Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Onko täällä ketään, joka ei ole kokeiluista huolimatta pitänyt kuppia hyvänä? Mietin, pitäisikö itsekin kokeilla..

Mulla on kai sitten jotenkin tavallista herkemmät paikat tai jotakin, koska en kyennyt pitämään kuppia, koska se tuntui epämiellyttävältä. :( (Toisaalta en samasta syystä voi myöskään pitää tamponia, joten ei se pelkän kupin vika ollut.)

Leikkasitko, Bandiitti, sen "hännän" lyhyemmäksi? Musta kuppi tuntui lähinnä keskiaikaiselta kidutusvälineeltä ennenkin tajusin saksia sitä. Nyt elämme kupin kanssa sovussa enkä vaihtaisi enää perinteisiin, kuppi tarjoaa oikeasti sitä varmuutta, hygieenisyyttä etc, mitä nämä "pyllistelen valkoisissa mikrosortesissa kadulla/liikennevälineissä/salilla/ravintolassa ja hymyilen salaperäisesti" -mainokset vain lupaavat.

Mulla on kai sitten jotenkin tavallista herkemmät paikat tai jotakin, koska en kyennyt pitämään kuppia, koska se tuntui epämiellyttävältä. :( (Toisaalta en samasta syystä voi myöskään pitää tamponia, joten ei se pelkän kupin vika ollut.)

Kauanko kokeilit? Minulla meni ainakin monet kuukautiset, ennen kuin homma alkoi todella toimia. Leikkasin kyllä heti alkuun häntää lyhyemmäksi, mutta tuntemukset lakkasivat vasta kun lopulta leikkasin sen kokonaan pois ja vähän viilasin pohjaa.

Kuppia täytyy tuunata nääs. ;)

Kuppimerkkikin varmasti vaikuttaa siihen tuntumiseen.

"harjoittelin" alkuun niin, että pidin välillä kuppia ja välillä jotain muuta. Alkukankeudessa nimittäin kyllä tuli paikat kipeäksi kun nipistelin ja raavin itseäni kuppia asentaessani. Enkä luottanut siihen, että kyllä se siellä pysyy, vaan otin pois turhan usein.

reinhardt sanoi:
"harjoittelin" alkuun niin, että pidin välillä kuppia ja välillä jotain muuta. Alkukankeudessa nimittäin kyllä tuli paikat kipeäksi kun nipistelin ja raavin itseäni kuppia asentaessani. Enkä luottanut siihen, että kyllä se siellä pysyy, vaan otin pois turhan usein.

Tää olis voinu olla mun kirjoittama teksti. Harjoittelu tekee mestarin, kyllä se siitä lähtee. :thumbs:

Itellä käytössä mooncup, josta typistin hännän/tapin kokonaan pois. Opin kyllä sen käytön jo toisella kerralla niin et käyttömukavuus on kyl mahtava.

Tuntuu et jos syön pillereitä ni menkat on niin vähäiset et tamponit on tosi epämukavat, siteet kutisee jne. ni kuppi on paras. Nyt taas kun en syö pillereitä enää ni menkat on niin runsaat et kuppi on aivan ehdottoman hyvä! :) Pidin vähän aikaa taukoa kupista ja kyllä tuli ikävä! Saa nukkuakin rauhassa... :D

Bandiitti sanoi:
Jaa a. Tiedä tuota. Ei noi tamppoonitkaan "uponnu" vaikka kuinka harjotteli...

Sama täällä, en oo ikinä voinut tampooneja käyttää. Kupin kanssa ei mitään ongelmaa, kun oppii niksit.

Oon käyttänyt kuppia kohta jo kaksi vuotta, aivan loistava keksintö!

Tosin muistan että alku oli vaikeaa, oli paikat aina vähän rikki kun sen kanssa sääti jne, mutta sitkeästi laitoin silti kun oli niin paljon varmempi ja mukavempi kuitenkin kun kertakäyttöset. Nykyään ei ole mitään ongelmaa, eikä tosiaan tarvitse tyhjentää kun pari kertaa päivässä. Kertaakaan 2 vuoden aikana ei ole kuppi pettänyt.

Joo, mutta millä ihmeellä siitä saa otteen ja siististi sen ulos? Palautin omani, kun se oli kaikkea muuta kuin hygieenistä siinä vaiheessa, kun olis pitänyt ottaa se pois ja tyhjentää :( Saattaa tietysti olla, että tein virheen, kun tilasin sen suuremman koon ikäni perusteella... mutta ei oikein huvittanut sen kanssa sitten säätää.

Joo, mutta millä ihmeellä siitä saa otteen ja siististi sen ulos?

Siitä antennista. Kyllähän kupin käyttöön löytyy ohjeita ja yleensä kaikkiin pulmatilanteisiin on jonkinlainen ratkaisu. Ei kannata palauttaa kuppia heti jos joku ei tunnu onnistuvan.

Itse asiassa ei siihen poisottoon sitä antennia tarvitse. Minä ainakin olen omasta Lunetesta lyhentäny antennin niin lyhyeksi, että eipä siitä iloa olisikaan. Mä otan kiinni siitä kupin pohjasta (semmonen kohoraidoitus) ja siitä kun puristaa niin paine tasaantuu ja kuppi lähtee nätisti pois. Poisottaessa sormilla taitan kuppia samaan malliin kuin sisäänlaittaessa niin tulee siististi ulos. Kuukuppikunnan sivuilla on tähänkin ohjeistusta ja sieltähän mäkin oon oppinu hakenu silloin kun vuosi sitten kupin käyttöä aloittelin.

Itse asiassa ei siihen poisottoon sitä antennia tarvitse.

Ei tietenkään, en tarkoittanutkaan sitä :). Ajattelin vain että jos on vaikeuksia saada kuppia ulos niin antenni varmasti auttaa saamaan kupin sormien ulottuville. Jos ei sitä ole kerennyt leikata pois ennen testaamista.

Ei tietenkään, en tarkoittanutkaan sitä :). Ajattelin vain että jos on vaikeuksia saada kuppia ulos niin antenni varmasti auttaa saamaan kupin sormien ulottuville. Jos ei sitä ole kerennyt leikata pois ennen testaamista.

:jahas: Niin vois luulla, mutta kyllä se siellä niin kireessä oli, että ei ollu antennista mitään apua... :D Se antenni teki sen muutenkin erityisen tukalan tuntuiseksi käyttää. Mutta edelleenkin epäilen, että olis pitänyt vaan ottaa se pienempi malli vaikka ikää onkin 40 v. :wanha:

Toi kuulostaa siltä, että et ole onnistunut tasaamaan sitä painetta kupista, jos se kerran on ollu tiukassa. Silloin uskon kyllä että sotkua tulee kun kuppia väkisin poistaa. Eli tärkeintä on ensin puristaa pohjasta niin että se paine tasaantuu, jolloin kupin poistaminen on helppo kuin heinänteko :D Ja ilman sotkua.

Joo, mutta millä ihmeellä siitä saa otteen ja siististi sen ulos? Palautin omani, kun se oli kaikkea muuta kuin hygieenistä siinä vaiheessa, kun olis pitänyt ottaa se pois ja tyhjentää

Tuota... jos viittaat tuolla siihen, että sormet saattavat tahriintua vereen, niin ei kai se nyt siitä touhusta mitenkään erityisen "epähygieenistä" tee? :confused: Kädet kun voi pestä, eikä kuukautisvuoto nyt sentään mitään ydinjätettä ole ;)

(Käyttäväthän aika monet OB-tamponejakin, ja kyllä niitäkin asettaessa saattavat sormet tahriintua.)

Tuota... jos viittaat tuolla siihen, että sormet saattavat tahriintua vereen, niin ei kai se nyt siitä touhusta mitenkään erityisen "epähygieenistä" tee? :confused: Kädet kun voi pestä, eikä kuukautisvuoto nyt sentään mitään ydinjätettä ole ;)

(Käyttäväthän aika monet OB-tamponejakin, ja kyllä niitäkin asettaessa saattavat sormet tahriintua.)

Siinä tahriintuvat sormet ja vähän muukin, kun pitkällisen yrittämisen jälkeen sain sen kiskottua ulos. Tosiaan olen käyttänyt niitä ob:ta tai nyttemmin halvempaa dailyn versiota koko sen ajan, kun kuukautisten kanssa olen söhlännyt. Lukuun ottamatta hetkellistä kokeilua vihonviimoisten tampaxien kanssa ja sitten runsas vuosi sitten tämän kuukautiskupin kanssa. Että osaan tosiaankin pestä käteni :D Se vaan oli todella hankalaa ja todella epähygieenistä pelata sen kupin kanssa. Ja toisekseen vei huomattavasti aikaa verrattuna ob-tamponeihin :rolleyes:

^ ymmärrän kaiken muun, mutten edelleenkään tuota epähygieenisyys-kohtaa - veikkaan nimittäin, että aika moni meistä on sotkenut kätensä elämänsä aikana useastikin paljon pahempiinkin juttuihin, kuin kuukautisvereen :confused: Mutta tämä lienee mielipidekysymys, en vain itse osaa pitää kuukautisvuotoa sen likaisempana ja epähygieenisempänä, kuin vaikkapa kukkaruukun tai puutarhan multaa, ja molemmathan kyllä tosiaankin lähtevät pois ihan vedellä ja saippualla.

Itse asiassa kuukautisveri taitaa olla varsin "puhdasta" likaa, kun vertaa moniin muihin juttuihin...

Hankaluudesta sen verran, että tekemällä oppii :) Harvallapa tamponin käyttökään on tainnut leikin lailla sujua ihan ekoilla kerroilla. (Ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi ryhtyä oitis riemumielin kupittamaan, mutta tuskin kuitenkaan kannattaa hetimiten kirvestä kaivoon heittää...? Alku aina hankalaa ja sitä rataa.)

Se vaan oli todella hankalaa ja todella epähygieenistä pelata sen kupin kanssa. Ja toisekseen vei huomattavasti aikaa verrattuna ob-tamponeihin :rolleyes:

Saanko mäkin kysyä, että mikä siinä on epähygieenistä? Todella ihmetyttää. Kuukautisvuodossa itsessään ei ole mitään epähygieenistä (ellei sitten kärsi tässäkin ketjussa aikaisemmin puhutusta "hyi yäääk, kuukautisverta" -syndroomasta, millä ei ole mitään tekemistä hygieenisyyden kanssa), jos ja kun (kuten itsekin sanoit) pesee kädet kupin sisäänlaiton ja tyhjentämisen yhteydessä.

Epähygienista touhusta tulee vasta silloin, jos ei pese käsiään, laskee kupin likaisen lavuaarin reunalle, räkii siihen, tipauttaa sen lattialle tai ei pese kuppia. Kuppi ei ole yhtään sen epähygieenisempi vaihtoehto kuin tamponi tai side. Jos oma keho ja sen eritteet ällöttää ei voida puhua epähygieenisyydestä, vaan jostain ihan muusta.

Ja se, että kupin kanssa menee enemmän aikaa johtuu kyllä useimmiten harjoituksen puutteesta kuin kupista. Käytön opettelu saattaa kestää useamman kierron - mutta kun käytön oppii, ei siihen mene yhtään sen enempää aikaa kuin siteiden tai tamponien kanssa.

Ja se, että kupin kanssa menee enemmän aikaa johtuu kyllä useimmiten harjoituksen puutteesta kuin kupista. Käytön opettelu saattaa kestää useamman kierron - mutta kun käytön oppii, ei siihen mene yhtään sen enempää aikaa kuin siteiden tai tamponien kanssa.

Itse asiassa mulla menee nykyään kupin kanssa vähemmän aikaa "kuukautisista huolehtimiseen" kuin mitä silloin kun käytin tamponeja ja siteitä. Ja eipä ole tarvinnu vuoteen olla pulassa jossain yliopiston wc-kopissa ja tajuta että on unohtanut ottaa tamponit mukaan...

Mutta tosiaan edelleen epäilen että Siekkarin tapauksessa kupin poisottotekniikka ei ole ollut kunnossa. Varsinkin jos sitä on pitänyt kiskomalla kiskoa pois niin on saattanu verta olla vähän siellä sun täällä... Ja silloin ymmärrän tuon epähygieenisyys kommentinkin ;) Mutta tekniikan oppii harjoittelemalla, oli mullakin alku hankalaa ja oon kerran hieman sotkenu vessaa (vielä vieraassa paikassa) kupin kanssa sohlatessa mutta toisesta kuppikierrosta lähtien homma on sujunut kuin unelma.

laskee kupin likaisen lavuaarin reunalle, tipauttaa sen lattialle .

Näistäkin selviää kupin pesulla. Kuppi on kumminkin silikonia, mikä on hyvin epäedullinen kasvualusta useimmille bakteereille, ja kun vielä muistetaan miten hapan ympäristö emätin on...

Tietysti kupin poistaminen voi olla epäsiistiä, jos esim. kippaa veret lattialle, mutta epähygieenistä se tuskin on. Ja me olemme muutenkin liian hygieenisiä nykyään.

En olisi koskaan uskonut, että minusta tulee tällainen kuppihehkuttaja, mutta kyllä se piru vieköön helpottaa elämää. Aikaa säästyy, kun tyhjennys kahdesti päivässä riittää, ja muina aikoina ei tarvitse koko asiaa ajatella. Eikä tarvitse muistaa mitään. Huokaisen helpotuksesta joka kerta, kun kävelen kaupassa terveyssidehyllyn ohi. Minusta nimittäin oli aina äärettömän ärsyttävää muistaa ostaa siteitä/tamponeja ja vielä muistaa ottaa ne mukaan esim. mökille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom