kuume, flunssa - ehkäisy ja hoito vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
kas-vain sanoi:
Ajaa kuumuudella pöpöt pois kehosta?! :zzzz:

Sitten aiheeseen. Paras tapa välttää flunssa on käsihygieniasta huolehtiminen. Apteekista voi ostaa desinfioivaa käsihuuhdetta (esim. Dilutus). Sillä kun putsaa kädet aina ennen naaman ronkkimista, vessan jälkeen, ennen ruuanlaittoa ja yleensäkkin aina kun näkee itse tarpeeliseksi, voi pienentää niiden pöpöjen mahiksia eksyä sinne limakalvoille. Suurin osa flunssista on omien käsien kautta tarttuneita.
"Kuume on useimmiten merkki elimistön tulehduksesta, joka johtuu virusten tai bakteerin tunkeutumisesta elimistöön. Se liittyy usein nuhan ja yskän yhteyteen.

Kuume on elimistön luonnollinen reaktio tulehdusta vastaan ja elimistö pyrkii näin poistamaan vieraan tunkeilijan."
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tulehdussairaudet.shtml/213104?Kuume

Arnold ei ehkä kirjoittanut aivan oikein mutta kuume on yksi ihmisen elimistön puolustuskeinoista.

Hyvät neuvot kas-vain laittoi. Ei sitten räplätä naamaa likaisilla käsillä.

Mulla on varmaan koko ikäni, tai ainakin niin kauan kuin muistan ("urheilu-uran" ajan = >10v.), ollu aina vuoden ympäri pienempää tai isompaa nuhaa, flunssaa, kuumetta, ihan koko ajan. Tosin myönnetään, että alkupuolella, vaikka vitamiinia tulikin ehkä purkista, niin rehuista niitä ei juuri tullut. Nykyään tulee syötyä rehuja ihan kohtuullisesti, ja pyrin lisäksi pariin omppuun päivässä, millä on ollut mielestäni jonkinmoinen vaikutus. Mutta siitä lähtien kun aloitin fillaroimaan duunimatkat (20min. suuntaansa) pari vuotta sitten, ei taudit liiemmin ole enää ovella kolkutelleet, oikeastaan ollenkaan.

mustikkaa, puolukoita ja vihanneksia joka päivä sekä yleiskunto kondikseen niin pysyy flunssa paremmin poissa. En ite usko noihin glutamiineihin enkä juurikaan purkkivitamiineihin. ainakin mulla noi on toiminut.

Avantouinti ilman avantoa?

tää vko oltu "terveenä" eli ilman kuumetta.
nyt kävin puntilla ja tein koko kropan kevyesti. voimaa oli tehdä kaikki helposti, mutta hengästyin kyllä aika pienestä.
tulikohan mentyä liian aikaisin???

Eiköhän se ole hyvin pitkälti tuurista kiinni iskeekö se pöpö vai ei. Työ- tai opiskelupaikka vaikuttaa varmasti, eli se kuinka paljon ihmisiä -> pöpöjä päivittäisessä ympäristössä liikkuu.

Flunssa on henkilökohtaisesti lähtenyt päivän tai pari nopeammin pois kun on popsinut tuommoisen ~2g C-vitaa päivässä ja juonut RUNSAASTI vettä. Noita kannattaa ainakin koittaa, saapa ainakin taas uuden plasebon jos ei muuta. :1:

Itselläkin oli aiemmin jatkuvasti flunssa päällä. Katsoin joskus treenipäiväkirjaa ja huomasin vuoden sisällä olleeni flunssan takia treeneistä sivussa kuukauden verran. Nykyisin ei ole tarvinnut kärsiä kipuilusta kovinkaan usein. Parhaiksi lääkkeiksi olen loppujen lopuksi huomannut päivittäisen ulkoilun (=työ-/treenimatka pyörällä tai kävellen). Ennen tuli liikuttua pidemmän matkan takia aina autolla.

Toinen on jo muidenkin mainitsema C-vitamiinin syöminen. Vitamaxia on tullun vedettyä napaan varsinkin flunssa-aallon lähestyessä. Tällöin olen myös pyrkinyt ottamaan ruuasta extra energiaa. Pikkuflunssassa joutuu syömään välillä väkisinkin, kun ei ruoka niin maita. Useimmiten taudit on kuitenkin menneet ohi sitten melkein huomaamatta.

Mulla oli tänä vuonna pisin jakso ilman flunssaa: vuodenvaihteesta elokuun puoliväliin. Söin tuona aikana säännöllisesti vitamiineja, en dokaillut hirveesti ja pukeuduin aina sään mukaan. En edes sairastunut vaikka kaikki kaverit oli flunssassa pitkin kevättä. En tiedä mikä vaikutus vitamiineilla oikeesti on mutta vitskupurkki loppui pari viikkoa sitten ja n. viikon päästä alkoi pikkuköhä, nyt on sitten kunnon flunssa. Toisaalta nää lokakuun "helteet" on ollut aika petollisia: aurinko paistaa ja on lämmin mutta kuintekin koko ajan pieni viima, siinä sitten kun ilman takkia tepastelee niin ei paljoo tarvi, että vilustuu.
Nyt on tullut vedettyä 1,5-2,0g/vrk c-vitaa ja pari multivitskua päivässä + appelsiineja ja marjoja ja teetä+hunajaa sekä buranaa, toivottavasti viikonlopun aikana sais ittensä kuntoon, että pääsis taas normaalin elämän pariin.

Tuolla nuo parhaat vinkit tulikin jo mainittua eli hygieniasta huolehtiminen. Pöpöt tarttuu suun, nenän ja silmien limakalvojen kautta ja jos likaisilla käsillä räplää naamaa niin flunssahan siitä on seurauksena.

Eli yksinkertainen ohje, kädet pestään usein, ainakin joka vessakäynnin jälkeen eikä naamaan kosketa. Tosta oli syvällinen juttukin joskus Hesarin kuukausiliitteessä, jossa lääkärit kertoivat, että flunssa hankitaan aina itse. Ehkä hieman kärjistettynä, mutta pointti on tämä. Lisänä vitamiinit, kalaöljyt, glutamiini.

Täältäkin ääni ahkeralle käsienpesulle. Itseltäni loppuivat flunssat, kun aloin pestä kädet ennen opiskelijaruokalaan menoa vaikka olisi miten kiire. Ehkä osansa oli myös sillä, että vihreää haudutettua sitruunateetä menee nykyään hunajan kanssa vähintään kaksi kuppia päivässä. Lisäksi valkosipulia ja tavallista sipulia tulee popsittua runsaasti, ei nyt aivan joka päivä, mutta joka aamu otan c+multivita+omega-setin. Terve jakso kestänyt nyt yli puoli vuotta ja hyvältä näyttää. :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
en oo yleensä kipeänä ku 1 vuodessa tai harvemmin, mut aina väsyny ei tuu toimee ilman päiväunii, mitkä olis hyviä tuotteita kalanmaksaöljyn lisäks... nii että ei tuu yliannostust a ja d vitaaminist mitä saa siitä, mistä sais tota c todella paljo? hölkkäämässäki tulee käytyy pari kertaa viikos plus ehkä välil 2 kertaa kävelemäs et ulkonaki oon jonkun verra mut silti väsyny... vitamiineja ei kyl varmaa tuu tarpeeks oon aika varma.

NeoGeo sanoi:
en oo yleensä kipeänä ku 1 vuodessa tai harvemmin, mut aina väsyny ei tuu toimee ilman päiväunii, mitkä olis hyviä tuotteita kalanmaksaöljyn lisäks... nii että ei tuu yliannostust a ja d vitaaminist mitä saa siitä, mistä sais tota c todella paljo? hölkkäämässäki tulee käytyy pari kertaa viikos plus ehkä välil 2 kertaa kävelemäs et ulkonaki oon jonkun verra mut silti väsyny... vitamiineja ei kyl varmaa tuu tarpeeks oon aika varma.

vedä vaikka kalaöljyn lisäksi joku monivitamiini ja siihen sitten c-vitsku lisäksi (esim. c-tabs tai vastaava 500mg tabuja), c-vitamiinistahan ei voi saada yliannostusta kun se on vesiliukoinen eli noita 500mg-tabuja voi ottaa esim. aamulla ja illalla.

mm. K-kaupoista saa valkosipulikapseleita (vitamiinien lähellä), niitä kun heittää naamariin reilusti yli suositellun määrän, eli vaikkapa noin 10 kipaletta, niin kyllä lähtee..
Haittapuoli on tosin aivan uskomattoman pahan hajuiset kaasut :D

Toinen on sitruunatiivistettä kuumaan veteen, sisältää c-vitamiinia aika mukavasti.

Carmolis(munkkitipat)auttaa jos flunssa on tulollaan.
Käsihygienia kuntoon,eikä lääpitä naamaa flunssakaudella on toiminut
myöskin hyvin.Lepo ja paljon mustaherukkamehua jos iskee flunssa.
Aika parantaa...

oon nyt muutamana ehtoona syöny valkosipulinkynnen kananmunan valkuaisen tai kahden kanssa + vettä/maitoo ja rahkaa.
sitten ei oo yöllä saanut nukuttua kun on maha aavistuksen kipee.
onkohan toi valkosipuli niin vahvaa että pistää mahan kihelmöimään, jos näin niin mihin kannattais "plissata"?

IsoDino sanoi:
Minä otan kaikki vitamiinit, glutat, syön valkosipulia monta kertaa vkossa ym., mutta aina flunssassa!!! Flunssia (kuumetta, keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelotulehdusta) on monta kertaa vuodessa, ehkä jopa 10 kertaa!!!!
Mistähän perkeleestä tämä johtuu?? Suurimmaksi syyksi itse luulen "huonon" peruskunnon eli en tee lähes ollenkaan aerobista, en muuta kuin kisadietillä (jos sellaisella oon). Enkä muutenkaan ole pihalla paljoakaan, ei vaan mukamas kerkiä. Aika menee työhön, treeniin, ruokien tekemiseen ja loppuaika nukkumiseen(yö-ja päiväunet).

Nytkin piti alkaa treenaamaan ns. täysillä, niin heti kipeenä. Poskiontelotul. ja keuhkoputkentul., nyt jo kaksi vkoa sairaana ja keuhkot vieläkin vittuilee. Antibioottikuureja tänä vuonna vaan 2 kpl, kun viimme vuonna oli 10kpl!!
Tosin tänä(kään) vuonna antibiooteista ei ollut mitään hyötyä, koska oli/on virusperäisiä.

Eli mitä vittua sitä pitäisi alkaa tekemään estääkseen flunssat??????

Suosittelen tota kyseistä toimenpidettä josta olit aiemmin kieltäytyny. Mulle tehtiin toi avarrus nenän kautta jotain 3-4v sitten, eikä sen jälkeen oo ollu kertaakaan poskiontelotulehdusta ja sitä ennen parhaimmillaan tuon kymmenen kertaa vuodessa. Oli muuten helvetin hieno tunne hengittää useaan vuoteen vapaasti nenän kautta. Toi nenänkautta tehtävä on päiväkirurgian juttuja ja tehdään pienessä rauhoituksessa. Sairaslomaa tais tulla viikko. Sit on myös toinen vaihtoehto tohon avarrukseen, siinä mennään onteloihin tosta ylähuulen ja ikenen rajasta ja on muutenkin paljon isompi operaatio. Kuulema naama mustana ja turvoksissa pari viikkoa ja sitten on pitempi saikku/toipumis aika.

Mniska sanoi:
syksyn eka kuume iski ja vitutus on mahtava.
HYVIÄ ohjeita ja vinkkejä kuinka selvitä taudista nopeasti.
onko poppakonsteja kuinka olla menettämättä tulostasoa.

Tuossa pari päivää sitten ilmaantui flunssan oireita: kurkkua alkoi aristaa, vilun tunne jne. No eipä siinä muuta kuin C-vitamiinitankkaus ja lepoa. Seuraavana päivänä oireet olivat poissa. Näin pienestä se on kiinni ainakin minulla. Olen pitänyt koko vuonna ainoastaan yhden pienen flunssan tammikuussa. Viime vuonna sairastin 3-4 pirun sitkeää flunssaa.

Eli minulla ainakin ensioireiden lievitys ja täydellinen lepo on se millä pystyy jopa välttämään flunssan kokonaan.

Uskon että kuumeen kanssa on sama juttu, täyslepo auttaa. Missään tapauksessa en lähtisi vielä ensimmäisenä kuumeettomana päivänä treenailemaan. Ja vitamiinit kehiin myös silloin kun ei ole mitään oireita!

Kannattaa myös muistaa influenssarokotus jos omaa hiukan ylimääräistä rahaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom