Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Sama "ongelma" lienee joka palstalla. Tämä tuntuu olevan arka aihe.

Itse toisen nettikeskustelun innoittamana tilasin mooncupin muutama kuukausi sitten. Ei se nyt niin ylitsevuotavaa auvoa ole ollut. Ihan kiva ja kätevä, mutta menee joskus pois paikoiltaan ja vuotaa. En ole oppinut oikein luottamaan siihen, vaikka joskus se toimii ihan hyvin.

Toisaalta, jos tuote kiinnostaa, niin kannattaako sen kokeilu jättää väliin vain jonkun keskustelupalstan takia. Tosin itsekin huomasin, että palstalla oltiin tosi fanaattisia kuppien puolesta. Mutta kiinnostaa kuppi silti ja on edelleenkin harkinnassa, palstasta huolimatta.

Ja eikös se oma tapa ole kaikista tavoista aina se ylivertaisin? ;)

reinhardt sanoi:
Onko kukaan muu pistänyt merkille sitä täysin fanaattista sävyä, millä palstan tyypit kirjoittavat? Asenne tuntuu olevan, että "kuukautiseni olivat hirvittävää riesaa ja kärsimystä, Kunnes Löysin Valon Ja Aloin Kupitella, Ja Nyt Suorastaan Odotan Kuukautisiani." Hieman suhteellisuudentajua peräänkuuluttaisin...Ellei ole hillittömän runsasvuotoinen, en voi käsittää, miten menkat muka olisivat sellainen riesa -ja vuotohäiriöisillekin lääkäri taitaa olla parempi apu kuin joku kuppi.

Edelleen minua alkoi ärsyttää se sävy, millä kertakäyttöisistä suojista puhuttiin: inhottavia, epäsiistejä "lärpäkkeitä", ja voi miten huonoja kokemuksia kaikilla niistäkin oli! (erityisesti nauroin näille yösideviritelmäjutuille, vaikeammaksi ei taitaisi voida elämäänsä tehdä.) Erityisesti tuo siteiden ja tamponeiden vastainen agitointi on saanut minut päättämään, että eipä se kuppi taida minun juttuni ollakaan.

Luonnon kuormitusta taas voin vähentää käyttämällä useamman Nuvaringin putkeen. ;)

Hmm, mitäs luulette mitä ajattelevat ei-niin-fanaattisesti kuntoilevat ihmiset tästä pakkotoiston foomista? Varmaankin monella saattaa nousta kummastus "mitä helkkaria, voiko joku oman kropan rääkkääminen todella olla joku elämän sisältö? miten joku jaksaa joka päivä tulla kertomaan jostain raejuuston syömisestään ja raudan nostamisestaan?? onpas pinnallista.."

Kuukuppikuntalaiset ovat ymmärtäneet sen, ettei kuppia juurikaan mainosteta, vaan mainostaminen jää melkein yksinomaan käyttäjille itselleen. Ehkä siksi osittain fanaattinen suhtautuminen. Jos kuukuppimainokset pyörisivät tv:ssä tai hyppisivät silmille pop-uppeina netissä, eihän siitä sitten tarvitsisi niin paljon hehkuttaa.

Ja kyllä, kertakäyttösuojat ovat ällöttäviä, vastenmielisiä ja kalliita. Itselläni aiheuttiva allergiamaisia oireita (ja niihin liittyy iso kasa ikäviä muistoja) ja nyt olen niistä vapaa. (Ainakin toistaiseksi ;))

Stimpy sanoi:
Hmm, mitäs luulette mitä ajattelevat ei-niin-fanaattisesti kuntoilevat ihmiset tästä pakkotoiston foomista? Varmaankin monella saattaa nousta kummastus "mitä helkkaria, voiko joku oman kropan rääkkääminen todella olla joku elämän sisältö? miten joku jaksaa joka päivä tulla kertomaan jostain raejuuston syömisestään ja raudan nostamisestaan?? onpas pinnallista.."

Minä kyllä vertaisin kupeista keskustelua enemmänkin keskusteluun siitä, mitä tukanpesuainetta kukin käyttää. Tyyliin toisella jokin toimii paremmin kuin toinen, mutta kyse on kuitenkin niin pikkujutusta, että on vaikeaa ymmärtää, miksi aihe herättäisi suuria intohimoja.

Ehkä asenteeni johtuu siitä, etten ole koskaan pitänyt kuukautisia "minään", eikä minulla ole ollut mitään ongelmia kertakäyttösuojien kanssa, joten en pysty kuvittelemaan, miten se kuppi nyt niin ihmeellinen olisi. Ainoa todellinen etu, mikä siinä näen, on se, että voisi nukkua alasti -paitsi että forumin käyttäjillä monilla on ollut nimenomaan yökäytössä ongelmia.

reinhardt sanoi:
Minä kyllä vertaisin kupeista keskustelua enemmänkin keskusteluun siitä, mitä tukanpesuainetta kukin käyttää. Tyyliin toisella jokin toimii paremmin kuin toinen, mutta kyse on kuitenkin niin pikkujutusta, että on vaikeaa ymmärtää, miksi aihe herättäisi suuria intohimoja.

Ehkä asenteeni johtuu siitä, etten ole koskaan pitänyt kuukautisia "minään", eikä minulla ole ollut mitään ongelmia kertakäyttösuojien kanssa, joten en pysty kuvittelemaan, miten se kuppi nyt niin ihmeellinen olisi. Ainoa todellinen etu, mikä siinä näen, on se, että voisi nukkua alasti -paitsi että forumin käyttäjillä monilla on ollut nimenomaan yökäytössä ongelmia.

Ei se kaikille naisille ole pikkujuttu, mutta ehkä sinulle on. Oletkin sikäli onnekas.

Uusilla/taitamattomilla kupin käyttäjillä voi olla ongelmia yöllä. Itselläni ei ole koskaan ollut. En usko, että muillakaan normaalivuotoisilla "konkareilla" on.

Stimpy, kun jaksat kerran vastailla ja olet "konkari", niin olen aprikoinut sitä, miten tiukasti alipaine todella pitää sen kupin paikallaan? Minulla nimittäin on ehkäisyrengas, ja se kyllä "vaeltelee" aika lahjakkaasti -erityisen ikävä tapa sillä on valua alaspäin nukkuessa kun lihakset rentoutuu, tai sitten joskus, kun suolisto liikkuu...Olen vain miettinyt, että luulisi samojen juttujen vaikuttavan kuppiinkin, joten alipaineen täytyy olla aika voimakas, että se pysyy tiukasti paikallaan olosuhteista huolimatta...

reinhardt sanoi:
Stimpy, kun jaksat kerran vastailla ja olet "konkari", niin olen aprikoinut sitä, miten tiukasti alipaine todella pitää sen kupin paikallaan? Minulla nimittäin on ehkäisyrengas, ja se kyllä "vaeltelee" aika lahjakkaasti -erityisen ikävä tapa sillä on valua alaspäin nukkuessa kun lihakset rentoutuu, tai sitten joskus, kun suolisto liikkuu...Olen vain miettinyt, että luulisi samojen juttujen vaikuttavan kuppiinkin, joten alipaineen täytyy olla aika voimakas, että se pysyy tiukasti paikallaan olosuhteista huolimatta...

Kyllä se todella tiukasti pysyy paikoillaaan. Ei se voi normaaleissa olosuhteissa yksinkertaisesti VOI ulos tipahtaa. Nukkumisen jälkeen saattaa monilla olla niinkin päin, että aamulla paine on sen verran voimakas, että poistaminen on vaikeaa. (Tähän auttaa se, ettei heti aamulla herättyään rupea kuppia sörkkimään, vaan rupeaa tekemään muita aamuaskareita sen puolisen tuntia ja sitten uusi yritys -> aamun paine on tasaantunut ja poistaminen onnistuu.)

Suoliston liikkuminen vaikuttaa kuppiinkin, mutta kuppi ei tule ulostaessakaan ulos kuten tamponi saattaa tulla. Kuppia poistaessaan jotkut kupittelijat käyttävät "synnytyslihaksia", että saavat kupin alemmaksi ja poistaminen on helpompaa.

Minullakin mokoma on yöllä toiminut tosi hyvin. Mulla se kyllä öisin vaeltaa ylöspäin, niin että aamulla poistaminen on vaikeaa.

Ulostaessa kuppi ei tosiaan tule ulos, mutta saattaa kyllä liikkua niin että alkaa vuotaa. Ja jos sen on laittanut huonosti, kupin "kanta" voi painaa ilkeästi. Silloin se kyllä yleensä vuotaakin...
Vaikka tuota on tullut jo jokunen kuukausi käytettyä, enemmän tai vähemmän on/off-tyylisesti ja luulisin tekniikan olevan kunnossa, silti kuppi aina välillä vuotaa. Tietysti vika on siinä, että se ei ole asettunut oikein, mutta en ole keksinyt siihen mitään syytä. Mielestäni laitan sen joka kerta samalla tavalla, joskus se vuotaa, joskus ei.

Joskus kuppi muuten tuntuu turvottavan alavatsaa... ja se on aika inhaa, kun jos jännittää noita stimpyn mainitsemia lihaksia, kupin voi tosiaan tuntea ja sitä voi liikutella... yäk. En mä kyllä oikeastaan tästä ajatellut tulla tänne kirjoitteleen...

Tiukkis :lol2: Päivän piristys :D

(nuo Hynysen jutut ovat muutenkin hauskoja, mutta tämä oli kyllä kerrassaan helmi!)

Hauska mies tuo Hynynen :thumbs:
Kuukuppia en ole käyttänyt, mutta kun nyt puhutaan vaihtoehtoista niin tässä yksi : http://home.swipnet.se/ecosoft/ En pidä kertakäyttöisistä kuukautissuojista ( epämukavia käyttää, epäekologisia ) , joten nämä ovat toistaiseksi käytössä . :)

Itselläni on ollut DivaCup käytössä noin 3-4 menkkojen ajan. Ihan kätevähän tuo on, varsinkin pitkän tyhjennysvälin vuoksi ja myös siksi, että sitä ei juurikaan tunne kun se on sisällä (varsinkin kun älysin leikata lyhemmäksi sen piipan, josta vetämällä kupin saa sormien ulottuville.)
Mutta ongelmiakin on ollut: ennen kun leikkasin sen kirotun piipan, se hankasi varsinkin nukkuessa tosi ilkeästi ja ehkäpä sen takia valskasi. Sitten kun leikkasin sen, ilmeni toinen ongelma: en saanut kuppia yön jälkeen pois, koska se oli vaeltanut niin ylös, että ilman piippaa siitä ei saanut millään otetta. Loppujen lopuksi mun täytyi itku kurkussa ja äärimmäisen nolona pyytää poikakaveriani ronkkimaan se ulos, koska en vaan lähes tunnin ähertämisenkään jälkeen saanut sitä itse pois. :rolleyes: Näppärästihän se sit lähti kun oli kaksi ylimääräistä kättä, jotka ei oo kiinni mun yläkropassa. Meni kyllä suhde ihan kokonaan uudelle tasolle siinä vaiheessa, että jos aikaisemmin oiskin hävettänyt pyytää kultsia ostamaan kuukautissuojia, niin eipä hävetä enää :D
Ton jälkeen en oo uskaltanut nukkua kupin kaa, koska en ehkä kuitenkaan halua, että viitenä aamuna kuussa poikakaveri toimii myös mun gynenä....:love:
Toinen ongelma on se, että hölkätessä ja vatsalihaksia tehdessä kuppi valskailee myös välillä. Noiden aktiviteettien aikana oon sit suosiolla käyttäny tamponia, ettei mitään vahinkoja pääse sattumaan.
Eli ei tuo kuppi oo mua ihan kokonaan vapauttanut kertakäyttösuojista, mutta on se ainakin vähentänyt niiden käyttöä ja kyllä kai siitä pitemmän päälle on hyötyä niin luonnolle kuin kukkarollekin.

Niin ja anteeksipyyntöni kaikille niille, jotka järkyttyivät tekstistä ja sen mahdollisesti aiheuttamista mielikuvista...:D

Hii! Mäkin tunnustan käyttäväni kuukautiskuppia, mallina on pienempi Mooncup. ostin sen siksi, että olin kyllästynyt ostelemaan tamponeja, kun mun suosimaa merkkiä ei myyty kuin keskustan kaupoissa ja mä aina unohdin ostaa niitä. Ja olivat vielä niin pirun kalliitakin.

Toinen syy oli vähäpätöisempi. Joskus vähän hirvitti, kun poisti kuivaa tamponia, ja siitä irtosi nöyhtää, kun se oli kutakuinkin kuivunut kiinni.

Siitä kuukautisten demonisoinnista... minulle kuukautiseni eivät ole olleet mikään ongelma 13-14-vuotiaasta saakka, kun hylkäsin hiostavat ja ruttuun menevät, aina ohivuotavat siteet ja siirryin tamponeihin. Sitä ennen todellakin inhosin niitä ja häpesin ja vaikka mitä. Lopullisen vapautuksen sain, kun aloin käyttää tamponia myös yöllä, nukkuminen siteen kanssa kun oli mielestäni helvetillistä sen märän persvaon takia. Nykyinen vaihtoehto vain on vielä hieman parempi, kun ei ole em. ongelmia ja suojan vaihtoväli on mukavan pitkä. Voisin vielä lisätä, että vaikka pääaineeni on biokemia, opintoihini kuuluu mikrobiologiaa ja myös olen parhaillaan töissä mikrobiologian/molekyylibiologian hommissa. Tietämykseni perusteella voin sanoa, että kuukautiskuppi on takuuvarmasti hygieeninen, jos joku epäilee.

Oottekos muuten huomanneet kuppia käyttäessänne sellaista, että vuodon määrä pienenee? Mä oon ja muistaakseni oon jostain lukenut (joko sieltä kuukuppikunnan sivuilta tai sit juuri tästä threadista :nolo: ) et näin voi käydä mut syytä ei mielestäni mainittu ainakaan niin et se mulle ois selvinnyt. Eli sekä ajallisesti että määrällisesti vuoto on vähäisempää verrattuna siihen jos käyttäisi kertakäyttösuojia. Mistäköhän tuo voisi johtua? Jännä juttu...

Herätänpä tämän ketjun henkiin, kun viimeinkin sain siirryttyä tuumasta toiseen tämän kuppiasian suhteen - marssin paikalliseen "viherpiipertäjä"kauppaan ja ostin itselleni MoonCupin. Ja näin parin päivän kokemuksella ei kyllä ole mitään muuta kuin positiivista sanottavaa, sekä kupin laittaminen että poistaminen ovat sujuneet todella näppärästi, ja kutinsa on pitänyt 100% niin päivän askareissa, treenatessa kuin nukkuessakin.

Voin kyllä suositella hyvällä omallatunnolla, hinta toki hieman kirpaisee mutta maksaa itsensä jo vuodessa-parissa takaisin.

Tuli tästä threadista mieleen yks sattumus. Pyysin kerran äijääni tuomaan siteitä kaupasta. Noh, hetken pässtä kännykkä soi ja äijä sanoo seisovansa aivan O:na hyllyn edessä ja kiroaa isoon ääneen että "saisiko olla siivellistä, miniä vai maxia ja mitä merkkiä?!!!":) Hitsi kun nauratti kun sieluni silmin näin hieman temperamenttisen silloisen kultuni pällistelemässä valikoimaa.

Gillyanne sanoi:
Herätänpä tämän ketjun henkiin, kun viimeinkin sain siirryttyä tuumasta toiseen tämän kuppiasian suhteen - marssin paikalliseen "viherpiipertäjä"kauppaan ja ostin itselleni MoonCupin. ...

Onneksi olkoon, tervetuloa kupittelijoiden joukkoon :D Mä hankin kupin melkeen vuos sitten, eikä vieläkään oo yhtään pahaa sanaa sanottavana. Se on jo maksanu itsensä takaisin paitsi rahassa niin ehdottomasti myös vaivassa. Mä en enää IKINÄ tule käyttämään siteitä tai tamponeja, tää on vaan niin helppo ja toimiva.

Halo :haart: MoonCup :worship:

Dodii, kannanpahan minäkin korteni kekoon tässä threadissa.
Tilasin MoonCupin joskus kesällä ja sen jälkeen en ole siteitä/tamppooneita ostanut. Enkä osta. 30 euroa taitaa olla jo maksanut itsensä takaisin.
Aluks oli jotain hankaluuksia sen "antennin" kanssa mutta saksillahan sekin ongelma korjaantui.. :)

Kannatan :rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom