kuume, flunssa - ehkäisy ja hoito vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
syksyn eka kuume iski ja vitutus on mahtava.
HYVIÄ ohjeita ja vinkkejä kuinka selvitä taudista nopeasti.
onko poppakonsteja kuinka olla menettämättä tulostasoa.

miten tulevan taudin huomaa ja kuinka aikaisin??

omalla kohdalla homma menee niin että tulokset saadan lähelle enkkoja tai jopa yli ja sitten kipee --- taudin jälkeen treeneihin ja taas ollaan kesätauon jälkeisissä tuloksissa. tällästä ylä- ja alamäkeä tää on ollut jo reilu pari vuotta, niin ja kehityksellekin taidan kohta heittää hyvästit kun aina silloin tällöin iskee tuo kunnon laskija. (tai sitten alan roinaamaan ja perun pahat puheeni siitä, jos se pitäis mut terveenä, ainakin jonkin aikaa :D )

oma tilanne: paino on ollut nousussa (eli ruokaa tarpeeksi) ja joka 4. vko taukoa treenistä..
sykemittarin olen ajatellut hommata niin saa alkaa mittailemaan aamusykkeitä.

teidän ohjeita, kiitos

:itku:

Mitenkäs tuo vitamiinipuoli, saathan niitä riittävästi?

Ja olisiko mahdollista, että olisit ylikunnossa, etkä ole missään välissä levännyt tarpeeksi, jotta olisit päässyt siitä eroon.

Jos nuo molemmat on kunnossa, niin glutamiini päivittäin voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, ei mitään takeita että auttaa, mutta kokeilla kannattaa aina.

ennemmin tuntuis että olen alikuntoinen, suunnitelmissa on että täytyy lisätä kevyttä aerobista. ulkoilu kun jää aika vähiin varsinkin syksyllä.
aamuisin otan monivitaa ja reenin jälkeen c:tä, ja jos ei oo reeni päivä niin yöprotskun kanssa tulee otettuu c:tä.
täytyypä tehdä tuttavuutta ton glutamiinin kanssa.

e; milloin ja kuinka usein glutaminea kannattais ottaa??

Kuumehan ei ole tauti vaan elimistön tapa korjata vikatiloja. Ajaa kuumudella pöpöt pois kehosta.

Hyviä tuotteita ovat, Greipinsiemen uute, Oliivinlehtiuute, valkosipuli?, ja kaikkia nuitahan saa luontaistuotekaupoista.

Samaa vikaa mullakin, aina flunssa ja kipeenä, viime keväänä olin tammikuusta huhtikuuhun 2kert koululiikunnassa, jota oli 2kert viikossa. Osa jalan takia pois, suuri osa kuumeilun takia. Söin melkein putkeen 5 antibioottikuuria, jonka johdosta mahani on aivan paskana viäkin. Viime toukokuussa loppu viimenen antibiootti.

Nyt mahakivut on lähes täysin ylävatsassa, lääkäri määritti vaivaks ruokatorven ärsytysoireet. Siihen on lääkitys, josta pidän nyt taukoa. Maha on nytkin kipeeeeeee!!!

Mulla on menossa varmaan 10 vuoteen pisin terve kausi. 8 kuukautta kohta ilman mitään tautia. Aloitin alkuvuodesta syömään pilkotun valkosipulinkynnen illalla ennen nukkumaanmenoa. Kesällä ei ollut normaalista poiketen mitään siitepölyoireitakaan, se nyt tuskin valkosipulista johtuu mutta ei voi kun suositella!

Kohta oon kuitenkin kipeenä kun nyt hehkutan, mutta nautitaan niin pitkään kun tätä riittää. Ennen olin kipeenä vähintään sen 4 kertaa vuodessa.

Mniska sanoi:
ennemmin tuntuis että olen alikuntoinen, suunnitelmissa on että täytyy lisätä kevyttä aerobista. ulkoilu kun jää aika vähiin varsinkin syksyllä.
aamuisin otan monivitaa ja reenin jälkeen c:tä, ja jos ei oo reeni päivä niin yöprotskun kanssa tulee otettuu c:tä.
täytyypä tehdä tuttavuutta ton glutamiinin kanssa.

e; milloin ja kuinka usein glutaminea kannattais ottaa??

Eli vitamiinit on kunnossa. Kannattaa toki käyttää myös tuota valkosipulia, se sopii mausteeksi aika hiton moneen sapuskaan ja siitä on ihan oikeasti hyötyä.

Ja tuota glutamiinia voisi aluksi ottaa vaikka 5-10 g päivittäin, menee hyvin esim. palkkarissa tai jollakin välipalalla. Ainakain dieetillä tuo glutamiini on lukemani mukaan hyödyllinen, tulee vain niin kalliiksi, etten itse käytä kuin korkeintaan dieetillä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mniska sanoi:

Itsellä on tapana sairastella 2-3 flunssaa/vuosi.Viime talvena en sairastunut flunssaan kertaakaan.Sattumaa vaiko ei,mutta koko viime talven söin 4gr/vrk cla:ta,ja ns.Flunssa-aikaan vähän reilummin monivitskua ja c-vitskuakin otin 1gr/vrk.lisäilen lepopäiviä,jos vähänkin meinaa kurkkukipua esiintyä tai jotain väsymyksen tynkää.No siinäpä sitä jo olikin :evil:

Minä otan kaikki vitamiinit, glutat, syön valkosipulia monta kertaa vkossa ym., mutta aina flunssassa!!! Flunssia (kuumetta, keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelotulehdusta) on monta kertaa vuodessa, ehkä jopa 10 kertaa!!!!
Mistähän perkeleestä tämä johtuu?? Suurimmaksi syyksi itse luulen "huonon" peruskunnon eli en tee lähes ollenkaan aerobista, en muuta kuin kisadietillä (jos sellaisella oon). Enkä muutenkaan ole pihalla paljoakaan, ei vaan mukamas kerkiä. Aika menee työhön, treeniin, ruokien tekemiseen ja loppuaika nukkumiseen(yö-ja päiväunet).

Nytkin piti alkaa treenaamaan ns. täysillä, niin heti kipeenä. Poskiontelotul. ja keuhkoputkentul., nyt jo kaksi vkoa sairaana ja keuhkot vieläkin vittuilee. Antibioottikuureja tänä vuonna vaan 2 kpl, kun viimme vuonna oli 10kpl!!
Tosin tänä(kään) vuonna antibiooteista ei ollut mitään hyötyä, koska oli/on virusperäisiä.

Eli mitä vittua sitä pitäisi alkaa tekemään estääkseen flunssat??????

Kerronpa nyt oman tarinani.

Kärsin parikymppiseksi asti jatkuvasta sairastamisesta. Erilaisia flunssia ja nuhia ja ruttoja oli vähintään 15 kertaa vuodessa, kesälläkin oli pari kolme. Kestivät aina viikon tai pari joten vietin puolet elämästäni pärskien ja niistäen.

Sitten aloin popsia urakalla erään verkostomarkkinointifirman lisäravinteita, monivitamiineja, valkosipulia, magnesiumia, kalkkia ,flavonoideja, carotenoideja ja sen sellaisia. Puolitoista vuotta meni popsiessa ja sairastelut loppuivat. Nykyään ehkä 2-3 virusperäistä tautia vuodessa.

En ole mikään myyjä, eli älkää vittuilko mainonnasta. Näin vain kävi, ja vielä nykyäänkin tulee syötyä noita monivitamiineja. Kallistahan se oli aikansa, mutta nyt sentään pystyy elämään ja urheilemaan.

IsoDino sanoi:
Minä otan kaikki vitamiinit, glutat, syön valkosipulia monta kertaa vkossa ym., mutta aina flunssassa!!! Flunssia (kuumetta, keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelotulehdusta) on monta kertaa vuodessa, ehkä jopa 10 kertaa!!!!
Mistähän perkeleestä tämä johtuu?? Suurimmaksi syyksi itse luulen "huonon" peruskunnon eli en tee lähes ollenkaan aerobista, en muuta kuin kisadietillä (jos sellaisella oon). Enkä muutenkaan ole pihalla paljoakaan, ei vaan mukamas kerkiä. Aika menee työhön, treeniin, ruokien tekemiseen ja loppuaika nukkumiseen(yö-ja päiväunet).

Nytkin piti alkaa treenaamaan ns. täysillä, niin heti kipeenä. Poskiontelotul. ja keuhkoputkentul., nyt jo kaksi vkoa sairaana ja keuhkot vieläkin vittuilee. Antibioottikuureja tänä vuonna vaan 2 kpl, kun viimme vuonna oli 10kpl!!
Tosin tänä(kään) vuonna antibiooteista ei ollut mitään hyötyä, koska oli/on virusperäisiä.

Eli mitä vittua sitä pitäisi alkaa tekemään estääkseen flunssat??????

Käy yksityislääkärillä tutkituttamassa, että onko sulla ne nenän ontelot (en muista minkä nimiset) liian ahtaan. Emännälle on tehty niiden laajennukseen joskus vuosia sitten joku operaatio ja se lopetti tuon poskiontelotulehduskierteen aika tehokkaasti.

olen kyllä epäillyt että liiallinen sisätiloissa oleminen ja liian vähäinen aerobinen harjoittelu aiheuttaisi sairastelua.
aina kipeänä ollessani vakuuttelen että kun olen terve niin alkaa uus rytmi, lisää aerobista ja ulkoilua enemmän, mutta kas kummaa kun unohtuu.
NO, koitetaas nyt sitten glutan voimalla ja noilla vanhoilla lupauksilla kun terveeksi pääsee.
raporttia tulee sitten joskus miten lupaukset piti.

e: niin ja sillä valkosipulilla (onhan sitä koitettu, mutta unohtuu välillä pois)

On muuten helvetin outoa etten KOSKAAN sairastu mihinkään. Kaikilla, jopa muilla perheenjäsenillä on keväisin ja syksyisin flunssaa / kuumetta yms. Minulla taas ei koskaan mitään, ei edes flunssan poikasta. Noh, kiitos sitten edes tästä vastustuskyvystä :)

cji sanoi:
On muuten helvetin outoa etten KOSKAAN sairastu mihinkään. Kaikilla, jopa muilla perheenjäsenillä on keväisin ja syksyisin flunssaa / kuumetta yms. Minulla taas ei koskaan mitään, ei edes flunssan poikasta. Noh, kiitos sitten edes tästä vastustuskyvystä :)

Unbreakable? :)

Minullakin on nenä tukossa lähes jatkuvasti, ja heti syksyn tullen alkaa jotain räkätautia puskemaan, joka kestää kevääseen asti. Kuumetta ei kyllä yleensä ole, ja joskus kun kävin nenääni näyttämässä lääkärille, sanoi että "Onpa erikoinen nenä. Pitäisi varmaan vähän puukolla vuolla." :D Eli on liian kapeat nuo "nenäkäytävät", siksi tuntuu tukkoiselta, jos vähänkin on jotain ylimääräistä nenässä.

Kumma, ettei kukaan maininnut niinkin simppeliä juttua kuin käsien peseminen.

Duunissa, koulussa ja missä tahansa kannattaa pestä kädet aina, kun sattuu juoksevan veden äärelle. Varsinkin flunssakauden aikana. Ja treenin jälkeen kannattaa huuhtaista räpylät, ennen kuin käy näpertämään sen sheikkerinsä kanssa. Jokainen voi miettiä itseään niin tajuaa, millaiset karvanaamat niitä samoja laitteita käyttää. Salille tullaan suoraan runkulta ja kuola valuen paiskotaan rautaa pitkin näreikköä. Ja mikä pahinta: vaikka kuumemittari kieltäisikin treenin, niin pakkohan sinne salille on päästä mestaroimaan, jos nyt ei muuta niin pilaamaan toisten tulevat treenit tartuttamalla heihin kulkutaudin.

Itse otin vuosi sitten käyttöön vahvan b- ja c-vitamiinin, multitabsin ja omegat, enkä sen jälkeen ole kärsinyt muusta kuin keskivaikeasta vitutuksesta. Se se oissii, jos joku keksisi dropit vielä tuohonkin...

:jahas:

Cheers.

Timba79 sanoi:
Käy yksityislääkärillä tutkituttamassa, että onko sulla ne nenän ontelot (en muista minkä nimiset) liian ahtaan. Emännälle on tehty niiden laajennukseen joskus vuosia sitten joku operaatio ja se lopetti tuon poskiontelotulehduskierteen aika tehokkaasti.

Miksi yksityisellä??? Kun kunnallisella saa ilmaiseksi :D .

Olisin aikoinaan päässyt kyseiseen leikkaukseen (TAYS), mutta en silloin halunnut, koska sain itse päättää asian. Oli siinä rajoilla, että leikataanko vai ei.

Ongelma alkoi aikoinaan intissä. Kärsin jatkuvasti poskiontelotulehduksista ym. Hain valtiolta korvauksia kyseisestä "vammasta", mutta invaliditeetti% oli liian pieni.

arnold1987 sanoi:
Kuumehan ei ole tauti vaan elimistön tapa korjata vikatiloja. Ajaa kuumudella pöpöt pois kehosta.

Ajaa kuumuudella pöpöt pois kehosta?! :zzzz:

Sitten aiheeseen. Paras tapa välttää flunssa on käsihygieniasta huolehtiminen. Apteekista voi ostaa desinfioivaa käsihuuhdetta (esim. Dilutus). Sillä kun putsaa kädet aina ennen naaman ronkkimista, vessan jälkeen, ennen ruuanlaittoa ja yleensäkkin aina kun näkee itse tarpeeliseksi, voi pienentää niiden pöpöjen mahiksia eksyä sinne limakalvoille. Suurin osa flunssista on omien käsien kautta tarttuneita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom