Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Rarum sanoi:
- Jos tyhjentäessä ei ole mahdollisuutta kupin pesuun (yleinen vessa), eikö ole aika inhottavaa laittaa verinen kuppi paikoilleen? Miten käy käsien, tuleeko sotkua? Tuletteko vessakopista kädet verisinä? :D
- Eikö ihan totta tarvitse käyttää lisäksi siteitä - edes varmuuden vuoksi?
- Onko kukaan teistä kokeillut uimista kupin kanssa? Mitä jos kuppi alkaakin vuotaa? *kauhukuvia* (Omakohtaisia kokemuksia, kiitos.)
- Miten kyykkääminen onnistuu? ;)

Olen itse pohtinut ostoa jo piiitkän aikaa, mutta en ole saanut kuitenkaan aikaiseksi.

Yksien menkkojen ajan olen kuppia käyttänyt ja mulla tyhjennysväli oli niin pitkä, että julkisilla paikoilla ei tullut vessaongelmaa. Eli tyhjensin max 3 kertaa päivässä. Ja itse asiassa se verihän on kupin sisällä, joten jossei läiky yli niin ei vaihtohommassa kädet sotkeennu. Itse en siteitäkään ole tarvinnut, jotkut käyttävät phs:ää "haamuvuodon" varalla.

Suosittelen kyllä kuppia (mulla Lunette, http://www.lunette.fi), reissun päällä ollessakin helppo, kun ei tarvitse side/tamponivarastoa raahata mukana. Ja kuppia käyttäessä ei ole mahdollista joutua tilanteeseen, jossa vaihdat tamponia/sidettä ja toteat, että eipä olekaan uutta mukana ;)

Minulla kuppi (Diva cup) ollut käytössä kohta vuoden verran ja kovasti olen tyytyväinen, ei ole paluuta vanhaan. Mutta niitä vastauksia:

Tyhjennysvälinä oon pitäny sitä maksimia, eli 12h. Edes ensimmäisinä päivinä ei ole ollut tarvetta lisätyhjennyksiin. Tyhjennykset ja pesut toteutan aina kotona, aamulla koiran ulkoilutuksen jälkeen (kuppi on ehtinyt laskeutua) ja illalla iltatoimien yhteydessä. Jos oon illalla lähössä jonnekin (baariin ym. etten oo ennen aamuyötä palaamassa kotiin) tyhjennän kupin ennen lähtöä kotona. Järjestän siis siten ettei yleisiin vessoihin tarvitse lähteä kupin kanssa temppuilemaan.

Pikkuhousunsuoja on minulla riittänyt, jos kuppi fuskaa. Näin käy yleensä TODELLA HARVOIN ja kupin asennon korjaaminen auttaa. Vuotamisen olen huomannut jo tunnin sisällä sen laittamisesta eli ehdin asennon korjauksen tehdä jo kotona ja kylillä riittää tosiaan se pikkuhousunsuoja jos ei halua korjailla. Ja mitä uimiseen tulee: uimahallilla jo tiedät kupin olevan kunnolla paikallaan koska kupin laittamisesta on jo kulunut enemmän aikaa.

Kesken päivän kupin saa vuotamaan käymällä "isommalla istunnolla" ilman että ottaa kuppia siksi aikaa pois. Missään muussa tilanteessa oma kuppini ei ole vuotanut, ei myöskään kyykätessä!

Ninna sanoi:
Kesken päivän kupin saa vuotamaan käymällä "isommalla istunnolla" ilman että ottaa kuppia siksi aikaa pois. Missään muussa tilanteessa oma kuppini ei ole vuotanut, ei myöskään kyykätessä!
Ei mulla ole kuppi vuotanut ikinä, ja puoli vuotta olen sitä käyttänyt. Pitää vaan varmistaa, että kuppi varmasti aukeaa, niin voi ihan huoletta uida ja urheilla. Joillakin jää kohdunnapukka kuulemma joskus kupin sisään, jolloin kuppi saattaa vuotaa. Itselläni ei ole mitään hajua, mikä se kohdunnapukka edes on :rolleyes:. Kuulemma joka tapauksesa, jos kupin laittaa liian ylös, niin silloin saattaa kohdunnapukka aiheuttaa falskaamista.

Riitu sanoi:
Ei mulla ole kuppi vuotanut ikinä, ja puoli vuotta olen sitä käyttänyt. Pitää vaan varmistaa, että kuppi varmasti aukeaa, niin voi ihan huoletta uida ja urheilla. Joillakin jää kohdunnapukka kuulemma joskus kupin sisään, jolloin kuppi saattaa vuotaa. Itselläni ei ole mitään hajua, mikä se kohdunnapukka edes on :rolleyes:. Kuulemma joka tapauksesa, jos kupin laittaa liian ylös, niin silloin saattaa kohdunnapukka aiheuttaa falskaamista.

Kävin Luneten sivuilla ja sieltä löytyi vastaus myös tuohon napukkajuttuun. :D
http://www.lunette.fi/uk2.htm#10

Joka päivä sitä viisastuu...

Kiitos teille vastauksistanne! Jos on vielä kokemuksia kerrottavana, lueskelen niitä kyllä mielenkiinnolla... :)

Rarum sanoi:
- Jos tyhjentäessä ei ole mahdollisuutta kupin pesuun (yleinen vessa), eikö ole aika inhottavaa laittaa verinen kuppi paikoilleen? Miten käy käsien, tuleeko sotkua? Tuletteko vessakopista kädet verisinä?

Tyhjennän kupin aina kotona (minulla on sen verran niukat vuodot, ettei tyhjennysvälin venähtäminen tuota ongelmia), mutta Kuukuppikunnassa neuvotaan, että kupin voi vastaavanlaisessa tilanteessa pyyhkiä wc-paperilla ennen sen asentamista takaisin, ja pestä sitten huolellisesti seuraavalla tyhjennyskerralla.

Rarum sanoi:
- Eikö ihan totta tarvitse käyttää lisäksi siteitä - edes varmuuden vuoksi?

Kertaakaan en ole lisäsuojaa käyttänyt, enkä myöskään tarvinnut.

Rarum sanoi:
- Miten kyykkääminen onnistuu?

Loistavasti, kuten myös jullettaminen ja maastanostaminen, kovillakin kiloilla.

En edelleenkään voi kuin ihmetellä ja harmitella, miksi niin moni nainen kupin käyttöä vieroksuu, niin kerta kaikkiaan loistavasta keksinnöstä on kyse. :thumbs: ja :5:

:5: minultakin! Esim. spinningtunnilla ihan ehdoton - ei mitään hiertämässä jalkovälissä. Kuppi on mulla kyllä pari kertaa vuotanut, mutta alussa en osannutkaan tarkistaa, onko se kunnolla auennut. Nyt kun kokemus on hieman karttunut niin helposti uskaltaisin mennä uimaankin kupin kanssa. Ei ole vaan vielä tullut mentyä.

Olisi mukavaa mainostaa kavereillekin näin kätevää kapistusta, mutta ei kyllä löydy pokkaa ottaa asiaa puheeksi :D.

Ok, Lunette tulossa. :D 27,90 postikuluineen, yllättävän halpa. Luulin, että siitä saisi pulittaa reilusti yli kolmekymppiä.

Nyt on testattu uinti ja pyöräily kupin kanssa ja hyvin toimii! Nyt toisten kuppimenkkojen aikana olen pystynyt menkat unohtamaan ihan täysin, kun näköjään kuppiin voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa.

No jaksanpa minäkin vihdoin ja viimein kommentoida jotain tästä hienosta keksinnöstä... :) Kuppi (minulla se on merkkiä Diva) on ollut käytössä nyt hieman yli vuoden ja ehdottomsti parhaimmat puolensa se pääsi näyttämään pahimpien kesähelteiden aikana! Ai sitä mukavuutta, kun pystyi nukkumaan alasti kuukautistenkin aikaan, eikä tarvinnut olla tekemisissä hiostavien siteiden kanssa missään vaiheessa. Paluuta entiseen ei ole!

Hei mää hommasin kans!!! Diva-kuppi tipahti postiluukusta jo kolme viikkoa sitten mutta vasta nyt pääsi toimittamaan virkaansa. ;) Kahden päivän kokemuksella olen erittäin tyytyväinen! Vaikka vielä mulla varmaan pari niksiä on oppimatta mutta yllättävän helppoa sen kupposen käyttö on ollut alusta alkaen! Tällä kertaa sitä normaalia kuvotusta ja kipuilua ei ole ilmennyt, tosi outoa! :eek: Mutta hyvä näin! :thumbs: ja sata tähteä päälle!!!

lewe sanoi:
Tällä kertaa sitä normaalia kuvotusta ja kipuilua ei ole ilmennyt, tosi outoa! :eek: Mutta hyvä näin! :thumbs: ja sata tähteä päälle!!!

Minäkin kokeilin sitä Lunetteani parisen viikkoa sitten. Hyvin toimi ja kätevä oli. Kivut eivät kyllä kadonneet mihinkään. Eipä se varmaankaan kupista johtunut, vaikka ensimmäinen yö olikin niin helvetillinen, ettei mitään rajaa. Oksensinkin pari kertaa ja varmaan senkin takia lääkkeillä ei tuntunut olevan mitään tehoa.
Au... :(

Hmm, täällä on niin paljon hehkutettu kuukautiskuppia (myös allekirjoittaneen toimesta) että ehkäpä pari valituksenaihettakin mahtuu joukkoon.
Itse en pysty nukkumaan kupin kanssa, koska se hiertää ja saattaa falskata. Olen leikannut sen antennin kokonaan pois, mutta ilmeisesti sitten pyörin niin paljon unissani että kuppikin vaeltelee ympäriinsä ja saattaa kadottaa alipaineensa. Syynä voi olla toki heikot lantionpohjalihaksetkin mutta tätä epäilen sillä treenailen niitä suht säännöllisesti.
Toinen hieman ärsyttävämpi, sananmukaisesti, vaiva on se, että tuon viikon jälkeen, kun sitä kuppia on sörkkinyt sisään ja ulos niin alapää on sen verran hellänä, että pariin päivään kuukautisten jälkeen ei tee juurikaan mieli harrastaa aviollisia velvotteita...
Nuo vaivat kuitenkaan eivät ole niin kamalia, että niiden vuoksi lopettaisin kupin käytön. Yöllä voi hyvin käyttää sidettä ja sen parin päivän odotuksen jälkeen sänkypaini maistuu vain paremmalta:rolleyes:. Mutta kun joku tuolla aiemmin halusi kuulla kokemuksia kupin käytöstä, niin tässä pari ei-niin-kivaa juttua kaiken hehkutuksen vastapainoksi.:)

Merica, oletko varma, ettei kupin falskaaminen johdu yksinkertaisesti sen täyttymisestä ja näinollen ylivuodosta?

Tuohon "kupin laittaminen/käyttäminen sattuu" -juttuun olen törmännyt eräällä toisellakin palstalla, ja joka kerta ihmettelen, miten syvälle nämä ihmiset kupin oikein laittavat? :eek: Itselläni se on just-ja-just tuossa sisäpuolella, eli antenni sojottaisi todnäk ulos, jos en olisi leikannut siitä aimo palaa pois... Mietin vain, kun kertaakaan en ole onnistunut itseäni kupilla satuttamaan, ja mulla on vieläpä se isompi versio Moonista (vaikkei niissä taidakaan juurikaan eroa olla...).

Myös minulla kupin poisotto sattuu hieman joten en yhtään ihmettele jos alapää on hellänä kuukautisten jälkeen. :rolleyes: Nimittäin kun kuppi asetetaan paikoilleen moninkertaisesti taiteltuna, no problemos, mutta kun se otetaan ulos taittelemattomana niin se ikävästi hiertää emättimen suuta. :( Kuukautisten loppuvaiheessa alkaa olemaan jo aika hellät paikat. Ongelma voi olla siinäkin että olen kupin käytössä vielä kokematon kun vasta kupittelun aloitin, ongelma ei kuitenkaan ole paineen tasauksessa ja rentonakin olen yrittänyt olla. Vinkkejä?
Enkä usko että sitä kuppia kukaan tahallaan syvälle työntää mutta yön aikana se vaeltaa iteksiään minne tahtoo, onneksi sen saa vatsalihaksilla siirrettyä alemmas aamulla ja poisto onnistuu.

lewe sanoi:
Myös minulla kupin poisotto sattuu hieman joten en yhtään ihmettele jos alapää on hellänä kuukautisten jälkeen. :rolleyes: Nimittäin kun kuppi asetetaan paikoilleen moninkertaisesti taiteltuna, no problemos, mutta kun se otetaan ulos taittelemattomana niin se ikävästi hiertää emättimen suuta. :( Kuukautisten loppuvaiheessa alkaa olemaan jo aika hellät paikat. Ongelma voi olla siinäkin että olen kupin käytössä vielä kokematon kun vasta kupittelun aloitin, ongelma ei kuitenkaan ole paineen tasauksessa ja rentonakin olen yrittänyt olla. Vinkkejä?
Enkä usko että sitä kuppia kukaan tahallaan syvälle työntää mutta yön aikana se vaeltaa iteksiään minne tahtoo, onneksi sen saa vatsalihaksilla siirrettyä alemmas aamulla ja poisto onnistuu.

Varsinkin mikäli kuppi ei ole poistettaessa ihan täpösen täynnä niin seuraavanlainen tekniikka jeesaa... Eli kun olet paineet poistanut niin paina peukalolla kuppia emättimen seinää vasten jolloin pois vedettäessä säät kupin näppärästi taiteltua samantyyppisesti kuin laitettaessakin (peukalolla painat kourua kuppiin muita sormia vasten saman aikaisesti kuppia vetäen). Hankala selittää mutta toimii! Kuukuppikunnan sivuilta taisin tästä vinkistä lukea, olisikohan siellä ollut parempi selitys. Mutta pointti tuossa tekniikassa on että sitä kuppia ei taittelemattomana oteta pois vaan ennen pois ottoa ensin painat kaksinkerroin ja sen jälkeen hieman nelinkerroin (kauheen tiukkaa pakettia ei voi tehdä, mutta se verran kuitenkin ettei poisotto satu).

Ja jos kuppi on yön aikana vaeltanut syvemmälle niin kannattaa odottaa hetki ennen poistamista... Saa helpommin...

Olin tulossa sanomaan samaa kuin Wippe, eli kuppia poistettaessa pitää aina muistaa vähintään paineentasaus, muuten sattuu varmasti, ja tosiaan sitä kuppia voi myös siinä yhteydessä taitella pienemmäksi. Itse yleensä painan sen litteäksi/lyttyyn, jolloin se solahtaa ulos ongelmitta, kunhan muistan pitää alapään lihakset rentoina. Noita herkkiä alueita on nimittäin todella helppo jännittää voimakkaasti jopa ihan huomaamattaan, jolloin "sorkkiminen" taatusti sattuu!

Kiitos vinkeistä! :) Tässä kyllä vähän ihmettelen että miten saan ängettyä sisääni kupin lisäksi tarpeeksi monta sormeakin että tuo taittelu ja poisotto onnistuu mutta jäipähän jotain uutta jännää opittavaa seuraavallekin kerralle. :D

Gillyanne sanoi:
Merica, oletko varma, ettei kupin falskaaminen johdu yksinkertaisesti sen täyttymisestä ja näinollen ylivuodosta?
En usko, että falskaaminen johtuu tästä, kuukautiseni eivät ole niin runsaat, etteikö sitä kuppia voisi pitää vaikka sitä 12 tuntiakin sisässä. Eikä sitä ohivuotoa tule paljon eikä edes joka kerta kun olen kokeillut, enemmän yökäyttöä estää hankaaminen ja tunne siitä, että jotain ylimääräistä on sisällä. Mulla ilmeisesti on sitten keskivertoa herkempi alapää, koska se toisinaan ärtyy kupin käytöstä ja tosiaan tunnen sen yöllä sängyssä pyöriskellessäni, vaikka se olisikin oikein asetettu.
Tosin en ole kokeillut käyttää kuppia yöllä nyt pitkään aikaan, joten pitäisikin ehkä taas yrittää totuttautua siihenkin...

Kah, meitsikin sai _vihdoinkin_ tilattua Lunette-kupin. Suunitelmissa on ollut jo vuoden, mut aina vaan unohtu :D Toivottavasti kilahtaa postista ennen seuraavia japanipäiviä.

Ajattelin nostaa tän ketjun kun varmaan punttimimmien palstalle on ilmaantunut uusia "kupittelijoita" tän ketjun kirjottamisen jälkeen, tai vanhoilla on uusia kokemuksia kerrottavana. Itse parhaillaan harkitsen kupin tilaamista. Olen lukenut kuukuppikunnan sivuja ja kerännyt paljon tietoa, mutta silti olisi vielä kiva kuulla lisää kokemuksia ennen kuin teen lopullisen päätöksen.

Siis: Miten kupin kanssa on mennyt?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom