Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyy kyllä ihmetellä tätä "iik, yäk, kuukautisverta"-ajattelutapaa. Tai sitä, että tyrmätään koko vekotin edes kokeilematta.

Itse olen kuppia käyttänyt kohta 2 vuotta, enkä takaisin vaihtaisi. Ei todellakaan ole ikävä sitä tunnetta kun muovi liiskautuu persauksiin tai tamponi imee kaiken kosteuden limakalvoilta. Alku kupin kanssa oli hankalaa: ekalla kerralla otin sitä pois varmaan 20 minuuttia. Menee varmasti alkujännityksen piikkiin, kun jännitti tahtomattaan lihaksia jne. Mulla on vielä niin niukka vuoto, ettei kuppia tarvitse päivän aikana monestikaan tyhjentää. Usein ajoitan tyhjennykset niin, ettei vieraissa paikoissa tarvitse kuppia tyhjentää, vaikkei sekään ole ongelma.

Jostain luin, että nainen käyttää elämänsä aikana noin 11000 sidettä! Se on aika paljon jätettä. Mukavuuden lisäksi ajattelin myös näitä asioita, kun kupin valitsin. (Pahoittelen jos tulee toistoa, en jaksanut kahlata ihan koko ketjua läpi.)

Mä en kyllä voi sanoa, että kuppi mulla mitenkään aikaa säästäisi. Mä saan jotenkin tuhrattua pesuoperaatioon aika paljon aikaa, onneksi sitä ei tarvitse tehdä kuin kahdesti päivässä. Mieskin aina arvaa, milloin on tyhjennysoperaation aika, kun lutraan kuulemma niin kauan :jahas:. Jos on sellaisessa paikassa, että ei viitsi jäädä vessaan jumittamaan, niin tyhjennän vain ja pyyhkäisen vähän paperilla, pesen sitten paremmalla ajalla huolella. Kiireessä toheloidessani olen onnistunut pariin otteeseen mm. lorauttamaan koko sisällön housuille.

Muuten ollut kyllä ihan loistava kapistus, enkä pois vaihtaisi!

Aikaa säästyy, kun tyhjennys kahdesti päivässä riittää, ja muina aikoina ei tarvitse koko asiaa ajatella. Eikä tarvitse muistaa mitään. Huokaisen helpotuksesta joka kerta, kun kävelen kaupassa terveyssidehyllyn ohi. Minusta nimittäin oli aina äärettömän ärsyttävää muistaa ostaa siteitä/tamponeja ja vielä muistaa ottaa ne mukaan esim. mökille.

Sanopa se! Tässä taannoin unohdin ottaa kuppini mukaan eräälle reissulle, ja vaikka ihan kaupunkiolosuhteissa oltiinkin, niin voi että se tuntui sitten jotenkin hankalalta raahata siteitä ja tamponeja mukaansa joka paikkaan, ja tuntui, että niiden kanssa saa tosiaankin olla myötäänsä säheltämässä, kun kupille siis riittää se kaksi tyhjennystä päivässä.

Gilly :haart: Mooncup

Tietääkö kukaan, onnistuuko kuparikierukan kanssa käyttää kuukuppia? Kierukan mukana tulevissa ohjeissa kun neuvotaan käyttämään tamponeitakin varoen, ilmeisesti ne saattavat takertua kierukan lankoihin ja / tai vetää sen mukanaan tms. (?) Äkkiä tulis mieleen, ettei alipaineeseen perustuva kuppi sitten käy senkään vertaa.

Käypä katsomassa http://kuukuppikunta.net/
Uskoisin että ei ole ongelma, sillä mihin siinä kupissa ne langat tarttuisivat kiinni? Tampoonin voisin kuvitellakin että kierukka takertuu mutta kuppihan ensinnäkin lyhyempi kuin tamponi (ainakin tampax) ja erilaista materiaalia.

kuukuppikunta - usein kysyttyä sanoi:
Kierukan käyttäjille ei suositella tamponeita siitä syystä, että kierukan poistolangat voivat tarttua tamponiin, mistä ei seuraa hyvää, kun tamponi vedetään ulos. Kuukautiskuppia ei kuitenkaan yleensä laiteta emättimessä niin ylös kuin tamponia, joten sen ei pitäisi olla missään tekemisissä kierukan lankojen kanssa. Joillakin naisilla kohdunnapukka saattaa kuitenkin olla niin alhaalla, että kuppi asettuu napukan ympärille. Kannattaakin pyytää lääkäriä lyhentämään kierukan poistolangat, niin riskit minimoidaan. Koska sekä langat että kuppi ovat melko liukasta materiaalia, niiden yhteentakertuminen ei ole todennäköistä.

Lankojen pituus on hyvä myös tarkistaa säännöllisesti (vaikka aina kupin poistamisen jälkeen, jos haluaa pelata todella varman päälle), jolloin kierukan mahdollinen liikkuminen on mahdollista havaita. On kuitenkin syytä muistaa, että kierukan paikallaanpysyminen ei ole 100-prosenttisen varmaa vaikkei kuppia käyttäisikään, joten mikäli kierukka ei pysy paikallaan, syy ei automaattisesti ole kupin. Tästä aiheesta ei valitettavasti ole tutkimustietoa saatavilla, joten emme tiedä, voiko kupin käyttö vaikuttaa kierukan paikallaanpysymiseen, ja jos voi, miten se sen tekee ja millä todennäköisyydellä..

edit: kuukuppikunnan foorumilta varmasti löytyy myös kokemuksia...

Jepujep. En mä takertumista ajatellutkaan, vaan sitä alipainetta siis. Pitää nyt ekaks kattoo, että miten tän kierulaisen kans lähtee muuten menemään. Varsinaisesti mä en usko, että kuukuppi oikein käytettynä vetäis sitä ulos, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Jos sitä tekee jonkun aloittelijan mokan vaikka.

Tietääkö kukaan, onnistuuko kuparikierukan kanssa käyttää kuukuppia?
Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmia. Kierukan langat ovat todella syvällä, enkä usko, että niihin voisi kovin helposti osua edes tamponilla, ja kuppi tulee paljon alemmas. Alipaineesta sen verran, että ei se nyt ihan mikään mahdoton imu ole, joten se tuskin yksinään pystyy kierukkaa vetämään pois paikaltaan.

Mutta tosiaan edelleen epäilen että Siekkarin tapauksessa kupin poisottotekniikka ei ole ollut kunnossa. Varsinkin jos sitä on pitänyt kiskomalla kiskoa pois niin on saattanu verta olla vähän siellä sun täällä... Ja silloin ymmärrän tuon epähygieenisyys kommentinkin ;) Mutta tekniikan oppii harjoittelemalla, oli mullakin alku hankalaa ja oon kerran hieman sotkenu vessaa (vielä vieraassa paikassa) kupin kanssa sohlatessa mutta toisesta kuppikierrosta lähtien homma on sujunut kuin unelma.

:D Näköjään sitten olet koko lailla ainoa, joka täällä ymmärtää, mitä tarkoitin :rolleyes: . Mutta juu, just tuota tarkoitin. Käsien pesusta kirjoittelin lähinnä saamieni kommenttien vuoksi.

Lisäksi sen kupin peseminen jne. tuotti hiukan vaikeuksia. On nimittäin vessoja, joissa siellä vessakopissa ei ole mitään lavuaaria ja alapesusuihku on mallia vesi tulee suihkusta, kun avaat hanan. Kuppi siis pitäisi käydä huuhtaisemassa vessakopin ulkopuolella, ikävimmässä tapauksessa jonottaa takaisin koppiin, että voi asettaa sen uudelleen paikalleen... mutta ehkä tässäkään ei ole mitään hankalaa? Ihan vaan pala kakkua :D

Vakavasti puhuen,edelleen epäilen, että suurin ongelmani oli se, että noudatin ohjeita ja ostin sen suuremman kupin, vaikka se pienempi olisi todennäköisesti ollut minulle sopivampi. Ehkä tämän keskustelun innoittamana menen vielä ostamaan sen pienemmänkin kokeeksi ;)

Tää on kyllä ollu yks parhaita ostoksiani, pakko todeta ny jonkun aikaa käytettyäni. Ja vähänkös kiva kun voi kuukautistenkin aikaan nukkua alasti :) Tamponien kanssa vielä jaksaiskin kikkailla, mutta oikeesti - kuka pystyy käyttään niitä hiostavia läystäkkeitä a la Always ym.???

Tää on kyllä ollu yks parhaita ostoksiani, pakko todeta ny jonkun aikaa käytettyäni. Ja vähänkös kiva kun voi kuukautistenkin aikaan nukkua alasti :) Tamponien kanssa vielä jaksaiskin kikkailla, mutta oikeesti - kuka pystyy käyttään niitä hiostavia läystäkkeitä a la Always ym.???

NiinPÄ.

Suivaannuin taannoin, kun jotkut miehet alkoivat puhua siitä kuinka "ällöttäviä" tamponit ja kuukautiskupit ovat. Voi luoja. Menisivät itse treenaamaan jotkut hemmetin vaipat housuissaan :curs: .

Mietin itse tuossa tovin, miten ehkäisyrengas ja kuukautiskuppi sopivat yhteen. Ei tunnu olevan ongelmia senkään kanssa.

Edit. Melkeinpä ainoa ongelma kupin kanssa oli sen poistaminen ensimmäisellä kerralla, kun en tajunnut ns. oikeata tekniikkaa. Sen jälkeen sujuu todella vaivattomasti. On kivaa kun ei tarvitse raijata mitään ylimääräisiä esineitä mukanaan kuukautisten aikaan. Harvoin olen edes joutunut tuon kanssa sählämään missään pahassa paikassa.

Mulla on suuria epäluuloja tuota kuppia kohtaan, se jo näyttääkin sellaselta hökötykseltä että kuinka se pitäisi muka saada tungettua römpsään JA vielä saada erikseen aukeamaan siellä?

Ilmareiät, matotekniikka... voi hyvää päivää. Mielelläni tuota kokeilisin, mutta tosiaankin epäilen että se on mun älykkyysosamäärälleni vähän turhan hankala vekotin. En kyllä tajua kuka jaksaa säätää rättien kanssa, ihan hirveitä.

Ei se kuppi mitenkään hankala ole, kun sitä rohkeesti vaan kokeilee. Alussa voi olla pieniä ongelmia, mutta todella nopeasti sen käytön oppii.
Itekki alkuun ihmettelin et miten ihmeessä noin ison kapineen saa survottuu paikoilleen, mut enää en siitä luopuis en sitte mitenkään. Elämä on hilloviikkojen aikaan muuttunu 100 kertaa helpommaks kupin myötä :)

Nostelenpa tätä kun aihe on itselle ajankohtainen..

Eli olen vihdoin saanut hankittua itselleni kuukupin ja nyt olen yrittänyt ährätä sitä paikalleen.. Kupin laitto onnistuu kyllä, mutta ehkäisyrengas jää ikävästi kupin ja limakalvon väliin, mistä varmaan seuraa ohivuotoja.. Yritin saada rengasta ylemmäs mutta aina se jää tuohon väliin.. Vinkkejä kaipaisin! :)

Mulla on kuppi ollut nyt jo 2,5 vuotta käytössä, ja täytyy sanoa että on ihan huippu vehje! Joskin nyt välillä se keittely ottaa päähän, varsinkin kun menkat ei tod oo tällä hetkellä säännölliset. Mutta siis inhottaakin ajatella aikaa ennen kuppia ;).

Eli olen vihdoin saanut hankittua itselleni kuukupin ja nyt olen yrittänyt ährätä sitä paikalleen.. Kupin laitto onnistuu kyllä, mutta ehkäisyrengas jää ikävästi kupin ja limakalvon väliin, mistä varmaan seuraa ohivuotoja.. Yritin saada rengasta ylemmäs mutta aina se jää tuohon väliin.. Vinkkejä kaipaisin! :)

Kun laitat kuppia, niin anna sen aueta hieman alempana, ja työnnä sitten vasta syvemmälle, jolloin kaiken järjen mukaan renkaan pitäisi jäädä kupin yläpuolelle. Toinen vaihtoehto voisi olla laittaa kuppi normaalisti, ja jos rengas jää väliin, niin sitten vetää kuppia alemmas ja työntää takaisin ylemmäs. Veikkaan tosin että ensimmäisellä keinolla onnistuu paremmin, tuolla jälkimmäisellä tyylillä voi olla että rengas liikkuu kupin mukana.

Mulla ainakin on kuukaudesta vain pari päivää jolloin tarviin sekä kuppia että rengasta yhtä aikaa, vuoto loppuu muutaman päivän sisällä renkaan laittamisesta. Tuossa vaiheessa vuoto on sitten niin vähäistä etten oo huomannut mitään ohivuotoja vaikka rengas vähän jäiskin kupin ja emättimen seinän väliin...
Vähän hankalaahan tuo on mutta aina sen pari päivää jaksaa säätää että saa kummatkin nätisti asettumaan. Rengasta voi aina töniä ylöspäin ja just kun antaa kupin aueta alempana ja sitten työntää syvemmälle niin ei pitäis jäädä pahasti väliin.

Ekat menkat nyt takana kupin kans ja täytyy sanoa, että takaisin tamppooneihin en vaihtaisi!!!
Loistavasti toimii, vaikkakin pari harjoittelukertaa ennen menkkoja loi jo hieman epätoivoa, mutta kun menkat alkoi, oli asentaminen ja poisottaminen paljon helpompaa!! En usko että ohivuotoja omalla hohdallani kovinkaan helposti tapahtuu, ellei kuppi ole liian täysi, sillä alipaine on kyllä niin voimakas ja kun onnistuin sen nipukankin löytämään ja sain kupin avautumaan kunnolla niin homma sujuu kuin tanssi! Hyvät vinkit sain kuukuppikunnan sivuilta.

En olisi todellakaan uskonut että käyttö on niin helppoa :haart: Ainut miinus tulee siitä, että meinasin unohtaa tyhjentää kupin yhtenä iltana..:D

Päädyin itse Lunetteen kotimaisuuden takia ja koska ostaminen oli niin helppoa, kun sitähän myydään kuta kuinkin kaikissa apteekeissa. Hintaa tuli vähän vajaa 30 egee.

Itselläni on kuppi myös ollut kutakuinkin 2,5 vuotta enkä siitä kyllä aio luopua. Kätevämpää vehjettä kuukautisten aikaan ei voi oikein edes kuvitella. Se siinä hauskaa onkin, että sen meinaa tyystin unohtaa, että se on sisällä. Niin huomaamaton se on. Ei kamalia rättejä jalkovälissä tai naruja roikkumassa ikävästi näkösällä. Saunassa käyminen ja nukkuminen huolettomasti vähissä vaatteissa sekä liikkuminen huoletta on todellakin luksusta näin kuukautisten aikaan kupin kanssa.

Mulla vaan esiintyi nyt viimekertaisten kuukautisten aikan oikeastaan ekan kerran ongelmia. En meinannut saada kuppia millään aukeamaan. Olen kuitenkin käyttänyt kuppia onnistuneesti jo aika monta kertaa (vuotta), joten hermo meinasi kyllä mennä vessassa ähistessä. Veivasin sitä vähintään viisi kertaa sisään ja ulos. Ohivuotoja voi tulla jos kuppi jää reunastaan hieman kuopalle. Ehkä seuraavien kuukautisten aikaan tilanne on toinen ja se kuppi aukeaa normaalisti. Katsotaan nyt.

Noh hommasin sitten minäkin tuommosen kuukupin, kun siitä niin monta ylistävää kommenttia luin. Parin päivän kokemuksen jälkeen olen melko valmis heittämään vesilintua koko kapistuksella! Olen kyllä lukenut käyttöohjeet huolellisesti ja toiminut ohjeiden mukaan, mutta silti on ongelmia sen käytön kanssa. Ensinnäkin toosa on todella hellänä kaiken runnomisen jälkeen ja kyllä minä sen kupin tunnen, vaikka olenkin leikannut koko antennin pois. En vaan saa sitä tarpeeksi syvälle vaikka kuinka tungen. En myöskään saa sitä pyörähtämään, eikä minun sormetkaan mahdu/yltä kokeilemaan, onko se kokonaan auki.
Minulla on siis Lunette-kuppi. Apteekissa sanottiin, että nyrkkisääntönä koko 1 synnyttämättömille ja koko 2 synnyttäneille. Olin kuitenkin lukenut Lunetten kotisivuilta, että koko 1 on nuorille tytöille ensimmäiseksi kupiksi ja sopii neitsyillekin. Koko 2 taas on yli 20-vuotiaille ja niinpä otin koon 2, vaikken olekaan synnyttänyt. Olenkin nyt pähkäilly, että olisikohan pitänyt ottaa se pienempi.. Mutta mitä jos se on liian pieni? Pirun kallis on vaan pariin kokeiluun tuo kuppi.
Haluaisinkin kysyä, että kuinka kauan teillä on mennyt ennenkuin alkoi homma pelaamaan kupin kanssa? Ja miten te olette toimineet tuon kupin koon suhteen?
En haluais luovuttaa, mutta kai se on pakko, jos ei tämä tästä ala onnistua kunnolla. :(

Maria-:

Mulla on ollut Mooncup nyt hm.. reilu 3 vuotta ja tällä hetkellä olen 100 % tyytyväinen!

Alussa oli ihan kaikki perushankaluudet: kuppi valskasi, eikä voinut kuvitellakaan, et oisin luottanut pelkkään kuppiin. Olin ihan epätoivoinen, kun homma ei hetipaikalla toiminut ensimmäisten kuppimenkkojen aikana. Kannattaa olla tosi kärsivällinen sen kupin kanssa ja opetella ihan rauhassa, vaikka sitten useammatkin menkat. Oikean kohdan, jossa kuppi ei lainkaan tunnu, oppii kyllä ajan kanssa. Ota nyt ihan rauhassa pikku breikki siitä, varsinkin jos on jo paikat hellänä. Itselleni oli yllätys, että kuppia ei todellakaan työnnetä niin syvälle kuin ikinä saa (kuten tamponit), vaan ainakin omalla anatomiallani kupin luonteva paikka on yllättävänkin alhaalla. Kupin saa parhaiten pyörähtämään, jos paikat on kosteat. Kannattaa kastella kuppi ensin vedellä tai ihan liukkariakin voi käyttää, varsinkin opetteluvaiheessa.

Kuppi on vapauttanut mut kuukautisten rasittavuudelta niin totaalisesti, että entiseen ei ole paluuta. Ei kannata ihan vielä lopullisesti tuskastua, kärsivällisellä harjoittelulla pääset ihan varmasti vielä nauttimaan kupin huippuhyvistä puolista!

Toki voi olla, että tuo Lunetten isompi koko ei juuri sinun anatomiallesi sovi. Ymmärrän, että kertainvestointina toki tuntuu suurelta ostaa se toinenkin kuppi kokeiltavaksi, varsinkin kun nyt epäilet jo koko homman toimivuutta.. Tuskin kuitenkaan enää sitten harmittaa se kolmekymppiä, kun olet löytänyt itsellesi sopivan täydellisen kuukautissuojan, eikä enää loppuelämänä tarvitse koko asiaan rahaa laittaa.

(Tuli vielä mieleen, että olisiko ystäväpiirisi jopa niinkin liberaalia, että voisit lahjoittaa tuon sopimattoman Lunetten pestynä ja desinfioituna, ehkä jo synnyttäneelle, ystävällesi kokeiltavaksi. Minua henk.koht. ei haittaisi ystäväni kuppia vaikka testata / lainata, jos desinfioinnista on asianmukaisesti huolehdittu.)

Mutta mitä jos se on liian pieni? Pirun kallis on vaan pariin kokeiluun tuo kuppi.
Haluaisinkin kysyä, että kuinka kauan teillä on mennyt ennenkuin alkoi homma pelaamaan kupin kanssa? Ja miten te olette toimineet tuon kupin koon suhteen?
En haluais luovuttaa, mutta kai se on pakko, jos ei tämä tästä ala onnistua kunnolla. :(

Minä olen kuppia käyttänyt pari vuotta ja minulla on juurikin tuo Lunette, ilmeisesti se isompi koko, sillä silloin Lunettea oli vain yksi koko. Jouduin leikkaamaan antennia lyhyemmäksi, mutta silti minulta meni yksien menkkojen ajan ennenkuin opin kupin käytön ja kuppi ei enää tuntunut. Eli kärsivällisyyttä, kun käytön on oppinut niin se kyllä palkitsee sillä, että ei tarvitse menkoista huolehtia vaan ne voi unohtaa täysin (kunhan muistaa kupin tyhjätä aamuin illoin :)).

Maria- sanoi:
En vaan saa sitä tarpeeksi syvälle vaikka kuinka tungen. En myöskään saa sitä pyörähtämään, eikä minun sormetkaan mahdu/yltä kokeilemaan, onko se kokonaan auki.

Ehkä ongelmana on, että yrität työntää kuppia liian syvälle. Kuten ninia kirjoitti, niin kuppia ei työnnetä yhtä syvälle kuin tamponit vaan se jää yllättävän alas, jolloin kupin aukeaminen pitäisi ylttää kokeilemaan vaikka etusormella.

Lisää tietoa eri taittelutavoista ja ratkaisuista ongelmiin (kts. pulmakulma) saa kuukuppikunnan sivuilta ja foorumilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom