Mulla on käytössä tuo Divacup, ja on kyllä loistava ostos. Tuttavapiirissä ei ole ennakkoluuloja paljon niitä kohtaan, moni on kysellyt kun on tullut puheeksi, että käytän. Muutama on ostanutkin. Yhdellä nettifoorumilla, jossa käyn, siitä on tullut jopa innostuksen aihe. Muutama kirjoitti aiheesta kuukautiskeskusteluun ja nyt useat ovat ostaneet ja ihastuneet (joo, tosiaan, Tolkien-aiheinen foorumi, jossa on kuukautisille ihan oma keskustelu, kaikkea niihin liittyen :D ).
Mutta siis takas tuohon kuukautiskuppiin... Mun mielestä se on varsin pätevä monesta syystä. Ensinnäkin se käyttömukavuus!! Eli nykyään kuukautisia ei oikeastaan huomaa. Ei tarvitse sählätä tamponien kanssa, eikä pohtia jumpassa ja salilla miten se side on. Tuo kuppi nimittäin, kun siihen tottuu, on hyvin huomaamaton juttu. Lisäksi sen tyhjentämisväli voi olla pitkäkin, 12 tuntia on maksimi jonka saa olla tyhjentämättä. Tietty siihen tottuu omien kuukautisten mukaan, kuinka usein tarvitsee tyhjentää. Tulvavuotopäivinä, ne muutamat ekat, useammin, lopussa harvemmin. Mulla kun menkat on pitkät kuin nälkävuosi, helpotti paljon kun ei tarvitse miettiä kertakäyttöisten suojien kanssa sähläämistä. Tai reissussa, ei tartte varata mukaan mitään tai ostaa suojia matkalta.
Muita syitä, mitkä ostopäätökseen vaikutti, olivat mm. säästö - kuppia kun voi käyttää 5-10 vuotta, hyvällä hoidolla kestää pitkään, niin siinä äkkiä säästää sen n. 30 euroa mitä kuppi maksaa. Jos vaikka ajattelee käyttävänsä yhtä kuppia esim. 7 vuotta ja menkat tulee kerran kuussa, siinä ajassa tulee yli 80 kuukautiset. Mikä tarkoittaa kertakäyttösuojiin menevää rahaa... aika paljon. Toisekseen kuppi on luontoystävällinen. Meillä käytetään kestovaippoja ja käytän kuppia, koska siteet ja vaipat maatuvat iäisyyden. Mietin, että mahtavat ulkoavaruuden otukset ihmetellä jos vuosituhansien päästä, kun ihmiskunta on tuhoutunut, eksyvät planeetallemme ja pohtivat "onko tämä punainen ja ruskea aine kovinkin arvokasta, kun sitä säilötään tuhoutumattomissa muovinyssyköissä".
Ennakkoluuloja en ole siis kohdannut juurikaan, lähinnä uteliasta kyselyä. Eniten ennakkoluuloja ja negatiivisia heittoja olen kuullut tai lukenut - tästä keskustelusta. :D Mutta jos tartun yhteen, hygieniaan. Eli oli epäilystä kupin hygieenisyydestä. Siihen sanoisin, että turha huoli. Tietty enhän mä voi tietää miten huolimattomia ihmiset ovat ja sottuisia, mutta kuppia kun käyttää oikein, ei ole pelkoa huonosta hygieniasta. Tyhjennyksen yhteydessä kuppi huuhtaistaan / pestään, ja kuukautisten välillä (tai jos kuukautisten aikanakin tahtoo, niin voi) keitetään. Pöpöt kuolee taatusti. Niin siis silikoniset kupit voi keittää, luonnonkumista Keeperiä ei. Se pestään kuulemma jollain etikka-vedellä tai jotain, en ole perehtynyt.
Eli jos ajattelee sen sijaan tamponia. Yöks joo, mutta kirjoitan silti. Se on sellaista kuitumaista materiaalia, joka imee verta. Okei. Se imee samalla kaiken muunkin kosteuden limakalvolta. Lisäksi kun ajattelee vaikka pissillä käyntiä, ja tamponin narua... kivasti sitä kosteaa narua pitkin voi neste imeytyä myös _sisäänpäin_ tamponiin. Jaiks. Siteet taas voivat olla hankalia iholle ja limakalvolle. Itse en voi käyttää tamponeja enkä tietynmerkkisiä siteitä (Always, Libresse ym. kuivapintaisena itseään mainostavat), koska saan niistä pahaa ihottumaa. Kerran jouduin Always-paketillisen ansiosta kortisonivoidekuurille, kun intiimit alueet olivat ihan ruvella. Yyh. Kuppi taas on hygienisempi - se on materiaalia, joka ei ime emättimestä itseensä mitään, pitää vain veren sisällä kupissa. Kuulemma kupin käyttäjillä ei ole todettu tätä TSS:ää, se shokki-oireyhtymä jota tamponin käyttö voi aiheuttaa.
Eli kaiken kaikkiaan, eiköhän kaikille kuukautissuojille löydy oma käyttäjänsä. Mielestäni vaan kannattaa perehtyä asioihin, ennen kuin yökkäilee niille. ;) Ajattelin siksi tehdä pienen "kuppiin innostuneen" tietopaketin. Toivottavasti en aiheuttanut :urjo: -reaktiota kenellekään.