Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
No kyllä mun mielestä siteiden ja tamponeiden poistaminen/uudelleenlaittaminen on vähintään yhtä sottaista. Kaiken lisäksi vielä siteet alkaa haisemaan ja ne on hautonut housuissa monta tuntia ja sotkee joka paikan eli pesulle sitä joutuisi silloinkin.

Siteitä en missään tapauksessa käyttäisikään. Kuvottavaa juurikin se hautuminen ja veren lilluminen siteessä (muhimisefekti). Tamponin poistaminen tapahtuu narusta vetämällä, ja asettaminen asettimen avulla eli ei ole sottaista lainkaan.

Mutta joo voihan sitä kokeille kuukuppia, en sitä dumaa ja ilmeisesti monille se on oikein oiva keksintö. Itse en vaan tykännyt yhtään juuri siksi että pitää ronkkia ja on sottaista kun veret lilluu kupissa jne. Ja sitten toi kipu joka jäi siitä ja se asettamisen ja poistamisen vaikeus... Ei se vaan kaikille kai sovi.

Itse omistan kyllä kuukupin mutten todellakaan käytä koko aika. Jotenkin se on minusta aika epämukava, sotkuisuus ei haittaa mitenkään. Ei tulisi esim. Mieleenkään mennä kupin kanssa treenaamaan. Lisäksi kuppi painaa virtsarakkoa niin pahasti että vessassa käyminen ei onnistu kunnolla ja aika usein sattuu laitto ja pois ottaminen. En tykkää, mutta käytän jos kotona ei ole muuta vaihtoehtoa.

Kylläpä kuulostaa hemmetin hankalalta :wtf:
No ei se yksi ranneliike siinä lopuksi kyllä nyt kovin hankala ole, jos siihen paineen tasaamiseen viittaat.

Jos kupin käytöstä tulee kipuja vatsaan (oletan että MEE tarkoitti tällaista), niin todennäköisesti kuppi on liian ylhäällä ja painaa kohdunkaulaa. Se on aika herkkä painamiselle varsinkin menkkojen aikaan. Tähän auttaa mahdollisesti tuo sama alipaineen vähentäminen tai kupin jättäminen alemmas. Kupeissa on myös eroja materiaalin pehmeyden ja reunan paksuuden suhteen. Jäykempi ja paksureunaisempi kuppi aukeaa helpommin ja mahdollisesti ei kehitä kovin kovaa imua. Itselläni on ollut Mooncup ja Lunette, ja jälkimmäinen kyllä on melkoinen imukuppi verrattuna ensinmainittuun ja asettamisen kanssa saa nähdä enemmän vaivaa. Toisaalta pieni Lunette myös on kapeampi ja sen kanssa ei tule mulle sitä ongelmaa, että se painaisi virtsarakkoa epämukavasti, vaikka harvemmin nyt Mooncupkaan sitä teki.

Kerronpa oman mielipiteeni myös tuosta kupista, nimittäin en minäkään siitä niin hirveästi tykkää. Kai se on osittain myös tottumiskysymys, mutta monesti menkkojen aikana se jää kuitenkin kaappiin. Varsinkaan alkupäivinä en voi sitä pitää, sillä olen menossa klo 8-22 joka arkipäivä. Alkupäivinä saa kuppia tyhjentää USEIN sillä sitä tavaraa tulee kyllä. En halua ronkkia kuppia sisältäni missään metroaseman vessassa, sillä vaikka kuinka olisi yhtä hygieenistä puhdistaa kädet ja kuppi niillä pyyhkeillä, niin haluan silti juoksevaa vettä. Haluan pestä käteni kunnolla ennen ja jälkeen ja myös kupin haluan myös pestä. Töissä kuntosalilla se on ihan hyvä käyttää kun pääsee kunnolliseen vessaan, mutta itselläni ainakin se vei vähän aikaa, ja jos olin yksin respassa, ei ole kiva antaa asiakkaiden odottaa kun hääräilen kupin kanssa. Eli töissä vessassakäyntien pitää sujua supernopeasti, sillä joku karman laki se on, että just kun saa housut laskettua ovi kolahtaa ja asiakas jää tiskille odottelemaan... No nyt kun jäin töistä pois hetkeksi ja rupesin tekemään freelance hommia ei vessaan vaan kertakaikkiaan pääse aina kun tarvis. Tai ainakaan kunnolliseen vessaan.

Mulla on myös sellainen suolistosairaus joka aiheuttaa isolla asialla asioimista aika usein (vähän huono tuon liikkuvan työn kanssa kyllä...). Mutta sepäs ei itselläni ainakaan onnistu kupin kanssa sillä asioimisen aikana kuppi tulee niin pitkälle sieltä sisuksista pois, että se pitää asettaa uudelleen, että ei tunnu pahalta. Tähän varmaan auttais se, että jättäis enemmän alipainetta kupin sisään, mut mun on ainakin pakko sitä tasata kun laitan sen, sillä muuten jää reunat ryttyyn ja kuppi ei mahdu aukemaan, ja silloin se ei ainakaan pidä. Myöskään pissalla käynti ei onnistu kupin kanssa, tai rakko ei tyhjenny ainakaan kunnolla. No, liikunnanohjaajana lipittelen sitä vettä aika huolella, ja yleensä tilanne on se, että jumppatunnin jälkeen käyn ihan supernopeesti vessassa edellisessä jumppapaikassa ennekuin taas riennän jo seuraavaan. Silloin on kiva, että rakko tyhjenee, sillä vessaan ei ehdi/pääse taas hetkeen ja on myös oltava nopea, eli kuppia ei ehdi hoidella. Oon myös huomannut, että mulla ei tuu mitään siitä asettamisesta jos on kiire! Se ei vaan ikinä just silloin mene niinkuin haluisin. Nämä samat ongelmat mulla on kyllä tamponin kanssa myös, että ei voi tehdä vessa-asioita vaihtamatta sitä.

Mulla myös tuntuu kipua ja hankausta kupin kanssa. Kipua just lähinnä pois ottaessa vaikka tasaankin kyllä paineet. Paikat on vaan sen verran ahtaat, että se pitäisi rutistaa samaan muotoonsa kuin laittaessa ja tietäähän se, mitä niille verille sitten kävis, kun rutistais sitä kuppia. Ne ois käsillä ja takasin siellä sisällä. Ne seinämät menis vereen ja sieltä ne mukavasti valuis sitten housuihin.. Mulla ei nimittäin auta todellakaan se, että yrittää putsata niitä seinämiä, sieltä tulee aina vähän verta, vaikka on kuppi tai tamponi. Eli pikkuhousunsuoja pitää kuitenkin olla käytössä. Kuppi sit joskus hankaa johonkin kohtaan. Ja ylipäätään noi paikat ärsyyntyy kun niitä joutuu useasti päivässä rassaamaan. Vielä kun menkkojen aikana ne on mulla ainakin tavallista herkemmät. Tämä ongelma ilmenee siis myös tamponien kanssa.

Eli omat miinukset kupin kanssa:
-käyttö vie aikaa
-ei ole aina käytössä vessaa, jossa kupin tai kädet voi pestä (niin, tätä varten kannan kyl käsidesiä aina mukana että älkää nyt ajateltko et jätän kädet pesemättä..)
-isoina vuotopäivinä vaihtoväli on tiuha (ehkä mulla sit jää se kohdunsuu sinne kuppiin kanssa ja ei mahdu paljon tavaraa sinne sisälle?)
-seinämät ärsyyntyy niitten rassauksesta monena kertana päivässä
-ei onnistu muut vessahommat kupin kanssa
-"haamuvuotoa" tulee myös kupin kanssa muutamia tippoja eli pikkuhousunsuojaa täytyy kuitenkin käyttää

Hyviä puolia kupissa mielestäni:
-toimii luotettavasti
-ei loppujenlopuksi mitenkään vaikea asentaa
-niukkoina vuotopäivinä hyvä; jos ei tarvitse käydä vessassa muuten ei ainakaan kupin takia tarvitse sinne lähteä sillä siihen mahtuu silloin tavaraa
-kun kuppia ei tarvitse vaihtaa usein eivät paikat ärsyynny tai "kuivu" kuten tamponin kanssa
-urheillessa on mielestäni hyvä, silloin sitä ei tunne kun keksittyy treeniin eikä miettimään, että tuntuuko se nyt joltain

Edellämainituista syistä käytän itse usein sidettä. Se on vaan niin helppoa, mun mielestä ne pysyy ihan hyvin paikallaan, jumpan jälkeen vaan käy pikaisesti vessassa ja samaan aikaan kun hoitaa muita vessa-asioita niin vaihtaa vaan sen siteen ja taas menoks. Ei mulla ainakaan haise tai sotke paikkoja. Siteestä myös heti näkee että pitääkö se vaihtaa ja ylipäätään että missä ollaan menossa, että kuinka paljon sitä verta vielä tulee. Mutta näissäkin asioissa varmasti vaikutaa se, että mihin on heti alusta asti tottunut. Itseäni vähän harmittaa, että olen kokenut kupin vähän hankalaksi käyttää, sillä niinä päivinä kun se sopii käytettäväksi se on ihan mukava ja ei välttämättä muistakaan, että on kuukautiset menossa. No, olen kuitenkin sitä kokeillut ja jo kohta vuoden, että en sentään suoriltaan tyrmännyt :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom