Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on mennyt loistavasti. Vuoden päivät on moinen käytössä ollut, mallia pienempi moon enkä oikeastaan osaa tässä keksiä mitään moitittavaa. Voin vain suositella lämpimästi, kuten olenkin tehnyt - ystäväpiirissä on jo muutama ympäripuhuttu ja tätä nykyä tyytyväinen käyttäjä. :)

Yksi elämäni parhaista ostoksista, helpottaa elämää huomattavasti!!! Suosittelen siis lämpimästi :D Mun ei tarvitse tyhjentää kuin aamulla ja illalla (ekaa päivää lukuunottamatta), joten voin täysin unohtaa menkat päivän ajaksi, kun kuppi ei tunnu ollenkaan. Mulla on Lunette ja siitä olen lyhentänyt sitä häntää huomattavasti. Olen käyttänyt kuppia urheillessa, myös uidessa, enkä ole ongelmia kohdannut. Ainut käytännön ongelma on joskus löytää vessa, missä on käsienpesuallas "omassa" käytössä.

Mulla on ollut Lunette käytössä vajaan vuoden. Ainoa ongelma aluksi oli se, että oppi laittamaan kupin oikeaan kohtaan ja varmistamaan, että se on kunnolla auki. Mun kokemuksen mukaan noita ei opi kuin kuppia käyttämällä. En palaisi enää entiseen, tosi tyytyväinen olen minäkin. :) :thumbs:

Pitkään ollut jo käytössä, enkä tosiaan vaihtaisi enää mistään hinnasta entisiin "välineisiin"! Kaksi tyhjennystä päivässä riittää, ja muuten voi menkat unohtaa kokonaan. Suosittelen lämpimästi!

Mulla on ollut kuukuppi (DivaCup, se pienempi) varmaan jo vuoden, mutta olen varsinaisesti käyttänyt vasta viime keväästä saakka. Alku oli niin perin juurin hankalaa, että hautasin sen pitkäksi aikaa jonnekin kylppärin kaapin nurkkaan, kunnes mm. tätä thrediä luettuani päätin yrittää uudelleen ;) Nyt kupittelen joka kuukausi, mutta edelleenkään en saa hommaa toiminaan pahimpina vuotopäivinä (1-2 ekaa päivää). Minulla ei ole missään vaiheessa ollut ongelmia kupin paikalleen laiton, sen avaamisen, poisottamisen jne. kanssa, mutta en tiedä, enkö sitten saa alipainetta kunnolla aikaiseksi, sillä kuppi vaan yksinkertaisesti "valskaa" eli vuoto tulee osittain kuppiin, osittain ohi :(
Muina päivinä kuppi toimii kuin unelma, enkä vaihtaisi sitä mistään hinnasta enää siteisiin, mutta tuo pahoina päivinä ohi vuotaminen tekee sen, etten pysty luottamaan kuppiin täysillä minään muinakaan päivinä... Eli meillä taitaa olla kupin kanssa viha-rakkaus suhde: hyvinä päivinä olen maailman tyytyväisin kupin omistaja, mutta ohivuotavina päivinä inhoan sitä sydämeni pohjasta :itku:

Spark sanoi:
Nyt kupittelen joka kuukausi, mutta edelleenkään en saa hommaa toiminaan pahimpina vuotopäivinä (1-2 ekaa päivää). Minulla ei ole missään vaiheessa ollut ongelmia kupin paikalleen laiton, sen avaamisen, poisottamisen jne. kanssa, mutta en tiedä, enkö sitten saa alipainetta kunnolla aikaiseksi, sillä kuppi vaan yksinkertaisesti "valskaa" eli vuoto tulee osittain kuppiin, osittain ohi :(

Voisko isompi koko auttaa asiaa? Tai sitten eri merkki?

No, en mä sit tän pitempään malttanut odotella. :D Lunette on nyt sitten tilattu! Odotan mielenkiinnolla, niin paljon on kupista kuullut hyvää.

Edit. Niin ja mukava kuulla teidän muiden hyvistä kokemuksista! Kirjoittakaa toki lisääkin! ;)

Niinkuin monissa hyvissä asioissa, kuukautiskupissakin on learning curve (mikä on tän suomenkielinen sana?) paljon jyrkempi kuin muissa kuukautissuojissa.. Mutta kun homman oppii, ei ole paluuta entiseen :haart:

Itselläni myös tyhjennys vain aamuisin ja iltaisin, muuten menkat voi kokonaan unohtaa. Voisin vuodon määrän perusteella tyhjentää varmaan vain kerran vuorokaudessakin, mutta hygieniasyistä kupin pesaisen aina pari kertaa päivässä.

Mä käytin ekoja kertoja joskus vuosi sitten ja alkuhankaluuksien jälkeen totesin loistavaksi kapineeksi! Muutaman kerran kuppi on kuitenkin valskannut (ei oo ollut liian täynnä), ja sehän aiheuttaa heti ärsytystä... Todennäköisesti en oo osannut laittaa sitä vaan oikein. Jossain vaiheessa pidin taukoakin kun alkoi harmittamaan muutamat ohivuodot. Nyt kuitenkin taas opettelen sinnikkäästi laittamaan sen oikein. Silloin kun se onnistuu niin kuppi toimii niinkuin sen pitääkin :haart:

Sama ongelma kuin sparkilla. Lisäksi kuvittelen välillä tuntevani kupin, eikä se ole kivaa. Ehkä istumatyö pitää sen väärässä asennossa, tai jotain. En usko kupin olevan väärän kokoinen, paitsi jos se voi olla liian iso... ja mooncup se taisi olla, vakiokokoinen.

Se petti mut viime vuonna tosi pahassa paikassa ja sen jälkeen en oo sitä käyttänyt. Silloin harmitti ja lujaa...

Kuppia paikalleen laitettaessa kannattaa tarkistaa, että se aukeaa kunnolla. Jos se jää vähän lommolleen, niin saattaa vuotaa ohi. Samanten kannattaa tarkistaa että se (kohdun?) nipukka (mikä lie nimeltään en muista) jää kupin sisään. Mulla ainakin menkkojen ekoina päivinä pitää olla tarkkana kuppia asentaessa. Kuukuppikunnan sivuilla on myös esitelty erilaisia taittelutekniikoita joita kannattaa kokeilla, jos on vaikeuksia paikalleen saannissa.
Miuku sanoi:
Lisäksi kuvittelen välillä tuntevani kupin, eikä se ole kivaa.
Oletko lyhentänyt häntää? Se saattaisi auttaa. Omasta Lunetestani olen pätkäissyt melkein koko hännän pois ja se auttoi tuntemuksiin.

Mä myös tunnen kupin kyllä kun se on käytössä. Ei tosin satu mitenkään niin ei häiritse. Olen lyhentänyt hännän lähes kokonaan pois. Se tuntuminen on sen oloista, että ikäänkuin tunnen sen alipaineen, joka sen kupin pitää paikallaan... Onnistunko mä jotenkin asettamaan sen siten, että siellä on turhankin paljon sitä alipainetta? En tiedä, mutta jatkan harjoittelua joka kuukausi :thumbs:

Miuku ja muutkin, joilla oli ongelmia kupin falskaamisen kanssa: olettehan varmoja, että teillä ei jää kohdunnapukka kupin ulkopuolelle? Se nimittäin aiheuttaa ohivuotoja satavarmasti.

Tämä menee nyt ehkä joidenkuiden mielestä taas "inhorealismia, YÄK!!!1!" -osastolle, mutta kun laitatte kupin paikoilleen, kannattaa sen jälkeen ikäänkuin "pyöräyttää" sormella sen reunoja pitkin, jolloin tuntee, onko kuppi avautunut kunnolla ja onko siellä kupin reunan välissä mitään (kuten esim. tuo mainitsemani kohdunnapukka).

EDIT: Jaah, Wippe olikin näemmä maininnut ihan samat jutut tuossa jo aikaisemmin.

Juu, mä olen nyt kyllä varma että mun ohivuodot johtuu juurikin siitä, ettei kuppi ole avautunut kunnolla. Joku lommo sinne tuntuu aina jäävän. Täytyy ottaa Gillyn neuvot käyttöön!

Pakko tulla kommentoimaan, kun en ole tätäkään keskustelua aiemmin huomannut. Onpa muuten käsittämättömän ahdasmielistä porukkaa täällä (tuolla ketjun alussa nuo kirjoitukset). Luin niitä näin :eek:

Ja minkälaisia "miehiä" naiset nurkissaan kattelee?! Jos on sillä kypsyysasteella menossa, että naisen kuukautiset saa aikaan minkään asteisia :urjo: -reaktioita, niin jopas on! Ollaanhan me naiset tosi saastaisia ja inhottavia kuukautistemme kanssa ja tarkoin on katsottava, että niistä ei puhuta, eikä varsinkaan laiteta miestä hommaamaan niitä hävettäviä rättejä kaupasta tai mitään :lol2:

Tähän sanoisin vanhoilla kotikonnuillani asuvien lestadiolaisten tapaan: "ei hyväää päivää!!"

Tasa-arvon nimissä pitää muistaa yökätä joka kerta kun puhutaan miehen eritteistä (sperma). Ja minähän en sellaseen koske, enkä halua nähdä. Ja kortsun voi käydä sitten asentamassa pimeässä vessassa ja ostaa ällöttävät välineensä itse.

V***u mitä muinaisihmisiä. ARGH. Voi meidän pientä petteriä, kun sen mieli voi järkkyä, jos se kuulee kuukautisista. Uh. :urjo: <--petterille ja muinaisihmisille. Että pitää joidenkin vielä 2000 luvullakin hävetä tällasia asioita. Tekis mieli kolautella vähän päätä seinään tuollasilta tyypeiltä. Mua ihan totta ällöttää tuollaset valkoisissa alushousuissaan köpöttelevät siveelliset ihmiset, jotka tekevät tavallisistakin asioista likaisia.

Itse en käytä kuppia, mutta paljon olen juttua kuullut. Kokeilisin, jos saisin aikaiseksi. Ehkä joskus.

Toivottavasti kukaan ei tästä provosoidu, koska multa tulee käsittämättömän kirosanakylläistä tekstiä, jos joudun lukemaan vielä yhdenkin muumion häpeää omaa kehoaan kohtaan. Nyt meen pois -->

(kasvakaa ihmiset aikuisiksi)

mutta kun laitatte kupin paikoilleen, kannattaa sen jälkeen ikäänkuin "pyöräyttää" sormella sen reunoja pitkin, jolloin tuntee, onko kuppi avautunut kunnolla ja onko siellä kupin reunan välissä mitään (kuten esim. tuo mainitsemani kohdunnapukka).

Tuon neuvon sain jossain jo aiemminkin ja noin teen. Olen miettinyt että voisiko kuppi olla liian pieni mutta tuskin se silloin "painaisi". Olen miettinyt voisiko valskaus johtua siitä että istuskelen töissä päivät pitkät. Jos se siinä menee jotenkin kurttuun. Mutta pitääpä taas kokeilla tässä kuussa, jos vaikka sittenkin.... ens viikolla "pääsee" taas kokeilemaan :(

Se kuppi voi olla vääränmallinen (liian pitkä esim.) ja siksi painaa, noissa kupeissa on hieman kokoeroja ja kuulemma joillakin merkin vaihto auttaa asiaa. Kuukuppikunnan sivuilla on mitat noista kupeista, kannattaa käydä katsomassa.

edit: istuminen tuskin falskausta aiheuttaa, itsekin istun päivät pitkät ja kuppi toimii...

Minusta tuntuu, että minun kohdalla se ohivuotaminen johtuu siitä, etten saa alipainetta kunnolla aikaiseksi. Kuppi on varmaan ok kokoinen, eikä yhdessäkään ohivuoto-tapauksessa kyse ole ollut siitä, että kuppi olisi ollut täynnä, sillä siellä on ollut ihan vain liru sisällä (kun suurin osa on valunut siis ohi kupin...). Ja minun kohdunnapukka on niin kaukana jossain, että just ja just yletyn sinne sormen päällä (ja minulla on pitkät sormet :D ) koskettamaan, joten se ei mielestäni voi jäädä kupin ulkopuolelle. Tarkistan asian myös sillä sormen pyöräyttämisellä kupin ympäri, kuten täällä moni neuvoikin tekemään. Taitaa kyse olla siis vain vielä tekniikasta ja sen puutteesta :jahas: Ja siitä, että "paikat" ovat silloin pahimpina päivinä niin liukkaat, ettei kuppi asetu kunnolla ja ota "reunoistaan" kiinni, eikä näin ollen se alipaine pääse kunnolla syntymään. Nimittäin pienemmän vuodon päivinä tuntuu, että saan kupin lähes heittämällä sisään ja se toimii kuin unelma, mutta pahimpina vuotopäivinä saa asetella, asetella, asetella ja asetella ja silti falskaa :curs:

Back
Ylös Bottom