näköjään tilannut itse jenkeistä tai teettänyt. Miksi ihmeessä ne on niin kalliita? Johtuuko se niistä koristeluista, työmäärästä vai mistä?
Onko bikineitä joissa on kaarituet? Liimataanko/teipataanko ne kisoissa kroppaan? Biksuja ei varmaankaan voi sovittaa kun ihan pikkusen ennen h-hetkeä, kuinkan paljon aikaisemmin sitten olette biksut teetättäneet?

Koristelut nyt ainakin maksaa ja niillä saa helposti hintaa lisää, tietty kun noi tehdään mittatyönä yksilöllisesti niin kyllähän se hintaan vaikuttaa. Kauheesti ennempää ei niitä voi valmiiksi asti tehdä koska dietin lopussa tapahtuu paljon. Itellä kävi aikoinaan niin että biksuihin laitettiin kisoja edeltävänä viikkona b-kupit, jotka olivat sitten kisaviikolla isot....
Liimaaminen ja teippaaminen on tarpeen, jos ne eivät sitten kisapäivänä istukkaan niin kuin pitäis ja tämä usein johtuu juuri siitä kun kroppa kiristyy ja muuttuu viimisinä viikkoina ja päivinä vielä niin paljon.
Kyllähän tuo biksujen teko aikamoista taitoa vaatii ja silmää ja biksuillakin voi korostaa kropassa tiettyjä juttuja (kuten leveyttä selkään, kapeaa vyötäröä jne) tai toisinpäin (jos ei paljoa rintalihasta niin sitä aluetta voi enemmän peittää, jos on niin sitten ei tietenkään kannata peittää), joten itse suosittelen biksut teettämään jollakin joka biksuja ennenkin tehnyt ja tietää lajista jotain, mikäli ei itse osaa.

Kyllähän asuihin saa upotettua kovinkin paljon, mutta onko se sitten tarpeen... ei. Jokaisen oma valinta, miten paljon niihin asuihin kannattaa sijoittaa, mutta ei ne mitkään asukisat kuitenkaan ole. Jos on huono fysiikka ja löysä kunto, niin siinä ei paljon tremblay designsin 1800$ kolttu auta. Ja päin vastoin, hyvä kunto ja hyvä fysiikka, niin kyllä siellä pärjää aika vaatimattomillakin koristeluilla (kuhan leikkaus yms ovat "oikeat" ettei pilaa illuusiota). Kuten Outi sanoi, koristeluthan niissä eniten maksaa. Mutta tärkeintä, tärkeämpää kuin kivikasta ikinä, on tosiaan kuitenkin omaan fysiikkaan täydellisesti sopiva leikkaus asuissa. Ja ne koristelut, jos niitä on, nekin on oltava "oikein".

Asuilla voi vaikuttaa paljon siihen, miltä mittasuhteet / malli / linjat / raamit näyttävät, mutta hyvä kuitenkin pitää se mielessä, mikä on TÄRKEINTÄ lajikriteerit huomioiden. Musta on ihan naurettavaa pelleilyä alkaa peittelemään jotain tiettyjä osia, jos se samalla merkitsee sitä, että sillä leikkauksella/peittämisellä saadaankin yläkerrasta kapeamman näköinen tms. Eli aina kokonaiskuva pitää mielessä. Ainahan näitä on näitä "superkikkoja", joita sitten jaetaan jonain kullanarvoisina vinkkeinä, mutta suurin osa niistä on pitkälti jotain hassuja uskomuksia, joilla sitten enemmänkin pilataan tärkeimpiä asioita tai sitten kikkojen vaikutus illuusioon on juuri päinvastainen kuin oletetaan.

Riippuu tietenkin, kenellä teettää , mutta yleensä on hyvä tilata hyvissä ajoin, useimmat asusuunnittelijat taitavat vaatia tilauksen minimissään 12 viikkoa ennen kisaa. Mitat toki annetaan silloinkin, mutta asuntekijä pidetään hyvin updatettuna mitoista. Helpompihan on tosin silloin, jos on aikaisemmin kilpaillut, niin arvioida aika hyvin. Niin tai näin, on hyvä kuitenkin pystyä sovittamaan asuja vielä viime metreillä ja tarvittaessa tehdä muutoksia.

Sanoisin vaan, että kannattaa oikeasti käyttää aikaa siihen valintaan, keneltä ja mistä asut tilaa. Jokaikinen asusuunnittelija saa tytöt näyttämään lavalta joulukuusilta, mutta eri asia on sitten se, keillä on silmää ja taitoa tehdä sellaiset leikkaus/väri/kangas/koristelu valinnat, jotka saavat juuri SINUN fysiikkasi näyttämään niin hyvältä kuin siitä vaan voi saada.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Hyvä postaus Anne P:ltä
Totta, että kannattaa miettiä onko jonkin osion peittelemisestä enemmän haittaa kun hyötyä, mutta hyvä tekijähän sen osaa ottaa huomioon. Ja koristeluillakin saa tosiaan korostettua jotain seikkoja ja muotoja kropasta. Itse en pidä siitä että biksut on ihan täynnä blingiä, menee huomio niihin ja liika on liikaa vaikka blingiä "pitää" olla ;)
Itse olen ollut tyytyväinen omiin asuihini, eikä hinnat ole olleet päätä huimaavat. Omat on tehnyt ekoihin kiosihin ja fiksannut toisiin Sanna Kovaljeff :)

IFBBlive.tv:ltä on tavannut tulla webcastit edellisinä vuosina, mutta esims ennakkotiedoista poiketen miesten EM-kisasta ei tullutkaan webcastia, ja näyttää olevan koko saitti alhaalla, että tuskin tulee.

Kuvia ja videopätkiä sen sijaan tarjolla varmasti aika nopsaan etenkin itä-eurooppalaisilla saiteilla.. toivottavasti jotain jo tämän illan weigh innistä.

Osaiskohan joku neuvoa, mistä saisi edullisimmin Swarovskin kristalleja biksujen koristeluun???

Voi olla, että nämä mun seuraavaksi esittämät kysymykset kuuluisivat jopa Tyhmien kysymysten kerho -threadiin, mutta kysyn silti!

- Kannattaako kisaamisesta haaveilevan pitää ns. välidieetti tsekatakseen, missä kunnossa lihakset ovat ja määrittääkseen kuinka kauan tulee treenata ennen ensimmäisiä mahdollisia kisoja? Tavallaan tarkistaa, mitä kroppaan on jo saatu aikaan. En ihan hahmota, missä kunnossa olen, koska rasvaa on jonkun verran. Olen kuitenkin normaalipainoinen, mutta esim. vatsapalojen rajoja ei näy. Pitäisikö tässä vaiheessa kysellä jonkun asiantuntevan valmentajan mielipidettä?

- Kuinka kauan body fitness -juniorit ovat yleensä treenanneet ennen ensimmäisiä kisojaan? Tietenkin riippuu henkilöstä ja geeneistä, kuinka kauan vauhtiin pääseminen kestää, mutta joku keskiarvo? Jos jollain on omaa kokemusta, niin olis kiva kuulla! Mun kropassa lihakset tuntuvat vastaavan aika hyvin treeniin ja ovat kehittyneet aika hyvin. Treeniä ei ole kuitenkaan takana kuin reilu vuosi.

Voi olla, että nämä mun seuraavaksi esittämät kysymykset kuuluisivat jopa Tyhmien kysymysten kerho -threadiin, mutta kysyn silti!

- Kannattaako kisaamisesta haaveilevan pitää ns. välidieetti tsekatakseen, missä kunnossa lihakset ovat ja määrittääkseen kuinka kauan tulee treenata ennen ensimmäisiä mahdollisia kisoja? Tavallaan tarkistaa, mitä kroppaan on jo saatu aikaan. En ihan hahmota, missä kunnossa olen, koska rasvaa on jonkun verran. Olen kuitenkin normaalipainoinen, mutta esim. vatsapalojen rajoja ei näy. Pitäisikö tässä vaiheessa kysellä jonkun asiantuntevan valmentajan mielipidettä?

- Kuinka kauan body fitness -juniorit ovat yleensä treenanneet ennen ensimmäisiä kisojaan? Tietenkin riippuu henkilöstä ja geeneistä, kuinka kauan vauhtiin pääseminen kestää, mutta joku keskiarvo? Jos jollain on omaa kokemusta, niin olis kiva kuulla! Mun kropassa lihakset tuntuvat vastaavan aika hyvin treeniin ja ovat kehittyneet aika hyvin. Treeniä ei ole kuitenkaan takana kuin reilu vuosi.

heippa! kisasin tänä syksyjä junnuissa, ja treenivuosia on takana n. 3-4 ns tavotteellisessa mielessä. toki muuta liikunta- ja urheilutaustaa on viisivuotiaasta asti.. mutta jos pohja on hyvä, niin ei sitä kisatavoitetta niin hirveän kauas tarvitse asettaa. tietysti riippuu omista tavotteista, miltä haluaa lavalla näyttää! vatsapaloja ei luonnollisesti näy normaalirasvoilla, ne kyllä kuoriutuvat sitten dieetin myötä näkyviin.
itse pidin vuosi sitten harjoitusdieetin, ja suosittelen sitä kyllä. näkee mitä dieetin jälkeen jää jäljelle, ja muutenkin varsinaisella dieetillä kaikki ei sitten tule ihan uutena. kannattaa hankkia ihan valmentaja, jos sinulla ei sitä vielä ole, ja katsoa hänen kanssaan järkevää kisatavoitetta ja sen jälkeen välidieettejä ym..
tsemppiä!

Välidieetit on kaikki pois massan kasvatuksesta ja siten siitä fysiikasta mitä fitnesissä haetaan. Mutta toisaalta, harvoin kukaan siellä liian kiree on.

Varmasti asiansa osaava valmentaja tai Marja Krishi ja Maija Elovaara liiton leireillä osaisivat arvioida kisapainosi. Jos painoa on tähän nähden +15-20 kg, kannattaa ehdottomasti pitää jonkinlainen välidieetti, jotta kisadieetistä ei sitten tule tappoversio (1000 kcal/vrk, sikana aerobista jne.).
Ja kisaamaan vaan kun siltä näyttää ja tuntuu. Muistaakseni Päkkilän Marilla oli ennen 2006 tulokaskisojen voittoa 1-2 vuoden punttisalitausta, muusta urheilutausta en tiedä.

Paljon kiitoksia kaikille vastauksista!
Tuo ninian esille tuoma pointti on juurikin askarruttanut eli kannattaako pitää välidieetti, kun sen ajan voisi myös hyödyntää lihasten kasvatukseen. Mahdollisen valmentajan kanssa olen nyt puhunut ja aion pitää hänen kanssaan palaverin ensi viikolla. Kuitenkin itse arvioisin, että sellainen 1,5 vuotta ainakin täytyy tehdä tosissaan töitä ennen kuin sinne junnulavoille on asiaa ;)

Janika, sua tulikin sivusta seurattua noissa Oulun ja Lappeenrannan kisoissa. Onnittelut niistä, aivan mahtava suoritus! Pohja on ihan ok minulla, mutta tavoite täytyy asettaa viimeistään kahden vuoden päähän, jotta sinne junnuihin pääsen :)

Helgalle kommentoisin, että painoa on kisapainoon verrattuna about 12kg enemmän. Tämä siis ihan mutuilua. Luultavasti jonkunlainen välidieetti täytyy pitää, mutta se selviää tulevina viikkoina!

Mielenkiintoinen ketju, ja myös mua on kiinnostanut sama kuin Petraa, eli kuinka kauan junnut ovat treenanneet ennen ekoja kisojaan. Kiitos Janikalle vastauksesta myös minun puolestani :) Olen tässä rehellisesti sanoen miettinyt nyt reilun vuoden treenanneena, olisiko minusta junnuihin 2012 - se olisi vuosi jolloin täytän 21. Mitään ei ole lyöty lukkoon, mutta kovasti kyllä polttelisi jos taloudellinen puoli antaa periksi. Kuinkahan paljon suunnilleen saa uppoamaan rahaa kaikkeen biksuista lisäravinteisiin? Valmennus sitten on vielä asia erikseen toki..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom